DBA og andre steder...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

DBA og andre steder...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Lige nu er der (endnu) et hæfte til salg på DBA, hvor der forlanges ublu priser for andeblade, der ikke er det værd, som sælger ønsker. Og her er jeg flink. Særdeles flink.

For et par dage siden var det en kopi af AA # 1 fra 1949, som sælger ønskede 10.000 kroner for.

Altså.

Gør I noget? Anmelder I det til fx DBA, eller læser I bare og tænker, idiot.

Jeg synes da, at vi alle bør reagere og anmelde det. Om ikke andet, så for at få sådanne 'tyveri ved højlys dag' stoppet, og DBA gjort opmærksom på, at de lægger navn til sådan noget plat.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af ovemunk »

Berti Stravonsky skrev: 27. feb 2021, 18:27 Lige nu er der (endnu) et hæfte til salg på DBA, hvor der forlanges ublu priser for andeblade, der ikke er det værd, som sælger ønsker. Og her er jeg flink. Særdeles flink.

For et par dage siden var det en kopi af AA # 1 fra 1949, som sælger ønskede 10.000 kroner for.

Altså.

Gør I noget? Anmelder I det til fx DBA, eller læser I bare og tænker, idiot.

Jeg synes da, at vi alle bør reagere og anmelde det. Om ikke andet, så for at få sådanne 'tyveri ved højlys dag' stoppet, og DBA gjort opmærksom på, at de lægger navn til sådan noget plat.
Jeg ved ikke rigtigt. Min holdning er nok at hvis folk kaster sig ud i sådan noget uden at gøre det forarbejde der skal til så er de selv ude om det.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Robin »

Jeg tænker........, det er der s'gu' da ingen, der hopper på.....vel., :?:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af The Elder »

DBA kan vel ikke gøres ansvarlig for sælgerne prisniveau ?
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Berti Stravonsky »

The Elder skrev: 27. feb 2021, 19:54 DBA kan vel ikke gøres ansvarlig for sælgerne prisniveau ?
Korrekt.

Men de giver plads til snyd og bedrag.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Spærhage »

Ja hvad skal ting koste, og hvad kan man tillade sig at ta'?

Jeg synes faktisk det her er et lidt mere interessant spørgsmål end sådan bare...

Nu ved jeg godt at man med lidt søgning i dag kan finde oplysninger om det meste, men hvad nu når det gælder mere sjældne ting… Lad os lige prøve- for en sjælden gangs skyld- at kikke lidt ud over tegneserieverdenen...

Jeg var for et par uger siden med på sidelinjen, hvor min kone ryddede op i nogle efterladte ting fra hendes mor, der gik hen og døde. Og midt i bunken af ting til udsmidning lå denne her:
Pippi 1.jpg
Pippi 2.jpg
Pippi 2.jpg (149.48 KiB) Vist 2319 gange
Det er et program for en skolekomedie med Pippi Langstrømpe fra 1955.

Det er jo kun fordi jeg tænkte: ”Hvis det her i stedet havde været med Tintin ville jeg have givet min højre hånd for at indlemme den i samlingen”, at jeg hev den ud af udsmidningsbunken. Men jeg aner jo ikke om der ligesom med Tintin, her i landet findes et lille community der ligeså galt samler på Astrid Lindgren ting? Men HVIS der gør, så står jeg med en ting der med stor sikkerhed kun findes den samme af.Og hvad er den så værd?

Jeg siger ikke jeg gør det, men skulle den på dba, så kunne jeg sgu også godt finde på at starte i noget der i laaaaangt de flestes øjne ville være himmelråbende dyrt for en papirlas der jo egentlig bare var på vej i papircontaineren.

Så selvom jeg medgiver at det burde være en overkommelig opgave for en sælger at skelne en kopi af AA1 fra originalen, så er der jo også områder hvor det at sætte en pris er lidt mere diffust?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men her er det jo krystalklart. Hverken AA-kopien, som sælger ønskede 10.000, - for, eller det der julehæfter, vistnok og så en kopi, til 1.800, -.

Det VED kendere jo, er fup og røgslør.

Men en stakkel (måske findes de slet ikke?) aner set jo ikke. Og kan måske åbne for guldhanen.

Men det ER snyd. Og det vil vi da ikke blindt acceptere, vil vi?
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Erling G-P »

Men der er vel intet ulovligt i det ?

Så længe beskrivelsen ikke er usand, f.eks. ved at påstå at en forfalskning er ægte, kan enhver vel sætte ting til salg for hvilken som helst pris de måtte ønske. Hvis denne pris er urealistisk høj, må man jo gå ud fra at ingen er villig til at betale den - og at de fleste griner af den.

Kan næppe forestille mig at mange betaler en relativt astronomisk høj pris for en vare, uden først at undersøge bare lidt om hvorvidt denne vare virkelig er så meget værd.

Venlig hilsen
Erling G-P
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af dernice »

De fleste der søger efter dette blad, ved formentlig også godt, hvad de skal kigge efter. Så jeg tror ikke at nogen overhovedet hopper på det.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Mesterius »

Så dere i Danmark reagerer hvis et eksemplar av det første Anders And & Co. koster 10.000 kroner?? Det er virkelig andre forhold enn i Norge. https://www.dagbladet.no/kultur/donald- ... r/60982780
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af JAlbertsen »

Mesterius skrev: 1. mar 2021, 11:27 Så dere i Danmark reagerer hvis et eksemplar av det første Anders And & Co. koster 10.000 kroner??
Nej da. Der er tale om et genoptryk af af det første hæfte og det er selvsagt ikke mange kroner værd.

Jeg kan også se i har fået det genoptrykt i Norge flere gange. Senest som tillæg til nr. 49 i 2018.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Næ, det er ikke ulovligt, og jo, jeg tror også, at langt hovedparten (hvis ikke alle) lugter lunten holder sig langt borte.

Så langt, så godt.

Jeg er egentlig et andet sted, faktisk. Jeg bryder mig ikke om tanken om at det KAN ske. Altså at man KAN opleve, at en svindler narrer en godtroende. Det er mere dér, jeg er.

For en del år siden, var der et dagblad der undersøgte et fif, som en elektonikkæde kørte. Det var noget med at justere et eller andet på tv'et, vistnok en slags tuning af kanaler., mod at man betalte en plovmand eller der omkring.

Se, det kan de fleste af os jo klare i en håndevending, men der er altså nogle, som ikke kan. Min gamle mor fx og hun ville sikkert være i elektonikskædens målgruppe, for hun ville ikke ane noget som helst om det tekniske, og når der står flotte pang-ord og annoncen advarer imod ditten og datten, så ville min mor være en af dem, der blindt betalte de 500,-.

Og det synes jeg, er forkert. Nej, det er ikke ulovligt, og ja, der udføres en service ved at kanalerne køres igennem.

Men alligevel synes jeg, at det er pisseforkert. As in, helt far out at man skal betale 500,- bobs for sådan noget. For mig at se er det en smart gimmick, en bekvem måde at gafle femhundrede kroner fra en medborger.

Men måske er det bare mig?
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Niels Jørgen »

Der er vel ikke noget forkert i det sælger gør?

Jeg er så naiv at tro, at de fleste af dem der prøver at sælge en kopi af AA 1/49, gør det i god tro. De har vel googlet bladet, og set at det går for høje priser, og så sat deres eget derefter. Når vi kendere så påpeger at der er tale om en kopi, så bliver annoncen for det meste jo taget ned. Og i de få tilfælde hvor sælger fastholder, er vedkommende blevet oversvømmet af kommentarer, fordi vi samlere er så gode til at udpege en sådan sag for hinanden :)

Intet problem. Heller ikke noget problem i , at vi påtaler den ublu pris.

Og så får vi jo et billigt grin :)

Jeg har aldrig hørt om nogen der har bare været i nærheden af at hoppe på limpinden.

Så nej, jeg syntes absolut det er i orden at påtale - og jeg gør det også selv. Men selvfølgelig på en pæn måde. Man må jo gå ud fra, at sælger er i god tro, ikk?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af The Elder »

Måske er det bare dig ???

Hvis det er en opgave, som du ikke selv kan udføre.
Så er det et produkt, du køber hos en anden.
Det må godt koste noget.
Nogen gange BØR det koste noget (Kan du ikke lige se på min computer, render mig i hu).
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: DBA og andre steder...

Indlæg af Berti Stravonsky »

The Elder skrev: 1. mar 2021, 15:11 Måske er det bare dig ???

Hvis det er en opgave, som du ikke selv kan udføre.
Så er det et produkt, du køber hos en anden.
Det må godt koste noget.
Nogen gange BØR det koste noget (Kan du ikke lige se på min computer, render mig i hu).
Jo jo. Jeg forstår.

Jeg er så bare grundlæggende ude af sync med, hvad sådan noget bør koste, hvis det da overhovedet skulle koste noget. Og fandt, hvad dagbladet i øvrigt også konkluderede, det lidt for smart...

Jeg fandt, at det var svindel. Smart svindel.
Besvar