Julekalenderen 2020

The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af The Elder »

Franklin ’Foggy’ Nelson
Se, DET er en tegneseriekarakter, man kan identificere sig med.
"Always Look On The Bright Side of Life
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af lolsen »

Asger: Tak for tegningerne og historien dertil, interessant karakter :D

Selv kendte jeg kun Foggy fra tv-serien, eftersom det er meget begrænset hvad jeg har læst af Daredevil.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Gimli »

4. Låge

Shingouzerne
Shingouzerne.gif
Shingouzerne.gif (43.72 KiB) Vist 1810 gange
I Linda og Valentin universet er der et væld af mærkelige og overraskende skabninger. Langt hovedparten af disse optræder kun i et enkelt album – og bliver aldrig til egentlige karakterer, men skal først og fremmest give oplevelsen af et univers, hvor alt er tænkeligt.
Shingouzerne udgør undtagelsen som bekræfter reglen. De optræder første gang i albummet; Skyggernes ambassadør, hvor de er helt igennem kyniske/pengegriske og – i lighed med deres udseende – utiltalende på stort set alle parametre. Læg mærke til, hvordan øjnene er mindre i billedet herunder – end billedet ovenfor. Og næseborene og snablerne er til gengæld mindsket i de senere tegninger. Små detaljer som øger; ’nuttethedsudseende’, en egenskab som ikke var tiltænkt dem fra starten af.
Første gang Shingouzerne præsenteres
Første gang Shingouzerne præsenteres
Første optræden.jpg (27.05 KiB) Vist 1810 gange
Så går der en del album – hvor der ikke er noget der tyder på, at Shingouzerne skal udvikle sig anderledes en stort set alle andre væsner i Linda & Valentin-universet. Men så dukker de op igen i albummet; Spøgelset fra Inverloch. Og herefter gæster de serien jævnligt.
Det som er bemærkelsesværdigt er, at Shingouzerne ændrer deres indstilling og personlighed sådan at efterhånden, som de får opbygget en relation til (især) Linda og Valentin. Deres pengegriske indstilling forsvinder gradvist. I starten er det stadig forretningerne, der gør at de mødes med Linda og Valentin. Lidt efter lidt bliver det i stadig højere grad selve samværet/mødet med Linda, som de ser frem til – mens forretningerne efterhånden bliver en biting/undskyldning for at mødes. Det opfatter jeg som et budskab fra Christin og Mezieres, at materialistiske værdier til syvende og sidst kommer til kort i forhold til sociale værdier.
Linda og Shingouzerne.jpg
Linda og Shingouzerne.jpg (15.49 KiB) Vist 1810 gange
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af ultindenstore »

5. kalenderlåge

Mit bidrag er et billede med Deltin og Co. Eller rettere Deltin og Fjelddellerne. Denne serie har jeg overtaget fra min bror, som kun fik lavet meget få historier med Fjelddellerne og bad mig om at overtage
hans Fjelddeller. Denne serie har Tintin som inspirationskilde, men er stadig noget helt andet end Tintin.

Denne webtegneserie kan findes her i forummet under titlen:

NY TEGNESERIE FRA ULTIN STARTER OP I DET SMÅ og kan findes på dette link:

http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 21&t=22201
Optimized-Fjelddelle Jul.jpg
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Asger Pedersen »

Meget enkelt design, minder mere om Al Capp’s Schmoo’er end om Tintin, men jeg ved jo godt, hvad der inspirerer dig.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af The Elder »

Låge 6. december 2020

Bag denne låge gemmer sig så en af de mest markante oplevelser med tegneserier for mig.
Hvor forskellige medier ender med at gå op i en højere enhed.

Vi er i 1964
Den traditionelle sommerferie hos mormor i Åbyhøj
På vej hjem til Solgården kommer vi forbi en kiosk (ja - sådan nogen var der dengang !)
I vinduet et, for mig, ukendt og forjættende blad: Maverick.
Jeg elskede Maverick.
En gang om ugen var han på det herlige sort/hvide TV i nogen fede Western historier (nogen holder faktisk endnu).
Den bedste var Brett Maverick, spillet af Jamens Garner.
Så at kunne få sin TV helt som tegneserie !!!!!!!

Vi måtte ind i butikken og få et blad med hjem.
Og det var helt i farver !!!!!
Luksus.

Billede

Men, ak og ve. Selv som knægt kunne der gå samler-gen i det.
Det var nr. 3, jeg havde set.
Nu skulle jeg jo samle på det, så hvad med nr. 1 og 2.

Jeg skrev til Illustrationsforlaget, men de kunne ikke (gad ikke ?) hjælpe mig. De 2 numre var udsolgt fra forlaget.
Ak og ve.
Så en dag på hjem hjem fra skole gjorde jeg det sædvanlige stop i den lille kiosk på vejen (jeps, de lå alle vegne og sugede mængder af mine lommepenge til sig).
Her stod der på disken en æske med tilbudsblade.
Inkl. Maverick !!!!! (så var de ikke udsolgt alligevel)
Febrilsk begyndte jeg at bladre og fandt så nr. 2. Åh fryd og glæde.
Måske også nr. 1 ??????
Hjertet oppe i halsen.

OG - og fryd og glæde - her var også nr. 1 !!!!!
Med rystende hænder forlod lidt lommepenge min pung og samlingen var komplet, selv om Illustrationsforlaget havde taget håbet fra mig.
Til denne dag forstår jeg ikke, hvordan de kunne fortælle mig, de var udsolgt, når de bagefter kom på udsalg. Man må da have vist, at bladene fysisk eksisterede.
En af de virkelige stjernestunder i min tegneseriehobby.

Jeg kan stadig glæde mig over at bladre min barndoms helte

Billede

og mindes en tid, hvor vi kunne fortælle en historie i 6 paneler og 1 side

Billede

Nogle blade var hele tegneseriegengivelser af TV afsnit

Jeg kan godt huske den, hvor skidderikken skyder pigen, selv om der er aftalt våbenhvile

Billede

Billede

Og Brett skal jagte ham på den dromedar, han har vundet i kortspil og som han ikke kan komme af med.

Billede


Manden i den gule jakke, som er et lille drama i en diligencestation (The Hateful 8 Light), hvor Brett skal hjælpe enken mod en gruppe slyngler
Men nu er vi fremme ved seriens dødssang, så farverne er forsvundet.

Billede

Og indianeroverfald, det er der minsanten også

Billede

Endelig går alt heldigvis op til sidst og den gode slyngel får hjælp.

Billede
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Robin »

Maverick! I Dan Spiegles umiskendelige streg! Et dejligt skud nostalgi! Glædelig 2. søndag i advent!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Asger Pedersen »

Åh ja, tegnet af Dan Spiegle, gammel westerntegner og eminent til at tegne skuespillere, så de ligner. Og jeg husker også Maverick fra TV, og har hele serien af blade.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Gimli »

Har desværre ikke haft glæden af Maverick. Er ikke gammel nok.

Ultindenstore - den tegning du har lavet til julekalenderen. Du har godt nok udviklet dig siden tegneserien. Og så pynter farverne også en del.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 882
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Asger Pedersen »

Gimli skrev:Har desværre ikke haft glæden af Maverick. Er ikke gammel nok.
Der kom en biograffilm i 1994 med Mel Gibson i rollen. En sjov ting er, at James Garner, der spillede Brett i tv-serien, havde en stor rolle i filmen.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af The Elder »

Låge 7

(jeg snupper lige dato'en, for den ser ud til at være gået i glemmebogen. - Undskyld).

Et af de mest udfordrende albums i min samling.

Spildte gods ord på Balle-Lars af Mårdøn Smet.
Billede

nok opsummeret godt på bagsiden af albummet:
"Det er lykkedes Mårdøn Smet med btydelig teknisk kunnen og ægte fortællerglæde at overføre til tegneseriemediet, hvad små drenge i mere civiliserede tider fik lussinger for at overmale plankeværket med."

Af alle de figurer, der dukker op i dette album, så er ballonsælgeren ham, der her blevet hængende (ups - pun intended) i bevidstheden længst.

Billede
"Always Look On The Bright Side of Life
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Gimli »

Tak for "udfyldningen" The Elder. Et smukt initiativ.

Og så med en karakter, som jeg ikke er stødt på før. Jeg må desværre sige, at Mårdøm Smet - ikke er et af de danske navne jeg har mest af.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af Gimli »

8. Låge

Inspektør Pappa Robby

Jessica Blandy er en serie, med overraskende få direkte tiltalende karakterer. Der er tale om et persongalleri fyldt med; traumer, fordækte motiver, kynisme og brutale eksistenser. Men prisen for mest utiltalende personlighed går uden tvivl til; Inspektør Robby.
Jessica Blandy.jpg
Jessica Blandy.jpg (45.55 KiB) Vist 1560 gange
Der er tale om en politiinspektør, som både optræder og fremstår afstumpet. Til trods for, at han kæmper mod de samme skurke som Jessica Blandy, så er han på alle punkter mere usympatisk end skurkene. Han opnår hans resultater via; vold, psykiske nedvurderinger og pres i al almindelighed. Dog er han ikke direkte korrupt. Han sveder som et svin, er ubarberet, taler groft, går sjusket klædt og er direkte fed.
Jessica Blandy 2.jpg
Jessica Blandy bliver tit fremhævet som en serie, med dybe psykologiske profiler. Det har jeg svært ved at se, gælder for Pappa Robby. Han er en-dimensioneret i hele sit væsen, og passer egentlig bedre ind som gangsterkonge. Det eneste overraskende er; han er på de "godes" side.

Pappa Robby er med i 3 af de 4 album som blev udgivet i Danmark tilbage i slut-80’erne. (Husk Enola Gay…, Dr. Zacks hus og Blues for en morder).

Jeg ved ikke om Jessica Blandy er udgivelsesværdig i dag. I løbet af 90’erne fik det dæmoniske og ondskabsfulde et klart tydeligere aftryk på tegneseriemarkedet. Så den nyskabelses serien var i slut-80’erne, er der næppe tale om i dag. Men for mig vil Pappa Robby altid være den karakter, som fremstillede politiet som mere brutalt og utiltalende end skurkene. Noget af en omvæltning af min verdensforståelse.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af The Elder »

Åh ja, Jessica Blandy
Hun oplever også så meget, at hun vist trænger til en terapi-time eller 2 bagefter.
Spændende historier med en lidt sær, upersonlig og udynamisk tegnestil (?)
"Always Look On The Bright Side of Life
ultindenstore
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 8. apr 2020, 16:58
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Julekalenderen 2020

Indlæg af ultindenstore »

Låge 9
snoo1.jpg
snoo1.jpg
Her har vi Al Caps Schmmoer. Det vat sidste øjeblik da jeg opdagede at jeg havde fået denne kalenderdag. Så hvis der er stavefejl må i bærer ad med mig.
Vedhæftede filer
snoo q.jpg
Besvar