Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde
Sådan er der en der skriver om Forlaget Zoom på Facebook.
Jeg tænker at det er at gå lidt for langt, men kan man nævne de bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde?

Jeg tænker at det formentlig er ret forskelligt fra person til person herunder ens præferencer og hvor gammel man er.
Uden at have undersøgt det så tænker jeg straks Interpresse og Carlsen albummæssigt og Egmont for Anders And bladet samt andre blade.

Og hvis vi springer til nutiden så tænker jeg umiddelbart Cobolt og Zoom med E-voke som arbejder sig godt ind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af GoogaMooga »

Interpresse var det mest fan-orienterede forlag og det forlag, der tog flest kunstneriske chancer. Carlsen var det artige forlag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Asger Pedersen »

Frem til 1948 var Aller det vigtigste, introducerede seriehæfter i form af Skipper Skræk, bragte tonsvis af serier i Familie Journalen, og CAE-hæfterne... Introducerede superhelte i FJ og senere i SS og Kong Kylie (Superman i 50erne)
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev:Frem til 1948 var Aller det vigtigste, introducerede seriehæfter i form af Skipper Skræk, bragte tonsvis af serier i Familie Journalen, og CAE-hæfterne... Introducerede superhelte i FJ og senere i SS og Kong Kylie (Superman i 50erne)
Ingen tvivl om det, Aller var Danmarks Editions Dupuis og forstod at fyre op under både danske tegneserier og tegneserier oversat fra andre sprog.

Så hvis man vil diskutere forlag, var Aller den store bannerfører. Man kunne også tale tegneserier i bred forstand, og så var der mange aktører, eftersom tegneserier i hele første halvdel af det tyvende århundrede først og fremmest blev udgivet i aviser og ugeblade og ikke som forlagsudgaver. I den sammenhæng spillede både Gutenberghus og Aller en stor rolle, men også B.T. og Politiken foruden andre aviser og ugeblade.

Hvad angår egentlige forlag kan man diskutere dem fra 1950'erne og frem, men det er jo også tilfældighedernes spil. I andre lande opstod der i de år tilsvarende forlag, og hvis ikke Gutenberghus, Aller, I.K., Interpresse, Carlsen osv. havde gjort det, de gjorde i Danmark de år, havde der uden tvivl været andre, der gjorde det. Lademann forsøgte jo for eksempel.

At udpege ét forlag som det vigtigste nogensinde er absurd. Det er let at pege på Interpresse og Carlsen på grund af omfanget af antal udgivelser, men de eksisterede jo bare tilfældigvis på rette tid og sted, det samme kan man iagttage i mange andre lande i de samme år.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Carlsen var det artige forlag.
Det ville Per Carlsen ikke have været enig med dig i. Som han sagde, da Carlsen skulle udgive Lauzier: "Jeg ved godt, at jeg ikke burde sige det her, men jeg håber VIRKELIG ikke, at det vil sælge".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Carlsen var det artige forlag.
Det ville Per Carlsen ikke have været enig med dig i. Som han sagde, da Carlsen skulle udgive Lauzier: "Jeg ved godt, at jeg ikke burde sige det her, men jeg håber VIRKELIG ikke, at det vil sælge".
:D ... øh, jeg skrev nu "artige", så det passer jo fint med Per Carlsen's syn på Lauzier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af BjaAAArne »

Ingen over eller ved siden af INTERPRESSE.
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 380
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Jack J »

Antaeus skrev: Og hvis vi springer til nutiden så tænker jeg umiddelbart Cobolt og Zoom med E-voke som arbejder sig godt ind.
Jeg synes, det er alt for tidligt at sætte E-voke op på niveau med de to andre. Jo, de har allerede udgive nogle album og annonceret nogle flere, men jeg synes ærlig talt, vi mangler at få nogle flere anmeldelser om kvalitet; Hvordan er deres oversættelser, hvordan er deres udgaver (tryk), kvalitet af info-tekst om serierne, osv.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Antaeus »

Jack J skrev:
Antaeus skrev: Og hvis vi springer til nutiden så tænker jeg umiddelbart Cobolt og Zoom med E-voke som arbejder sig godt ind.
Jeg synes, det er alt for tidligt at sætte E-voke op på niveau med de to andre. Jo, de har allerede udgive nogle album og annonceret nogle flere, men jeg synes ærlig talt, vi mangler at få nogle flere anmeldelser om kvalitet; Hvordan er deres oversættelser, hvordan er deres udgaver (tryk), kvalitet af info-tekst om serierne, osv.
Nu har jeg så heller ikke sat E-voke op på samme niveau.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 380
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Jack J »

