Pingprisen 2020

Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Berti Stravonsky skrev:Hør nu. Skal vi ikke lade være med at være efter hinanden?
Hør nu, Berti. Hvis man gerne vil være admin på et debatforum - og det er jo lidt din rolle at være mediator nogle gange, trådstarter andre gange og skride ind få gange - så er du nødt til at dele sol og vind lige. Det gør du ikke tilnærmelsesvis (i denne tråd!). De eneste du aktivt går ind i og kritiserer, det er folk, der kritiserer de faste ansigter på Serieland. Vi skal helst rette ind. Carsten har så fint vist, hvordan der er blevet lukket en utrolig mængde svinere ud fra ét medlem, som går fuldkommen upåtalt hen fra din side . Og det er jo fair nok, hvis du helst vil have en lukket klub, hvor folk klapper hinanden på ryggen og sender anmeldereksemplarer til hinanden.

Dét sagt, så har jeg ellers stor respekt for dit arbejde herinde, både som anmelder og debattør.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af GoogaMooga »

redneck skrev:der er blevet lukket en utrolig mængde svinere ud fra ét medlem
Hvis der menes mig, kan jeg ikke se, hvad disse mange "svinere" skulle være. At jeg nævner, jeg har ignoreret Pingpriserne i så mange år, er vel ærlig snak. Der er så meget, man må frasortere her i livet, og jeg ønsker bare at tale på vegne af de fans, der som jeg ikke føler, det danske marked er fuldt ud repræsenteret ved de nominerede hvert år. At jeg så lukkede lidt sarkasme ud ved brug af ordet "betryggende" er vel ikke det samme som en sviner. Jeg sagde jo til at begynde med, at prisen har sin berettigelse, og at der ved et enkelt og nemt tiltag kunne ændres meget ved den opfattelse af skævvridning, man finder hos mig selv og andre, deriblandt folk, der ikke har skrevet i denne tråd.

Derudover har jeg så beskrevet de faktiske forhold hos landets største tegneseriebutik, men hvis dette skulle være en sviner, så kan man jo ikke underbygge ens argumenter med eksempler fra det virkelige liv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

GoogaMooga skrev:Hvis der menes mig
Det gør der ikke - læs hvad jeg skrev (hele sætningen) - så skulle det være muligt at gå tilbage i tråden og lege Sherlock, hvis man har behov for det.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Christian Aarestrup skrev:
Gimli skrev:
Christian Aarestrup skrev:
Så tror jeg, at vi er tilbage ved spørgsmålet om, hvilken indstillingsprocedure der ville sikre, at samtlige danske udgivelser blev seriøst overvejet?
Har jeg givet mit bud på - men det ønskes åbenbaret ikke seriøst overvejet.
Jeg repræsenterer ikke Nummer 9. Jeg kan ikke sige, hvad der seriøst ønskes overvejet. Jeg har givet min mening til kende om, hvorvidt det praktisk kan lade sig gøre. Og jeg kan supplere med, at hvis der sammen med nomeringsopfordringen kom en liste på 5 gange 1-2 udgivelser, som jeg skulle anskaffe mig på en eller anden måde, før jeg ku' afgive mine nomineringer, så ville jeg alt andet lige tjekke, om jeg havde læst det meste i forvejen, og hvis ikke bare melde, at jeg ikke indstiller noget i år. Jeg er ikke på nogen måde uundværlig, men jeg kan ærlig talt ikke se den store diversitetsgevinst ved, at jeg og en håndfuld andre melder fra af samme grund.

Eller også kunne du/nummer 9 skrive til de forlag og bede om det antal eksemplarer som lige præcist mangler eller tjekke det nærmeste bibliotek, når man er i nærheden. Jeg reelt enig med dig Christian - jeg tror ikke der vil være så mange album der går under radaren. Men det er princippet om, at der er en pulje uden for nomineringsfeltet som har mulighed for at "bryde" med de præferencer, som er i den gruppe som indstiller til nomineringen.

Og hvis forlagene ikke ønsker at indstille hvilke album de selv vurderer bør overvejes - eller sende de læse-eksemplarer, der er behov for (blandt de album de selv har indstillet) - så har de valgt ikke at ville deltage. Så er Nummer 9 ude over kritikken. De har givet mulighed for at andre album kan komme i betragtning - det er ikke nummer 9 som ikke har fået øje på noget, de "burde" have fået øje på.

