Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af ovemunk »

Mit seneste indkøb fyldte helt klart et hul i min samling jeg fandt nemlig "Thorfinn 1 og 2" som jeg altid har været vild med. Nu mangler jeg bare resten af Thorfinn sagaen. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af GoogaMooga »

Godt fund! Jeg har kun 2. udgaven med 1 og 2 samlet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nå, hvis vi nu skal være stringente og holde os til tråden og det der med snakken, så er det vanskeligt at tolke svarene anderledes end, at vi er tegneseriefolk som tegneseriefolk er flest. Vi holder af tegneserier, og alder spiller ingen rolle. Kun kvalitet.

Ja?
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Henriette Westh »

Berti Stravonsky skrev: 27. feb 2021, 12:09 Nå, hvis vi nu skal være stringente og holde os til tråden og det der med snakken, så er det vanskeligt at tolke svarene anderledes end, at vi er tegneseriefolk som tegneseriefolk er flest. Vi holder af tegneserier, og alder spiller ingen rolle. Kun kvalitet.

Ja?
SÅ enig. :-)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev: 27. feb 2021, 12:09 Nå, hvis vi nu skal være stringente og holde os til tråden og det der med snakken, så er det vanskeligt at tolke svarene anderledes end, at vi er tegneseriefolk som tegneseriefolk er flest. Vi holder af tegneserier, og alder spiller ingen rolle. Kun kvalitet.

Ja?
DÉT!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Gimli »

Ældre - tja. Herinde er jeg nok i den yngre ende med mine 53 år.
Med mave - nogle oplysninger er underlagt samme diskretion som statshemmeligheder.

Og hvad jeg køber/læser. Jeg har ikke så travlt med at købe tidligere læseoplevelser. Jeg har det meste af det jeg nød som dreng. For ca. 20 år siden begyndte jeg at købe ind i et par serier, jeg kunne huske, jeg var glad for - engang. F.eks.; Gamle Nick samt Tim og Thomas. Jeg må sige at skuffelsen er blandt de større i relation til tegneserier. De holdt simpelt hen ikke. Hverken historie- eller tegnemæssigt. (For tegningerne gælder, at begge serier har et utal af ruder, uden baggrundstegninger, eller hvor de er så minimalistiske, at det påvirker helhedsoplevelse).

Så når jeg køber ind i dag, så er det primært de nye serier jeg har høje forventninger til. Dog er der også "gamle" serier, som jeg glæder mig til, fordi jeg ikke kender dem; Storm, Bob Morane og enkelte andre. Her er det primært tegningerne, som har stimuleret interessen. Hvis historierne er/var lige så gode som tegningerne mener jeg de nok var blevet trykt komplet i album-form tidligere. Jeg køber også ind i serier, som jeg ikke brød mig sig meget om, som barn; Lefranc, Eisner mv. Ud fra en forståelse, at når jeg fravalgte dem, kan det være fordi jeg ikke havde målgruppe-alderen. Og her er jeg ikke blevet reelt skuffet (endnu).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Gimli »

Nåede ikke at redigere mit indlæg ovenfor ift., hvorfor jeg stadig køber nyt.

Jeg er en af dem, som har ulæste tegneserier nok til, at kunne læse et album, hver dag i ca. 2 år. Så det er naturligt, at der bliver spurgt til; Hvorfor stadig købe ind. Der er mere end en forklaring.

Der er 2 tidspunkter hvor min tegneseriesamling "eksploderede".
A) Da jeg fik bedre plads (større bolig).
B) Da jeg ikke længere havde tid til alle mine hobbyer. (Altså da jeg fik familie). Den sidstnævnte kræver nok en uddybning. Før "familitiden", havde jeg flere hobbyer. Jeg gik til aktiviteter uden for huset, læste bøger, så flere film, hørte musik, spillede computerspil mv. Det måtte der selvsagt ske en revidering af, når kæreste og barn konkurrerede om tiden. Her faldt valget på tegneserier, fordi den tidsmæssigt var mere forenelig med min nye situation. 1) Den krævede ikke lige så lang tids tidsmæssig fordybelse som; bøger og computerspil.Jeg kunne finde tid til at få læst et album, uden egentlige afbrydelser 2) Larm var mindre chikanerede end ved musik og film. 3) Tegneserier blev ikke begrænset af, at tiden skulle findes uden for huset.
Konsekvensen blev tilgengæld at tegneserier fik mere opmærksomhed, end den havde før.

Men ud over det så skal "jeg vil ikke gå glip af noget" også medregnes. Når jeg ser nye album udkomme, fra en serie jeg kan lide, så er seedningen for en god oplevelse for høje til jeg vælger fra. Og når der kommer en serie, hvor jeg tænker; Den ser fed ud, så vil jeg gerne have den.

Endeligt. Hvis man gerne vil have, at der er et tegneseriemarked i Danmark, så må man altså støtte det. Bageren henne på hjørnet kan altså heller ikke leve af, jeg spiser rundstykkerne i fryseren.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Gimli »

Seneste læseoplevelse.

Da min læserækkefølge er dikteret af et system, skal der ikke lægges for meget vægt på at vurdere det ud fra et lyst-princip.

- Remy Østerlænding (Katarernes aske)
- Retur til Barrow (Nat i 30 dage)
- Røde øre og varmt bly (Clifton)

Hvis nogen undrer sig over det alfabetiske spring, så er det fordi, hvert bogstav er inddelt i et undersystem;
- Skuffende
- Resterende (ca. 80% af albummene)
- Resterende - friske (kun læst en gang før)
- Runners up ( ca. 10%)
- Hovedudfordrere (ca. 10 %)
- Top 3
- Friske - prioriterede
- Nye (aldrig før læste)

De 3 nævnte tilhører alle; Resterende - friske.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg må spørge, Gimli, og undskyld hvis jeg eller andre har stillet spørgsmålet tidligere.

Men altså...

Hvorfor denne læserækkefølge?

Det lyder både fascinerende og urovækkende på én og samme gang. Hvis du forstår... :wink:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Gimli »

Jeg forstår til fulde din undren.

Det hele startede tilbage i midt 90'erne. Dengang var min samling langt mere overskuelig end nu. Efter at have læst efter hvad jeg nu lige havde lyst til, gik det op for mig, at der var større dele af min "beskedne" (relativt til i dag), jeg ikke havde læst i årevis, og jeg havde tendens til at "glemme" dem. Det syntes jeg egentlig var for dårligt. Jeg besluttede mig derfor til at læse hele samlingen, hvor jeg skulle alle album igennem, før jeg så løsnede op for denne tilgang igen. Da jeg ikke havde lyst til at skulle læse alle album fra en serie igennem, før jeg så begyndte på en ny serie, måtte jeg finde en anden måde at systematiserer min læsning, så jeg ikke overså noget. Den naturlige løsning var dengang, alfabetisk.

Under denne gennemlæsning, fik jeg jo læst mange album fra forskellige serier fra dag til dag. Og jeg fandt ud af, at rigtig mange af mine forestillinger om seriernes relative kvalitet ikke holdt. Der var rigtig mange album fra serier, som jeg normalt tænkte blandt de bedste, som slet ikke kunne leve op til nogle af de gode album fra de serier, jeg ellers tænkte som halvordinære. Det var noget af en øjenåbner. Så blev jeg nysgerrig, hvilke album var egentlig de bedste? Så jeg besluttede mig for at gentage systemet, denne gang hvor jeg valgte 2 album ud, for hver 10 læste album. Dem kunne jeg så igen læse "mod" hinanden, indtil jeg fandt ud af, hvilke 3 album, jeg egentlig mente var de bedste inden for hver bogstav. Jeg kan godt love for, at jeg blev overrasket. Lucky Luke album som jeg havde elsket, blev slet ikke valgt ud til at være blandt de 2 ud af 10. Album som jeg egentlig ikke havde tillagt ret stor værdi, kom pludselig med i kampen om de allerbedste album.

En konsekvens af denne kvalitetsmåling blev, at jeg ikke kunne blive ved med at "gå tilbage" til en bogstavsgruppe, hver gang jeg købte et nyt album. De gamle album stod jo ikke så skarpt i hukommelsen, og så kunne jeg blive ved med at læse top 3 igen og igen. Jeg vurderede - meget tidligt - at konsekvensen kunne blive, at jeg reelt ville læse de allerbedste tegneserier "i stykker", så jeg holdt de nyanskaffede album uden for læsningen, til jeg var kommet igennem alle bogstaver.

Der kom lidt efter lidt til at vise sig et mønster. Rigtig mange af mine barndoms-skatte kunne ikke holde til konkurrencen - og en del var ikke engang mellem de 20% der var valgt ud. Så blev jeg lidt nysgerrig efter, hvordan jeg egentlig ville vurderer dem, uden konkurrencen af de nyere album. Og så prøvede jeg at læse min samling kronologisk (alle album fra 1952, før alle album fra 1953 osv.). Her var der også overraskelser - og så blev jeg sådan set bare ved. På skift læser jeg hele samlingen alfabetisk og kronologisk. Når jeg læse kronologisk giver jeg lige en status til nye album; er de værd at sammenholde med de udvalgt 20% eller ej. Hvis nej kommer de i; resterende - friske. Ellers i; friske prioriterede. På samme måde bliver den kronologiske læsning "seedet" i; runners up, hovedudfordrere og top 3, så de formodede bedste album i en årgang læses tæt på hinanden.

Med årene er jeg virkelig begyndt at værdsætte diversiteten fra dag til dag. Og jeg har ikke tænkt mig at stoppe. :P

Det er skørt, men denne måde at læse på, har givet mig en helt anden bevidst vurdering af, hvilke tegneserier jeg reelt oplever som virkelig gode. Og hvilke album som var overvurderet i mit hoved, grundet min barndomsoplevelser.
Besvar