Tarzan

smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Tarzan

Indlæg af smfan »

Jeg har købt en stak Tarzan bøger. Jeg startede med den første, som jo afviger noget fra de versioner jeg har læst som tegneserier. Nu er jeg i gang med “Tarzan i junglen”. Og lige som den første bog er den faktisk ganske spændende. Jeg har desværre ikke fået læst de mellemliggende bøger, så jeg er sikkert gået glip af noget. Kort fortalt handler den om, at Tarzan er på jagt efter Jane, som er blevet taget af tyskerne. På sin jagt, havner han i en del af junglen, hvor der lever dinosaurer og to menneskelignende racer, dog med haler. De kaldes hhv Waz-doner og Ho-doner.
Jeg kunne godt tænke mig at læse den som tegneserie, og kan da også se at den er lavet. I al fald på amerikansk. Er der nogen her, som ved om den er kommet på dansk? Og i så fald hvilke numre eller årgangshæfter.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tarzan

Indlæg af Antaeus »

Der er i hvert fald Tarzan blade af Russ Manning hvor de har haler, men hvilke blade det lige er i kan jeg ikke huske. Jeg har dem et eller andet sted.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Tarzan

Indlæg af maxus »

Det er den og endda tegnet sublimt af Russ Manning. Så vidt jeg husker på stående fod uden at have tjekket i 'arkivet', så kørte den vist i de danske Tarzan blade i 76-77 og der var også episoder i de meget store tarzan-bøger, nr. 3 mener jeg. God fornøjelse :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tarzan

Indlæg af GoogaMooga »

Pal-Ul-Don?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Tarzan

Indlæg af smfan »

maxus skrev:Det er den og endda tegnet sublimt af Russ Manning. Så vidt jeg husker på stående fod uden at have tjekket i 'arkivet', så kørte den vist i de danske Tarzan blade i 76-77 og der var også episoder i de meget store tarzan-bøger, nr. 3 mener jeg. God fornøjelse :D
Jeg prøver at kigge der. De få numre jeg har fra 75 og frem er dog primært af Extreme ringe kvalitet.
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Tarzan

Indlæg af smfan »

GoogaMooga skrev:Pal-Ul-Don?
Jep.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Tarzan

Indlæg af superboy »

Den store Tarzan boken fra 1971.
Vedhæftede filer
s28659.jpg
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 884
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tarzan

Indlæg af Asger Pedersen »

Som jeg skrev i et indlæg for en månedstid siden, er jeg igang med et dansk Tarzan-index; jeg er netop ved at checke det med et andet ufuldstændigt index af Henning Visti. pal-ul-don historien var første gang i nr. 45 og 46 fra ca. 1967-68, hvis jeg lige ku huske hvor jeg har lagt Komiklex, ku jeg finde det rigtige årstal. Historien, der hedder ‘Tarzan den frygtelige’ blev som Superboy antyder genoptrykt i stort format i Den Store Tarzanbog 1. Og igen i bladet 1976 nr. 15-16.
I 1972 nr. 11-15 kom en længere historie fra Pal-ul-don taget fra Mannings dagsstriber 9116-9618, andre p-u-d historier var i nogle hæfter fra 1976 nr. 12-23, denne gang søndagssider 2049-2278, flere dagsstriber i Den Store T 3
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tarzan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

smfan skrev:Jeg har købt en stak Tarzan bøger. Jeg startede med den første, som jo afviger noget fra de versioner jeg har læst som tegneserier.
De til dansk oversatte romaner afviger også fra hinanden, så det kommer noget an på, hvilken udgave du har læst. Den første Tarzanbog udkom på dansk i 1922 i Anna Brosbølls oversættelse, og hun omskrev Burroughs' voksenroman til en ungdomsroman. Mindst syv danske oversættere har senere bearbejdet bøgerne (og hinandens oversættelser) på forskellig vis, ofte med samme formål eller for at dække over Burroughs' uvidenhed om Afrika eller macho-atmosfæren, det forkvaklede kvindesyn eller hans imperialistiske og racistiske tankegang.

Forlaget Klim var så venlig i 1995 for første gang i næsten 75 år at udgive "Abernes konge" i uforkortet udgave på dansk. Her kan man læse oversætteren Allan Hilton Andersens forord til bogen, som uddyber alt det ovenstående:
https://books.google.dk/books?id=7x6-Dg ... de&f=false
Senest rettet af Carsten Søndergaard 31. maj 2020, 01:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tarzan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Flere noter og kommentarer her fra Nørd-nyt. Scrol lidt ned.
http://tegneserielogen.dk/nn33/nn33.html
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Tarzan

Indlæg af smfan »

Asger Pedersen skrev:Som jeg skrev i et indlæg for en månedstid siden, er jeg igang med et dansk Tarzan-index; jeg er netop ved at checke det med et andet ufuldstændigt index af Henning Visti. pal-ul-don historien var første gang i nr. 45 og 46 fra ca. 1967-68, hvis jeg lige ku huske hvor jeg har lagt Komiklex, ku jeg finde det rigtige årstal. Historien, der hedder ‘Tarzan den frygtelige’ blev som Superboy antyder genoptrykt i stort format i Den Store Tarzanbog 1. Og igen i bladet 1976 nr. 15-16.
I 1972 nr. 11-15 kom en længere historie fra Pal-ul-don taget fra Mannings dagsstriber 9116-9618, andre p-u-d historier var i nogle hæfter fra 1976 nr. 12-23, denne gang søndagssider 2049-2278, flere dagsstriber i Den Store T 3
Jeg kan se at i de amerikanske hefter, var det i 166-167. Historien hedder på engelsk “Tarzan the terrible”. Jeg må på jagt efter de danske hefter.
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Tarzan

Indlæg af smfan »

Carsten Søndergaard skrev:
smfan skrev:Jeg har købt en stak Tarzan bøger. Jeg startede med den første, som jo afviger noget fra de versioner jeg har læst som tegneserier.
De til dansk oversatte romaner afviger også fra hinanden, så det kommer noget an på, hvilken udgave du har læst. Den første Tarzanbog udkom på dansk i 1922 i Anna Brosbølls oversættelse, og hun omskrev Burroughs' voksenroman til en ungdomsroman. Mindst syv danske oversættere har senere bearbejdet bøgerne (og hinandens oversættelser) på forskellig vis, ofte med samme formål eller for at dække over Burroughs' uvidenhed om Afrika eller macho-atmosfæren, det forkvaklede kvindesyn eller hans imperialistiske og racistiske tankegang.

Forlaget Klim var så venlig i 1995 for første gang i næsten 75 år at udgive "Abernes konge" i uforkortet udgave på dansk. Her kan man læse oversætteren Allan Hilton Andersens forord til bogen, som uddyber alt det ovenstående:
https://books.google.dk/books?id=7x6-Dg ... de&f=false
Jeg kan ikke lige se et årstal, men de er fra Frederik E. Pedersens forlag, og med dobbelt a og navneord med stort, så helt nye er de ikke.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tarzan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

smfan skrev:Jeg kan ikke lige se et årstal, men de er fra Frederik E. Pedersens forlag, og med dobbelt a og navneord med stort, så helt nye er de ikke.
I 1930'erne købte Frederik E rettighederne for tid og evighed af Edgar Rice Burroughs til at udgive Tarzan-bøgerne på dansk og norsk og genoptrykte dem mange gange, i hvert fald til op i 1960'erne. Så dine eksemplarer kan være kommet inden for dette tidsrum, og måske fik han simpelthen aldrig tilrettet teksten efter retskrivningsreformen.

Da Interpresse købte Frederik E's forlag i midten af 70'erne, blev de genudgivet i bearbejdelse af bl.a. Per Sanderhage, og med nye flotte forsider af Govert Lund. De kom også igen i Norge, hvor de blev en gigantsucces og trykt i flere oplag.

ERB Inc. var rasende over, at Frederik E ejede de danske og norske rettigheder til bøgerne til tid og evighed, men kunne ikke gøre noget ved det, eftersom Edgar selv havde solgt dem til ham på den måde. I 1980'erne havde Interpresse planer om at lave nye Tarzan-tegneserier, og ved at give de danske og norske bogrettigheder tilbage til ERB blev det muligt. Desværre kom der så ikke rigtig noget ud af det.

Her er en ikke komplet, men dog ret udførlig oversigt over de danske bøger med forsider og smagsprøver:
https://www.grandts.dk/tarzan2.htm
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tarzan

Indlæg af benadikt »

Jeg har en serie på 9 Tarzan-bøger fra Frederik E Pedersens Forlag. Der er ikke årstal i dem, men jeg er ret sikker på, at de er fra begyndelsen af 1970'erne.
De følger retskrivningsreformen. Ingen af forsiderne er vist på grandts.dk - men dér kan man se både ældre bøger og nyere bøger end min serie.
Forsiderne på nævnte serie kan ses på ComicWiki sammen med forsiderne til Williams' serie et par år senere.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tarzan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:Jeg har en serie på 9 Tarzan-bøger fra Frederik E Pedersens Forlag. Der er ikke årstal i dem, men jeg er ret sikker på, at de er fra begyndelsen af 1970'erne.
De følger retskrivningsreformen. Ingen af forsiderne er vist på grandts.dk - men dér kan man se både ældre bøger og nyere bøger end min serie.
Forsiderne på nævnte serie kan ses på ComicWiki sammen med forsiderne til Williams' serie et par år senere.
Interessant nok. I så fald har Frederik E udgivet bøgerne i omkring 40 år, ret imponerende, og åbenbart med fornyet retskrivning undervejs.

Men lidt mærkeligt med de dér Williams-bøger fra starten af 70'erne. De kunne tyde på, at hans egne sidste udgivelser var fra sidst i 60'erne. Hvis Frederik E havde rettighederne til udgivelse i Danmark, må Williams jo have købt dem af ham. Det kan man såmånd ikke udelukke. For han havde betalt én gang for alle og skulle altså ikke videreafregne noget til ERB Inc., men kunne selv opkræve royalty af Williams og på den måde få en indtægt uden selv at investere i endnu en udgivelse selv.

Som jeg husker det - men jeg kan huske fejl - havde han heller ikke eviggyldige rettigheder til samtlige bøger. Jeg husker det som 11 ... og alle 11 blev ikke genudgivet af Interpresse/Frederik E, men det gjorde de i Norge, fordi de var så populære.
Besvar