Når mediet ikke følger de slagne veje

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Gimli »

Normalt søger tegneserier at formidle en historie med hjælp af tegninger og ord. Men nogen gange falder man over noget, hvor det mest af alt virker som formålet er noget andet.

Jeg har for første gang læst; Manden, der går tur

Her virker det som om, at det overordnede formål mest af alt er, at der skal formidles en stemning. Bevares, der er nogle narrative træk - men er det et centralt omdrejningspunkt. Ikke i min optik.

Er det vellykket? - det mener jeg. Er det kunst? - ja, hvis kunst forståes ud fra, at det bryder med de gængse rammer. Er det et mesterværk? - helt afgjort - ud fra samme præmis som det med kunst. Kan jeg lide den - ja, den åbner mediet og fik sat mig i en anden slags stemning. Bliver det et af mine højt vurderede album?- nej. Som det som regel er tilfældet med kunst, der bryder markant med det eksisterende, så er det ikke nødvendigvis forbundet med nydelse.

Kender i til album, som I egentlig godt kunne lide for det de gør, men er for "underlige" til at de kommer op blandt favoritterne?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev:Normalt søger tegneserier at formidle en historie med hjælp af tegninger og ord. Men nogen gange falder man over noget, hvor det mest af alt virker som formålet er noget andet.

Jeg har for første gang læst; Manden, der går tur

Her virker det som om, at det overordnede formål mest af alt er, at der skal formidles en stemning. Bevares, der er nogle narrative træk - men er det et centralt omdrejningspunkt. Ikke i min optik.

Er det vellykket? - det mener jeg. Er det kunst? - ja, hvis kunst forståes ud fra, at det bryder med de gængse rammer. Er det et mesterværk? - helt afgjort - ud fra samme præmis som det med kunst. Kan jeg lide den - ja, den åbner mediet og fik sat mig i en anden slags stemning. Bliver det et af mine højt vurderede album?- nej. Som det som regel er tilfældet med kunst, der bryder markant med det eksisterende, så er det ikke nødvendigvis forbundet med nydelse.

Kender i til album, som I egentlig godt kunne lide for det de gør, men er for "underlige" til at de kommer op blandt favoritterne?
Du vurderer det som et mesterværk, men det bliver ikke et at dine højt vurderede album og er heller ikke nødvendigvis forbundet med nydelse. Jeg har ret svært ved at se hvordan det hænger sammen?
Jeg kender i øvrigt ikke værket, men undrer mig over det du skriver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev:
Gimli skrev:Normalt søger tegneserier at formidle en historie med hjælp af tegninger og ord. Men nogen gange falder man over noget, hvor det mest af alt virker som formålet er noget andet.

Jeg har for første gang læst; Manden, der går tur

Her virker det som om, at det overordnede formål mest af alt er, at der skal formidles en stemning. Bevares, der er nogle narrative træk - men er det et centralt omdrejningspunkt. Ikke i min optik.

Er det vellykket? - det mener jeg. Er det kunst? - ja, hvis kunst forståes ud fra, at det bryder med de gængse rammer. Er det et mesterværk? - helt afgjort - ud fra samme præmis som det med kunst. Kan jeg lide den - ja, den åbner mediet og fik sat mig i en anden slags stemning. Bliver det et af mine højt vurderede album?- nej. Som det som regel er tilfældet med kunst, der bryder markant med det eksisterende, så er det ikke nødvendigvis forbundet med nydelse.

Kender i til album, som I egentlig godt kunne lide for det de gør, men er for "underlige" til at de kommer op blandt favoritterne?
Du vurderer det som et mesterværk, men det bliver ikke et at dine højt vurderede album og er heller ikke nødvendigvis forbundet med nydelse. Jeg har ret svært ved at se hvordan det hænger sammen?
Jeg kender i øvrigt ikke værket, men undrer mig over det du skriver.
Nydelse har ofte noget at gøre med genkendelse. Tænk blot tilbage på dine første oplevelser med kaffe/the/vin. Det var næppe den første oplevelse som blev forbundet med nydelse.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Antaeus »

Den forklaring gør ikke at jeg forstår min første undring?
I øvrigt heller ikke din forklaring om nydelse som jeg ikke mener nødvendigvis hænger sammen med genkendelse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Gimli »

For mig behøver oplevelsen af at noget er et 'et værk af en mester' ikke nødvendigvis alene at være baseret på min egen individuelle vurdering. Når man har et rimeligt niveau af kendskab til et eller andet kulturelt udtryk, kan man som oftest også vurderer om det konkrete værk man står overfor skiller sig ud fra, det man ellers har oplevet.

