Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22977
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Sort-hvide tegneserier - siges ikke at være så populære. Der har vist endog været en dansk forlægger, der skulle have udtalt, at sort-hvide tegneserier ikke sælger. Est der nogle sh succcés'er i DK i nyere tid? Måske noget Tardi, eller Pratt, så er det vist osse sagt.
Engang var der prestige i dem. Folk som Comés tilvalgte sig det. Nu skal alt være i farver. Selv ting, der før var i sh. David and all his colors.
"Akira" er et fint eksempel på, at farver også kan være en fordel. Epic's farvelægning var virkelig flot.
Engang var der prestige i dem. Folk som Comés tilvalgte sig det. Nu skal alt være i farver. Selv ting, der før var i sh. David and all his colors.
"Akira" er et fint eksempel på, at farver også kan være en fordel. Epic's farvelægning var virkelig flot.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
-
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Jeg vover lige pelsen.
Hvorfor er det en flot farvelægning ?
Jeg har lidt svært ved at se, at farverne tilfører noget yderligere.
Ligner lidt farvelægningen af de første Prins Valiant.
Hvis den er beregnet til sort/hvid, så er der nok en grund til det.
F.eks boksen med de 4 Kli Kli Klitoris af Manara er da sandt for dyden (pun intended) ikke blevet flottere af at få pladret farver ud over sig.
Hvorfor er det en flot farvelægning ?
Jeg har lidt svært ved at se, at farverne tilfører noget yderligere.
Ligner lidt farvelægningen af de første Prins Valiant.
Hvis den er beregnet til sort/hvid, så er der nok en grund til det.
F.eks boksen med de 4 Kli Kli Klitoris af Manara er da sandt for dyden (pun intended) ikke blevet flottere af at få pladret farver ud over sig.
"Always Look On The Bright Side of Life
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7167
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
300 mangaudgivelser 2000-2012.
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Jeg ville nødigt se nogle lægge farver på Holdaways Modesty Blaise tegninger. Det ville da nærmest være mord. En god sort/hvid tegner arbejder med skygger og lys og kan lave nogle utroligt stemningsfulde billeder.
Jeg har i øvrigt samme holdning til film, det burde virkeligt forbydes at lægge farver på gamle film. Det ødelægger noget af oplevelsen og det er en hån mod fotografens arbejde med lys og skygger.
Jeg har i øvrigt samme holdning til film, det burde virkeligt forbydes at lægge farver på gamle film. Det ødelægger noget af oplevelsen og det er en hån mod fotografens arbejde med lys og skygger.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
- Henriette Westh
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 198
- Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
- Geografisk sted: Langeland
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Jeg synes, der mangler et punkt at stemme på som hedder: "Serier, der er tegnet målrettet til at være s/h bør ALDRIG farvelægges". Den ville jeg stemme på. For der kan godt være s/h serier, som er s/h af nød, men som er designet til en dag at blive farvelagt. Men der er også s/h tegneserier, som decideret er tegnet og designet til at kommunikere i s/h. At farvelægge disse ville ødelægge den oprindelige intention. Jim Holdaway er et godt eksempel. Comes (Stilhed, Hjertetræet et al.) er et andet. Endelig er der de serier, som er midt imellem: designet til måske en dag at få lidt farve men forsynet med skraveringer oa. til indtil videre at give dybde. Sådanne tegneserier kan man godt give diskrete farver, hvis de ikke er pindet for meget ud f.eks. ved at farve hele baggrunden i én farve, selvom den er rig på detaljer.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
http://hw-art.dk/comix.html
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Indlæg: 9854
- Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Måske er det bare mig, men efterhånden som alderen sætter ind, så har jeg det stramt med tegninger uden farver. Jeg føler, jeg skal anstrenge øjnene mere, og dermed præges min læseoplevelse.
Omvendt, så giver sort og hvidt mig en større æstetisk visuel nydelse. Alt står tydeligere og grumses ikke unødigt.
Så det er lidt af en halvgardering, jeg sætter her.
Omvendt, så giver sort og hvidt mig en større æstetisk visuel nydelse. Alt står tydeligere og grumses ikke unødigt.
Så det er lidt af en halvgardering, jeg sætter her.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22977
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Nu er jeg ikke helt sikker på, ovenfor viste er Epic's farvelægning, som var virkelig flot. Men selv den viste franske udgave tilfører "Akira" utrolig meget, synes jeg. "Akira" er meget farvekodet, og man må huske på, at tegnefilmen også var i farver. Anden gang, jeg boede i Tokyo, rejste jeg meget med tog, og for at fordrive tiden, bladrede jeg ofte i de billige, efterladte, telefonbogs-tykke mangahæfter, som "Shonen Jump". Jeg kunne jo ikke læse en skid, men det var god visuel underholdning. "AKIRA" sprang i øjnene, måske fordi den var så anderledes. Men man skulle anstrenge sig for at nyde de fine detaljer i sh, der var megen hvid flade og luft, som gjorde det hele lidt én-dimensionelt.The Elder skrev: ↑7. mar 2021, 13:35 Jeg vover lige pelsen.
Hvorfor er det en flot farvelægning ?
Jeg har lidt svært ved at se, at farverne tilfører noget yderligere.
Ligner lidt farvelægningen af de første Prins Valiant.
Hvis den er beregnet til sort/hvid, så er der nok en grund til det.
F.eks boksen med de 4 Kli Kli Klitoris af Manara er da sandt for dyden (pun intended) ikke blevet flottere af at få pladret farver ud over sig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 22977
- Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Gode pointer alle.Henriette Westh skrev: ↑7. mar 2021, 14:44 Jeg synes, der mangler et punkt at stemme på som hedder: "Serier, der er tegnet målrettet til at være s/h bør ALDRIG farvelægges". Den ville jeg stemme på. For der kan godt være s/h serier, som er s/h af nød, men som er designet til en dag at blive farvelagt. Men der er også s/h tegneserier, som decideret er tegnet og designet til at kommunikere i s/h. At farvelægge disse ville ødelægge den oprindelige intention. Jim Holdaway er et godt eksempel. Comes (Stilhed, Hjertetræet et al.) er et andet. Endelig er der de serier, som er midt imellem: designet til måske en dag at få lidt farve men forsynet med skraveringer oa. til indtil videre at give dybde. Sådanne tegneserier kan man godt give diskrete farver, hvis de ikke er pindet for meget ud f.eks. ved at farve hele baggrunden i én farve, selvom den er rig på detaljer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
-
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Roscoe Stenton/Rosso Stenton af Micheluzzi. Oprindeligt sh, senere farvelagt. Hvis den nogen sinde skulle komme på dansk, fire bind, så sh tak.
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Vedr. Akira, så står både den farvelagte og sort/hvide udgave herhjemme, personligt foretrækker jeg klart den sort/hvide. Denne udgave er i min optik langt mindre rodet at se på, samt at stregen kommer til sin ret. Ang. at tegnefilmen også er i farve, så er dette vel ikke så mærkeligt... Personligt kender jeg ikke til nogen tegnefilm/film, der er lavet i sort/hvid blot fordi oplægget var dette - om end jeg sikkert ville foretrække en ny Modesty Blaise film, værende i sort/hvid.
Generelt foretrækker jeg at sort/hvide tegneserier, ikke farvelægges efterfølgende, eks. som det er sket med Bone, Akira og lign. Dertil skal det tilføjes, at jeg ikke har nogen preferencer ang. farver, eller sort/hvid (tegneserier/film), er det lavet godt, er det lavet godt.
Men værre har jeg det dog med omfarvninger, for hvor jeg sagtens kan nyde Akira i den farvelagte udgave, så er det straks værre med eks. den nye farvelægning af Inkalen, eller eks. Bruno Brazil - se her gør det ondt!
Generelt foretrækker jeg at sort/hvide tegneserier, ikke farvelægges efterfølgende, eks. som det er sket med Bone, Akira og lign. Dertil skal det tilføjes, at jeg ikke har nogen preferencer ang. farver, eller sort/hvid (tegneserier/film), er det lavet godt, er det lavet godt.
Men værre har jeg det dog med omfarvninger, for hvor jeg sagtens kan nyde Akira i den farvelagte udgave, så er det straks værre med eks. den nye farvelægning af Inkalen, eller eks. Bruno Brazil - se her gør det ondt!
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8416
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Ofte er der helt prosaiske årsager til, at tegneserier er i s/h, nemlig at de blev tegnet til aviser eller tegneseriemagasiner, der var i s/h - dengang scanning og farvetryk stadig var en bekostelig affære. Det gælder nok både Comés, Modesty Blaise og Akira.GoogaMooga skrev: ↑7. mar 2021, 13:03Engang var der prestige i dem. Folk som Comés tilvalgte sig det. Nu skal alt være i farver. Selv ting, der før var i sh. David and all his colors.
Tegneserier, der bliver produceret til at blive trykt i s/h, egner sig ikke altid til at blive farvelagt. Ofte er der flere sorte flader og skraveringer, netop for at opveje den manglende farvelægning, og når der så alligevel kommer farver på, kan det virke overlæsset og miste den grafiske kraft, den oprindelige s/h-udgave havde. Men det kan selvfølgelig gøres med heldigt resultat i nogle tilfælde, men det bør udføres i samråd med ophavsmanden. Jeg er ikke overbevist af Googas Akira-eksempel, og Moulinsarts tordenvejrstunge farvelægning af "Tintin i Sovjet" er virkelig slem (og meningsløs).
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Med ganske ganske få undtagelser, er alt manga den dag i dag stadig i sort/hvid og stilen gør sig generelt ikke (i min optik) ret godt i farver - hvilket jeg formoder skaberne er enige i, siden det er nært umuligt at opdrive en fuldt farvelagt manga. Selvom disse for mestendels stadigt udkommer i tegneseriemagasiner, ville det ikke være uoverkommeligt efterfølgende at udgive udvalgte af disse i farver, såfremt skaberne måtte ønske dette. Så for Akira's vedkommende må det være højst utænkeligt, at den ville have været i farver, var serien i stedet blevet skabt den dag i dag.Frank Madsen skrev: ↑7. mar 2021, 20:47 Ofte er der helt prosaiske årsager til, at tegneserier er i s/h, nemlig at de blev tegnet til aviser eller tegneseriemagasiner, der var i s/h - dengang scanning og farvetryk stadig var en bekostelig affære. Det gælder nok både Comés, Modesty Blaise og Akira.
