Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af yogibear&booboo »

Hans kaldenavn er jo Zizou.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af GoogaMooga »

yogibear&booboo skrev:Hans kaldenavn er jo Zizou.
Så huskede jeg forkert.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Jack J skrev:Jeg synes, det er alt for tidligt at sætte E-voke op på niveau med de to andre. Jo, de har allerede udgive nogle album og annonceret nogle flere, men jeg synes ærlig talt, vi mangler at få nogle flere anmeldelser om kvalitet; Hvordan er deres oversættelser, hvordan er deres udgaver (tryk), kvalitet af info-tekst om serierne, osv.
Jeg har heller ikke haft E-vokes udgivelser i hånden og kender derfor ikke noget til den faktiske kvalitet, Men den entreprenante virkelyst, det vilde internationale udsyn og den seriøse tilgang lover bestemt godt. Umiddelbart betragter jeg E-voke som det mest interessante nye tegneserieforlag i Danmark siden grundlæggelsen af Fahrenheit, Aben maler og Forlæns.

Forlæggeren Lars Christiansen og hans kompagnon Lea Mejdahl har sammen skrevet speciale om kulturelt iværksætteri på universitetet (som de fik 12 for), og efter alt at dømme omsætter de med E-voke simpelthen deres indhøstede teoretiske og praktiske (Lars har været grafiker i mange år) viden i kombination med deres kærlighed til tegneserier. Det er da helt vildt interessant og spændende for det danske tegneseriemarked, en helt ny men særdeles relevant baggrund at stifte et tegneserieforlag på. Programmet hælder indtil videre ret meget til den klassiske side, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

E-voke er i hvert fald mangefold mere interessant end Morten Ingemanns nye forlag, som slår sig op på hans egne udgivelser og med en kærlighedsløs og fad businessagtig attitude om en storslået, men helt ufortalt, fremtid:
https://www.forlagetzebra.dk
Helt enig med Carsten S. Jeg har læst Scotland Yard 1, og var bestemt tilfreds med det. Hvad angår udstyr, så har jeg ikke den store viden derom, dog har jeg læst tegneserie (kritisk) i 57 år. De første 7 læste jeg blot alt og kiggede kritikløst bil'der! Men E-Vokes udgivelser ser fine ud i mine øjne. Jeg har stået med Serpieris cowboy historier i hånden og tænkt:" Ikke lige mig, men dælme flot udgivelse", det samme med Al & Brock, begge de nævnte i HC, fint lavet, god stærk ryg, pænt tykt papir, glat, måske lidt blankt for nogle, men efter mine begreber god kvalitet. Jeg har den nye Scotland Yard, ikke læst endnu, og Kors og klinge, det samme gælde dem. intet at klage over for min del. Jeg har stået med Storm i hænderne - igen, fint produkt , HC, kraftigt papir, flot tryk også her, meget omfangsrigt ekstramateriale, der introducerer serien, så vidt jeg lige kunne skimme, uden det virkede for pinligt, at jeg stod med albummet i for lang tid :D . Og deres "Den ekstraordinære rejse" ser også flot ud. Mht. oversættelse/sproget, er der kun en enkelt "svipser" i Scotland Yard 1, som faldt i øjnene. Begge "bagmændende" M/K er bibliotekaruddannede, så vidt jeg forstår, så ord har det fint der.

mvh.
Alt i alt sy's jeg man må sige, at det tegner (pun intended!) lovende, ambitiøst
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9864
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Berti Stravonsky »

Enig med Robin.

Det SER lidt spændende ud. Og jeg er skam behørigt imponeret over de udgivelser, jeg indtil videre har set (dog ikke læst).

Off topic - jeg ELSKER de der udgivelser, der følger udgivelserne. Reklamerne, der fortæller hvad et forlag har og vil gøre. Jeg har lige fået E-vokes ind af døren, deres tegneserieudgivelsesoversigt for 2019-2020, og sådan noget gemmer jeg altid.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Jack J skrev:Jeg synes, det er alt for tidligt at sætte E-voke op på niveau med de to andre. Jo, de har allerede udgive nogle album og annonceret nogle flere, men jeg synes ærlig talt, vi mangler at få nogle flere anmeldelser om kvalitet; Hvordan er deres oversættelser, hvordan er deres udgaver (tryk), kvalitet af info-tekst om serierne, osv.
Jeg har heller ikke haft E-vokes udgivelser i hånden og kender derfor ikke noget til den faktiske kvalitet, Men den entreprenante virkelyst, det vilde internationale udsyn og den seriøse tilgang lover bestemt godt. Umiddelbart betragter jeg E-voke som det mest interessante nye tegneserieforlag i Danmark siden grundlæggelsen af Fahrenheit, Aben maler og Forlæns.