Nu er mit kendskab til manga godt nok relativt mere begrænset end til tegneserier som helhed. Så med det forbehold i forhold til; Manden, der går tur, så vil jeg mene, at det skiller sig ud, fra stort set alt andet. Min forståelse af værket er, at det søger at skabe en bestemt stemning - langt mere end at fortælle en historie. Og hvis jeg mener, at det lykkes - og at det samtidig er noget nyt, som ikke er gjort tidligere (og her kan det være jeg er gal på den), så vil jeg kalde det et mesterværk - uafhængig af min subjektive oplevelse. Jeg synes at albummet er ok - men det var ikke en oplevelse, som får mig til meget aktivt at lede efter flere værker, der stiler mod det samme.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Antaeus »

Ok, her er vi så forskellige.
Jeg kalder kun en tegneserie et mesterværk, hvis jeg selv mener det er et mesterværk.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Jeg kalder kun en tegneserie et mesterværk, hvis jeg selv mener det er et mesterværk.
Man tvivler nok, men man kan da håbe på, at tvivlens nådegade, et åbent udsyn og bare en anelse mindre selvcentrerethed en dag pludselig rammer dig som et lyn fra en klar himmel, Antaeus. Den slags er faktisk sket for selv de bedste mennesker :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Jeg kalder kun en tegneserie et mesterværk, hvis jeg selv mener det er et mesterværk.
Man tvivler nok, men man kan da håbe på, at tvivlens nådegade, et åbent udsyn og bare en anelse mindre selvcentrerethed en dag pludselig rammer dig som et lyn fra en klar himmel, Antaeus. Den slags er faktisk sket for selv de bedste mennesker :)
Du har vist igen fået for meget rødvin, Carsten.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Du har vist igen fået for meget rødvin, Carsten.
Jeg har kun fået for meget rødvin, når jeg selv mener, jeg har fået for meget rødvin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Berti Stravonsky »

:wink:

Touché
Henry Sørensen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 24
Tilmeldt: 19. maj 2006, 21:10

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Henry Sørensen »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Du har vist igen fået for meget rødvin, Carsten.
Jeg har kun fået for meget rødvin, når jeg selv mener, jeg har fået for meget rødvin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det var dog det skæggeste og tilmed mest elegante svar, jeg længe har set på en ganske perfid replik.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af superboy »

Det er ikke bare "Manden der går tur" som dveler ved stemninger og forteller en sakte historie. De fleste historiene til Jiro Taniguchi er på denne måten: "Senseis mappe", "Den ensomme gourmet", m.fl.
Men også Seths "Livet er til å holde ut - tross alt." er på denne måten. Og hva med Will Eisners "Storbyen" og lignende? Alle disse kommer høyt på min liste. Dette er bøker som skal nytes sakte.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Når mediet ikke følger de slagne veje

Indlæg af Gimli »

superboy skrev:Det er ikke bare "Manden der går tur" som dveler ved stemninger og forteller en sakte historie. De fleste historiene til Jiro Taniguchi er på denne måten: "Senseis mappe", "Den ensomme gourmet", m.fl.
Men også Seths "Livet er til å holde ut - tross alt." er på denne måten. Og hva med Will Eisners "Storbyen" og lignende? Alle disse kommer høyt på min liste. Dette er bøker som skal nytes sakte.
Jeg har netop læst 2 andre Taniguchi (Min fars dagbog og Min fjerne barndomsby). Begge fantastiske album - helt oppe og ringe. Men jeg vil stadig sige at historien i disse 2 album er langt mere centrale end tilfældet er i Manden der går tur. Du har ret i at de dvæler ved stemninger, men forskellen for mig er; At stemningerne dikteres af fortællingen, mens stemningen har fået lov til at dikterer fortællingerne i Manden der går tur. (Sådan opfatter jeg det).

Senseis Mappe og Den ensomme gourmet, har jeg ikke læst endnu (men begge er købt). Det samme er tilfældet med Livet er godt, hvis man kan holde det ud. Eisner er desværre en mangel i min samling, selv om jeg er ved at rette op på det. Jeg fik læst lidt Spirit da jeg var så lille, at jeg ikke blev indfanget af dem. Så de er først blevet prioriteret i de sidste 3-4 år. Men jeg har da købt 4-5 Spirit og enkelte af hans "enkeltalbum". Men jeg glæder mig til at stifte bekendtskab med ham i en alder, hvor jeg bedre kan værdsætte hans værker.

Mange tak for bidraget Superboy.
Besvar