Har tegneserierne det godt på Facebook?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fra en anden tråd. Robin efterlyser en tegner, og Facebook har svaret.

Jeg har hørt fra enkelte, at der sker mere og mere på Facebook, også indenfor vores lille hyggeting, tegneserier.

Her er tråden, hvor vi lige kan vende skråen. Er tegneserierne og snakkene herom, bedst at have på Facebook, eller skal fx Serieland blive ved i dets nuværende format?

Der er vel fordele og ulemper, tænker jeg.

1) Man kan nå flere på Facebook.
2) Jeg ved det ikke, men er aktivitetsniveauet ikke højere i de tegneseriegrupper på Facebook?


Og ulemper:

1) Der er (er mit indtryk) mere plidderpladder og flere skænderier på Facebook.
2) Ting kan drukne, og blive væk. På Serieland er der, trods alt, en slags orden med tråde og emner og den slags


Kom gerne med flere pros and cons.

Jeg er ikke ved at afvikle Serieland. Det sker kun omkring 1. april. Jeg rejser egentlig bare snakken, så hvad siger I?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af The Elder »

Det er ikke et spørgsmål om "enten/eller", men om "både/og".

Et forum har noget seriøsitet og bestandighed, som FB savner.
Her kan vi fordybe os i teksten og søge gamle indlæg.

På FB er det her og nu - og væk i morgen.
til gengæld kommer der flere og hurtigere nyheder, også fra forlagene.

Så jeg holder meget af at læse Serieland.
Og jeg holder meget af af være med i grupperne på FB.

Ligesom her, så ryger det også ud i skænderier nogen gange.
Det er der ikke stor forskel på.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Enig. Jeg er bestemt også med på både og...

Skænderier og den slags. Well, jeg følger ikke nok med, men når jeg HAR set noget og læst med på Facebook, så har det været voldsomt. Udelukkelser, lukninger for kommentarspor mm.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Mesterius »

Facebook er ganske enkelt ikke søkbart på Google og andre søkekomotorer slik et regulært forum er. Et forum har sånn sett en enorm verdi som historisk kilde. Dessuten er mange Facebook-sider kun tilgjengelige hvis man både er innlogget og medlem av den spesifikke gruppen. Et forum som dette er åpent og lesbart for alle på internett.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Enig med Elder og Mesterius.

Forskellen er bestandigheden ved Serieland og søgemulighederne. Jeg har jævnligt citeret mig selv fra Serieland på Facebook, når et emne er kommet op der, som allerede har været debatteret og udredt på Serieland. ha ha. Det omvendte ville være stort set praktisk umuligt.

Så ikke hverken eller.

Uanset at Facebook på mange måder kan være rædsomt, og man aldrig ved, hvad man får smidt i nakken eller hvordan det ser ud i morgen. Der er Serieland noget mere uforanderligt :-)

Fordelen ved Facebook er dog, at folk optræder under deres virkelige navne. Hvilket også betyder, at man kan følge dem, man gerne vil (i mange tilfælde fx også serieskaberne selv), og slukke for dem, man ikke vil.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Altså, det er lidt et blålys at tro, at alle brugere af Facebook anvender deres rette navn. Hovedparten gør skam, men der er altså sorte huller derude...

Vi har jo tidligere drøftet skismaet rigtige navne versus nicks, og det er heldigvis op til hver enkelt.

Personligt holder jeg af, at man kan være her anonymt. Bevares, med tiden lærer vi hinanden at kende, sådan som man jo lærer hinanden at kende i dag, via nettet, interesser, arbejdsfællesskaber m.m.

Nu har jeg ikke længere noget særligt liggende, og min tidligere tanke om tyveknægte og den slags, den har jeg ikke længere. Men jeg ved, at andre både her på vores site, altså aktive brugere, samt andre, der blot er med på en lurer, at de har værdifulde samlinger. Jeg forstår til fulde, at der ikke skiltes med dette.

I dag får man næppe et nyt godt job, med mindre at der laves research fra arbejdsgivers side, og selvom det at samle, og det at interessere sig for tegneserier, har fået en anden og mere positiv vinkel, så kan nogle af vores tosserier herinde godt være hæmmende eller decideret ødelæggende. for at få denne nye gode stilling. I en anden tråd, hvor vi netop taler om dette, melder Tatiana klart ud qua hendes virke. Thomas S ligeledes.

Jeg kan godt lide, at vi har aliaser. Jeg kender Robin, for vi har arbejdet sammen og vi skriver sammen. Han hedder naturligvis ikke Robin, men herinde er han for mig netop Robin. Jeg forholder mig til Robin og filtrerer således alt andet fra, det private altså.

Jeg synes, at vores nicks giver nogle spændende associationer og jeg synes, der er meget mere for min fantasi at hente i The Elder, Gimli, Maverick og den slags, end dét folk reelt hedder.

Uden at sammenligne, så husker jeg da fra mit fodboldhold, dengang i ethundredeogsytten, da var vi også på nick eller kælenavne (og i enkelte tilfælde) øgennavne. På mit gamle hold var der følgende:

Busse, Cigar, Kaj-Allan, Edelgaard, Mik, Dalton, Vindum, Store-Jørgen, Moggi og så kan jeg ikke huske flere...

Det der med at følge folk på fx Facebook. Det er vel ikke så vanskeligt. Hvis man nyder at læse en enkelt bruger, som så anvender sit eget navn eller et lånenavn, så følger man vel. Bliver måske endda ven med vedkommende.

Jeg ved det ikke, for jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår problemstillingen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev:Altså, det er lidt et blålys at tro, at alle brugere af Facebook anvender deres rette navn. Hovedparten gør skam, men der er altså sorte huller derude...
Ha ha, ja, du er så selv et af de sorte huller ;-)

Det er jo ikke lovligt ifølge Facebooks retningslinjer, medmindre man kan fremlægge beviser for, at man faktisk bruger et andet navn end sit rigtige navn i officielle sammenhænge. Serieland hører ikke under sådanne.
Berti Stravonsky skrev:I dag får man næppe et nyt godt job, med mindre at der laves research fra arbejdsgivers side, og selvom det at samle, og det at interessere sig for tegneserier, har fået en anden og mere positiv vinkel, så kan nogle af vores tosserier herinde godt være hæmmende eller decideret ødelæggende. for at få denne nye gode stilling. I en anden tråd, hvor vi netop taler om dette, melder Tatiana klart ud qua hendes virke. Thomas S ligeledes.
Jeg forstår slet ikke den indstilling og den problematik. Hvem vil dog have en medarbejder, der ikke er ærlig om sig selv? Og kunne det ikke lige så godt være til ens fordel? At man fx er dedikeret, vedholdende, systematisk, ordentlig osv.? Selvfølgelig kunne det det.
Berti Stravonsky skrev:Jeg kan godt lide, at vi har aliaser. Jeg kender Robin, for vi har arbejdet sammen og vi skriver sammen. Han hedder naturligvis ikke Robin, men herinde er han for mig netop Robin. Jeg forholder mig til Robin og filtrerer således alt andet fra, det private altså.
Jeg har også i årenes løb i forskellige sammenhænge fundet ud af, hvem nogle af aliasserne i virkeligheden er, og i visse tilfælde mødt dem. Nogle er jo fx nemme at gennemskue på Facebook, når de taler om præcis det samme som her og kredser om præcis de samme emner. Men hvordan skal der komme nye brugere på Serieland, når det hele er så lukket? Det synes jeg er en væsentlig problematik.

Ja, ja, medmindre nye brugere også gerne vil gemme sig bag et skjold. Selvfølgelig kan der, på trods af det, godt være interessante meningsudvekslinger og spændende fokuspunkter. Men jeg kommer aldrig til at forstå hemmelighedskræmmeriet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men tegneserierne har det godt på Facebook. Altså de gammeldags tegneserier. Dem, der som regel også diskuteres her på Serieland.

Moderne tegneserier har det langt bedre på Instagram og Twitter.

Så det handler også lidt om, hvad man mener med "tegneserier".
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev:Men hvordan skal der komme nye brugere på Serieland, når det hele er så lukket? Det synes jeg er en væsentlig problematik.
Det er tilsyneladende ikke et problem. Nye brugere kommer til hele tiden. Jeg ved det, da jeg og D-Cay (ha ha - jeg kan ikke lade være) godkender dem, og lukker dem herind.

Om der ville komme flere, hvis vi alle anvendte vores rigtige navne, ved jeg ikke. Måske. Måske ikke.

Og hemmelighedskræmmeri kan jo være et ladet ord. Ønske om privatliv og anonymitet et andet.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Lars S »

En væsenlig ting der for mig der gør Facebook mere interessant er brugervenligheden.
Det er fx en del nemmere at lægge et billede op på facebook end det er herinde.

Og så er der argumentet med mere plidderpladder og flere skænderier på Facebook... det er langt fra min oplevelse (hvis man taler danske facebook-grupper).
Selvfølgelig er de der - men det er de så sandelig også herinde - her er det bare tit de samme personer der er "skyld" i det. På Facebook havde jeg personligt for længst blokkeret personer der kunne være årsagen. Kan være der er mere ro på herinde lige for tiden? Men hvis man har været medlem herinde i længere tid, så har man helt sikkert oplevet det.

Der må også være en grund til at det stadig er de få/samme der deltager herinde? På trods af nytilkommende medlemmer. De der deltager herinde kan vel tælles på to hænder? Og så er det vel ligegyldigt hvor mange nye medlemmer der løbende kommer til, hvis det bare er de samme der diskutere.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9862
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja. Alle meninger tæller. Jeg kan da sagtens følge dig i det sidste, men den sang har vi sunget mange gange og over flere år.

Uden sammenligning i øvrigt, så er der også en fast garde i de andre fora jeg besøger. Folk der, år efter år, også har siddet foran pc'en og skrevet stolpe op og ned om det samme.

Det ville da være rart, hvis vi var flere end vi er, og at der var flere spændende og brugbare debatter. Det ville det da.

Men inden at Dommedag er nær, så får vi altså nye brugere, og enkelte af dem er skam med, også med en kommentar.

Tilbage til Facebook.

Skænderier og uenigheder opstår alle steder. Øv, men sådan er det vel at være menneske.

I modsætning til, lader det til, alle andre, så har jeg ikke så meget imod skænderier eller bølgeskvulp. Hvis, vel at mærke, at skænderierne handler om bolden snarere end manden. At der diskuteres om teknik, stil, udtryk, farver, retro vs. nyt, oversættelser, butikker og meget mere, og ikke bare svovles igennem.


Det kan nemlig give noget. Ny viden endda også.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4706
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Robin »

Carsten skrev:" Jeg forstår slet ikke den indstilling og den problematik. Hvem vil dog have en medarbejder, der ikke er ærlig om sig selv? Og kunne det ikke lige så godt være til ens fordel? At man fx er dedikeret, vedholdende, systematisk, ordentlig osv.? Selvfølgelig kunne det det."

Jeg forstår heller ikke den indstilling! MEN den er derude. Ikke hos dig og mig, men hos NOGLE. Der eksisterer desværre fordømmende og fordomsfulde mennesker, som ikke synes at tegneserier er seriøst tidsforbrug. Det er ærgerligt og en skam, men så'n er det. Bare til orientering :wink: .

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af marius »

Jeg synes Facebook har en langt større diversitet i emner og tilgange end Serieland. Det er meget nemmere for almindelig mennesker at deltage i diskussioner på Facebook, hvor nyhedsstrømmen går hurtigt og i modsætning til serieland, er det plads til både stavefejl og spontanitet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev:Der må også være en grund til at det stadig er de få/samme der deltager herinde? På trods af nytilkommende medlemmer. De der deltager herinde kan vel tælles på to hænder? Og så er det vel ligegyldigt hvor mange nye medlemmer der løbende kommer til, hvis det bare er de samme der diskutere.
Det er jo sandt. Uanset om der løbende kommer nye "brugere" til på Serieland, så "bruger" de det ikke til at deltage i debatten. En sjææælden gang giver en ny sig til kende og træder rent faktisk ind i løbende debatter ... måske sådan én gang om året i gennemsnit? Det ER jo ikke mange. Og når nogen så forsvinder, falder aktiviteten mærkbart. Som da Erling Søby trak sig tilbage i en periode. Eller Antaeus, som er pist væk, det har da betydet et mærkbart fald i antal tråde og poster. Håber han har det godt.
marius skrev:Jeg synes Facebook har en langt større diversitet i emner og tilgange end Serieland. Det er meget nemmere for almindelig mennesker at deltage i diskussioner på Facebook, hvor nyhedsstrømmen går hurtigt og i modsætning til serieland, er det plads til både stavefejl og spontanitet.
Sandt nok, men nogle gange går det også så hurtigt på Facebook, at tingene løber løbsk, hvor de kunne have været sat på plads med et par enkelte vitale oplysninger. Hvilket nemt kan være for sent, hvis det sker dagen efter, for så er de fleste bare videre, videre, videre. Det gælder ikke på Serieland.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Har tegneserierne det godt på Facebook?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men hvis ellers trafikstatistikken i bunder af boardindekset er korrekt, må der jo være en hel del, der læser med her uden nogensinde at give sig til kende. Det er selvfølgelig også okay. Og det er der naturligvis også på Facebook, formentlig mange, mange flere, som aldrig siger et pip, men bare lurer lidt.
Besvar