Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det var værre før i tiden. Det var det. Om det var tegneserier eller bøger. Jeg ville ikke. Jeg kunne ikke have det. Det var mine tegneserier, og det var mine bøger.

Det kulminerede da jeg boede på kollegium. En kvinde der boede lige overfor mig, Karla, lånte en Peter Høegbog af mig, ikke noget jeg yndede at gøre, men hun var sød og I ved nok...

Men efter en uge havde hun ikke omtalt bogen. Så spurgte jeg, hvad hun syntes om den, men hun var sgu ikke engang begyndt. Den var bare sat ind i reolen blandt hendes andre bøger, og så blev jeg lidt knotten og forlangte bogen retur.

Siden da har jeg ikke lånt bøger ud.

Før da heller ikke. Ikke gerne, ihvertfald.

Hvad med jer? Er I egoister som jeg, eller under I gerne andre jeres litteratur, det være sig dyre lækre sager eller album og blade, der ikke er noget særligt?

Jeg ved sgu ikke helt, hvorfor jeg er så forbistrer nærrig med udlån. Jeg er vel bange for, at de aldrig kommer retur, samt at de bliver hærgede af fedtede fingre, æselører og andet uskik.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Lars S »

Låner ikke ud - basta!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af lolsen »

Her lånes gerne ud til folk hver og en der skulle have lyst dertil, det er der faktisk aldrig rigtigt et problem ved. Dog gøres der altid opmærksom på at de altså ikke kan åbnes helt op (de fleste er jo limede og knækker hvis dette sker).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Gimli »

Har lånt tegneserier ud - men kun hvis jeg vurderer at det er noget som værdsættes. Har bl.a. lånt ud, hvis nye kollegaer har haft teenager, der kedede sig. Krav; skulle behandle tegneserierne ordentligt. Men også en ca. 30 årig kollega, der havde interesse for tegneserier - men måske ikke den store samling.

Skrøbelige album (typisk; løse sider/dårlig limning) blev fravalgt som mulighed. Det er især her, det er gået op for mig, hvor dårlig markedet var for ca. 5-8 år siden, for den yngre generation.

Pointen for mig er, at hvis interessen kan stimuleres hos bare 1 mulig kommende køber, så er jeg mere end villig til at låne ud.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af GoogaMooga »

Låner ikke ud. Engang i 80'erne lånte jeg en Story of O pbk til en mand fra Hong Kong. Da han så skulle levere den tilbage, havde den fået et æseløre. Jeg takserede £1 i bøde, og det blev han knotten over og søgte samtaleterapi i en pub.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Skogsdotter »

Jeg låner kun ud til familie og udvalgte venner. Mine bøger og tegneserier betyder lidt for meget for mig til at jeg vil risikere, at der skulle ske noget med dem, eller Guderne forbyde det, jeg skulle miste dem!
Min chef er faktisk nok den eneste undtagelse til det ovenstående, fordi jeg ved, han vil passe godt på tingene - og omvendt. Han lånte mig f.eks. hele sin samling af Underground, fordi han godt vidste, at jeg ville beskytte dem med mit liv. :)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af benadikt »

Da jeg arbejdede i København 1981-82 lånte jeg Jim Cutlass nr. 1 ud til hvad jeg troede var en kammerat. Den kom aldrig tilbage, og først omkring 25-30 år senere fandt jeg et antikvarisk eksemplar i pæn stand.
Så jeg er meget påpasselig med, hvem jeg låner tegneserier og bøger ud til. Familie og nære venner, som Skogsdotter.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Berti Stravonsky »

benadikt skrev:Da jeg arbejdede i København 1981-82 lånte jeg Jim Cutlass nr. 1 ud til hvad jeg troede var en kammerat. Den kom aldrig tilbage, og først omkring 25-30 år senere fandt jeg et antikvarisk eksemplar i pæn stand.
Så jeg er meget påpasselig med, hvem jeg låner tegneserier og bøger ud til. Familie og nære venner, som Skogsdotter.
Vildt at I er i familie :wink:

Eller blot venner.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nå, spøg til side.

Når mange af os nu ikke låner guldet ud, for det lader jo til at være tilfældet, bedømt udfra de første par svar. Hvad er så årsagen? Altså den lidt dybere...

Er det fordi vi er samlere og enten har dårlige erfaringer med udlån, eller fordi vi ikke ønsker at bringe os i slige situationer?

Er det fordi vi har oplevet svigt i vores opvækst, hvor noget essentielt, som vi tog for givet, pludselig blev mistet?
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Lars S »

Berti Stravonsky skrev:Nå, spøg til side.

Når mange af os nu ikke låner guldet ud, for det lader jo til at være tilfældet, bedømt udfra de første par svar. Hvad er så årsagen? Altså den lidt dybere...

Er det fordi vi er samlere og enten har dårlige erfaringer med udlån, eller fordi vi ikke ønsker at bringe os i slige situationer?

Er det fordi vi har oplevet svigt i vores opvækst, hvor noget essentielt, som vi tog for givet, pludselig blev mistet?
Meget simpelt i mt tilfælde - kan ikke klare hvis mine tegneserier ikke er i pæn stand.
Sjovt nok anser jeg mig ikke for den store tegneserie-samler. Skaffer mig tit af med ting som jeg enten ikke får læst igen, eller bare har mistet interessen for.
Ser mig selv som læser, men ønsker stadig at mine tegneserier er pæne.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Asger Pedersen »

Har af og til lånt noget ud og også mistet nogle stykker på den konto, som jeg dog har fundet erstatningseks. for. Men nu er der ingen, der gider låne mere...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af benadikt »

Asger Pedersen skrev:... Men nu er der ingen, der gider låne mere...
Ja, det er nok omkring 6-7 år siden, at nogen har spurgt om at låne en tegneserie af mig.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af GoogaMooga »

Lars S skrev:Meget simpelt i mt tilfælde - kan ikke klare hvis mine tegneserier ikke er i pæn stand.
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Snoopy »

Jeg tror ikke jeg har lånt en tegneserie ud i 15 år - ingen har spurgt.

Til gengæld har jeg en bekendt sidst i 40'erne (ligesom jeg selv), som jeg nogle gange giver tegneserier til. Det er især når jeg køber det samme album i samlealbumsform med ekstramateriale. Så får han de gamle album. Jeg er bare glad for at han sætter pris på dem. Jeg skiller mig altid af med de gamle album, mest på grund af pladsproblemer, men også fordi jeg sætter mere pris på samlealbummene. Det har fx. været samlealbum som Valhalla, Linda og Valentin, og senest Franka, og Astrix.

Jeg har dog beholdt nogle "Guldbøger"- udvalgte serier af Carl Barks, selv om jeg har hele CBSV komplet. Mest for det tvivlsomme tilfælde at nogle engang ville låne nogle gode Anders And/Joakim Von And historier.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Snitterne væk, du. Køb dine egne tegneserier.

Indlæg af Robin »

Jeg har lånt lidt Radiserne til min bror, og lidt Barks, han er til at stole på, men det er nok 30 år siden. Jeg har lånt "Her er dit liv, O. J." til en god ven, som ville inficere sin søn, men det lykkedes ikke. Jeg har fået den igen. Jeg er ikke meget for at låne ud, det er noget med , at folk ikke forstår at behandle tingene ordentlige, brækkede rygge etc. Mine svigersønner læser lidt af mine ting, når vi er i sommerhus, mens jeg er til stede :D . Det er også noget med, at der ikke er så mange at dele det med i omgangskredsen, nok.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar