Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

sh

hvis serien var i sh skal den trykkes i sh
10
56%
alt sh bør farvelægges
0
Ingen stemmer
jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
jeg læser aldrig sh
0
Ingen stemmer
jeg foretrækker farver, men vil godt læse sh
8
44%
 
Afgivne stemmer: 18

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ønsker ikke at tærske videre og da slet ikke at skændes. Jeg sætter gerne det spørgsmålstegn i overskrifterne, men hvis overskriften er lang, og der mangler lige præcis et anslag, dropper jeg det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Slap nu af, Johnny. Det handler ikke om dig, og vi skændes ikke. Og kommer heller ikke til det.

Det er helt og aldeles faglig interesse, du. Som rigtignok skyldes dit postulat. Men det er vel ok?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

EB-forside_Kim-Larsen.jpg

Her et eksempel, hvor der ikke er et spørgsmålstegn.

Er det en fejl? Er det fordi der lægges op til, at vi samlet skal reflektere over dansk musiks fremtid, mon?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Det her, det synes jeg, som sprognørd, er interessant. Jeg ved ikke, hvor man kan finde ud af det, måske Retskrivningsordbogen. Jeg vil forske i det - lidt. Fordi jeg gerne vil vide det. Og fordi min ven Niels-Jørgen T., ville have fundet ud af det. Det kan han desværre ikke mere. Der går sikkert noget tid, så jeg kan overhales. GO! Og her er hvad Kim Larsen (han var jo lærer et helt år) & Co. eller coverfremstilleren (Peder Bundgård?) syntes.

IMG_1064.JPG
IMG_1064.JPG (178.63 KiB) Vist 1722 gange

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Hej igen, Berti. Jeg har set eksempler på begge, både på dansk og på engelsk, og både i overskrifter og i tekst, men jeg har ikke særlig lyst til at grave i det, da jeg ikke føler, det er et problem. Jeg selv har altid brugt min mavefornemmelse. F.eks. har jeg skrevet en tekst om Storbrittanien i 70'erne, om punk-bølgen og den vrede og frustration, der var dengang blandt de unge. I den sammenhæng skrev jeg sætningen, "Var der noget at sige til det." Dette var et retorisk spørgsmål, hvor jeg ikke forventede et svar. Jeg ville bare skrive en konstatering, en anden måde at skrive "Det var der ikke noget at sige til." - da den førstnævnte form er mere brugt, og stilistisk at foretrække. Ang. min overskrift mener jeg, der er endnu mere frit spil, fordi der på dansk og på engelsk ofte slet ikke bliver brugt slut-tegnsætning som punktum eller spørgsmålstegn. Det kommer lidt an på, hvad man vil med sin overskrift. Jeg foretrækker generelt overskrifter uden slut-tegnsætning, da jeg mener, det ofte er bedst sådan. Jeg har ikke brug for at bevise noget her, men du er velkommen til at grave videre på dansk selv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Så ingen Fakta? Kun mavefornemmelser?

Du skrev om stilistik. Det var så blot varm luft og mavefornemmelse?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Nej. Jeg er sikker på, at jeg gør det rigtige. Det er dig, der betvivler det. Bevisbyrden ligger ikke hos mig. Jeg har sagt, at jeg godt vil sætte det spørgsmålstegn i overskrifter, og så ønsker jeg ikke at diskutere mere om denne sag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti, der findes ikke noget (officielt) sprogpoliti, som afgør, hvad man må og ikke må. Der findes kun registreringer af sprogbrug og så visse anbefalinger. Der findes ikke noget lovgrundlag for at uddele bøder til folk, der ikke kan stave, vælger deres egne stavemåder, eller som ikke sætter spørgsmålstegn efter spørgsmål.

Spørgsmålstegn eller ikke spørgsmålstegn efter spørgsmål er et stilistisk valg. Jeg kender mennesker, der hårdnakket går ind for aldrig at sætte spørgsmålstegn efter spørgsmål.

Forresten udgiver Cobolt til maj en tegneserie, hvis titel er et spørgsmål, men spørgsmålstegnet er helt bevidst udeladt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 20. mar 2021, 00:12 Berti, der findes ikke noget (officielt) sprogpoliti, som afgør, hvad man må og ikke må. Der findes kun registreringer af sprogbrug og så visse anbefalinger. Der findes ikke noget lovgrundlag for at uddele bøder til folk, der ikke kan stave, vælger deres egne stavemåder, eller som ikke sætter spørgsmålstegn efter spørgsmål.

Spørgsmålstegn eller ikke spørgsmålstegn efter spørgsmål er et stilistisk valg. Jeg kender mennesker, der hårdnakket går ind for aldrig at sætte spørgsmålstegn efter spørgsmål.

Forresten udgiver Cobolt til maj en tegneserie, hvis titel er et spørgsmål, men spørgsmålstegnet er helt bevidst udeladt.
Nej, naturligvis findes der ikke nidkære domsmænd klar med bødeblokken eller tørre tæv, hvis man formaster sig til at skrive 'd' i gjort eller kløjes i nutids-r eller noget værre. Men der findes jo, som du selv skriver, registreringer af sprogbrug og så anbefalinger, og det sådanne jeg efterlyste og fortsat gør.

Ikke for at prygle heste eller være efter Googa, men simpelthen for at lære noget. Blive klogere på sprog, som Adrian Hughes og andre også gør hver lørdag på P1.

Du kender mennesker, der hårdnakket undgår spørgsmålstegn. Fint nok, men det kan vi jo ikke bruge til noget. Jeg kender folk, der konsekvent skriver alt med småt, selv efter punktum. Det kan vi heller ikke rigtigt bruge til noget videre. Der hvor vi kan mødes og løfte i flok og lære noget, er jo anbefalinger og registreringer, samt ved at stille spørgsmålstegn ved vores sprog og brugen heraf.

Jeg er ked af, at der ikke er nogle overordnede rammer for spørgsmålstegn i titler. Stilistik eller ej, så hæmmer det både mine øjne, og skaber (synes jeg) muligheder for fortolkninger og misforståelser. Det har vi jo for ganske nyligt oplevet herinde, you know, med nogle franske ord, der ikke behøvede oversættelse. Det manglende spørgsmålstegn gav uro på bagsmækken.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg oplever oftere, at der i rulleteksterne efter programmer på DR2, skrives med småt. Og det aktiverer mine mindre heldige sider...

manus - pelle jans
location - kitty sørensen

og så videre...

Her er jeg klar med knytnæverne.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg overvejede at skrive til Klog på sprog, programmet på P1, men nåede inden at skrive til Niels Søndergaard, I ved nok, ham den gnavne dejlige bulderbasse og sprogkæmper. Han svarede dette:
Det er der vist ingen regler for. Jeg ville altid selv sætte spørgsmålstegn, hvis der er tale om et spørgsmål. Det er jo det, man har det til.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Robin »

Jeg har nu drønet rundt i omgangskredsen på nettet og i tlf. hos samtlige cand. mag.'er i dansk, andre garvede dansklærere, steder på nettet, journalisten.dk, tror jeg, det var, Retskrivningsordbogen, og svaret er: Det er der ingen, der ved, men hvis det er et spørgsmål, så ville de selv sætte det i overskrifter eller titler. Nå, jeg læser et Batman blad!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Samstemmende svar har jeg også fået, Robin.

Simpelthen.

Nå - et spørgsmål melder sig. At undlade et spørgsmålstegn, altså. Hvorfor?

Ser det bedre ud? Er det fordi selve spørgsmålstegnet er grimt? Eller warum?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har allerede uddybet, hvorfor jeg gør det, så det vil jeg ikke gentage. Nu har jeg så set på nogle af mine overskrifter, der er jo nok at tage af, og jeg kan se, at nogle gange gør jeg det, andre gange ikke. Men lad mig gentage endnu engang, jeg sætter gerne det spørgsmålstegn, med mindre det er en åbenlys konstatering, et retorisk spørgsmål. Det er altså ikke noget problem for mig. Dog vil jeg gerne spørge dig, Berti, hvad du vil have, vi skal gøre, hvis der mangler et anslag i at fuldføre en lang overskrift. Skal vi forkorte et andet ord, eller droppe tegnet?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar