Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »



Ingo Milton fortæller om H.C. Ørsted og opdagelsen af elektromagnetismen, del 2

Sussi Bech, Ingo Milton og Jens Olaf Pepke Pedersen udkommer 22. juni med tegneserien om Hans Christian Ørsted.

I 1820 opdagede og beskrev den danske naturvidenskabsmand H.C. Ørsted sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme, to naturkræfter man hidtil havde anset for uafhængige. Uden denne opdagelse ville vi i dag ikke kunne køre i bil, tale i telefon, se fjernsyn eller være på internettet.

I denne video fortæller Ingo Milton om, hvordan Ørsted i juli 1820 kaldte nogle kollegaer sammen for at foretage grundige, videnskabelige eksperimenter, der skulle dokumentere og redegøre for den opdagelse, han havde gjort under en forelæsning nogle måneder tidligere.

#HCØ2020

Du kan forudbestille tegneserien signeret for 200 DKK inkl. forsendelse ved at sende en mail til oersted@eudor.dk inden udgivelsesdagen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »



Ingo Milton fortæller om H.C. Ørsted og opdagelsen af elektromagnetismen, del 3

Ørsted beskrev i sommeren 1820 sin opdagelse af elektromagnetismen i et skrift på latin, som han lod trykke og rundsendte til sine kollegaer rundt omkring i Europa. Opdagelsen vakte stor opsigt, og da fysikere i Tyskland, Frankrig og England havde efterprøvet Ørsteds resultater, kom anerkendelsen: I løbet af få år var Ørsted tildelt den franske Napoleonspris, den engelske Copley-medalje og optaget i Europas førende videnskabelige selskaber.

Forudbestil tegneserien signeret for 200 DKK inkl. forsendelse ved at sende en mail til oersted@eudor.dk inden 22. juni.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

Halvdelen af oplaget på "Ørsted – Han satte strøm til verden" ankom med fragtmand til Birkerød i morges. Lidt over en tredjedel af pallens indhold blev straks kørt ud til en storkunde i Ballerup, og nu sidder Sussi og Ingo og signerer løs i de forudbestilte eksemplarer af tegneserien. Jens Olaf kommer også til at signere, inden de sendes af sted i næste uge sammen med eksemplarerne til butikkerne.

Læs mere om "Ørsted – Han satte strøm til verden" på vores hjemmeside, hvor man stadig kan forudbestille et signeret eksemplar: https://www.eudor.dk/tegneserie-oersted ... il-verden/
102312596_10221678866222177_8742283086353399808_o.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:Halvdelen af oplaget på "Ørsted – Han satte strøm til verden" ankom med fragtmand til Birkerød i morges. Lidt over en tredjedel af pallens indhold blev straks kørt ud til en storkunde i Ballerup, og nu sidder Sussi og Ingo og signerer løs i de forudbestilte eksemplarer af tegneserien. Jens Olaf kommer også til at signere, inden de sendes af sted i næste uge sammen med eksemplarerne til butikkerne.
101667760_10221680403940619_4782652899656204288_o.jpg
Dagens signeringsseance bragte os 30% i mål mht. signering af de forudbestilte eksemplarer. Arbejdet genoptages de følgende dage.

Ingo har også fået tid til at lave nogle flere videoer om Ørsted. Dagens video er den første af 3, der handler om Københavns bombardement, som vi også oplever i tegneserien. De to næste videoer kommer fredag og lørdag:

H.C. Ørsted var som ganske ung og nyuddannet i Paris i årene 1801-03. Revolutionen var overstået og Frankrig var nu under ledelse af førstekonsulen og generalen Napoleon Bonaparte. Frankrig førte krig mod snart sagt alle Europas andre magter, og især England – det fik betydning for Danmark og Ørsted nogle år senere, da det neutrale Danmark i 1807 af englænderne blev bedt om at udlevere sin flåde, fordi de frygtede, at Napoleon skulle overtage de danske krigsskibe. Dette er naturligvis med i tegneserien "Ørsted – Han satte strøm til verden".



Abonnér på Forlaget Eudors Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC0ZgzX ... 6RuBzsXTnw
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

103637136_10221737682892557_3977482567425484471_o.jpg
Fredag, mandag og tirsdag var holdet bag tegneserien "Ørsted" samlet i Birkerød for at fejre, at halvandet års arbejde var vel overstået, mødes med repræsentanter for pressen og for at signere et trecifret antal forudbestilte eksemplarer. En tredjedel blev afleveret til GLS i går, og resten vil gå af sted i dag og i morgen.

Det er stadig muligt frem til 22. juni at forudbestille "Ørsted" signeret af Ingo, Sussi og Jens Olaf for DKK 200,00 inkl. levering ved at sende en e-mail til oersted@eudor.dk og indsætte beløbet på MobilePay 34065.

Du kan også købe "Ørsted" i tegneseriebutikkerne Stribeladen (Aarhus), Fantask og Faraos Cigarer (København) og Fyns Antikvariat (Odense), ligesom den kan bestilles via boghandlerne og købes i udvalgte butikker:

Bog og Idé, Rudkøbing
Bog og Idé, Viborg
Bog og Idé, Aalborg
Stakbogladen, Aarhus
Polyteknisk Boghandel, Lyngby
103768106_10221737683292567_8577733849923682456_o.jpg
104218462_10221737683612575_8378939266827566363_o.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Berti Stravonsky »

Herlige fotos, Frank. I ser ud til, trods alt, at hygge jer. Tegneserier KAN være hard work.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Det er stadig muligt frem til 22. juni at forudbestille "Ørsted" signeret af Ingo, Sussi og Jens Olaf for DKK 200,00 inkl. levering ved at sende en e-mail til oersted@eudor.dk og indsætte beløbet på MobilePay 34065.
Det er da en skarp pris, som man siger. Jeg vil straks bestille.

I den kommende uge offentliggøres mere også om Cobolts H.C. Ørsted-tegneserie, skrevet af Henrik Prætorius og tegnet af Peter Snejbjerg og Niels Roland. Den udkommer 28. august.

Fantastisk trend med biografier i tegneserieform, og så endda to om samme person som her!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af benadikt »

Eudors biografi er allerede bestilt, og Cobolts bliver det også.

Det ville også være interessant med (mindst) en biografi om navnebroderen H.C. Andersen. Han er vistnok den mest berømte dansker på verdensbasis.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

Pyha! Efter tre dages signering og et par dages pakning og fakturering og 4 ture til GLS pakkeshoppen er alle de forudbestilte eksemplarer af "Ørsted – Han satte strøm til verden" nu sendt af sted! Tak til alle, der støttede projektet ved at forudbestille – I ved, hvem I er. Og tak til dem, der beslutter sig for at bestille et signeret eksemplar for 200 kr. inkl. forsendelse inden den 22. juni, der er den officielle udgivelsesdato. Send en mail til oersted@eudor.dk og indsæt beløbet på MobilePay 34065.

Man kan også finde "Ørsted" i tegneseriebutikker og velassorterede boghandeler:

Stribeladen, Aarhus
Fantask, København
Faraos Cigarer, København
Fyns Antikvariat, Odense
Bog og Idé, Rudkøbing
Bog og Idé, Viborg
Bog og Idé, Aalborg
Stakbogladen, Aarhus
Polyteknisk Boghandel, Lyngby *
Teknisk Museum, Helsingør *
Energimuseet, Bjerringbro *

* leverance undervejs

"Ørsted" kan også bestilles i enhver fysisk boghandel eller internetboghandel – og på http://www.eudor.dk

Men man skal nok være hurtig, hvis man vil have den i 1. oplag: Efter en uge er der kun 22% af førsteoplaget tilbage. :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Nikolaj Andersen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. jan 2019, 21:39

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Nikolaj Andersen »

Jeg forudbestilte min i mandags og i går kunne jeg så hente den i min lokale pakkeshop. Det kan man kalde hurtig service!

Signaturerne ser sådan her ud:

Billede

Det er fantastisk! Jeg elsker de små tegninger. Mange tak til Frank, Ingo, Sussi og Jens. :)

Selve tegneserien har jeg ikke læst endnu. Jeg gemmer den til en stille stund.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

Nikolaj Andersen skrev:Jeg forudbestilte min i mandags og i går kunne jeg så hente den i min lokale pakkeshop. Det kan man kalde hurtig service!

Signaturerne ser sådan her ud:

Billede

Det er fantastisk! Jeg elsker de små tegninger. Mange tak til Frank, Ingo, Sussi og Jens. :)

Selve tegneserien har jeg ikke læst endnu. Jeg gemmer den til en stille stund.
Tak. :-)

Jens Olafs "tegning" er en af James Clerk Maxwells ligninger, som man kan læse mere om i efterordet.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

104124977_1623853137773595_4083081733373491189_o.jpg
104239269_1623853407773568_7651051080148846043_o.jpg
Jens Ramskov anmelder "Ørsted" i dagens udgave af Ingeniøren, og skriver bl.a.:

"Det mest originale bidrag til fejringen af Ørsted, jeg hidtil har set, er nok tegneserien eller den grafiske roman "Ørsted - Han satte strøm til verden", der udkommer 22. juni. Tegneserien er et visuelt, originalt og begavet bidrag til forståelsen af Ørsted og hans samtid."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af benadikt »

Bogen kom med posten i dag. Meget flot bog. Desværre lidt medtaget i posten, men jeg håber jeg kan rette op på skaderne, de bøjede hjørner.
Frank Madsen skrev:Jens Olafs "tegning" er en af James Clerk Maxwells ligninger, som man kan læse mere om i efterordet.
Dette vækker minder om studietiden i Lyngby. En af de 4 bedste lærere, jeg har oplevet gennem et langt studieliv, underviste os i elektrotekniske fag, herunder elektromagnetisme. Når jeg ser Jens Olafs formel, hører jeg min gode gamle lærer for mig sige "Maxwells ligninger". Den sætning sagde han nok et par hundrede gange det semester, vi havde elektromagnetisme.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Skogsdotter »

Jeg er også meget imponeret over, hvor hurtig leveringen gik - bestilte i mandags og modtog mit eksemplar i dag. :) Og på min fridag, no less, så jeg kunne hente den med det samme i pakkeshoppen. Jeg ved, hvad jeg skal læse i aften! :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien om H.C. Ørsted udkommer 22. juni

Indlæg af Frank Madsen »

Voldsom interesse for tegneserien om H.C. Ørsted

Interessen for H.C. Ørsted og tegneserien "Ørsted – Han satte strøm til verden" er så stor, at vi endnu inden den officielle releasedato på mandag har bestilt 2. oplag fra trykkeriet. Den voldsomme interesse kommer fra både private købere, fra butikker og fra skoler.

I lørdags anmeldte Jens Ramskov tegneserien i Ingeniøren: "Det mest originale bidrag til fejringen af Ørsted, jeg hidtil har set, er nok tegneserien eller den grafiske roman "Ørsted - Han satte strøm til verden". Tegneserien er et visuelt, originalt og begavet bidrag til forståelsen af Ørsted og hans samtid."

Tegneserien om Ørsted er skrevet og tegnet af Sussi Bech og Ingo Milton i samarbejde med Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker på DTU Space Institut for Rumforskning. På mandag signerer de tegneserien i tegneseriebutikken Faraos Cigarer i Skindergade 28 i København. Det sker i tidsrummet 16.00-17.30.

1. juli blænder Rundetårn op for en stor udstilling om H.C. Ørsted og her kan man selvfølgelig også købe tegneserien.

Pressekit på http://www.eudor.dk/oersted
tegneserie-Ørsted-forside-lille.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar