Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af GoogaMooga »

Ved amerikanske har jeg gjort det flere gange, navnlig med 80'er hæfter. Jeg kan huske, jeg købte adskillige numre af de første Disney hæfter fra Gladstone, da Gosh! i London havde dem på tilbud. Også ting som X-Factor #1 og Thor #337 derovre fra. Jeg kan ikke mindes at have gjort det med nogen dansk udgivelse, ikke engang, hvor det var oplagt, som Bois-Maury fra Donovan.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af The Elder »

Nej - Aldrig.
Bryder mig som grundholdning ikke om teorien bag, at tegneserier skal være "guld".
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. mar 2021, 09:22Ved amerikanske har jeg gjort det flere gange, navnlig med 80'er hæfter.
Blev de så mange penge værd? Eller tog de bare plads op?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af GoogaMooga »

Tjaeh, Thor står nu i $80, meget godt på en 60 cents investering. Marvel og DC og Turtles steg, men de "gode" ting fra independents (Eclipse, First, etc.), ikke så meget, faktisk ikke nævneværdigt. Men dem købte jeg også kun fordi de var kvalitet uanset.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. mar 2021, 11:22 Tjaeh, Thor står nu i $80, meget godt på en 60 cents investering. Marvel og DC og Turtles steg, men de "gode" ting fra independents (Eclipse, First, etc.), ikke så meget, faktisk ikke nævneværdigt. Men dem købte jeg også kun fordi de var kvalitet uanset.
Som investor kan man vel ikke håndplukke sine successer, men bliver nødt til at foretage en samlet opgrørelse, hvor gode og dårlige investeringer tælles sammen. Og så skal der korrigeres for inflation og sammenlignes med den forrentning af den investerede kapital, man ville have fået ved at investere pengene i f.eks. Indeks 25 eller obligationer.

Ligesom man ikke kan sige, at det er en god investering at spille Lotto, fordi man fik 4 rigtige for fem år siden og vandt sit indskud igen. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af GoogaMooga »

Det er altammen rigtigt, og så vil jeg tilføje, at rammer man rigtigt, er samleobjekter noget af det bedste, og deriblandt er tegneserier bedst. Jo mere man kan kender til markedet, desto større er chancen for at ramme rigtigt. Men jeg følger ikke med i slaskebladene længere, dog er der også mange hardcovers, der stiger i værdi.

Udover de parametre, du nævner, skal man også være forberedt på, at det måske bliver nødvendigt at bytte i butik, hvor man så ikke kan forvente top dollar.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Spærhage »

Har jeg spekuleret??? YES!!! alt hvad jeg kan!!!

Meeen nogle gange med mere held end andre gange. Og så er jeg sgu bare ikke så god til at få dem omsat, da det faktisk ikke skal underkendes at det tager noget tid at annoncere, skrive sammen og sende. Ingen klynk, men tiden skal jo skaffes et sted fra.

Så jeg har da i sin tid købt lystigt ind af 'Linda og Valentins galaktiske leksikon (1. udgaven fra Bogfabrikken), da jeg fandt den i boghandleres udsalgskasser med 3 for 50 kr. De røg for mellem 5-800,-/stk. Også L+V 21, 'Tidsåbneren' nåede jeg også at få en ekstra af, ligesom 'Dulle Griet'.

Så det er jo succeserne.

På den investeringsmæssige lidt mere kedelige side har jeg også forkøbt mig i adskillige eksemplarer af Tintin-filmalbummet da jeg blev fristet af at de kun kostede 10,- i et eller andet brandudsalg Cobolt holdt. Dem kommer jeg nok til at gå i graven med, men så er der jo også noget at fore kisten med...

På 15. år står også 2 sæt af hvad jeg stadig synes er en af de mest geniale serier, Hanko Kolks 'Meccano'. Desværre er jeg tydeligvis en af de få der synes det. Kursen på dem er vist kun gået nedad siden jeg købte ind...

Så ja -jeg jagter gerne ussel mammon, men det går jo ikke altid til held. Og uanset hvad, så har jeg indset at tegneserier, samlet set, aldrig, ALDRIG, ALDRIG kommer til at give overskud for mig. Men derfor kan de bæster jo godt gøre mig den tjeneste at spæde lidt til...please...

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Gimli »

For mit vedkommende køber jeg ikke noget, som ikke har en "brugsværdi/-funktion". Jeg køber tegneserier for at læse dem. Som investering, taber hvert album groft sagt værdi, hver gang de bliver læst. Det er meningsløst for mig. Jeg køber heller ikke figurer eller andet merchandise. Fred være med dem, som vælger at gøre det. Men de som tjener på den slags "investeringer" (samleobjekter) er som regel dem, der har købt, før der var nogen der tænkte på det, som investeringsobjekter. (Kinderæg-legetøj, MacDonald-ditto etc.).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg overvejede faktisk at købe Walking Dead #1, men besluttede så at vente og se tiden an. Den blev så et af de mest værdifulde blade i Modern Age.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. mar 2021, 14:08Det er altammen rigtigt, og så vil jeg tilføje, at rammer man rigtigt, er samleobjekter noget af det bedste, og deriblandt er tegneserier bedst.
Hvis man rammer rigtigt, er ALLE investeringer gode.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, da. Men altimens andre objekter ligger nogenlunde fast, stiger f.eks. golden age blade uforholdsmæssigt meget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Har du nogensinde spekuleret i en dansk tegneserie ved at købe ekstra

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 3. mar 2021, 00:18 Jo, da. Men altimens andre objekter ligger nogenlunde fast, stiger f.eks. golden age blade uforholdsmæssigt meget.
Jeg ville sælge nu, mens den generation, der finder dem interessante, stadig har friværdi til overs. Golden Age comics risikerer at være en 'guldrandet' investering på linje med danske juleplatter.

De objekter, der ligger fast, mens tegneserier stiger - er det Bitcoins, Amazon-aktier, sommerhuse eller hvad? :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar