Tegneserier? På loftet med dem...

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Eller det, der er værre.

Har du nogen sinde fået nok af dine tegneserier? Sådan helt og aldeles nok og tænkt, at nej, nu ryger de enten ud eller videre.

Det kan jo hænde, at man får andre interesser (heldigvis da), måske møder man den eneste ene og formerer sig, og pludselig er det ens børn, der er alfa og omega (forhåbentlig).

Og så er de der hyldemeter, kasser og stakke bare i vejen, eller måske ikke så tjekkede mere.

Det kan også hænde, at du rammes af virkeligheden i form af en livskrise. Svær sygdom, skilsmisse, ledighed og dine ressourcer begrænses, så du bliver nødt til at rejse lidt kapital til brød og den slags.

Der kan være mange årsager. Både de tvungne og triste, men nok også de almindelige, at man får andre interesser og værdier.

Jeg har aldrig fået nok, men har alligevel haft mine ture i livets karrusel. Jeg vender dog altid tilbage til tegneserierne, både de gamle og de nye. Her i dag sad jeg med min yngste datter, Ragna og bladrede lidt. Jeg havde taget en lille stak Fart & Tempo'er ned og bare lagt dem på bordet, hvor vi nogen gange sidder og chiller. Fanme om hun ikke nappede en af bladene, og det var en Lucky Luke, der havde fanget hende. Og pludselig sad vi begge og læste.

That's good.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Asger Pedersen »

Ikke rigtig på den måde, men der var godt en halv snes år, hvor min samlig lå pakket væk på et loft, mens mine børn var små, og jeg hverken havde tid eller råd.
Min samling lider stadig unden den ‘scrambling’ den har været udsat for efter et halvt dusin flytninger, f.eks. er der to årgange af Anders And, jeg ikke har kunnet finde siden først i 90erne 🤣
Men interessen er aldrig forsvundet, og nu er den da stærkere end den har været siden 1980, da jeg var stærkt involveret i fanbevægelsen.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har tyndet ud, men aldrig det hele og skullet starte forfra. Det gad jeg godt nok ikke. Til gengæld har jeg holdt pauser, en del i 90'erne. Og det kan mærkes!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Robin »

På loftet....sidder Nissen...., og ham kunne man vel egentlig godt unde lidt god underholdning. Da jeg var dreng VAR næsten alle tegneserier, julepynt osv. på loftet, så blev de det hentet ned, når der var brug for det, til jul, skægt nok, og ved sygdom, så de syge drenge havde en bunke blade til underholdning. Senere blev det kælderen, en dejlig tør én! Det var hos forældrene. Senere blev det lejligheden, og nu er det igen kælderen (og lejligheden), der må holde for, tør kælder med affugter, kasser stablet sikkert op i reoler, plast etc. Men jeg prøver at tynde ud. Har en gang solgt And fra -49 til sidst i -60'erne og Seriemagasinet og Skipper Skræk..Har skaffet andebladene igen.... og en del Seriemagasinet, de sidste kun for hyggens skyld. Jeg har ting, der FYLDER.... også gode ting, kun egentlig, sy's jeg, men jeg har svært ved at smide ud. Jeg sælger lidt - både privat og til tegneseriepushere, kun for at det ikke skal sande til. Men det holder hårdt. Plads er en luksus og en mangelvare, så det....

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Niels Jørgen »

Meget lig Berti, så har det også været livet der har spændt ben indimellem for lysten/overskuddet til samlingen.
Jeg mistede lysten og tiden efter jeg var blevet far, og alvorlig sygdom hos barnet gjorde at vi var indlagt på et sygehus i over et år. Livet blev lige sat i perspektiv, og tegneserier var efter det totalt ligegyldige. Jeg solgte 2/3 af samlingen fra, og pakkede resten ned.

10 år senere, igen sygdom, men dog planlagt. Måtte gå hjemme efter en stor rygoperation i 3 måneder, og hvad hulen skulle man foretage sig? Nåh jo - tegneserierne! Jeg blev grebet igen, og startede op. Jeg var rigtig glad for at have reduceret samlingen, og nu fik jeg lukket de sidste huller. Og derefter var det forbedringer. Og det har det været lige siden.

I dag står samlingen frit fremme. Dog er det mest værdifulde "arkiveret et sikkert sted", og erstattet af kopier.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg tror jeg havde en lille "nede-periode" da jeg var en 20-22 år, hvor jeg godt nok ikke pakkede tingene væk, men hvor jeg ikke samlede så aktivt.
Jeg deltog dog stadig på møder i donaldistforeningen og til et enkelt komiks.dk, så jeg havde ikke sluppet det helt.

Men så kom jeg i bestyrelsen hos donaldisterne, og så fik jeg en to-værelses lejlighed, og så fik jeg fast arbejde, og så fik jeg 338kvm hus og lederjob og så tog fanden ved mig! Nu kommer jeg vist aldrig til at se mig tilbage :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Gimli »

Har aldrig haft tegneserierne gemt væk. Men andre interesser er blevet pakket ned, især da jeg fik familie. Jeg har stadig pakket pc-spil og magik kort af vejen. Tvivler på at de kommer ind i stuerne igen, men som det siges i; Jagten på tidsfuglen. - Nolstagi kan bjergtage den modne mand. :D

Men grænsen for, hvad jeg har plads til er ved at være nået. 2-3 års indkøb, og så skal jeg have fundet en løsning. Gud ske tak og lov, for en af verdens mest forståelige koner.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af The Elder »

Nolstagi kan bjergtage den modne mand
Hvor er det dog fedt, når der kan hentes god livsvisdom i tegneserier.

Mine har altid været tilgængelige, nogen gange bare i et par kasser bagerst i mit klædeskab.
Nu har de fået et helt værelse.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserier? På loftet med dem...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

The Elder skrev: 31. mar 2021, 10:59
Nolstagi kan bjergtage den modne mand
Hvor er det dog fedt, når der kan hentes god livsvisdom i tegneserier.
I dag ville man dog nok have oversat "l'homme mûr" med "det modne menneske" og ikke "den modne mand", trods alt ;-)
Besvar