Det er dog tradition for de fleste mangaer, at der udgives ca. 2-4 sider i farver, for ca. hver 200 side - ofte er disse dog i en lidt anden stil end den der anvendes til sort/hvid siderne. Foruden omslag og reklamemateriale, er disse sider ofte det eneste indblik i karakterernes og miljøets farvesammensætning, så generelt finder jeg det altid forfriskende, når der er en 2-4 nye sider af disse. Men blev det normen at udskifte det resterende materialer med sider i samme stil, så ville jeg være noget trist over dette og i sidste ende vælge en helt del manga fra.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8416
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Så vidt jeg kan se, er vi 100% enige - hvis du opponerer mod noget, jeg skrev, må du endelig sige til, for jeg vil nødig gå glip af en god diskussion.lolsen skrev: ↑7. mar 2021, 21:21Med ganske ganske få undtagelser, er alt manga den dag i dag stadig i sort/hvid og stilen gør sig generelt ikke (i min optik) ret godt i farver - hvilket jeg formoder skaberne er enige i, siden det er nært umuligt at opdrive en fuldt farvelagt manga. Selvom disse for mestendels stadigt udkommer i tegneseriemagasiner, ville det ikke være uoverkommeligt efterfølgende at udgive udvalgte af disse i farver, såfremt skaberne måtte ønske dette. Så for Akira's vedkommende må det være højst utænkeligt, at den ville have været i farver, var serien i stedet blevet skabt den dag i dag.Frank Madsen skrev: ↑7. mar 2021, 20:47 Ofte er der helt prosaiske årsager til, at tegneserier er i s/h, nemlig at de blev tegnet til aviser eller tegneseriemagasiner, der var i s/h - dengang scanning og farvetryk stadig var en bekostelig affære. Det gælder nok både Comés, Modesty Blaise og Akira.
Det er dog tradition for de fleste mangaer, at der udgives ca. 2-4 sider i farver, for ca. hver 200 side - ofte er disse dog i en lidt anden stil end den der anvendes til sort/hvid siderne. Foruden omslag og reklamemateriale, er disse sider ofte det eneste indblik i karakterernes og miljøets farvesammensætning, så generelt finder jeg det altid forfriskende, når der er en 2-4 nye sider af disse. Men blev det normen at udskifte det resterende materialer med sider i samme stil, så ville jeg være noget trist over dette og i sidste ende vælge en helt del manga fra.
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Med risiko for at have misforstået dit indlæg, så "opponerer" jeg imod at Akira er i sort/hvid, fordi scanning og farvetryk var en bekostelig affære da Otomo skabte serien. Var den skabt i dag ville den som sagt højst tænkeligt stadig være i sort/hvid, ikke grundet prisen, men grundet stilen og kulturen bag manga. De store serier er der mere end rigeligt med budget til at farvelægge, hvis det var det udtryk mangakaerne i Japan ønskede.
For de to andre tilfældes vedkommende er vi derimod helt enige :)
For de to andre tilfældes vedkommende er vi derimod helt enige :)
Senest rettet af lolsen 7. mar 2021, 22:53, rettet i alt 1 gang.
Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier
Da jeg var barn, var sort/hvid tegneserier groft sagt = ikke læst tegneserier. Dengang oplevede jeg farverne var med til at gøre læsningen mere levende. Med årene er dette synspunkt vendt (lidtforsimplet). Der er så mange serie, der gør sig glimrende uden farver. Omvendt må jeg sige, at jeg gerne ville læse Taniguchis værker i farver, hvis de indledende sider, er dem som sætter standarden i de vedkommende album. Det er "afdæmpede" farver, der virker til at underbygger stemningen.
Omvendt har jeg aldrig rigtigt kunne forlige mig med Corto Maltese's farver - selv om de har lidt samme afdæmpede tilgang.
Så for mit vedkommende gælder nok, at jeg har det ok med farver af tidligere sort/hvid, hvis jeg oplever at farverne bidrager til oplevelsen - og ellers ikke. Jeg er meget enig i, at der er serier, der er så entydigt forbundet med den oprindelige sort/hvide udgave. From Hell kommer jeg f.eks. ikke til at læse med farver. Og heller ikke Modesty Blaise.
Omvendt har jeg aldrig rigtigt kunne forlige mig med Corto Maltese's farver - selv om de har lidt samme afdæmpede tilgang.
Så for mit vedkommende gælder nok, at jeg har det ok med farver af tidligere sort/hvid, hvis jeg oplever at farverne bidrager til oplevelsen - og ellers ikke. Jeg er meget enig i, at der er serier, der er så entydigt forbundet med den oprindelige sort/hvide udgave. From Hell kommer jeg f.eks. ikke til at læse med farver. Og heller ikke Modesty Blaise.