Det er dog et betragtelig mindre antal album der bliver tale om på årsbasis, end hvis forlagene skal sende anmeldereksemplarer af "alle" deres udgivelser til samtlige anmeldelses"stede". Og hvis portoen kan reduceres til nogle få pakker, så er det en langt mindre udgift for forlagene. Mon ikke de kan overkomme det?
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Gimli skrev:Og hvis portoen kan reduceres til nogle få pakker, så er det en langt mindre udgift for forlagene. Mon ikke de kan overkomme det?
Når nogle forlag i forvejen ikke er interesserede i at sende ét eksemplar til anmeldelse, selv om det efterspørges, så er svaret nej. Kunne nogle af dine ideer lade sig gøre - ja, det kunne de nok, særligt hvis der var en fuldtidsansat til at styre løjerne. Men det er flueknepperi (undskyld det lidt hårde udtryk), når et pænt antal ret orienterede mennesker gør deres allerbedste for at indstille de allerbedste tegneserier til prisen. Hvorefter nogle andre mennesker gør deres allerbedste for at finde den allerbedste vinder i hver kategori.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

redneck skrev:
Berti Stravonsky skrev:Hør nu. Skal vi ikke lade være med at være efter hinanden?
Hør nu, Berti. Hvis man gerne vil være admin på et debatforum - og det er jo lidt din rolle at være mediator nogle gange, trådstarter andre gange og skride ind få gange - så er du nødt til at dele sol og vind lige. Det gør du ikke tilnærmelsesvis (i denne tråd!). De eneste du aktivt går ind i og kritiserer, det er folk, der kritiserer de faste ansigter på Serieland. Vi skal helst rette ind. Carsten har så fint vist, hvordan der er blevet lukket en utrolig mængde svinere ud fra ét medlem, som går fuldkommen upåtalt hen fra din side . Og det er jo fair nok, hvis du helst vil have en lukket klub, hvor folk klapper hinanden på ryggen og sender anmeldereksemplarer til hinanden.

Dét sagt, så har jeg ellers stor respekt for dit arbejde herinde, både som anmelder og debattør.
Øh, nu skrev jeg jo 'vi', og det indbefatter jo os alle.

Jeg ønsker ikke flere krige i mit liv. Jeg har været gift :wink:, og nok er nok. Næ du, jeg er et fredens menneske, og ønsker hverken slagsmål eller små lukkede klubber.

Undskyld hvis det kan tolkes og læses på andre måder.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og jeg ved for lidt om det der dårlige blod, der tilsyneladende hersker mellem Jakobsen og andre.

Ellers skulle jeg nu nok puste lidt...

:wink:
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Berti Stravonsky skrev:Jeg ønsker ikke flere krige i mit liv. Jeg har været gift :wink:
Fair nok, jeg fandt det bare påfaldende, hvornår i debattråden, du følte dig kaldet til at træde i karakter og ønske fred. Det har altså ikke været bevidst - så jeg skal nok lade den hvile (i fred).
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

redneck skrev:
Gimli skrev:Og hvis portoen kan reduceres til nogle få pakker, så er det en langt mindre udgift for forlagene. Mon ikke de kan overkomme det?
Når nogle forlag i forvejen ikke er interesserede i at sende ét eksemplar til anmeldelse, selv om det efterspørges, så er svaret nej. Kunne nogle af dine ideer lade sig gøre - ja, det kunne de nok, særligt hvis der var en fuldtidsansat til at styre løjerne. Men det er flueknepperi (undskyld det lidt hårde udtryk), når et pænt antal ret orienterede mennesker gør deres allerbedste for at indstille de allerbedste tegneserier til prisen. Hvorefter nogle andre mennesker gør deres allerbedste for at finde den allerbedste vinder i hver kategori.
Det er helt ok, at du mener der er tale om flueknepperi. Og så må du jo leve med, at jeg mener at det gør pingprisen mere fattig. :wink:

Jeg har på intet tidspunkt underkendt den indsats der lægges for dagen. Jeg er stinkende sikker på, at alle på nummer 9 gør deres yderste, for at få gjort prisen så god som muligt. Jeg påpeger muligheden for en statistisk/strukturel bias, som intet har at gøre med den enkeltes indsats.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Gimli skrev:Jeg påpeger muligheden for en statistisk/strukturel bias, som intet har at gøre med den enkeltes indsats.
Men læser du hvad Christian skriver?
Christian Aarestrup skrev:Jeg gennemgår en liste over det forgangne års danske udgivelser. Der kan være smuttet en enkelt, men det er nok sjældent; jeg mindes i hvert fald ikke, at den skulle have været ukomplet. Jeg har læst nogen af dem i forvejen. Hvis jeg synes, jeg mangler nogen vigtige, sørger jeg for at få dem læst, inden jeg nominerer. Det er selvfølgelig ikke alle, jeg får læst, og der er en forhåndsselektion. (Men nej, den er ikke begrænset til, hvad jeg har anmeldt eller set anmeldt.) Men så er vi jo heldigvis flere om det, og andre har læst nogle af de udgivelser, jeg ikke har (og ikke gider).
Det du savner, er vel en kontrolinstans, der sikrer, at ovenstående ikke bare er varm luft lukket ud for Serielands skyld. Jeg vil derfor foreslå, at en kontrolgruppe bestående af faste debattører fra Serieland i nomineringsperioden står på udvalgte biblioteker rundt i landet. I den periode skal nomineringskorpset komme forbi og ved udgangen få godkendt et af Serielands kontrolgruppe fastsat antal udgivelser, der har en af Serieland defineret tematisk, kønsmæssig og tegnemæssig spredning.

