Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af Gimli »

Jeg ved jeg har skrevet om det før. - men nu bliver jeg altså nødt til at gentage det.

Fahrenheit er kommet stærkt igen, og nu er udbuddet af tegneserier på det danske markedet altså så overvældende, at jeg ikke længere oplever at det er et luksusproblem at vælge mellem mulighederne. På faraos hjemmeside er James Bond og 4 Marvel-superhelte sat til salg (Marvel=forudbestillinger indtil 14/12). Oven i det er der et par genudgivelser af Rune T. Kidde (Alvilda?). Nu er det ikke disse udgivelser alene - men når Shadowzone, Cobolt, forlaget Faraos, Zoom, E-voke, Alvilda og Comic Factory også udsender album, der lokker og lover store potentialer, så er det ved at blive voldsomt mange seriøse valgmuligheder. Prioriteringen kommer til at indebærer flere ugers refleksioner over præferencer og valg. Og der er ingen tvivl om, at det denne gang kan koste fravalg af serier, der for bare 3 år siden, ville være helt og aldeles selvskrevet på min ordreseddel.

Det er selvfølgelig bedre, end at må "nøjes" med vedvarende optryk af allerede kendte serier - men hold da op, jeg kommer til at svede tran over de fravalg jeg kommer til at foretage.

Jeg håber tilgengæld at dette (formodentlige) kvalitetsløft af den samlede mængde tegneserier, får lokket både nye og "tidligere" læser til. Og at begge grupper har pengepungen i orden - og har samme oplevelse, som jeg har.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men ER det ikke netop den situation, der definerer "luksusproblem"?

Altså at man med lethed kan få opfyldt samtlige sine behov uden at gå på noget som helst kompromis?
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af Lars S »

Gimli skrev:Jeg ved jeg har skrevet om det før. - men nu bliver jeg altså nødt til at gentage det.

Fahrenheit er kommet stærkt igen, og nu er udbuddet af tegneserier på det danske markedet altså så overvældende, at jeg ikke længere oplever at det er et luksusproblem at vælge mellem mulighederne. På faraos hjemmeside er James Bond og 4 Marvel-superhelte sat til salg (Marvel=forudbestillinger indtil 14/12). Oven i det er der et par genudgivelser af Rune T. Kidde (Alvilda?). Nu er det ikke disse udgivelser alene - men når Shadowzone, Cobolt, forlaget Faraos, Zoom, E-voke, Alvilda og Comic Factory også udsender album, der lokker og lover store potentialer, så er det ved at blive voldsomt mange seriøse valgmuligheder. Prioriteringen kommer til at indebærer flere ugers refleksioner over præferencer og valg. Og der er ingen tvivl om, at det denne gang kan koste fravalg af serier, der for bare 3 år siden, ville være helt og aldeles selvskrevet på min ordreseddel.

Det er selvfølgelig bedre, end at må "nøjes" med vedvarende optryk af allerede kendte serier - men hold da op, jeg kommer til at svede tran over de fravalg jeg kommer til at foretage.

Jeg håber tilgengæld at dette (formodentlige) kvalitetsløft af den samlede mængde tegneserier, får lokket både nye og "tidligere" læser til. Og at begge grupper har pengepungen i orden - og har samme oplevelse, som jeg har.
Lige nøjagtig det "problem" har jeg nævnt herinde op til flere gange.
Dog aldrig med de store reaktioner til følge. Men selvfølgelig er det jo et luksusproblem.

Jeg har i hvert fald skåret rigtig mange danske udgivelser fra over de sidste to år.
Der er også mange udenlanske udgivelser der interesseret mig - ofte mere end de danske.

"Heldigvis" er der flere af de danske udgivelser der for mig fremstår som ren metervare-udgivelser og så er det ikke så svært at fravælge. Men der er også fravalg af serier jeg ellers gerne havde købt, også af serier jeg ellers har fulgt, men som jeg nu har droppet.

Og så længe der er købere til de danske udgivelser er det i hvert fald ikke et problem for forlagene. Men min økonomi tillader ikke mig at købe alle de udgivelser jeg ellers måske ville ha' købt.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af Lars S »

Sjovt nok synes jeg at de utroligt mange danske udgivelser har haft den modsatte effekt hos mig. Hvor man skulle tro at man ville blive begejstret synes jeg mere at ha' oplevet en mere opgivende tilgang til tegneseriekøb. Tror jeg har droppet flere udgivelser end jeg havde behøvet, men jeg kan simpelthen ikke følge med længere. Så er det bare nemmere helt at droppe nye udgivelser. Og tænker jeg, over tid helt at droppe tegneseriekøb.

Det samme gælder for de udenlanske udgivelser. Har fx længe købt en del af Marvels Epic udgivelser. Men der kommer virkelig mange og de bliver hurtigt udsolgt.
Så nu er jeg nede på 3-4 forskellige Epic Collections serier. Tænker jeg kan fange mange Marvel serier på deres Marvel Unlimited app, online.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af Gimli »

Forholdet mellem 'problem' og 'dilemma' er reelt om det kan løses eller ej. Et dilemma kan ikke løses men må håndteres. Uanset hvad du gør, vil "nogen" være utilfredse. Reelt er det sikkert ukorrekt at anvende termen 'dilemma' om noget så individuelt og "overfladisk" som tegneseriekøb.

Når jeg bruger termen, er det fordi, at jeg lige nu har så mange nye serier at vælge mellem, at jeg tænker, det kan skubbe nogle serier jeg normalt køber, ud af min ordreliste. Det plejer at være, når jeg oplever at serien ikke længere "holder", som afgør det. Jeg har indtil nu ikke oplevet at nye serier "skubber" en eksisterende (købt) serie ud, som jeg egentlig ønsker at holde fast i. Mit "luksusproblem" er, at jeg ikke kan få råd til alle de nye serier, jeg gerne vil have - men at de serier Jeg allerede har valgt fortsættes med at blive købt.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af maxus »

I min optik er der heldigvis tale om luksusproblemer/dilemmaer fuldstændig på tilsvarende vis, som jeg selv oplever det med vinylgenoptryk situationen. Der udkommer så meget fedt, at vi naturligvis ikke alle har råd og/eller plads, så man må prioritere her som i alle andre af livets forhold. Men jer ser bestemt ikke noget behov for at udråbe det til et generelt problem. Hvis der opstår et overudbud, så skal marked nok regulere hen ad vejen.

Personligt savner jeg masser af udgivelser, som desværre ikke lige er på tegnebrættet eller serier, hvor der blev trykket noget mere på speederen, så man ikke behøvede at vente (yderligere) 5-10 år på, at en serie/forfatter/tegner blev gjort tilgængelig på dansk osv.

Så helt som med vinylpladerne så vælger jeg at se på tidens tegneserieudgivelsestendenser i Danmark, som intet mindre end fantastisk - både i udbud og kvalitet (især fra visse forlag)!!!

Så det er da bare om at nyde det; købe hvad man har mulighed for eller tage en tur på biblioteket, når der igen bliver åbnet op for det.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fra luksusproblemer til "reelle" dilemmaer.

Indlæg af dernice »

maxus skrev:I min optik er der heldigvis tale om luksusproblemer/dilemmaer fuldstændig på tilsvarende vis, som jeg selv oplever det med vinylgenoptryk situationen. Der udkommer så meget fedt, at vi naturligvis ikke alle har råd og/eller plads, så man må prioritere her som i alle andre af livets forhold. Men jer ser bestemt ikke noget behov for at udråbe det til et generelt problem. Hvis der opstår et overudbud, så skal marked nok regulere hen ad vejen.

Personligt savner jeg masser af udgivelser, som desværre ikke lige er på tegnebrættet eller serier, hvor der blev trykket noget mere på speederen, så man ikke behøvede at vente (yderligere) 5-10 år på, at en serie/forfatter/tegner blev gjort tilgængelig på dansk osv.

Så helt som med vinylpladerne så vælger jeg at se på tidens tegneserieudgivelsestendenser i Danmark, som intet mindre end fantastisk - både i udbud og kvalitet (især fra visse forlag)!!!

Så det er da bare om at nyde det; købe hvad man har mulighed for eller tage en tur på biblioteket, når der igen bliver åbnet op for det.
Jeg er fuldstændig enig i din betragtning!

Vi skal være glade for det store antal udgivelser i øjeblikket - så er der noget som falder i alles smag.
Og man må selvf. fravælge noget, men omvendt så får vi noget på dansk, som ellers aldrig ville være udkommet. Jeg er glad for alle de nye serier som især Shadowzone og E-voke udsender.

Og har man ikke råd til alt det, som man gerne vil læse, er der heldigvis hjælp fra bibliotekerne, hvor man kan låne det meste. Og jo mere vi låner der, jo mere køber de jo ind, og jo mere får forlagene råd til at udsende endnu flere udgivelser :-). Det er jo ren win-win!
Besvar