Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det kunne være sjovt, sådan her hvor alt ser lidt lysere ud, både i forhold til Covid-19 og årstiderne, at se, om der vitterligt er noget om den der snak, I ved nok...

Om vi herinde er mest til de ældre sager, eller om vi også har øjne og ører og kroner på nye værker.

Det kan gøres på mange måder, tænker jeg. Afstemninger, håndsoprækninger fx men man KUNNE også se på folks SENESTE læseoplevelser eller folks seneste indkøb/bytterier.

Selv er mine tre seneste læseoplevelser disse:


Hverdagggg.jpg
Hverdagskost.jpg
Hverdagskost.jpg (54.59 KiB) Vist 1682 gange
Gribbenes Slot forside.jpeg

Altså nye sager.

Hvad med dig?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Uden at vide det, så tænker jeg, at vi herinde, med et par undtagelser, er mænd, ældre mænd. Mænd med maver endda.

Og jeg tror, at vi har anskaffet os alt det, vi fandt glæde ved som unge eller yngre. Et fortidsfix hvad enten det er F & T, Fantomet, Seriemagasinet, Batman, Anders And og videre i den dur. Ting vi kan huske.

Jeg TROR, at mange af jer (ikke mig, desværre) er ved muffen og har økonomisk råderum til at købe sådan som I lyster. Og at I køber godt og flittigt ind.

Ud fra de samlinger jeg har set, og fotos af samlinger, så kunne det godt tyde på noget sådan.

Så er vi nu derhenne, at mange HAR det de gerne vil have, og så efterfølgende er på jagt efter nye læseoplevelser? Finde den næste Eisner, næste Hermann, næste et eller andet...

I don't know.

Man kunne også spørge folket, sådan for at få lidt mere kød på tråden, hvorfor i alverden der skaffes mere og mere. Min ven, Peter Hartung, udtalte for et par år siden, at han havde læsestof nok til den resterende del af hans tid her på jorden.

Sådan tror jeg, mange har det.

But why?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af The Elder »

Ældre mænd med maver.
Så har man da lyst til at byde ind :D

67 og kun et par kilo for meget.

Jeg har lige checket min indkøbsliste for de sidste par leverancer:

Angel Wings 6 - Atomic
Conan af Cimmeria 5 - Det blodrøde citadel
Dyreriget 1 - Miss Bengalore
Ekho spejlverdenen 5 - Persaunernes hemmelighed
Vei - Bog 2
Alene 9 - Midnatsbarnet
Asterix 38 - Vercingetorix' datter (SC)
Eric Hedspore 12 - Apokalypsens Fire Ryttere
Lady S 10 - DNA

Det er der vist ikke så meget nostalgi over.
Jeg har så til gengæld købt hele "den komplette årgang" med Anders And. For det er litteraturen fra min barndom.
Og mange af de historier holder stadig.

Så har jeg lige haft mine Seriemagasinet inde og kikke igennem.
De ryger ud nu. Der er ikke mange historier, jeg føle trang til at læse igen.

Jeg har arvet en mænge Fart og Tempo. De fede historier er allerede udkommet i albumform og står på hylden.
Resten - not so much.

Nostalgi - elsker mine Helte Serien og Maverick.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg opfylder nok kun det med alderen i det her selskab, og i stedet for ølmave kan jeg prale af en ladeport af en ældre røv. Åh ja, og så er jeg af hunkøn. Men glæden ved tegneserier er den samme.
Som Berti har jeg ikke så fandens mange moneter, så disse dage køber jeg yderst sjældent tegneserier. Jeg har dog for nylig købt to hos Fantask: Blake & Mortimer: Moloks Skrig og Tim og Thomas: Men hvor er Kiki. Inden da havde jeg genlæst hele Chok-trilogien, som stadig er lige god. :-)
Moloks Skrig var efter min mening ikke et af de bedre Blake & Mortimer-albums, så den var lidt af en skuffelse, men jeg var meget begejstret for Men hvor er Kiki. Meget levende tegnet og ganske spændende. Jeg ville svært gerne læse Karoline Stjernfelts albums, men det må vente til, jeg forhåbentligt kommer på den grønne penge-gren igen. Jeg håber også, jeg får lejlighed til at læse de nye alternative Lucky Luke-albums. De ser meget spændende ud. Oooooh - og jeg ville også rigtig gerne læse Kvernelands En frivillig Død. Og ... og ... og sådan kunne jeg blive ved. Bliver jeg hængende fast i det velkendte? Ja, nogle serier velsagtens. Men jeg stifter også hjertens gerne bekendtskab med det helt nye. Jeg har ikke et helt rum fyldt med tegneserier (selvom jeg savler bare ved tanken), for det har jeg aldrig rigtigt haft råd til, men hvis jeg havde, ville jeg nok fortsætte med at købe flere og nye tegneserier samt beholde de gamle. Hvorfor? For at læse nyt og genlæse det gamle.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Seriemagasinet. Det blad elskede jeg. Kerry Drake. Steve Roper. Mike Nomad. Bankhurst Barske Bold Børger.

Så hvilket svar ville du give, Elder. Altså hvis du SKULLE vælge: Til de nye, til de ældre eller så'n midt imellem?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Røv som en ladeport. Det var nu alligevel en del :cry:

Henriette, samme spørgsmål til dig: De nye, de ældre eller så'n lidt imellem?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af The Elder »

Fra ‘midt imellem til det nyere’ tror jeg.
Men - vi må tage højde for ‘gange 4 alderen’
Det, jeg husker som nyt, er sikkert ‘ældre’.

Når jeg kikker mine barndom serier igennem, så er de ‘for gamle’ i deres billedsprog.
Jeg elskede Sheriff Serien og Tomahawk. Men gensynet skuffer.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Henriette Westh »

Berti Stravonsky skrev: 26. feb 2021, 17:51 Røv som en ladeport. Det var nu alligevel en del :cry:

Henriette, samme spørgsmål til dig: De nye, de ældre eller så'n lidt imellem?
Ligesom Elder vil jeg tro, det ligger mellem midt i og det nyere. Men det afhænger selvfølgelig af referencerammen, dvs. hvilken generation jeg tilhører, og hvordan jeg i øvrigt selv opfatter som gammelt, midt i eller nyt.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af GoogaMooga »

Alting rykker sig, ligegyldigt hvor meget man hænger fast i det gamle. Fart & Tempo serierne, som er grundstenen til album-traditionen herhjemme, var også newies engang. Der har sikkert også været folk i 1960'erne, der har modsat sig det. Og da "Pilote" opstod i 60'erne var det jo Goscinny, der ville prøve at rykke barren lidt. Således fik vi ting som "Blueberry" og "Bernard Prince". Så jo, man skal være åben overfor det nye også. Så vidt indholdet. Så er der tegnestilen. Man kan groft stille det op som klassisk håndværk og nye eksperimenter. Har andet steds omtalt den kommende "Slagtehus 5" bearbejdning fra Cobolt, klassisk håndværk med meget iøjnefaldende og banebrydende beskæringer. De bryder gængse, etablerede regler, men virker de, og understøtter de handlingen, kan det jo også ses på som en fornyelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Googa, svarer du på spørgsmålet?

❤❤❤
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Robin »

Det hér, det er jo ikke til at svare kort på.
Jeg blev 65 i starten af feb. Der ER do en ca. 12 - årig der inde et sted. Jegv kan stadig blive begejstret over f. eks. Durango Kid el. Røde Maske i Tomahawk. Jeg har haft de første ca. 120 SM. Solgte dem for en slik for 1000 år siden; når jeg så står på et loppemarked eller hos en marskendiser, giver jeg gerne 2,- kr. for et nr., Tomahawk ligeså. Hver uge henter jeg tegneserie fra det 21. århundrede hos min tegneseriepusher. Der er DC og Marvel superhelte og ting af Brubaker og Epting og Greg Rucka.....helt nye sager. Så pludselig ser jeg Wild West blade, modstår fristelsen et stykke tid for derefter at bryde sammen og købe vildt ind. Asterix - også Vercingetorix datter, nye folk bag rattet, jo-e, men sjov! Maggy Garrisson er god! Scotland Yard fra E-voke, og deres Den Ekstraordinære Rejse (den er vist for børn, men jeg er barnlig, så) og Golden Dogs og Hit Girl og Kick Ass, Blueberry er fin og Vei. Spirit........det er et ret bredt spænd, og der er mere, hvor det kommer fra. Radiserne, Steen og Stoffer, Allan Falk, Jerome K. Jerome Bloche..... de nye danske Marvel udgivelser, Rip Kirby, Fantomer........ hvor ER der meget godt, nyt såvel som gammelt....så, ældre oste? NEJ, Ikke kun, men også........ :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 26. feb 2021, 18:55 Googa, svarer du på spørgsmålet?

❤❤❤
Seneste læseoplevelser vender jeg lige tilbage til; det er ved at være noget tid siden, da jeg har gang i tre bøger, men Knold og Tot 2020 ligger og venter. Ser jeg på mine seneste indkøb er de mest amerikanske: EC Archives Saddle Justice (1950'erne), She's Josie (1960'erne), Scoop Scuttle (Golden Age), Beatnik Buenos Aires er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror den er af nyere dato, Love & Rockets (1980'erne til i dag), Hard Melody (en kinesisk serie, der er forholdsvis ny), Ghostly Tales (Silver Age), Siegel's Syndicate of Crime (1960'erne). Så det er overvejende gammelt, men altså også et par helt nye ting i mellem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af GoogaMooga »

Der burde næsten være en Gamle Ole pris til den mest bagstræberiske fan. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 26. feb 2021, 16:24Det kan gøres på mange måder, tænker jeg. Afstemninger, håndsoprækninger fx men man KUNNE også se på folks SENESTE læseoplevelser eller folks seneste indkøb/bytterier.
Jeg læser mest tegneserier, der ikke er udkommet endnu, men de seneste uger har jeg flittigt læst i Claus Deleurans Danmarks-historie, når jeg har besøgt mine forældre:

Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Ældre oste - ER der mon noget om snakken?

Indlæg af Asger Pedersen »

Hvis man ganger alder med kilo ligger jeg helt sikkert i top 3 herinde 🤣 måske nr. 1. Med hang til Høng.
Jeg er nok mest til klassikerne, mine seneste er: Beyond Mars af Jack Williamson og Lee Elias, Sky Masters af Kirby og Wood, Blueberry bind 3 fik jeg i julegave; men også Dortheas Overlevelser og Mortensens Meriter, de to sidste er vel også lidt oldscool. Jason Lutes Berlin har jeg osse lige læst.
Den goe gamle fremtid og fortiden moderne fortalt, det er nok mig.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Besvar