Hvor går tegneserie-mediet hen?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Hvor går tegneserie-mediet hen?

Indlæg af Gimli »

Nu hvor de fleste "nostalgi-freaks" (inkl. mig selv) i disse år har rigeligt at glædes over, så er det måske værd at overveje, hvilken retning mediet bevæger sig.

Selv om "gyseren" lever i bedste velgående - især i USA, så er min oplevelse, at det "dæmoniske" ikke fylder så meget i den alminde tegneserie, som tilfældet var i 90'erne og starten på det nye årtusind.

Har Science-fiction genren fået lidt mere plads? Eller er det bare oplevelsen på det danske marked, efter at det har været lidt fattigt i den genre her i landet.

Jeg oplever også at "Graphic novell" har sat sit spor i forhold til en forventning om en lidt større dybe i manuskripterne og uforudsigelighed. Til gengæld er baggrundstegninger bestemt ikke lige så højt prioriteret som tidligere. Men tegnestilen oplever jeg Tilgengæld som langt mere eksperimenterende og forskelligartet end min barndoms-læsning.

Generelt er min vurdering at mediet er blevet mere uforudsigelig - men er det en trend der fortsætter? Og er vi (fans) glade for det?

Blandt De seneste års mest omtalte tegneserier er;
My favorite Things is Monsters
Berlin
Sabrina

Alle 3 har deres særegen tegnestil - selv om Berlin læner sig op af en lidt mere traditionel streg.

Så hvis vi tager disse tendenser og "fremskriver" dem - hvad kan vi så forvente?
Besvar