Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

sh

hvis serien var i sh skal den trykkes i sh
10
56%
alt sh bør farvelægges
0
Ingen stemmer
jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
jeg læser aldrig sh
0
Ingen stemmer
jeg foretrækker farver, men vil godt læse sh
8
44%
 
Afgivne stemmer: 18

The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af The Elder »

Billede

Hvad er formålet med farver og hvad skal de gøre for læseoplevelsen ?
Her har man pladret orange, rød og grøn ud over mennesker.
Det gør det vel ikke til flot farvelægning ?
Bidrager det det den vrede oplevelse ?
Eller tager et par staffagefarver opmærksomheden fra stregen ?
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 9. mar 2021, 09:47 Carsten: Mht. s/h i dag, så mener jeg at det var Bjarne fra Shadow Zone. Det der smiles af ovenfor (går jeg ud fra), er at Bjarne i denne måned, selv begynder at udgive i s/h.

Nu må vi jo så blot håbe at det vil vise sig at han tog fejl, og at især Parker vil sælge tilstrækkeligt til at kunne fortsætte og måske endda færdiggøres.

Det er jo desværre ikke helt samme målgruppe som den Dragon Ball havde.
Under alle omstændigheder er det en lidt pjattet udtalelse, for hvad bygger den på? At der ikke udkommer sort-hvide tegneserieblade længere, som der i stort omfang gjorde i 1960'erne, 70'erne og 80'erne? Det er ikke farve/ikke-farve, der er årsagen til, at de ikke udkommer mere. Nogle af dem blev efterhånden faktisk i farver - men selv de er næsten alle sammen forsvundet.

Langt de fleste tegneserier i verden har alle dage været i farver, og det er de stadig. Men det betyder jo ikke, at der slet ikke udkommer tegneserier i sort-hvid, eller at de ikke kan sælges, fordi de er i sort-hvid.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Mogens »

Generelt køber jeg ikke s/h, men jeg er også af den mening, at tegneserier, der er skabt som s/h, ikke bør farvelægges, da magien forsvinder. Jeg ville give halvdelen af kongeriget for at få udgivet de serier, Russ Heath har tegnet, på dansk, uanset hvad historierne har at byde på. Jeg eeelsker de udtryk og den mimik, han er en mester i at formidle. Formidabelt. :D
Vedhæftede filer
Russ Heath.jpg
Russ Heath.jpg (69.89 KiB) Vist 1241 gange
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af lolsen »

Carsten: Du prædiker for koret, jeg kunne ikke være mere enig og foretrækker selv ofte s/h over farve, ligeledes i film.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 9. mar 2021, 23:43 Carsten: Du prædiker for koret, jeg kunne ikke være mere enig og foretrækker selv ofte s/h over farve, ligeledes i film.
Først og fremmest må man efter min mening tage hensyn til, hvad ophavsmanden/kvinden har villet med udtrykket i sin serie. Uanset om det så skyldes et helt frit valg, eller om værket er lavet ud fra de muligheder, der har været på det pågældende tidspunkt.

Cobolt genoptrykker løbende fx Steen & Stoffer og Persepolis, fordi der hvert år sælges mange eksemplarer af dem. Det tyder ikke ligefrem på, at "tegneserier i sort-hvid kan ikke sælges". Eller man kunne pege på Halfdan Piskets værker eller Maren Uthaugs eller Liv Strömquist og lignende storsælgere. Der er simpelthen intet belæg for, at tegneserier, fordi de er i sort hvid, ikke er gangbare.

Hvis det er hr. Bjarne, der har fremsat påstanden, tyder alt jo også på, at han nu vil modbevise den!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af lolsen »

Carsten: Som sagt så prædiker du for koret, jeg er helt enig deri og det er ikke mig du skal overbevise derom.

Jeg mindes blot at have læst herinde engang, at det er Bjarne der har sagt det, hvorfor jeg formoder det er det der tidl. blev hentydet til ifm. at Shadow Zone nu vil udgive Parker - en serie jeg personligt ser meget frem til.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg havde, sådan for sjov, en stak tegneserier med til en 7. klasse. Jeg sagde ikke så meget, lod tilfældet råde og så blot, hvilke værker der blev valgt. Jeg kan ikke huske hvilke, men der var et par stykker, ganske få, som var i sort og hvid.

Dem var klassen ligeglade med.

Jeg spørger nu: Kan alder spille ind?

Da jeg voksede op, så jeg tv i sort og hvidt. Og læste blade by the hundred i sort og hvidt. Var der måske en slags tilvænning? Prægning, som gør, at jeg stadig kan lide de farveløse, og nutidens unge ikke?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev: 14. mar 2021, 12:43 Jeg havde, sådan for sjov, en stak tegneserier med til en 7. klasse. Jeg sagde ikke så meget, lod tilfældet råde og så blot, hvilke værker der blev valgt. Jeg kan ikke huske hvilke, men der var et par stykker, ganske få, som var i sort og hvid.

Dem var klassen ligeglade med.

Jeg spørger nu: Kan alder spille ind?

Da jeg voksede op, så jeg tv i sort og hvidt. Og læste blade by the hundred i sort og hvidt. Var der måske en slags tilvænning? Prægning, som gør, at jeg stadig kan lide de farveløse, og nutidens unge ikke?
Det tror jeg? Som så meget andet, tror jeg, tilvænning eller vanens magt spiller ind.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 14. mar 2021, 12:43Da jeg voksede op, så jeg tv i sort og hvidt. Og læste blade by the hundred i sort og hvidt. Var der måske en slags tilvænning? Prægning, som gør, at jeg stadig kan lide de farveløse, og nutidens unge ikke?
Var det hyppigste læserbrevsspørgsmål i Serie-Magasinet ikke "Hvornår begynder I at trykke bladet i farver?"

Eller måske rettere: Det NÆST-hyppigste. Det hyppigste var selvfølgelig "Hvornår kommer der noget mere med Steve Roper og Mike Nomad?" :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Erling G-P »

Foretrækker absolut farver, men 'gode' farver vel at mærke, efter min egen meget subjektive vurdering. Med det mener jeg nuancerede farver - kan ikke fordrage de primitive, grelle farver man ser i mange amerikanske serier, hvilket er en stor grund til at jeg er styret uden om det meste herfra (ud over at jeg ikke er til superhelte).

Har fravalgt S/H serier primært pga. manglen på farver - Modesty Blaise f.eks. - og jeg ved mange vil korse sig over dette. Med andre serier, som Steen & Stoffer, har manglen på farver ikke afskrækket, da baggrunde & omgivelser her ikke betyder så meget - det er persongalleriets ageren, udtryk & dialog der gør den så læseværdig og morsom, og det behøves der ikke farver til.

En anden undtagelse er Manara, hvor langt de fleste albums er S/H. De få farvelagte er en lidt blandet omgang; nogle er mere heldige end andre. Om de alle oprindeligt er lavet i S/H, ved jeg ikke, da jeg ikke har S/H versioner af de fleste farvelagte.

Generelt er jeg enig i betragtningerne om at det ikke er en god ide at farvelægge serier, der oprindeligt blev lavet som S/H, men enkelte kan måske fungere, så det må komme an på en individuel betragtning.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Hej Erling! Hvor'n har du det så generelt, så'n med striber i s/h, f. eks. Radiserne, Poeten og lillemor, Rip Kirby. Dér sy's jeg personligt, at farvelægning "forstyrrer" eller forfladiger indtrykket. Har nu i øvrigt aldrig set Rip Kirby eller Modesty Blaise farvelagt.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Erling G-P »

Robin skrev: 18. mar 2021, 12:40 Hej Erling! Hvor'n har du det så generelt, så'n med striber i s/h, f. eks. Radiserne, Poeten og lillemor, Rip Kirby. Dér sy's jeg personligt, at farvelægning "forstyrrer" eller forfladiger indtrykket. Har nu i øvrigt aldrig set Rip Kirby eller Modesty Blaise farvelagt.

mvh.
Hej Robin,

På samme måde som med Steen & Stoffer; For striber er det helt ok at der ikke er farver - det er jo normalt også en anden læseoplevelse end et helt album med en lang historie - i hvert fald hvis vi snakker humor striber.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Hejsa Erling

Så'n har jeg det også. Også selvom jeg kan finde på at læse en hel samling striber af Radiserne, Poeten... osv. i f. eks. årshæfter eller i Agent X9, hvor de mere drabelige historier blev samlet.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

"Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier" - den overskrift er begyndt at gå mig lidt på nerverne. Hvor er det træls, vi ikke kan rette. Men okay, them's the breaks...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Man KUNNE måske også læse korrektur, og give sig selv et par sekunder, Googa, inden man trykker på 'tryk'.

Eller...

Tilgive sig selv, for vi er kun mennesker og begår fejl i hobetal. Jeg noterede, at du stillede et spørgsmål, men glemte spørgsmålstegnet. Og jo formuleringen er lidt kluntet, men du forklarer jo fint i dit oplæg.

Let it be.
Besvar