Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
Durango's sidelayout er en katastrofe. Ligeså med Bouncer.
Det har jeg heller ikke bemærket. Det er muligvis tilfældet med Durango, men hvad er problemet med Bouncer? - Jeg har læst samtlige albums, og det er ikke noget jeg har bemærket. Tværtimod, vil jeg sige. Hvad er fx problemet med nedenstående planche?
PlancheA_47460.jpg
PlancheA_47460.jpg (87.93 KiB) Vist 1512 gange
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Bouncer er ikke så slem som Durango, men den er overlæsset og han har for meget effektjageri. Den side kunne godt have været mere elegant, men jeg har set værre.

Generel bemærkning: hvis man virkelig vil forstå betydningen af god sidelayout, vil jeg henvise til C.C. Beck's essay derom i Comics Journal.

For tegneserieklipning er ikke helt det samme som filmklipning. I tegneserier skal tegneren tage højde for både sekvensen og helheden, og de to ting bliver ofte indtaget simultant af læser. Billedernes indvirkning på hinanden i en sekvens er næsten aldrig tilfældig, og samtidig skal de indgå i en helhed, de skal give mening på to niveauer og de skal gøre det samtidig. Det er også derfor sådan noget som læseretnings-pile er en ren falliterklæring i sidelayout.

Boucq har tre ekstreme vinkelskift på tre billeder, i widescreen. Han må spørge sig selv, hvad vil jeg egentlig sige med dette. Vil jeg blære mig, eller fordrer handlingen disse skift?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Boucq har tre ekstreme vinkelskift på tre billeder, i widescreen. Han må spørge sig selv, hvad vil jeg egentlig sige med dette. Vil jeg blære mig, eller fordrer handlingen disse skift?
Ja, det fungerer fint i sammenhængen. Det vil du se, hvis du læser albummet. Og når man tegner så godt som Boucq, så må man for min skyld gerne blære sig.

GM:
Den side kunne godt have været mere elegant, men jeg har set værre.
Det har jeg også. Jeg opgav nærmest at læse Jerry Spring-samlebindene, fordi det forekom mig at være elendigt fortalte historier. Der var en del sider, hvor det forekom mig, at Jijé bare var begyndt i øverste venstre hjørne uden at tænke side-layoutet igennem; når han så nåede ned til nederste højre fjerdedel af siden skulle resten bare klemmes ind. Det er muligt det er en uretfærdig kritik, men sådan virkede det på mig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: Jeg opgav nærmest at læse Jerry Spring-samlebindene, fordi det forekom mig at være elendigt fortalte historier. Der var en del sider, hvor det forekom mig, at Jijé bare var begyndt i øverste venstre hjørne uden at tænke side-layoutet igennem; når han så nåede ned til nederste højre fjerdedel af siden skulle resten bare klemmes ind. Det er muligt det er en uretfærdig kritik, men sådan virkede det på mig.
Det er vist en gang "æh-bæh-buh, det kan du selv være". Jijé er en bedre tegner end Giraud. Boucq kommer overhovedet ikke i betragtning, han er dømt ude hos mig. Om jeg så fik penge for det - jeg ville ikke spilde plads på hans lort. Tilfreds?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Det er vist en gang "æh-bæh-buh, det kan du selv være". Jijé er en bedre tegner end Giraud. Boucq kommer overhovedet ikke i betragtning, han er dømt ude hos mig. Om jeg så fik penge for det - jeg ville ikke spilde plads på hans lort. Tilfreds?
Nej, det er det ikke. Og nej, jeg er ikke tilfreds. Det er jo en helt og aldeles usaglig, sur og fornærmet kommentar du kommer med.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Berti Stravonsky »

Er I i gang igen? Serielands ægtepar :wink:
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af smfan »

GoogaMooga skrev:
smfan skrev:Helt enig Googa. Der er mange fede westerns, som ikke er Blueberry

1. Lucky Luke
2. Jonah Hex
3. Blodsbrødre, tror jeg den hed. Den gik i enten Pow eller Buffalo
4. Tex Willer
5. Kid Colt
6. Rawhide Kid
7. Umpapa, hvis den tæller med som western
8. Manden fra Richmond
9. Gringo
10. Rick o Shay
Fed liste, smfan. Manden fra Richmond tror jeg ikke, jeg kender? Og Gringo = Ringo (Vance)?
Begge serier gik i de sene numre af Tomahawk. Jeg mener at de begge er fra DC ligesom Jonah Hex.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev:GM:
Det er vist en gang "æh-bæh-buh, det kan du selv være". Jijé er en bedre tegner end Giraud. Boucq kommer overhovedet ikke i betragtning, han er dømt ude hos mig. Om jeg så fik penge for det - jeg ville ikke spilde plads på hans lort. Tilfreds?
Nej, det er det ikke. Og nej, jeg er ikke tilfreds. Det er jo en helt og aldeles usaglig, sur og fornærmet kommentar du kommer med.
Erling, dette er mit sidste skriv til dig. Jeg har fundet mig i meget fra din side, fordi jeg også synes, du kommer med nogle fornuftige betragtninger en gang i mellem. Til tider har du ligefrem været venlig. Og så er du belæst, det kan jeg godt llde, du har en klassisk dannelse.

Men efter din sidste svada rettet mod den helligste ko, Jijé og "Jerry Spring", er det tydeligt for mig, at enhver videre kommunikation med dig er omsonst. Vores syn på tegneserier er så væsensforskellig, at det intet formål tjener at debattere med dig. Jeg kan intet lære af dig og du vil ikke lære af mig.

Jeg undrer mig lidt over, at du har købt hele to bind af "Jerry Spring", hvis du mener det, du har skrevet. Men du har nok dine bevæggrunde.

Farvel, Erling. Følg dit hjerte og hav det godt.

din,
GoogaMooga
2. januar 2020
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af yogibear&booboo »

Han har nok bare læst dem på biblioteket. :x

Bedste western
Billede
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Jeg undrer mig lidt over, at du har købt hele to bind af "Jerry Spring", hvis du mener det, du har skrevet. Men du har nok dine bevæggrunde.
Jeg købte dem fordi jeg generelt er western-fan og der er serier jeg gerne vil have som samlebind med ekstramateriale. Desværre blev jeg (som nævnt) ret skuffet over dem efter læsning. Jijé er i min optik en vigtig tegneseriehistorisk skikkelse, men for mig virker hans ting i dag ret gammeldags på den ufede måde (måske Luftens Ørne undtaget). Det behøver man selvsagt ikke være enig i, men man kan vel godt være enige om at være uenige, uden det skal ende i fornærmelser.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev:GM:
Jeg undrer mig lidt over, at du har købt hele to bind af "Jerry Spring", hvis du mener det, du har skrevet. Men du har nok dine bevæggrunde.
Jeg købte dem fordi jeg generelt er western-fan og der er serier jeg gerne vil have som samlebind med ekstramateriale. Desværre blev jeg (som nævnt) ret skuffet over dem efter læsning. Jijé er i min optik en vigtig tegneseriehistorisk skikkelse, men for mig virker hans ting i dag ret gammeldags på den ufede måde (måske Luftens Ørne undtaget). Det behøver man selvsagt ikke være enig i, men man kan vel godt være enige om at være uenige, uden det skal ende i fornærmelser.
Tænkte det nok. Så det er altså ikke Jijé's sidelayout, der er noget galt med, men det, at det er gammeldags. Der er stor forskel. Der er også folk, der synes, at klassisk og jazz er ufedt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Så det er altså ikke Jijé's sidelayout, der er noget galt med, men det, at det er gammeldags.
Jijés sidelayout - ikke alle, men nogle steder - er også en del af problemet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Nu er jeg jo involveret i Jerry Spring og har læst 1-3 meget nøje. Jeg kan ikke mindes nogle tilfælde, men skal da ikke udelukke, at der er nogle enkelte smuttere. Omvendt kan jeg heller ikke afvise, at nogle af Boucq's sider faktisk funker.

Jeg tror ikke på absolut relativisme; der er ting, der bare skal være i orden, såom centerlinien, blikretninger, og deslige, men der er jo frit spil, og så er vi ude i klassicisme vs. modernisme.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af Robin »

Jeg kan jo godt lide superhelte, of det afspejler sig så også i min western/cowboy serier - smag.

1 ) Blueberry
2 ) Haunted Horseman/Ghost Rider
3 ) Durango Kid
4 ) Two-gun Kid
5 ) Undertaker
6 ) Røde Maske/Tim Holt
7 ) El Diablo
8 ) Hawk, Son of Tomahawk
9 ) Red Kelly
10 ) Firehair

mvh. og godt nytår!
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nævn 10 gode westerns, der IKKE er Blueberry

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 1 ) Blueberry
2 ) Haunted Horseman/Ghost Rider
3 ) Durango Kid
4 ) Two-gun Kid
5 ) Undertaker
6 ) Røde Maske/Tim Holt
7 ) El Diablo
8 ) Hawk, Son of Tomahawk
9 ) Red Kelly
10 ) Firehair

mvh. og godt nytår!
Se, dette er en fed liste. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar