Hvorfor er du tegneseriefan?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er tegneseriefan, fordi jeg elsker gode tegninger. Jeg samler på TEGNEserier. Hvis jeg vil læse en god historie, køber jeg en roman. Jeg køber romaner, fordi jeg kan lide en god historie. Jeg køber tegneserier, fordi jeg kan lide gode tegninger sat i sekvens.

HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?

Jeg er ligeglad med sørøvere. Men Hubinon er en god tegner. Derfor køber jeg Rødskæg. Det er ligemeget, hvad tegneserierne handler om, bare de fortæller en vedkommende historie i sekvens.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af superboy »

Jeg er tegneseriefan fordi jeg liker å lese tegneserier. Jeg kjøper tegneserier som jeg vil lese. Det startet med Carl Barks (Anders And/ Donald Duck). Og siden har det ballet på seg. Blueberry, Red Kelly, det meste av Herman, Tintin, Asterix, Jerome Bloche, Will Eisner, Promethea, Watchmen, osv. osv. osv.
Og så samler jeg på dem slik at jeg kan lese de om igjen.
Både tegninger og historie må være bra. Dersom jeg ønsker å lese en roman så låner jeg en av min kone.Mine penger går til tegneserier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

superboy skrev:Jeg er tegneseriefan fordi jeg liker å lese tegneserier.
Fint nok. Det er den normale tilgang. Jeg læser dem også, men jeg kan godt nøjes med et jævnt manus og stadig begejstres hvis tegningerne er i top.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:Jeg er tegneseriefan, fordi jeg elsker gode tegninger. Jeg samler på TEGNEserier. Hvis jeg vil læse en god historie, køber jeg en roman. Jeg køber romaner, fordi jeg kan lide en god historie. Jeg køber tegneserier, fordi jeg kan lide gode tegninger sat i sekvens.

HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?

Jeg er ligeglad med sørøvere. Men Hubinon er en god tegner. Derfor køber jeg Rødskæg. Det er ligemeget, hvad tegneserierne handler om, bare de fortæller en vedkommende historie i sekvens.
Jeg synes det er noget selvmodsigende vrøvl det du skriver. Hvorfor denne insisteren på at adskille historie og tegninger fra hinanden? Det er umuligt at fortælle vedkommende historier i sekvens uden en god historie. Hvorfor insistere på at historien (forfatterrollen) er underordnet. Alle de bedste serier gennem tiderne er karakteriseret ved at en god fortæller (læs forfatter) står bag. Og hvorfor insistere på at næsten alle tegneserier efter 1980 er boring crap fordi tegnestilen ikke ligner noget fra den gang tipoldefar var dreng?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: Jeg synes det er noget selvmodsigende vrøvl det du skriver. Hvorfor denne insisteren på at adskille historie og tegninger fra hinanden? Det er umuligt at fortælle vedkommende historier i sekvens uden en god historie. Hvorfor insistere på at historien (forfatterrollen) er underordnet. Alle de bedste serier gennem tiderne er karakteriseret ved at en god fortæller (læs forfatter) står bag. Og hvorfor insistere på at næsten alle tegneserier efter 1980 er boring crap fordi tegnestilen ikke ligner noget fra den gang tipoldefar var dreng?
Jeg adskiller ikke, det er dig, der bevidst eller ubevidst ikke læser det, jeg skriver, rigtigt. Men tegninger er nu engang tegninger og ord er ord, og de virker så i symbiose.

Det er et direkte falsum, at historien skal være god, for at sekvensen kan være vedkommende. I teorien kunne man sætte en gammel telefonbog i sekvens og gøre det vedkommende, hvis du forstår denne metafor.

Jeg gider ikke newies, boring crap uden personlighed i tegnestilen. Der er en tegneseriebutik ovre i England, hvor du får nul pence, som i NUL, for nyere X-titler fra Marvel. Jeg gider ikke lortet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:
Jeg gider ikke newies, boring crap uden personlighed i tegnestilen. Der er en tegneseriebutik ovre i England, hvor du får nul pence, som i NUL, for nyere X-titler fra Marvel. Jeg gider ikke lortet.
Det er så lidt sjovt at du netop vælger et eksempel med tegneren Humberto Ramos som om nogen har en personlig stil.

X-men serien har haft nogle mindre gode år, hvilket forklarer hvorfor en tegneseriebutik vil give nul pence. Men det vil ændre sig efter at Marvel i sommers har genstartet hele X-men serien med stjerneforfatteren Jonathan Hickman og tildelt ham en række gode tegnere og farvelæggere.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af Gimli »

Jeg læser tegneserier af mange forskellige årsager.
- Mit arbejde kræver jeg læser en del faglitteratur - så det bliver for mange bogstaver, hvis jeg også skal læse bøger, for at få fortællinger.
- Tegneserier kan typisk læses i et tidsrum på 1/2 - 1 1/2 time. Det betyder at jeg som regel kan færdiggøre en fortælling om dagen. Og det med at gøre noget færdig virker lidt motiverende.
- Jeg elsker den diversitet som tegninger kan give fortællinger. Det er et ekstra "spor" som adskiller det fra bogfortællinger. Bøger skal jeg selv skabe billeder til. Tegneserier forsyner mig med et billedspor, som er langt mere varieret og inspirerende, end de billeder jeg får fra selvskabte billeder. Inspirerende.
- Tegneserier kan jeg bedre hoppe ud og ind ad, uden at føle at jeg "taber" for meget i stemningen. Den bliver hurtigt genoprettet. I dag er dette problem mindre - jeg læser så tidligt om morgenen, til at det kommer for mange forstyrrelser.
- Tegneserier kan have forskellige "rytmer" der ikke styres af mediet (film) eller primært en selv (bøger). Det er et samspil mellem læser og medie. Og der er album der på fornem vis kan give hints via tegningerne, som kan overses i første omgang. F.eks. læste jeg Fjenden (Buddy Longway) 3-4 gange før jeg så "fjenden" var indtegnet her og der i tegningerne. Det er dette samspil jeg oplever som unikt og forfriskende i forhold til andre medier.

Men fordi jeg nyder de mange forskellige typer af tegninger, har jeg det lidt modsat Googa. For mig kan en god historie hurtigere rette op på en gennemsnitlig tegning end omvendt. Men der er tegnere, der er så gode, at jeg nyder tegningerne med så stor intensitet, at det kan rette op på en middelmådig historie.

Jeg kan købe tegneserier der har en lidt speciel tegnestil (f.eks.; Kabuki, Den røde Baron, My favorite thing is monsters). Men jeg kan også købe tegneserier fordi de har en lidt atypisk historie/tema. (Love 'n' rocket, Nick Cave, X'et ud,Barefoot Gen). Selvfølgelig køber jeg også mere traditionelle tegneserier, som jeg tror/håber er af høj kvalitet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev:
GoogaMooga skrev:
Jeg gider ikke newies, boring crap uden personlighed i tegnestilen. Der er en tegneseriebutik ovre i England, hvor du får nul pence, som i NUL, for nyere X-titler fra Marvel. Jeg gider ikke lortet.
Det er så lidt sjovt at du netop vælger et eksempel med tegneren Humberto Ramos som om nogen har en personlig stil.

X-men serien har haft nogle mindre gode år, hvilket forklarer hvorfor en tegneseriebutik vil give nul pence. Men det vil ændre sig efter at Marvel i sommers har genstartet hele X-men serien med stjerneforfatteren Jonathan Hickman og tildelt ham en række gode tegnere og farvelæggere.
For mig at se adskiller han sig ikke synderligt fra de andre nyere X-tegnere, men jeg ønsker Humberto Ramos held og lykke og dig og hans andre fans mange glædesstunder. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:
For mig at se adskiller han sig ikke synderligt fra de andre nyere X-tegnere, men jeg ønsker Humberto Ramos held og lykke og dig og hans andre fans mange glædesstunder. :)
Jeg er glad for Ramos og synes det er vitalt at Marvel og andre forlag holder gryden i kog med nye spændende talenter. Det ville virkelig være skidt at være tegneseriefan, hvis Marvel f.eks kun udgav genoptryk af oldgammel romance til et publikum, som ville udgøre mindre end 500 nostalgikere på verdensplan.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg var overvældet. Året er 1995 og Dogme var en realitet. Væk med bulder, mastodonter og popcorn, og frem med historien. Det var vildt. Det var lige i øjet og jeg følte mig hjemme. Lars von Triers Idioterne ser jeg som et mesterværk, intet mindre.

Historien betyder alt for mig. Jeg har efterhånden læst og set mange tegneserier som anmelder, og især har det overrasket mig, at det som ved første gennemsyn lignede noget, jeg ikke fandt specielt interessant, men efter andet og tredje forsøg, blev resultatet anderledes. Der VAR nu noget over dette album, noget til eftertanken måske, noget til ens umiddelbare underholdningsbehov. Bare noget noget.

Historien er fortællingens ramme. Motoren om man vil. At tegne historien er en form, en kunstform. En tegneserie udspringer af en idé, noget som får motoren til at spinne og brumme. Tegningerne kommer dernæst.

Jeg er enig med Erling. Uenig med Googa. Det ved de godt begge to.

Jeg er, for nu at besvare trådens spørgsmål, tegneseriefan. Og det blev jeg af et rent tilfælde, tænker jeg. Det var glæden ved bogbussen, som kom to gange om ugen. Det var det galleri af personer og deres oplevelser, og at tegneserierne havde deres eget sted, bagerst i bussen. De stod med forsiderne mod mig, i modsætning til bøgerne, som havde ryggene ud mod mig. Og jeg kunne bare tage dem. Bladre i dem og der sprang tegningerne en i hovedet. I modsætning til bøgerne, som krævede mere tid og ihærdighed. Så det var en tilgængelighed kombineret med farver, streger, et persongalleri og et væld af oplevelser i kontrast til ens lidt kedelige liv i en by med under 300 indbyggere. Jeg hungrede efter det, som så blev tegneserier, og det har holdt ved.

Men det er den gode fortælling, der kommer først. Ordene, rammen. Det MÅ det være. Heldigvis har gode tegnere evner til at sætte billeder på disse ord.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan nikke genkendende til det med bogbussen, i min landsby tre gange ugentligt.

Men for nu at vende tilbage til stridspunktet, tegninger og ord, så er det, som jeg også har indrømmet, en symbiose. Men jeg synes ikke det er nødvendigt, at være enige eller uenige om de tre tilgange til kunstarten.

(1) For mig tjener ordene tegningerne, de understøtter dem.

(2) For Berti tjener tegningerne ordene, ser det ud til, de understøtter dem.

(3) Og så er der de mange, for hvem de to ting er lige vigtige.

Hvorfor ikke bare acceptere, at der er tre måder at dyrke tegneserier på, i stedet for at modargumentere den ene, som Erling har prøvet på? Hvorfor skal én måde udråbes til at være den rigtige måde? For mig at se er de tre tilgange fuldstændig legitime, det er et personligt vlag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:Jeg kan nikke genkendende til det med bogbussen, i min landsby tre gange ugentligt.

Men for nu at vende tilbage til stridspunktet, tegninger og ord, så er det, som jeg også har indrømmet, en symbiose. Men jeg synes ikke det er nødvendigt, at være enige eller uenige om de tre tilgange til kunstarten.

(1) For mig tjener ordene tegningerne, de understøtter dem.

(2) For Berti tjener tegningerne ordene, ser det ud til, de understøtter dem.

(3) Og så er der de mange, for hvem de to ting er lige vigtige.

Hvorfor ikke bare acceptere, at der er tre måder at dyrke tegneserier på, i stedet for at modargumentere den ene, som Erling har prøvet på? Hvorfor skal én måde udråbes til at være den rigtige måde? For mig at se er de tre tilgange fuldstændig legitime, det er et personligt vlag.
Der er ikke noget galt med den første tilgang. Men sætningen er jo ikke fyldestgørende i forhold til din personlige tilgang til tegneserier, som er stærkt præget af at gode tegninger er lig stilarter fra før 1980.

Jeg bliver derfor bare træt engang imellem når du konsekvent bortkaster eller i tilfældet med x-men nedgøre tegneserier fra nyere tid og altid begrunder det med formuleringer i stil med sætningen fra første tilgang.
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af smfan »

Om det er tegningerne eller historien, der er vigtigst afhænger for mig meget af, hvad jeg læser. Don Martin fx. Her er det jo netop de sjove fødder, lange halse osv. der gør at jeg er flad af grin.
Når det derimod er Kasket Karl, Rødøje, Hagbard eller Homo Sapiens er det ordspillet eller vitserne der gør det.
På samme måde med Anders And. Don Rosa, kan efter min mening, ikke tegne. Til gengæld sprudler historierne af en glæde ved universet og en fantasi ud over grænser. Omvendt med Barks. Her har vi ofte flotte tegninger, og heldigvis også mange gode historier.

I de mere alvorlige genrer, er jeg nok mest til den gode historie og tegningerne kommer så i 2. række.
Serier som Alex Raymonds Jens Lyn er fantastiske flotte, men jeg falder simpelthen i søvn. Til gengæld elsker jeg hans Rip Kirby. Som ofte ikke er nær så flot.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev: Jeg bliver derfor bare træt engang imellem når du konsekvent bortkaster eller i tilfældet med x-men nedgøre tegneserier fra nyere tid og altid begrunder det med formuleringer i stil med sætningen fra første tilgang.
Det er da synd for dig, at du bliver træt. Kunne du ikke bare møde mine udsagn med et skuldertræk? Jeg må jo ofte høre på, hvordan gamle mesterværker er "støvede" eller "bedagede", osv. Smag og behag.

Humberto Ramos bliver jo hverken bedre eller ringere af, at jeg ikke kan lide ham. Han er, hvad han er.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor er du tegneseriefan?

Indlæg af Robin »

Jeg ved sørme ikke rigtig. Jeg fik jo And blade ind med modermælken, da moderen min arbejdede på Gutenberghus, og vi fik deres publikationer. Jeg har dog aldrig fået læst And blade højt, kun bøger, som jeg også rigtigt godt kan lide.

Tidligt har jeg nok vænnet mig til at ville læse de tegneserier, hvor mit øje fandt behag. Vi fik jo så også Knold og Tot, Tarzan, Gyldenspjæt, Blondie (og Busser). Jeg kunne bedst lide And blade, gavehæfter, mandelgaver og hvad har vi. De andre nævnte rykkede ikke rigtigt, selvom det jo var fine tegninger, Tarzan var KEDELIG, det sy's jeg egentlig stadigvæk.

Jeg tror det for mit vedkommende var noget med det serielle, at der var noget genkendeligt og noget nyt. Det har også vist sig mht. bøger, seriebøger var dejligt, vel at mærke hvis jeg havde et forhold til karaktererne, således ikke Kim bøgerne, med flotte forsider, men kedelige historier, i forhold til De 5, Mysterie, Jan, de 3 Detektiver etc. ja selv Flemming bøgerne slog Kim med flere længder.

Jeg vil godt have den gode fortælling med med tålelige tegninger som et minimum. Et eks. er Mark Waid, som er en utrolig god fortæller. Af og til parres han med tegnere som ikke er på hans niveau, f. eks. Irredeemable og dens søster/broderserie, som jeg ikke lige kan huske.

Det er jo meget subjektivt, og andres holdninger og meninger lytter jeg da til, af og nogle gange flytter det noget, andre gange ikke, så det....

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar