Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Besvar

Hvem gjorde det bedst?

Another Rainbow
0
Ingen stemmer
Gladstone
1
14%
Disney Comics
0
Ingen stemmer
Gemstone
1
14%
Boom!
0
Ingen stemmer
IDW
0
Ingen stemmer
Fantagraphics
4
57%
Egmont DK
0
Ingen stemmer
Egmont NO
1
14%
 
Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ville have skrevet Dell/Gold Key/Whitman, men der var ikke plads i overskriften. Anyways, hvem har gjort det bedst siden? Hvem har udvist mest respekt for arvesølvet?

Billede

WDCS #1, 1940
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Antaeus »

For at svare på det kræver det jo at man skal have læst eller i hvert fald have godt kendskab til samtlige udgivelser fra de forlag du nævner. Det har jeg ikke og kan derfor ikke svare.

De nye Barks og Murry udgivelser fra Fantagraphics er gode selv om det skrevne ekstramateriale i Barks ikke er så godt.

IDW ser ud til at have gjort et rigtig godt job med Gottfredson. Disney Masters er ok selv om jeg her foretrækker farvelægningerne i Fantagraphics som udgiver nogle af de samme historier.

Egmont har udgivet Guldbøgerne som har den farvelægning i Barks som jeg synes bedst om og med fin tekst, men de har også udgivet CBSV som nok er gennemarbejdet, men samtidig også er sjusk og præget af nogle meget dårlige valg.

De andre har jeg ikke noget forhold til selv om den sort/hvide Barks udgivelse ser flot ud og lidt som at kigge original sider, men skal jeg vælge én udgivelse så vil jeg helst have en med lækker farvelægning på mat papir. Selv om den sort/hvide ville pynte i mit bibliotek og jeg ville nyde at kigge i den.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af benadikt »

Hvis vi holder os til de skandinaviske Disney-udgivere, som alle er Egmont-selskaber, så var norske Egmont langt de dygtiste i mindst et årti. Især Solveig Thime har stået for nogle rigtig gode udgivelser.
Nu er svenske Egmont ved at føre. Det kommer især af, at to dygtige tegneserieentusiaster, Germund von Wowern og Joakim Gunnarsson, arbejder som redaktører hos svenske Egmont.

Når det gælder de amerikanske udgivere, var Disney Comisc klart dårligst! Boom havde licensen så kort tid, at jeg kun har to udgivelser fra dem.
Another Rainbow, Gladstone, Gemstone, Fantagraphics og IDW har alle gjort et flot arbejde. Jeg håber virkelig, at Fantagraphics' Disney Masters vil fortsætte længe endnu, og at vi vil få Mickey Mouse fra WDC komplet.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:Hvis vi holder os til de skandinaviske Disney-udgivere, som alle er Egmont-selskaber, så var norske Egmont langt de dygtiste i mindst et årti. Især Solveig Thime har stået for nogle rigtig gode udgivelser.
Nu er svenske Egmont ved at føre. Det kommer især af, at to dygtige tegneserieentusiaster, Germund von Wowern og Joakim Gunnarsson, arbejder som redaktører hos svenske Egmont.

Når det gælder de amerikanske udgivere, var Disney Comisc klart dårligst! Boom havde licensen så kort tid, at jeg kun har to udgivelser fra dem.
Another Rainbow, Gladstone, Gemstone, Fantagraphics og IDW har alle gjort et flot arbejde. Jeg håber virkelig, at Fantagraphics' Disney Masters vil fortsætte længe endnu, og at vi vil få Mickey Mouse fra WDC komplet.
Ja, Joakim og Germund er begge eksperter og samtidig er Disney tydeligvis også deres private hobby.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har stemt på Gladstone. De havde godt nok også lidt EuroDisney, men flere gamle amerikanere blev genoptrykt, folk, vi kun ser sjældent eller aldrig nu om dage.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:IDW ser ud til at have gjort et rigtig godt job med Gottfredson. Disney Masters er ok selv om jeg her foretrækker farvelægningerne i Fantagraphics som udgiver nogle af de samme historier.
Nei, det er Fantagraphics som har utgitt The Floyd Gottfredson Library. De begynte med det samme år som The Carl Barks Library, i 2011. Og det er også Fantagraphics som utgir Disney Masters-bokserien.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Frank Madsen »

benadikt skrev:Nu er svenske Egmont ved at føre. Det kommer især af, at to dygtige tegneserieentusiaster, Germund von Wowern og Joakim Gunnarsson, arbejder som redaktører hos svenske Egmont.
På Joakims facebookside kan man ofte følge med i, hvilke serier han er i gang med at restaurere til udgivelse. Det er ret sjovt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev:
Antaeus skrev:IDW ser ud til at have gjort et rigtig godt job med Gottfredson. Disney Masters er ok selv om jeg her foretrækker farvelægningerne i Fantagraphics som udgiver nogle af de samme historier.
Nei, det er Fantagraphics som har utgitt The Floyd Gottfredson Library. De begynte med det samme år som The Carl Barks Library, i 2011. Og det er også Fantagraphics som utgir Disney Masters-bokserien.
Ja, det har du da helt ret i. Jeg kom lige til at blande nogle titler sammen inde i mit hoved.
Tak for rettelsen.

Jeg mente Timeless Tales fra IDW vs Disney Masters fra Fantagraphics.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:
Mesterius skrev:
Antaeus skrev:IDW ser ud til at have gjort et rigtig godt job med Gottfredson. Disney Masters er ok selv om jeg her foretrækker farvelægningerne i Fantagraphics som udgiver nogle af de samme historier.
Nei, det er Fantagraphics som har utgitt The Floyd Gottfredson Library. De begynte med det samme år som The Carl Barks Library, i 2011. Og det er også Fantagraphics som utgir Disney Masters-bokserien.
Ja, det har du da helt ret i. Jeg kom lige til at blande nogle titler sammen inde i mit hoved.
Tak for rettelsen.

Jeg mente Timeless Tales fra IDW vs Disney Masters fra Fantagraphics.
Ja, Timeless Tales er boksamlingene av de første 2-3 år med IDWs bladserier Mickey Mouse, Donald Duck og Uncle Scrooge (fra 2015). Ellers finnes det to tilsvarende hardcoverbøker med materiale fra Walt Disney's Comics and Stories (Zodiac Stone og Vault).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Antaeus »

Jep, har dem alle.
Vault kender jeg dog ikke, er det en bog ligesom Zodiac Stone?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilket forlag har håndteret Disney bedst siden Whitman?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:Jep, har dem alle.
Vault kender jeg dog ikke, er det en bog ligesom Zodiac Stone?
Ja, Walt Disney's Comics and Stories Vault er helt i stil med Timeless Tales- og Zodiac Stone-bøkene. Den kan jeg virkelig anbefale, masse bra historier med hele figurgalleriet fra Walt Disney's Comics and Stories (dvs. mange flere figurer enn bare mus og ender). Den samler innholdet i 75-årsnummeret for WDC samt utvalgte historier (utenom Zodiac Stone) fra nr. 721-734.
Besvar