Forlæggeren Lars Christiansen og hans kompagnon Lea Mejdahl har sammen skrevet speciale om kulturelt iværksætteri på universitetet (som de fik 12 for), og efter alt at dømme omsætter de med E-voke simpelthen deres indhøstede teoretiske og praktiske (Lars har været grafiker i mange år) viden i kombination med deres kærlighed til tegneserier. Det er da helt vildt interessant og spændende for det danske tegneseriemarked, en helt ny men særdeles relevant baggrund at stifte et tegneserieforlag på. Programmet hælder indtil videre ret meget til den klassiske side, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

E-voke er i hvert fald mangefold mere interessant end Morten Ingemanns nye forlag, som slår sig op på hans egne udgivelser og med en kærlighedsløs og fad businessagtig attitude om en storslået, men helt ufortalt, fremtid:
https://www.forlagetzebra.dk
Carsten, dejlig positivt og jeg er enig. Jeg synes også de er ret modige.
Ovenstående er måske en smule anerledes end hvad du tidligere har ytret under forlag afstemningen:
E-voke er da klart den sjoveste opkomling i dansk tegneserieforlagssammenhæng. Fuldstændig uforudsigeligt i sit program. Måske begrænset i sine ambitioner, men samtidig så spøjst i sin fremgangsmåde, at man ikke kan andet end knuselske dem.

Det bliver næppe det sidste danske tegneserieforlag, der kommer ind fra sidelinjen og overrasker alle og enhver
http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=21735
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Carsten, dejlig positivt og jeg er enig. Jeg synes også de er ret modige.
Ovenstående er måske en smule anerledes end hvad du tidligere har ytret under forlag afstemningen:
E-voke er da klart den sjoveste opkomling i dansk tegneserieforlagssammenhæng. Fuldstændig uforudsigeligt i sit program. Måske begrænset i sine ambitioner, men samtidig så spøjst i sin fremgangsmåde, at man ikke kan andet end knuselske dem.

Det bliver næppe det sidste danske tegneserieforlag, der kommer ind fra sidelinjen og overrasker alle og enhver
http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=21735
Det kan jeg nu ikke se. Jeg mener stadigvæk, at E-voke er den sjoveste opkompling, og at man ikke kan andet end knuselske dem.

Hvis du mener mine forbehold om ambitionerne må man jo bare sige, at der er sket utrolig meget bare på de to måneder siden afstemningstråden. Forlaget har på mindre end end år allerede udgivet 12 tegneserier og har foreløbig annonceret næsten 30 i det kommende år. Det er da en mageløs raketfart fra punkt nul.

Man savner dog fortsat at se forlagets udgivelser være tilgængelige hos boghandlerne og ikke kun i tegneseriebutikkerne og forlagets egen webshop. Men mon ikke det kommer?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Ja, det var med hensyn til ambitionerne.
Hvor de udbydes er formentlig et pengespørgsmål.
Men når de bliver større og mere etablerede så ændrer det sig sikkert.

Forlaget Faraos tegneserier kan heller ikke fås i boghandler.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Jack J »

Carsten Søndergaard skrev: E-voke er i hvert fald mangefold mere interessant end Morten Ingemanns nye forlag, som slår sig op på hans egne udgivelser og med en kærlighedsløs og fad businessagtig attitude om en storslået, men helt ufortalt, fremtid:
https://www.forlagetzebra.dk
Nu har jeg (flygtigt) kigget på Ingemanns hjemmeside, og jeg må indrømme, at hans selvfede omtale af sig selv i 3. person er lidt vammel (det er godt nok en forlagsdirektør, der står som afsender, men come on!). Men okay, det synes jeg så altid den slags er, når kunstnere omtaler sig selv i rosende termer i 3. person.

Manden er i øvrigt flere gange blevet beskyldt for at tyvstjæle sine vittigheder fra andre tegnere og "sjove" folk. Der findes en (lidt ældre) facebookside med dokumentation.

https://www.bt.dk/danmark/ekstra-bladet ... t-plagiere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Ja, E-voke har godt nok arbejdet i raketfart.
I Marts 2019 startede de kickstarter projektet "Victor Billetdoux – en trilogi" og siden er det godt nok gået hurtigt. Og de har også den meget frie tilgang, hvor de spørger og lytter til læserne (facebook) som vi også ser hos Zoom og Shadowzone.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I dag er Lars og Lea endda i Fantask TV

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Godt interview, som giver en del indblik i E-voke :)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Robin »

Bestemt! Alletiders!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Jack J »

Rigtig godt interview! :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Gimli »

Bedste og vigtigste?

Vigtigste;
-Flest udgivelser?
-Inspiration til andre?
-Udgivelser af klassikere og banebrydende nyskabelser (vigtigste udgivelser)?
- Længste "levetid"?
- Størst diversitet?

Bedste?
- Flest solgte album?
- bedste kvalitet (papirvalg, indbinding, oversættelse mv.)?
- Mine ynglingsserier?
- Kæmper mest for udgivelser, der ikke er det store salg i?


blot nysgerrig?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af superboy »

Jeg synes ikke noe om at man setter forlag opp mot hverandre. Alle forlag er viktige. Hvis man skal sette noe opp, så gjør jeg det på denne måten:

Beste og viktigste forlag:
De som gir ut tegneserier.

Mindre viktige forlag:
De som ikke gir ut tegneserier.
Besvar