Antaeus skrev:
Nu har jeg så heller ikke sat E-voke op på samme niveau.
Det siger jeg så heller ikke, at du har. :mrgreen:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Carlsen var det artige forlag.
Det ville Per Carlsen ikke have været enig med dig i. Som han sagde, da Carlsen skulle udgive Lauzier: "Jeg ved godt, at jeg ikke burde sige det her, men jeg håber VIRKELIG ikke, at det vil sælge".
:D ... øh, jeg skrev nu "artige", så det passer jo fint med Per Carlsen's syn på Lauzier.
Ha ha, det handlede om "Mik og Susse og den seksuelle revolution". Og dén, syntes han, var uartig for det hæderkronede børnebogsforlag. Men han forstod at respektere redaktøren, Jens Peder Aggers, valg, hvilket bestemt tjener ham til ære. Per Carlsen var overmåde klassisk og konservativ, men han var samtidig nysgerrig og lyttede gerne til fornuftige argumenter. Da "Langt ned i halsen" havde premiere, inviterede han sin kone med i Nygade-biografen for at se den, og lagde ikke skjul på det. Han ville ved selvsyn erfare, hvad al omtalen var affødt af.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Ha ha, det handlede om "Mik og Susse og den seksuelle revolution". Og dén, syntes han, var uartig for det hæderkronede børnebogsforlag. Men han forstod at respektere redaktøren, Jens Peder Aggers, valg, hvilket bestemt tjener ham til ære. Per Carlsen var overmåde klassisk og konservativ, men han var samtidig nysgerrig og lyttede gerne til fornuftige argumenter. Da "Langt ned i halsen" havde premiere, inviterede han sin kone med i Nygade-biografen for at se den, og lagde ikke skjul på det. Han ville ved selvsyn erfare, hvad al omtalen var affødt af.
:D Deep Throat var så banebrydende, at selv det bedre borgerskab så den, for at kunne tale med ved middagsselskaberne. Jeg så den ca. fyrre år senere i Cinemateket (!), og den var harmløs og tam, men havde i det mindste et plot. I forhold til investeringen er det en af de mest indbringende film nogensinde.

Mik og Susse er bare det bedste ordspil.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jack J skrev:Jeg synes, det er alt for tidligt at sætte E-voke op på niveau med de to andre. Jo, de har allerede udgive nogle album og annonceret nogle flere, men jeg synes ærlig talt, vi mangler at få nogle flere anmeldelser om kvalitet; Hvordan er deres oversættelser, hvordan er deres udgaver (tryk), kvalitet af info-tekst om serierne, osv.
Jeg har heller ikke haft E-vokes udgivelser i hånden og kender derfor ikke noget til den faktiske kvalitet, Men den entreprenante virkelyst, det vilde internationale udsyn og den seriøse tilgang lover bestemt godt. Umiddelbart betragter jeg E-voke som det mest interessante nye tegneserieforlag i Danmark siden grundlæggelsen af Fahrenheit, Aben maler og Forlæns.

Forlæggeren Lars Christiansen og hans kompagnon Lea Mejdahl har sammen skrevet speciale om kulturelt iværksætteri på universitetet (som de fik 12 for), og efter alt at dømme omsætter de med E-voke simpelthen deres indhøstede teoretiske og praktiske (Lars har været grafiker i mange år) viden i kombination med deres kærlighed til tegneserier. Det er da helt vildt interessant og spændende for det danske tegneseriemarked, en helt ny men særdeles relevant baggrund at stifte et tegneserieforlag på. Programmet hælder indtil videre ret meget til den klassiske side, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

E-voke er i hvert fald mangefold mere interessant end Morten Ingemanns nye forlag, som slår sig op på hans egne udgivelser og med en kærlighedsløs og fad businessagtig attitude om en storslået, men helt ufortalt, fremtid:
https://www.forlagetzebra.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Mik og Susse er bare det bedste ordspil.
Meget vellykket og en rimelig afspejling af den franske titel, "Zizi et Peter Panpan". Zizi fungerer som den kvindelige hovedpersons navn (som Susse), men er samtidig fransk barnesprog for "tissemand" (og desuden betegnelse i kortform for spurvefuglen gærdeværling). Peter Panpan er, well, et effektivt lydbillede i ortografisk form.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste og vigtigste forlag i Danmark - nogensinde

Indlæg af GoogaMooga »

Hva' så med Zinedine "Zizi" Zidane? Hvordan skal den mon grejes?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar