Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi ser forskelligt på tingene.

God dag.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Andrebyboer skrev: For jeg vil hevde at en genre først og fremst er en kulturtradisjon. Det sentrale spørsmålet er derfor om et verk er skapt innenfor den aktuelle tradisjonen: om det er skapt i lignende kontekst (som kan være at det er produsert på en bestemt måte, for en bestemt type publikasjon eller publikum, i en bestemt tidsperiode, m.m., alt ettersom), følger mønster lagt ned i tidligere eksempler, og eksisterer i dialog med andre verk (både tidligere og etterfølgende). Kriteriene er nødvendigvis vage og subjektive, med unntak og helhetsvurderinger, og de kan endre seg over tid.

Uansett vil det alltid være tvilstilfeller og eksempler som sitter på kanten av tradisjonen. Er Fantomet en superhelt? Er Zorro? Er Ninja Turtles? Er Dream/Sandman? Er John Constantine? Er Bamse? Jeg mener det er mindre viktig å avgjøre om de faller innenfor eller utenfor, bare vi er enige om at de passer delvis inn men ikke helt.
Vage/subjektive kriterier til trods så er det ret præcist formuleret, sy's jeg.

Nogen bud på, hvorfor superheltegenren virker så utiltalende på mange, fx Berti i trådstarten? Er det blot det urealistiske element i form af kræfterne (hvad enten det er over- eller hypermenneskelige)? Der er jo mange såkaldt fantastiske genrer, der kræver en vis suspension of disbelief, men måske ikke helt så demonstrativ som superheltene - fantasy, science-fiction, horror. Er det bare smag og behag?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Frank Madsen skrev:
Christian Aarestrup skrev:Frank, din gamle trold.
Bare fordi jeg ikke stiller mig tilfreds med dovne cirkelargumenter ... :lol:
Nej. Fordi du virker mindre optaget af emnet end at lægge op til den der afsluttende grineemoji.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Henrik Rehr »

Mit problem som læser af superhelte som de eksisterer i dag, er egentlig mest at jeg har svært ved at tage deres fiktive kontekst alvorligt. Selve konceptet, et almindeligt menneske, der i al hemmelighed har superkræfter, er meget forankret i en teenagedrengedrøm. Når man selv er kommet ud over teenage stadiet, så virker det bare ikke så helvedes fascinerende længere. Heller ikke selv om tegneserieskaberne prøver at lave superhelte der tackler mere voksne emner. Hvis jeg må være lidt grov, så ville det også være problematisk at opgradere Bamse og Kylling til at diskutere f.eks. sexualitet, verdensøkonomi og psykologi, fordi de sgu stadig er Bamse og Kylling. Superhelte har, for mig, svært ved at slippe ud af det grundlæggende koncept, hvis jeg som voksent menneske skal interesse mig for dem. Ikke at jeg ikke synes både Dark Knight og Watchmen var superfede at læse, men jeg opdagede også, at al det jeg fandt interessant, var alt det, som ikke havde med superkræfter, hemmelige identiteter og forældede kostumer at gøre. Det samme gælder stort set alle de superheltefilm, jeg har set i løbet af de sidste ti-femten år.
Lee og Ditkos Spiderman var fremragende, jeg elsker John Buscemas Silver Surfer, synes klassisk Batman var toppen, da jeg var lille, men når jeg får fingre i nogle nutidige superhelteserier, så taber jeg meget hurtigt interessen. Kender nogen her nogen, der er bare er vilde med superheltetegneserier, men som ikke læste dem, og forelskede sig i dem, som ungt menneske? Jeg gør ikke. Min tese er at der er et stort element af nostalgi i at holde af superhelte, lige som der er et stort element af nostalgi i at at holde af Ander And og westernserier, og blev man ikke fascineret i en ung alder, så er toget nok kørt.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Frank Madsen »

Christian Aarestrup skrev:
Frank Madsen skrev:
Christian Aarestrup skrev:Frank, din gamle trold.
Bare fordi jeg ikke stiller mig tilfreds med dovne cirkelargumenter ... :lol:
Nej. Fordi du virker mindre optaget af emnet end at lægge op til den der afsluttende grineemoji.
Der tager du fejl. Men det er jo ikke første gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af yogibear&booboo »

Berti Stravonsky skrev: Jeg tænker, og det er ikke for at være spids, at det er bedst at du udtaler dig om affærer der har med dig at gøre, og jeg gør det samme med sager og indlæg, der har med mig at gøre.

Jeg gentager. Jeg tager intet for givet. Jeg stiller spørgsmål.

Og er heller ikke sur, blot direkte.
Der er jo ingen som er så dumme, som du gør udtryk for at være. JEG FORSTÅR ALTSÅ IKEK SUPERHELTE HVAD ER DET FOR NOGET HVORFOR HAR DE KAPPER OG RØNTGENSYN OG BOR I EN HULE DET ER GODT NOK MÆRKELIGT. Når nogen argumenterer og gør sig umage på et andet svært og underligt sprog bliver det bare afvist. Hvad er det svære? Det er fiktion, der er gode historier og også kedelige, der har været godt tegnede superhelteserier, serier som har fornyet måden at fortælle på, mange kan lide superhelte, nogle kan ikke, skuldertræk.
Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Nogle genrer er bare mere forbundet med ét land, mens andre er universelle, med foregangstilfælde i flere lande. Hvor opstod horror/gyseren? Og liegså sf: Mary Shelley? Jules Verne?
Nu bevæger du dig udenfor tegneseriens verden for at finde fortilfælde. Men så lad os gøre det samme med superheltegenren: Den første superhelt var vel Herakles. Er superheltegenren så i virkeligheden græsk? Ideen om helte med overnaturlige evner er jo ikke noget, der er opstået i USA i det 20. århundrede.
Gilgamesh
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Gimli »

yogibear&booboo skrev:
GoogaMooga skrev:Nogle genrer er bare mere forbundet med ét land, mens andre er universelle, med foregangstilfælde i flere lande. Hvor opstod horror/gyseren? Og liegså sf: Mary Shelley? Jules Verne?
Nu bevæger du dig udenfor tegneseriens verden for at finde fortilfælde. Men så lad os gøre det samme med superheltegenren: Den første superhelt var vel Herakles. Er superheltegenren så i virkeligheden græsk? Ideen om helte med overnaturlige evner er jo ikke noget, der er opstået i USA i det 20. århundrede.
Gilgamesh[/quote]

:lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Henrik Rehr skrev:... men når jeg får fingre i nogle nutidige superhelteserier, så taber jeg meget hurtigt interessen. (...) Min tese er at der er et stort element af nostalgi i at holde af superhelte, lige som der er et stort element af nostalgi i at at holde af Ander And og westernserier, og blev man ikke fascineret i en ung alder, så er toget nok kørt.
Men handler det ikke mere om, at det er røvtrist at læse endnu-endnu et forsøg på at gøre Spiderman relevant igen, selv om det ikke er lykkedes de sidste 14 gange? Og at det er svært at holde liv i de samme serier og figurer i flere generationer. Lige som med Barks' Anders And står og falder hele konstruktionen jo med, at der er nogle tilpas gode folk, der finder på noget selv eller i hvert fald tilføjer noget eksisterende deres helt eget. Og der er bare ikke så mange, der har en trækkraft som Jack Kirby eller Frank Miller eller deromkring.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af ovemunk »

Henrik Rehr skrev:Mit problem som læser af superhelte som de eksisterer i dag, er egentlig mest at jeg har svært ved at tage deres fiktive kontekst alvorligt. Selve konceptet, et almindeligt menneske, der i al hemmelighed har superkræfter, er meget forankret i en teenagedrengedrøm. Når man selv er kommet ud over teenage stadiet, så virker det bare ikke så helvedes fascinerende længere. Heller ikke selv om tegneserieskaberne prøver at lave superhelte der tackler mere voksne emner. Hvis jeg må være lidt grov, så ville det også være problematisk at opgradere Bamse og Kylling til at diskutere f.eks. sexualitet, verdensøkonomi og psykologi, fordi de sgu stadig er Bamse og Kylling. Superhelte har, for mig, svært ved at slippe ud af det grundlæggende koncept, hvis jeg som voksent menneske skal interesse mig for dem. Ikke at jeg ikke synes både Dark Knight og Watchmen var superfede at læse, men jeg opdagede også, at al det jeg fandt interessant, var alt det, som ikke havde med superkræfter, hemmelige identiteter og forældede kostumer at gøre. Det samme gælder stort set alle de superheltefilm, jeg har set i løbet af de sidste ti-femten år.
Lee og Ditkos Spiderman var fremragende, jeg elsker John Buscemas Silver Surfer, synes klassisk Batman var toppen, da jeg var lille, men når jeg får fingre i nogle nutidige superhelteserier, så taber jeg meget hurtigt interessen. Kender nogen her nogen, der er bare er vilde med superheltetegneserier, men som ikke læste dem, og forelskede sig i dem, som ungt menneske? Jeg gør ikke. Min tese er at der er et stort element af nostalgi i at holde af superhelte, lige som der er et stort element af nostalgi i at at holde af Ander And og westernserier, og blev man ikke fascineret i en ung alder, så er toget nok kørt.
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er for mig helt absurd at føre nutidige elementer ind i serierne og behandle narko og lignende. Jeg læste bladene i 60erne og 70erne men de blev gradvist "trælse" og det der laves i dag er håbløst.
Det er sådan set samme grund til at jeg ikke bryder mig om Don Rosa, han forsøger også at føre den virkelige verden ind i et eventyrland.

-og forresten, den eneste Batman film jeg bryder mig om og kan se om og om igen er den fra 60erne med Adam West og Burt Ward. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Henrik Rehr »

Christian Aarestrup skrev:
Men handler det ikke mere om, at det er røvtrist at læse endnu-endnu et forsøg på at gøre Spiderman relevant igen, selv om det ikke er lykkedes de sidste 14 gange? Og at det er svært at holde liv i de samme serier og figurer i flere generationer. Lige som med Barks' Anders And står og falder hele konstruktionen jo med, at der er nogle tilpas gode folk, der finder på noget selv eller i hvert fald tilføjer noget eksisterende deres helt eget. Og der er bare ikke så mange, der har en trækkraft som Jack Kirby eller Frank Miller eller deromkring.
Jo, det er naturligvis altid en mulighed og oven i købet meget sandsynligt. Superheltene fyldte meget i den amerikanske tegneseriekultur, så det bliver sværere og sværere at finde på noget nyt. Kan man sige noget interessant om superhelte efter Dark Knight og Watchmen? Jeg har ikke set det, men skal samtidig også være den første til at indrømme, at jeg på ingen måde har læst alle de superhelteserier, som er udkommet siden.

På den anden side kan det altså også være at konceptet bare er for snævert. Hvis man nu var en ung og meget talentfuld tegenserieskaber og havde en masse på hjerte om global opvarmning, lesbisk kærlighed og Saturns ringe, hvorfor så egentlig blande Dæmonen eller X-Men ind i det? Er superheltene måske lidt et ringvrag, stadig fulgt af de fans der husker storhedstiden, men også noget træt? Lidt på samme måde som mange avisstriber eller langtkørende europæiske albumserier? (Jeg vælger ikke at nævne navne i de to sidstnævnte kategori, så jeg ikke rager uklar med redaktører, som hjælper med at betale min husleje ;) )
Nå, jeg tegner videre.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Gimli »

Nogle gange fylder en trend så meget, at dem der ønsker at udgive noget, må tilpasse sig trenden. I 50'erne i Hollywood var det meget nemmere at få godkendt et manuskript, hvis det varen western. Resultat - vanvittig mange western-film.

Og på et tidspunkt er markedet mættet, og så forsvinder "over"-produktionen.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Henrik Rehr skrev:
Christian Aarestrup skrev:Kan man sige noget interessant om superhelte efter Dark Knight og Watchmen? ... Er superheltene måske lidt et ringvrag, stadig fulgt af de fans der husker storhedstiden, men også noget træt? Lidt på samme måde som mange avisstriber eller langtkørende europæiske albumserier?
Jamen, jo, det amerikanske tegneseriemarked er på samme måde som det europæiske langt hen ad vejen domineret af serier, der blev til (eller genopfundet) i de gode, gamle dage, som vel slutter i løbet af 70'erne. På sin vis markerer Watchmen og The Dark Knight afslutningen på den gammeldags, naive superhelt, som så bare fortsatte med at udkomme, fordi udgiverne slog ind på en nostalgistrategi. Og det var måske også det økonomisk mest rentable; svært at sige, når der nu ikke rigtig er noget at sammenligne med.

Men der er jo masser af talent blandt amerikanerne og masser af gode tegneserier, som befinder sig i yderkanten af superheltegenren; de nævnte Powers og Gotham Central ganske vist i form af mash-ups, men derudover lukrerer forfattere som Ellis og Ennis og Hickman og Lemire og Brubaker og Rucka og King og Millar og Morrison også på genren, selv om de bevæger sig lidt ind og ud af den.

Jeg ved ikke, om de ville vælge superhelte aktivt til, hvis det stod dem frit, men jeg vil på den anden side heller ikke gå med til, at genren er helt død, blot fordi de talentfulde altid får stillet den dødssyge opgave at "lave et eller andet med" Batman eller Wonder Woman eller Fantastic Four i stedet for bare at lave fede tegneserier, og hvis det bliver om superhelte, så fint, men hvis det ikke gør, så også fint.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Christian Aarestrup »

Henrik Rehr skrev:Hvis man nu var en ung og meget talentfuld tegenserieskaber og havde en masse på hjerte om global opvarmning, lesbisk kærlighed og Saturns ringe, hvorfor så egentlig blande Dæmonen eller X-Men ind i det?
Apropos, Jonathan Hickman har for nyligt skrevet et X-Men-run (House of X/Power of X), som jeg næsten tør kalde 10'ernes Watchmen/Dark Knight. Det er ikke helt på niveau, men det er ret fedt og interessant og kendetegnet ved noget af det samme - nemlig at så meget går han ikke op i X-Men, eller hvordan det skal gå med serien; han har bare set, at de kan bruges til at fortælle lige den her ene historie.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Superhelte - Hjælp til en stakkels novice.

Indlæg af Robin »

Christian Aarestrup skrev:
Henrik Rehr skrev:
Christian Aarestrup skrev:Kan man sige noget interessant om superhelte efter Dark Knight og Watchmen? ... Er superheltene måske lidt et ringvrag, stadig fulgt af de fans der husker storhedstiden, men også noget træt? Lidt på samme måde som mange avisstriber eller langtkørende europæiske albumserier?
Jamen, jo, det amerikanske tegneseriemarked er på samme måde som det europæiske langt hen ad vejen domineret af serier, der blev til (eller genopfundet) i de gode, gamle dage, som vel slutter i løbet af 70'erne. På sin vis markerer Watchmen og The Dark Knight afslutningen på den gammeldags, naive superhelt, som så bare fortsatte med at udkomme, fordi udgiverne slog ind på en nostalgistrategi. Og det var måske også det økonomisk mest rentable; svært at sige, når der nu ikke rigtig er noget at sammenligne med.

Men der er jo masser af talent blandt amerikanerne og masser af gode tegneserier, som befinder sig i yderkanten af superheltegenren; de nævnte Powers og Gotham Central ganske vist i form af mash-ups, men derudover lukrerer forfattere som Ellis og Ennis og Hickman og Lemire og Brubaker og Rucka og King og Millar og Morrison også på genren, selv om de bevæger sig lidt ind og ud af den.

Jeg ved ikke, om de ville vælge superhelte aktivt til, hvis det stod dem frit, men jeg vil på den anden side heller ikke gå med til, at genren er helt død, blot fordi de talentfulde altid får stillet den dødssyge opgave at "lave et eller andet med" Batman eller Wonder Woman eller Fantastic Four i stedet for bare at lave fede tegneserier, og hvis det bliver om superhelte, så fint, men hvis det ikke gør, så også fint.
Og i forlængelse af denne perlerække af navne, så tillad mig at tilføje Mark Waid og blot nævne to titler: Irredeemable og Indestructible samt Kurt Busieks Astro City. Fi-ine ting (og sager tilmed!). Det er mit indtryk at disse to forfattere har haft noget på hjerte og så fået det udgivet på et andet forlag end et af de to store; dette sidste blot et gæt, men alligevel....!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar