Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

sh

hvis serien var i sh skal den trykkes i sh
10
56%
alt sh bør farvelægges
0
Ingen stemmer
jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
jeg læser aldrig sh
0
Ingen stemmer
jeg foretrækker farver, men vil godt læse sh
8
44%
 
Afgivne stemmer: 18

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 18. mar 2021, 15:41 Man KUNNE måske også læse korrektur, og give sig selv et par sekunder, Googa, inden man trykker på 'tryk'.

Eller...

Tilgive sig selv, for vi er kun mennesker og begår fejl i hobetal. Jeg noterede, at du stillede et spørgsmål, men glemte spørgsmålstegnet. Og jo formuleringen er lidt kluntet, men du forklarer jo fint i dit oplæg.

Let it be.
"When I find myself in times of trouble, Brother Berti comes to me..." :wink:
Jo da, du har ret. Dog vil jeg lige nævne, at stilistisk er der frit valg med spørgsmålstegn i overskrifter- jeg har set både med og uden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Asger Pedersen »

Robin skrev: 18. mar 2021, 12:40 Har nu i øvrigt aldrig set Rip Kirby eller Modesty Blaise farvelagt.
Rip Kirby er ellers kommet i farver i mange år :D
Rrip Kirby 002.jpg
Rrip Kirby 002.jpg (136.23 KiB) Vist 2046 gange
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Rip, rig, and panic! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Asger Pedersen skrev: 18. mar 2021, 17:11
Robin skrev: 18. mar 2021, 12:40 Har nu i øvrigt aldrig set Rip Kirby eller Modesty Blaise farvelagt.
Rip Kirby er ellers kommet i farver i mange år :D Rrip Kirby 002.jpg
Det er alderen, der trykker. Må være fordi jeg solgte min Skipper Skræk samling i 1973. Ude af øje ude af sind! Eller som sagt alderdom :D Tak for påmindelsen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

...at stilistisk er der frit valg med spørgsmålstegn i overskrifter- jeg har set både med og uden.
Really? Det var jeg ikke klar over. Har du eventuelt et link?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 18. mar 2021, 18:25
...at stilistisk er der frit valg med spørgsmålstegn i overskrifter- jeg har set både med og uden.
Really? Det var jeg ikke klar over. Har du eventuelt et link?
Nøh... det er bare noget, jeg har oplevet i årenes løb. Det er lidt ligesom at der sjældent forekommer punktum i overskrifter, uden dog at være direkte sammenligneligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 18. mar 2021, 21:38
Berti Stravonsky skrev: 18. mar 2021, 18:25
...at stilistisk er der frit valg med spørgsmålstegn i overskrifter- jeg har set både med og uden.
Really? Det var jeg ikke klar over. Har du eventuelt et link?
Nøh... det er bare noget, jeg har oplevet i årenes løb. Det er lidt ligesom at der sjældent forekommer punktum i overskrifter, uden dog at være direkte sammenligneligt.
Jamen, så tror jeg, at du tager fejl. Et hv-ord vil nærmest altid udløse et spørgsmålstegn, titel eller ikke titel, og også selvom man stiller et reflektorisk spørgsmål.

Jeg kunne ikke lige finde et link eller en henvisning, der sagde thumbs up til dit postulat.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 19. mar 2021, 13:39
Jamen, så tror jeg, at du tager fejl. Et hv-ord vil nærmest altid udløse et spørgsmålstegn, titel eller ikke titel, og også selvom man stiller et reflektorisk spørgsmål.

Jeg kunne ikke lige finde et link eller en henvisning, der sagde thumbs up til dit postulat.
Det kan jeg ikke kategorisk afvise, da jeg ikke umiddelbart kan komme i tanker om nogle eksempler. Jeg ved ikke, havd du mener med et "reflektorisk spørgsmål", men et retorisk spørgsmål kan sagtens stå uden, både i overskrifter og i tekst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 19. mar 2021, 14:42
Berti Stravonsky skrev: 19. mar 2021, 13:39
Jamen, så tror jeg, at du tager fejl. Et hv-ord vil nærmest altid udløse et spørgsmålstegn, titel eller ikke titel, og også selvom man stiller et reflektorisk spørgsmål.

Jeg kunne ikke lige finde et link eller en henvisning, der sagde thumbs up til dit postulat.
Det kan jeg ikke kategorisk afvise, da jeg ikke umiddelbart kan komme i tanker om nogle eksempler. Jeg ved ikke, havd du mener med et "reflektorisk spørgsmål", men et retorisk spørgsmål kan sagtens stå uden, både i overskrifter og i tekst.
Du må altså gerne finde belæg, Googa, gerne med links, så vi kan få det afmystificeret og ikke bare løbe an med hvad man har set eller tror. Fakta, kære.

Jeg mente ikke retoriske spørgsmål, men netop reflektoriske, der kræver en større tænkning og en ekstra grad af bevidsthed om et emne. Jeg mener, at lige præcis dér, kunne det komme på tale, at undlade et spørgsmålstegn til sidst i en overskrift. Men igen - at mene er ikke det samme som at vide, og jeg aner det faktisk ikke.

Det er derfor jeg spørger.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Måske nogle sprogfolk herinde kan hjælpe?

Hvis man stiller et spørgsmål i en overskrift, er det så tilladt at undlade spørgsmålstegnet?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

På dansk, Googa. Ikke på engelsk eller andre sprog, På dansk.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Henriette Westh »

Berti Stravonsky skrev: 19. mar 2021, 15:10 På dansk, Googa. Ikke på engelsk eller andre sprog, På dansk.
Det er presseskik ikke at bruge tegn lige efter en overskrift. Hvorfor? Fordi f.eks. et punktum betyder 'slut', og man vil jo gerne have folk til at læse videre. Men derudover er der vist ikke særlige grammatiske regler, der ligefrem forbyder det, og jeg har da også set flere overskrifter med spørgsmålstegn.
Dette link kan måske kaste lidt lys over det. Her omtales 'rubrik', som er fagsprog for 'overskrift'.
https://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ ... smalstegn/
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er altså ret overbevist om, at der skal være et spørgsmålstegn efter et spørgsmål. Ret overbevist.

Af den simple årsag, at så er der ingen tvivl om, at der faktuelt er stillet et spørgsmål.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Henriette Westh skrev: 19. mar 2021, 16:21
Berti Stravonsky skrev: 19. mar 2021, 15:10 På dansk, Googa. Ikke på engelsk eller andre sprog, På dansk.
Det er presseskik ikke at bruge tegn lige efter en overskrift. Hvorfor? Fordi f.eks. et punktum betyder 'slut', og man vil jo gerne have folk til at læse videre. Men derudover er der vist ikke særlige grammatiske regler, der ligefrem forbyder det, og jeg har da også set flere overskrifter med spørgsmålstegn.
Dette link kan måske kaste lidt lys over det. Her omtales 'rubrik', som er fagsprog for 'overskrift'.
https://www.pressenaevnet.dk/kendelser/ ... smalstegn/
Presseskik ligefrem? Det tror jeg ikke. Så ville der vel være markant flere rubrikker, titler, overskrifter mm. der udelader sådanne.

I dit tilfælde, tak for det, Henriette, er der tale om en overskrift i et læserbrev, ser jeg. Ikke at det gør den store forskel, dog.

Det er Googas påstand om, at det er hip som hap, jeg spekulerer på. Hvor jeg jo er uenig med ham.
Besvar