Læsetid. Læsested. Læsero.

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Man sidder med sin Asterix, et Fantometblad eller noget undergrund. Uanset hvad, så kræver det fordybelse, tid og et godt sted at sidde, så man for alvor kan dykke ned i universerne.

Jeg kan kun læse tegneserier for alvor, hvis jeg er alene. Nu har jeg to små banditter, og de fylder jo, og roder, og finder sig ikke i noget pis :wink: .

Derfor læser jeg bedst alene. Helst i dagslys og jeg foretrækker at der er helt ro. Normalt kører P1 i baggrunden, når jeg arbejder eller skriver fx, men skal jeg læse, så skal der gerne være ro.

Det vil sige, at telefonen er slukket og sat til opladning. Radioen også lukket ned, og så er der kun os tre i rummet, min kaffe, min tegneserie og mig selv, sagde hunden.

Hvad med dig?

Læser du mens lillemor tøffer rundt med krebinetterne, og de små leger med deres Fort East?

Knalder anlægget Beach Boys ud i sommerdagen, mens Modesty Blaise og Fætter Højben fordøjes?

Er kaffen varm og med fløde, eller er du til gudedrikken cola zero, eller napper du din læsning on the rocks, altså uden noget som helst?
Udklipffff.JPG
Udklipffff.JPG (40.83 KiB) Vist 1926 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af GoogaMooga »

Helt ro. Ergonomisk lænestol. Godt med lys.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af ovemunk »

Lige for tiden er det når jeg spiser morgenmad (4:45), det er der der er mest ro. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af ultindenstore »

Det gode ved at læse tegneserier, er at man kan koble helt fra mobiltelefonen, internet, facebook og bare læse en god gammeldags og fysisk tegneserie, som man kan bladre i og nyde. Man sætter sig helt ind i en anden verden.

Men hvor mange af os læser tegneserier efterhånden. Er det kun os i halvtredserne, tresserne, halvfierserne og firserne? Hvad med den yngre generation? Er det kun web tegneserier, de læser?
Jeg ved at en del af den yngre generation også kan lide at læse Tintin, men det er takket være deres bedsteforældre, som giver deres gamle Tintinbøger til deres børnebørn, som straks bliver begejstret for serien. Har man småbørn derhjemme kunne man evt. læse tegneserier højt op for dem, så de falder til ro. Børn kan jo godt lide at man læser højt for dem.

Men hvor længe mon Tintin har for en levetid. Men en streng censur fra Moulinsart, hvor der kun , må eksistere 24 albums, som de fleste har læst til hovedløshed, hvad skal der så til at kunne holde liv i en næsten 100 år gammel serie, som efter hånden også er ligesåmeget en legende?

Jeg har ikke selv tid til at læse så mange tegneserier. Jeg bruger det meste af tiden på at lave min egen "pirat" tegneserie. Det er min måde at holde liv i Tintin på inden han visner helt og går helt i glemmebogen.

Så har jeg til slut et helt dumt spørgsmål. Dem er jeg jo verdensmester i at stille. Så kommer det:

HVOR MANGE LÆSER OG KØBER TEGNESERIER I DAG?
HVILKEN ALDERSGRUPPE INTERESSERER SIG FOR DEM?
HVOR MANGE SÆLGES DER EGENTLIG?
ER DER STADIGVÆK PENGE I AT UDGIVE TEGNESERIER?
ER DER NOK KØBERE OG LÆSERE AF TEGNESERIER?

UUUUpssss!! Det blev lige til nogen ekstrer dumme spørgsmål. Men jeg spørger fordi jeg personligt ikke har nogen idé om disse ting.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Antaeus »

Jeg læser tegneserier alle mulige forskellige steder.
Fx i sofaen, ved spisebordet, havebordet, udestuen, i sengen, i sommerhuset.
Som regel er der ro, men jeg kan sagtens læse selv om der ikke er ro.
Jeg kan spise til og/eller drikke vand, te, cola, vin eller helt "on the rocks", som du kalder det.

Jeg kan huske at som dreng var noget af det bedste når man var på telttur og fandt et antikvariat i en by. Jeg kan huske der blev købt en masse billige blade og så kunne man også læse sine kammeraters blade. Den telttur jeg husker bedst, der blev der især læst Fantomet, fantastisk blad.
Senest rettet af Antaeus 7. jul 2020, 22:01, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4706
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev:Man sidder med sin Asterix, et Fantometblad eller noget undergrund. Uanset hvad, så kræver det fordybelse, tid og et godt sted at sidde, så man for alvor kan dykke ned i universerne.

Jeg kan kun læse tegneserier for alvor, hvis jeg er alene. Nu har jeg to små banditter, og de fylder jo, og roder, og finder sig ikke i noget pis :wink: .

Derfor læser jeg bedst alene. Helst i dagslys og jeg foretrækker at der er helt ro. Normalt kører P1 i baggrunden, når jeg arbejder eller skriver fx, men skal jeg læse, så skal der gerne være ro.

Det vil sige, at telefonen er slukket og sat til opladning. Radioen også lukket ned, og så er der kun os tre i rummet, min kaffe, min tegneserie og mig selv, sagde hunden.

Hvad med dig?

Læser du mens lillemor tøffer rundt med krebinetterne, og de små leger med deres Fort East?

Knalder anlægget Beach Boys ud i sommerdagen, mens Modesty Blaise og Fætter Højben fordøjes?

Er kaffen varm og med fløde, eller er du til gudedrikken cola zero, eller napper du din læsning on the rocks, altså uden noget som helst?
Udklipffff.JPG
En gang i svundne tider, før giftermål, børn osv, var der musik på anlægget, en stabel tegneserie på den ene side af safaristolen, kold mælk i glasset og en plade Marabou (lys). Bunken af blade skulle være "ens": kun Anders And, kun Fart og tempo, kun superhelte, kun Daffy eller Familien Flint, kun Seriemagasinet, kun Fantomet. I har sikkert en idé nu. Senere blev det samme set-up, men en blandet bunke, bar nyheder på den ene side af stolen og så de læste eksemplarer på den anden side. Marabou og iskold mælk kunne erstattes med te og ostemadder! Det hold i laaaaang tid. Hvis det var fredag, og jeg ikke skulle til fest, så blev det spiselige/drikkelige indtag erstattet med Coca Cola og peanuts/franske kartofler - Eldorado vingummi er også set i min nærhed, men ikke-længe ad gangen! Der forsvandt som dug for solen.
Da der kom hustru, børn arbejde til blev det før sengetid og i sengen - nu uden indtag af nogen art.
Nu om dage er der oftest ro, sjældent musik, lidt lakrids/chokolade, ikke meget og måske noget drikkelse af varierende art, aldrig øl, vin, anden alkohol.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Gimli »

For mit vedkommende, skal der være ro, med undtagelse af de lyde som kommer fra kaffemaskinen - og den hylen fra slædehunde, som jeg af og til må acceptere udefra. (Heldigvis sjælden og kortvarig).

Står (som tidligere tilkendegivet) op kl. 4.00 om morgenen, tager lige et hurtigt bad, tandbørstning og barbering, for derefter at kastemig over dagens tegneserie. Klokkeslettet er uanset om det er hverdag eller weekend. Normalt er ferier undtaget da rejsen så går til Danmark. Men i år har Corona restriktioner (ved hjemrejse) betydet at vi holder ferie hjemme - og dermed ingen pause fra læsningen. Og ja - det er stadig kl. 4.00. Det giver ro.

I weekenden er der gerne lidt mundgodt til læsningen. Om sommeren må jeg skærme for solen (går aldrig ned) og om vinteren er der mørkt. Sidder i stuen - det er der lænestolen er placeret. Håber at der i løbet af det kommende år, måske kan indrettes et kontor/læserum. Om det ændre tidspunktet - tvivler. Jeg er udpræget A-menneske og holder af at læse tegneserierne mens jeg er helt frisk.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af lolsen »

Læsningen foregår på alle tider af døgnet, men alt tv, musik mm. er slukket. Heldigvis bor jeg ud til en masse høje træer, så døren og vinduet åbnes altid når det blæser (sommer/vinter), for at få den rette hygge stemning - det larmer så dejligt. Selve læsningen foregår enten i lænestolen eller sengen, alt efter tidspunktet på dagen eller natten. Af proviant er der oftest kaffe og lakrids, men eks. te og oste madder eller lign. hører sig også gerne til. Dertil har jeg næsten altid læsestoffet på en pude, for ikke at skulle bukke nakken helt afled imens, samt en kontor stol der inddrages som skammel til fødderne. Dyner eller tæpper tages ofte i brug om vinteren, særligt når alting står åbent. Udvalget af læsestof er oftest afmålt med begivenhederne, hvis vi eks. tager i sommerhus, så tages der noget af det lidt hyggeligere læsestof med til lejligheden (oftest af ældre dato).
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Lars S »

ultindenstore skrev:Det gode ved at læse tegneserier, er at man kan koble helt fra mobiltelefonen, internet, facebook og bare læse en god gammeldags og fysisk tegneserie, som man kan bladre i og nyde. Man sætter sig helt ind i en anden verden.

Men hvor mange af os læser tegneserier efterhånden. Er det kun os i halvtredserne, tresserne, halvfierserne og firserne? Hvad med den yngre generation? Er det kun web tegneserier, de læser?
Jeg ved at en del af den yngre generation også kan lide at læse Tintin, men det er takket være deres bedsteforældre, som giver deres gamle Tintinbøger til deres børnebørn, som straks bliver begejstret for serien. Har man småbørn derhjemme kunne man evt. læse tegneserier højt op for dem, så de falder til ro. Børn kan jo godt lide at man læser højt for dem.

Men hvor længe mon Tintin har for en levetid. Men en streng censur fra Moulinsart, hvor der kun , må eksistere 24 albums, som de fleste har læst til hovedløshed, hvad skal der så til at kunne holde liv i en næsten 100 år gammel serie, som efter hånden også er ligesåmeget en legende?

Jeg har ikke selv tid til at læse så mange tegneserier. Jeg bruger det meste af tiden på at lave min egen "pirat" tegneserie. Det er min måde at holde liv i Tintin på inden han visner helt og går helt i glemmebogen.

Så har jeg til slut et helt dumt spørgsmål. Dem er jeg jo verdensmester i at stille. Så kommer det:

HVOR MANGE LÆSER OG KØBER TEGNESERIER I DAG?
HVILKEN ALDERSGRUPPE INTERESSERER SIG FOR DEM?
HVOR MANGE SÆLGES DER EGENTLIG?
ER DER STADIGVÆK PENGE I AT UDGIVE TEGNESERIER?
ER DER NOK KØBERE OG LÆSERE AF TEGNESERIER?

UUUUpssss!! Det blev lige til nogen ekstrer dumme spørgsmål. Men jeg spørger fordi jeg personligt ikke har nogen idé om disse ting.
Interessante spørgsmål - tænker de kræver deres eget opslag frem for at gemmes væk her.
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Skogsdotter »

Jeg kan sådan set læse overalt, og ikke kun tegneserier. Gulvet, sofaen, spisebordet, arbejdsbordet, lænestolen, sengen, tekøkkenet på arbejde (i frokostpausen, forstås)...
Det skal så også siges, at der ikke er nogen, der kan forstyrre, og så er det jo nemt bare at smække sig ned et sted.
Jeg kan godt finde på at høre musik, men ellers er der stilhed, når jeg læser. Måske en kop te, ellers spiser/drikker jeg ikke noget undervejs. Ikke så meget for undgå fedtfingre, men fordi jeg godt kan blive så opslugt af det, jeg læser, at jeg alligevel glemmer maden/drikkevarerne.
Jeg kan også læse på (næsten) ethvert tidspunkt af døgnet. Dvs., jeg får ligeså meget ud af det uanset tidspunktet, så længe jeg ved, det ikke går ud over noget andet, jeg skulle. Dårlig samvittighed og læseglæde hænger ikke så godt sammen for mig.

Sjovt nok har jeg aldrig haft tegneserier med på ferie, bortset fra det obligatoriske Anders And-blad, min søster og jeg fik at læse under køreturen til Jylland. Måske fordi de europæiske formater fylder for meget i kufferten?
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Lars S »

Læser tegneserier i sengen, i lænestolen... alle de steder hvor man kan slappe a'.
Har dog opdaget at jeg får sværre og sværre ved at koncentrere mig om læsningen?!
Måske fordi netflix, tablet, mobil, internet osv. stjæler så meget af opmærksomheden.

Til gengæld synes jeg det kan være rart at læse serier på tablet.

En overgang samlede jeg Marvel Omnibus'er, men fik dem aldrig læst da de er virkelige uhåndterbare... især i sengen!!

Har altid set mig som tegneserie-læser og ikke samler. Så bare endnu sværre at opdage at jeg kan ha' svært ved at koncenterer mig om at læse dem :(
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9863
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Lars S skrev:
ultindenstore skrev:Det gode ved at læse tegneserier, er at man kan koble helt fra mobiltelefonen, internet, facebook og bare læse en god gammeldags og fysisk tegneserie, som man kan bladre i og nyde. Man sætter sig helt ind i en anden verden.

Men hvor mange af os læser tegneserier efterhånden. Er det kun os i halvtredserne, tresserne, halvfierserne og firserne? Hvad med den yngre generation? Er det kun web tegneserier, de læser?
Jeg ved at en del af den yngre generation også kan lide at læse Tintin, men det er takket være deres bedsteforældre, som giver deres gamle Tintinbøger til deres børnebørn, som straks bliver begejstret for serien. Har man småbørn derhjemme kunne man evt. læse tegneserier højt op for dem, så de falder til ro. Børn kan jo godt lide at man læser højt for dem.

Men hvor længe mon Tintin har for en levetid. Men en streng censur fra Moulinsart, hvor der kun , må eksistere 24 albums, som de fleste har læst til hovedløshed, hvad skal der så til at kunne holde liv i en næsten 100 år gammel serie, som efter hånden også er ligesåmeget en legende?

Jeg har ikke selv tid til at læse så mange tegneserier. Jeg bruger det meste af tiden på at lave min egen "pirat" tegneserie. Det er min måde at holde liv i Tintin på inden han visner helt og går helt i glemmebogen.

Så har jeg til slut et helt dumt spørgsmål. Dem er jeg jo verdensmester i at stille. Så kommer det:

HVOR MANGE LÆSER OG KØBER TEGNESERIER I DAG?
HVILKEN ALDERSGRUPPE INTERESSERER SIG FOR DEM?
HVOR MANGE SÆLGES DER EGENTLIG?
ER DER STADIGVÆK PENGE I AT UDGIVE TEGNESERIER?
ER DER NOK KØBERE OG LÆSERE AF TEGNESERIER?

UUUUpssss!! Det blev lige til nogen ekstrer dumme spørgsmål. Men jeg spørger fordi jeg personligt ikke har nogen idé om disse ting.
Interessante spørgsmål - tænker de kræver deres eget opslag frem for at gemmes væk her.
Enig. Jeg må også henstille til ikke at highjacke tråde, men at lade disse omhandle de eller det emne, der er tilsigtet. Det andet bliver noget rod og rod giver mavesår.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Læsetid. Læsested. Læsero.

Indlæg af Mogens »

Det er vist et spørgsmål om temperament for mit vedkommende. Det kommer an på, hvordan mit humør er på det givne tidspunkt, hvor jeg har lyst til at fordybe mig i de kulørte sider. Hvis jeg har haft meget at se til på arbejdet og har brug for at lukke døren og være alene, så vil jeg helst være i fred. I andre situationer kan jeg dog godt koncentrere mig om indholdet, selvom der sidder andre ved siden af mig. Det er også forskelligt, om jeg hører musik på den samme tid eller om der bare skal være ro. Jeg har dog ingen præferencer til indtagelse af diverse væsker. :D
Besvar