Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af NielsJørgen »

Hej - jeg har samlet i 1000 år og en formiddag, (mer end 40 år), og har vel alt. Min samlermani går på stand, er ramt af den sjældne med alvorlige mintsyge.

Jeg har et spørgsmål til panelet:

Jeg har ledt i mange år efter de første 10 Lucky Luke i top-stand. Altså 1. udgave/1. oplag. Nærmest umulige at finde. Findes de ikke, eller er der blot så få, at de står hos en lille håndfuld samlere, som aldrig slipper dem :)

Nogle der ved hvorfor de er så pokkers svære?
(Og JO, jeg køber gerne hvis nogen her har!)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Robin »

Hej Niels Jørgen!
Det hænger helt sikkert sammen, som du selv skriver, tror jeg - uden dog at være medlem af noget panel eller ekspert på nogen måde! Jeg tror endvidere, at en stor del af dem, der købte Lucky Luke albums dér i starten, ikke nødvendigvis passede så godt på dem. Dem, der passede på dem, de beholder dem så. En hurtig søgning hos Faraos og Pegasus giver dig medhold. Der er kun få eks., og de pæneste er stand fine, og det lever jo ikke helt op til kravene, som du stiller dem. Velkomme til forummet ellers og held og lykke med et formodentlig livslangt projekt! :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Antaeus »

Hej Niels Jørgen,

Og velkommen til :)

Lucky Luke spørgsmålet kan jeg desværre ikke svare på. Men det er muligt du har ret at en meget lille flok samlere sidder på dem. Jeg går ud fra at du har spurgt dig lidt rundt omkring hos stand-samlere om de har dem og vil sælge?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af NielsJørgen »

Hej - tak for svar :)

Jo, jeg har ledt og spurgt, og snakkede med Henry ved Faraos, som også sagde at de albums ser de nærmest aldrig.

Men lige som det er utroligt at der findes et Anders And 1/49 i NM-M, så må der også være eksemplarer af de superflotte Lucky Luke derude. Jeg har ledt efter Asterix også, men de er til at få fat i - efter lang tids leden, men de findes. Men Lucky Luke? Nope.

Jeg smed en tusse for den seneste asterix, så det er jo ikke fordi man tror man kan købe guldet for småpenge, men jeg er simpelthen aldrig stødt på dem.

Men håber stadig ... :D :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Robin »

Vi holder også øje.....og held og lykke med jagten!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af GoogaMooga »

Selv tilbage i 1982-1985, da jeg for alvor gik over til albums, ledte jeg forgæves efter LL i 1. oplag NM/M. Tror ikke, de findes.

Du må komme over den mintsyge, livet bliver noget nemmere i VF.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det har vel også at gøre med, at de første Lucky Luke-album kom i langt mindre førsteoplag end de efterfølgende. Oplagstallene på de tidligste kender ingen i dag, men fra omkring 1973-74 var førsteoplaget på 75.000 eksemplarer. På de første ti har det måske kun været 10-15-20.000. Det må jo logisk set gøre antallet af overlevende førsteoplagseksemplarer betydeligt mindre.

De allerførste (dem der havde fået sat et klistermærke med "kr. 9,85" over den påtrykte pris 6,85) var så vidt jeg husker også i ret luset kvalitet, hvad omslaget angik, vist nok trykt i Polen eller noget?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: De allerførste (dem der havde fået sat et klistermærke med "kr. 9,85" over den påtrykte pris 6,85) var så vidt jeg husker også i ret luset kvalitet, hvad omslaget angik, vist nok trykt i Polen eller noget?
Nu falder Cobolts "Leopardkvinden" forhåbentlig ikke fra hinanden (trykt i Polen) :wink:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:
Carsten Søndergaard skrev: De allerførste (dem der havde fået sat et klistermærke med "kr. 9,85" over den påtrykte pris 6,85) var så vidt jeg husker også i ret luset kvalitet, hvad omslaget angik, vist nok trykt i Polen eller noget?
Nu falder Cobolts "Leopardkvinden" forhåbentlig ikke fra hinanden (trykt i Polen) :wink:
Næppe. Forholdene har jo udviklet sig noget på de kanter i de forløbne 50 år. De fleste af Zooms album er jo også trykt i Polen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:livet bliver noget nemmere i VF.
Den sætning kan du gemme til din gravsten, Googa ;-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:livet bliver noget nemmere i VF.
Den sætning kan du gemme til din gravsten, Googa ;-)

Nemlig - og det er faktisk en ret god, helt smuk næsten, sætning. Jeg vil gemme den og sikkert bruge den. Tak, Googa.

Og tak, Carsten, for at fremme den.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:...
De allerførste (dem der havde fået sat et klistermærke med "kr. 9,85" over den påtrykte pris 6,85) var så vidt jeg husker også i ret luset kvalitet, hvad omslaget angik, vist nok trykt i Polen eller noget?
Leipzig(, DDR). Tæt på Carsten. Tæt på. I Øst-blokken ja, Polen nej.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Mirko Woelck »

Og så er det dem, som søger, som Niels, og dermed står i et slags konkurrenceforhold. Nogle har dog ikke samme stand-kriterie, men kan 'nøjes' med VF+ eller bedre, for ellers bliver det nok for svært. Men er der noget mint, tages det også ind.

Og så er der happenstancials. Altså dem som bare vil læse Lucky Luke, men som finder det nogle søger et vilkårligt sted, uden at vide det, og så begynder at læse dem (!).
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af Erling Søby »

Det spiller nok også ind (på uopdriveligheden), at antallet af voksne samlere har været nærmest ikke-eksisterende i begyndelsen af 1970erne. De tidligere LL er enten blevet købt af børn og unge eller af bibliotekerne. Og ingen af disse grupper har passet pænt på dem. Jeg gjorde ihvertfald ikke som dreng. Det var først da jeg blev omkring de 17-18 år, jeg begyndte af blive kritisk med standen. Og mon ikke det er meget normalt for samlere?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Re: Lucky Luke er ikke til at få fat i ....

Indlæg af NielsJørgen »

GoogaMooga skrev: livet bliver noget nemmere i VF.
Haha, ja, det har du ret i. Jeg kan også "nøjes med VF, eller VF+. hvis NM- eller højere er umuligt at opdrive :)

Men tankevækkende .. der findes en del eksempler på Tintin i absolut topkvalitet, selv om de er ældre, og også Asterix, Splint & Co findes i de grader.
Besvar