Det bedste antikvariske køb?

Besvar
Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af NielsJørgen »

Som samler gennem mange, mange år, så er der røget en del 1000-lapper over bordet i jagten på det der sjældne hæfte man lige manglede, eller albummet i perfekt stand. Jagten er fed, og følelsen af at stå med det eksemplar man har ledt after i årevis i hånden, er ubeskrivelig.

For mig er det mere samlermanien end det er selve læsningen, men har I haft nogle vanvidskøb, hvor i har fundet guld til ingen penge?

Jeg selv har haft nogle oplevelser undervejs:

Jeg købte en Tintin 1. oplag, som da jeg åbnede den, gemte på en overraskelse: Et anders And blad fra 1958, som var fuldstændig som nyt. Vi taler om 9.8. Det var åbenbart blevet lagt ind i Tintin-albummet for mange år siden, og glemt. Sådan et blad er godt nok ikke tusinder værd, men det er hvertfald sjældent.

Jeg købte en stak superman blade ubeset, og da jeg fik dem hjem, gemte der sig over 20 af de gamle numre fra starten af 1950'erne blandt. Og de var stort set som nye. Sådan blev min samling af Superman 1950-54 grundlagt. Jeg gav 100,- for stakken ...

Jeg har ledt efter Asterix SC i 1. oplag i flotte i mange år. købte så en stak ubeset på dba, og da jeg fik dem hjem, lå nr 1, 2 og 3 imellem - i VF+, mindst. især nr 1 var vildt flot, og jeg havde aldrig set den før så flot. Og jeg gav et par hundrede for stakken ... 1'eren koster mange tusinde hos Faraos i den stand.

Men jeg har selvfølgelig også betalt kassen for andre eksemplarer i samlingen. Superman 1/50, f.eks.

Er der andre af jer der har historier om guldfund til ingen penge?
Flash
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16. jun 2016, 07:35

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Flash »

Jeg fandt de første 11(ca.) numre af Fart og tempo i et hollandsk bogudsalg til 10 kroner stykket og de var som nye. Så gik der jo ikke mange sekunder før jeg følte et stærkt behov for at fuldende samlingen . Jeg har endnu til gode at læse hele samlingen fra ende til anden men der tændes julelys i mit indre barns øjne når jeg ser de forsider.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Gimli »

NielsJørgen skrev:Som samler gennem mange, mange år, så er der røget en del 1000-lapper over bordet i jagten på det der sjældne hæfte man lige manglede, eller albummet i perfekt stand. Jagten er fed, og følelsen af at stå med det eksemplar man har ledt after i årevis i hånden, er ubeskrivelig.

For mig er det mere samlermanien end det er selve læsningen, men har I haft nogle vanvidskøb, hvor i har fundet guld til ingen penge?

Jeg selv har haft nogle oplevelser undervejs:

Jeg købte en Tintin 1. oplag, som da jeg åbnede den, gemte på en overraskelse: Et anders And blad fra 1958, som var fuldstændig som nyt. Vi taler om 9.8. Det var åbenbart blevet lagt ind i Tintin-albummet for mange år siden, og glemt. Sådan et blad er godt nok ikke tusinder værd, men det er hvertfald sjældent.

Jeg købte en stak superman blade ubeset, og da jeg fik dem hjem, gemte der sig over 20 af de gamle numre fra starten af 1950'erne blandt. Og de var stort set som nye. Sådan blev min samling af Superman 1950-54 grundlagt. Jeg gav 100,- for stakken ...

Jeg har ledt efter Asterix SC i 1. oplag i flotte i mange år. købte så en stak ubeset på dba, og da jeg fik dem hjem, lå nr 1, 2 og 3 imellem - i VF+, mindst. især nr 1 var vildt flot, og jeg havde aldrig set den før så flot. Og jeg gav et par hundrede for stakken ... 1'eren koster mange tusinde hos Faraos i den stand.

Men jeg har selvfølgelig også betalt kassen for andre eksemplarer i samlingen. Superman 1/50, f.eks.

Er der andre af jer der har historier om guldfund til ingen penge?
Så heldig har jeg trods alt ikke været. Men jeg har haft oplevelsen af at endelig at finde et album, som jeg har manglet i mere end 20 år.

Typisk er det, hvis man er så heldig at besøge en butik der har erhvervet sig en hel samling fra en der ikke har tid/overskud/lyst til tegneserier længere, at man finder de virkelige sjældenheder. Det er blevet vanskeligere for mit vedkommende siden jeg flyttede til Grønland. Men i disse genoptrykningstider er der heldigvis færre og færre albums der er virkelig sjældne.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Robin »

Jeg købte et tidligt Anders And med solskærm OG original elastik indlagt for 2,- kr., i et antikvariat, og solgte den på aktion på qxl for 800,-. Jeg er ikke helt Ande-indlægs-samler. Jeg har købt Superman 1/50 for 100,- på qxl, et af mine tidlige køb dér. Efter kældervandskaden dér med Bodil, tror jeg, da blev Fart og tempo 1 slemt tilredt, men fik et flot eks.for kun 100,- på qxl, og den rare sælger bragte den selv til min arbejdsplads!
Så havde jeg jo en pause i min samlermani i gymnasietiden. Det gik ud over US superhelteblade, men en dag i Fantask så jeg et nummer af Frank Millers Daredevil, og så traf det sig så heldigt, at den flinke ekspedient (Morten Søndergård alias Marvel Morten) havde lagt et nummer til,side, så jeg kunne købe hele Millers run for pålydende! Så var min pause slut! Det var 3 år efter 3. G, tror jeg. Jeg har været PÅ lige siden.
IMG_0887.JPG
IMG_0887.JPG (86.21 KiB) Vist 1716 gange
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh ja. Disse herlige perler som engang imellem hvert hundrede år popper op. Tegneserier er fedt. No doubt. Det var herligt da vi var unge, og dobbelt herligt nu, næsten, hvor mange har råd til at samle og indkøbe.

Jeg roder og rager og ligner en sulten stakkel ved skraldespandene, men det er det, jeg gør. Roder og rager i stakkevis af bøger og blade. Har erhvervet mig et radarblik, og kan spotte skatte i bunker af skrammel, og er pludselig både læser, krejler, samler og købmand. Alt i ét.

De bedste fund? De fund der gjorde mig gladest? Eller de fund der for en stund gjorde mig med mønt?

Hm.

Da jeg var andekonge af QXL, der for 100 år siden sammen med Gander Gladstone, da støvsugede jeg DBA, Gul og gratis og alle andre steder, hvor folk gerne ville sælge. Jeg kørte land og rige rundt, og var altid på jagt efter især ænder.

Jeg husker en samling jeg købte, det var vel 25-30 komplette årgange for en slik. Jeg var ærlig og sagde, at bladene i sig selv ville indbringe betydeligt mere, hvis de solgte ud i bidder, men det ældre ægtepar var såmænd kun glade for at komme af med bladene, og de 500,- som de fik, var mere end nok.

Knowhow er værdifuldt. Solohæfter med små afvigelser, åh da, dem har jeg også fundet, endda også i specialforretninger, som lever af at sælge tegneserier. Jeg sagde intet, for min moral var mere anløben dengang end nu, og glædede mig kun over mit fund.

I de mest markante købmandsdage var det kun business. Kunne jeg købe et hæfte for en 20'er og sælge det for det dobbelte, ja, det var sagen.

Gladeste køb? Det er vist for ganske nyligt. Jeg fik Fantomet # 1 for 200,-. Ikke en voldsom pris, men faktisk ganske rimeligt. Her tænker jeg på de mange år i min barndom, hvor jeg var medlem af Fantometklubben og elskede det, men fik aldrig en 1'er. Aldrig. Men det gjorde jeg jo så alligevel, og det blad er nu mit, og jeg er meget glad for det. Det er som om, at en tabt del af min ungdom pludselig blevet fundet...

Bedste deal? I procent er det de billige andeblade, som jeg har købt i hobetal for en slik, for så, som en anden Onkel Joakim, har solgt betydeligt dyrere.

Prismæssigt? Well, jeg købte en gang det første Donald Duck, den der kom i 1933 (eller var det 1935?) i en kælderbutik i en parallelgade til Strøget. Det var der bare, og i fin stand og den slags. Jeg købte det spot on for en plovmand, og solgte det til en meget stor tegneseriebutik, som befandt sig i nærheden. Jeg gjorde klart en god handel.

Men det gjorde butikken skam også. For denne andeudgivelse røg skam videre, for det er jo dét der sker, i dette store kædehjul af køb og salg. Videre ja, til en betydeligt højere pris, end hvad de selv havde givet mig for det.

Her kan I se andeudgivelsen. Den er faktisk ret fed.

Udkliphh.JPG
Udkliphh.JPG (37.54 KiB) Vist 1692 gange
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Henrik Andreasen »

Jeg købte for en 25-30 år siden første udgaven af Violent Cases af Neil Gaiman & Dave McKean, udgivet af Escape i England og fra 1987. Udgivet som et softcover album i sort hvid (kom senere i farver) og er måske det mest sjældne og det med det laveste oplag af nogen Gaiman/McKean udgivelse før og siden. Fandt det i Pegasus til 60 kr. i NM. Bo som normalt altid ved hvad han skal have for tingene var helt sikkert ikke bekendt med Gaiman/McKean på det tidspunkt, ellers havde det nok kostet en del mere. Så jeg var rigtig godt tilfreds med handlen!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af GoogaMooga »

Kan godt huske Violent Cases, da den kom frem i 1987. Har muligvis købt den dengang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det bedste antikvariske køb?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh ja, Bo og Pegasus.

Lidt off topic.

Jeg var ny i andesamlerfaget og blev overtalt af Bo til at købe to eksemplarer af et tillæg til Anders Andbladet, engang i 90'erne var det. Argumentet fra Bos side, og som jeg altså åd råt: Det er en Carl Barks historie, og det bliver meget værd :wink:
Besvar