Selvfølgelig sikrer det ikke, at nomineringskorpset så rent faktisk også læser disse udgivelser. Derfor bør det følges op af hyppige stikprøvekontroller, hvor kontrolgruppen møder op privat hos nomineringskorpset og får svar på nogle kontrolspørgsmål om de lånte værker. Såfremt man fra nomineringskorpset ikke er i stand til at svare på fx 80 % af disse spørgsmål, så ryger man automatisk ud af det.

Er det ikke dén løsning, du reelt savner?

Hvis uddelingen af Pingprisen så også fast afrundes med uddelingen af en "Årets særlige hæderspris", der gives til den debattør på Serieland, der har nævnt Jijés navn i flest indlæg - så tænker jeg faktisk, at alle så småt må være ved at være tilfredse.

Og så har jeg jo lært fra et andet medlem her i tråden, at så længe man slutter med en blinkesmiley, så kan man jo lukke hvad som helst ud - men til sidst markere at "det var jo bare for sjov - og mon ikke du overtolker, hvis du er uenig". :wink:
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Niks - det er ikke den løsning jeg savner. For som du selv nævner, så er der samme problemer med "overblikket". Det er derfor jeg fremhæver producenterne. De har da overblik over hvad de selv udgiver.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af redneck »

Gimli skrev:Niks - det er ikke den løsning jeg savner. For som du selv nævner, så er der samme problemer med "overblikket". Det er derfor jeg fremhæver producenterne. De har da overblik over hvad de selv udgiver.
Men den løsning er det jo også gentagne gange blevet forklaret ikke har gang på jord. Ja, de har overblik. Nej, de vil ikke (alle) samarbejde med Nummer9 eller Pingprisen. Det er der sikkert mange forskellige grunde til. Nogle har sikkert en så stram økonomi, at der ikke er vilje til at give gratis eksemplarer væk. Andre forestiller sig åbenbart, at priserne bliver uddelt ved at højgravide kvinder kommer ind på scenen og føder en pingpris foran et hujende (men lille) publikum.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

Jeg forventer ikke det umulige. Men for forlagene er der vel forskel på, hvilke omkostninger der er forbundet med at sende samtlige album ind til anmeldelser og vælge nogle få ud. Det jeg taler om er, at Nummer 9 giver dette tilbud til forlagene. Og at I så håber det er muligt at få stillet album til rådighed, hvis, der er album som nogle fra indstillingsgruppen ikke har fået stiftet bekendtskab med på eget initiativ. Og hvis ikke de ønsker at deltage så er det jo deres valg. Men nummer 9 har så åbnet op for, at indstillingen til nomineringen ikke bliver uhensigtsmæssigt styret af eget forudgående kendskab. Og det kan godt være at det i praksis er en meget lille ekstra udvalg som kommer i spil her. F.eks har jeg bidt mærke i at Zoom har sendt; Sidste år i Frankfurt tilrådighed for anmeldelse. Det kunne jo være, at det er fordi de betragter det som en mulig kandidat til nominering. Det eneste jeg mener der bør åbnes for, er en forpligtelse til at blive udfordret på egne antagelser, præferencer og kendskab. Og det må nødvendigvis ske ved at en anden gruppe får lov til at sige; Vi synes at nominerings"udvalget" bør inddrage disse værker i overvejelserne.

Vedr. forlagenes ønske om at deltage, så er der efterhånden et distributionsnet via butikker og biblioteker, som burde kunne dække en del af landet. Der kunne f.eks. laves aftaler via Faraos, at man kan hente album der, hvis man via ID kan bekræfte at man tilhører gruppen som indstiller til nomineringen, så har forlagene vel sparet en del af portoen. (Faraos får så et erstatningsalbum ved næste forsendelse). Med lidt god vilje burde det altså kunne lade sig gøre.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvem er det, der blinker, Morten?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Pingprisen 2020

Indlæg af Gimli »

redneck skrev: Og så har jeg jo lært fra et andet medlem her i tråden, at så længe man slutter med en blinkesmiley, så kan man jo lukke hvad som helst ud - men til sidst markere at "det var jo bare for sjov - og mon ikke du overtolker, hvis du er uenig". :wink:
Jeg burde have sat blinkeysmiley lige efter at jeg skrev det med at det var i orden, at du mener der er tale om flueknepperi. Det er en vending som er helt ok for mig. Den er jo henvendt mod min holdning og ikke mig selv. Beklager, hvis jeg har stødt dig, ved at sætte den efter min kommentar om pingprisen.
Besvar