Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

sh

hvis serien var i sh skal den trykkes i sh
10
56%
alt sh bør farvelægges
0
Ingen stemmer
jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
jeg læser aldrig sh
0
Ingen stemmer
jeg foretrækker farver, men vil godt læse sh
8
44%
 
Afgivne stemmer: 18

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 20. mar 2021, 20:24 Men kan du se, at de vil kommunikere noget forskelligt alle fire?
Du må gerne forklare de to nederste, så.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

GoogaMooga skrev: 20. mar 2021, 20:18
1. HAR VI DET IKKE SKØNT?

2. HAR VI DET IKKE SKØNT!

3. HAR VI DET IKKE SKØNT.

4. HAR VI DET IKKE SKØNT
3. Punktum forekommer yderst sjældent i overskrifter, men i tekst ville den signalere en form for lakonisk ironi eller en tør konstatering.

4. Er fuldstændig neutral, den er ikke værdiladet, og er derfor den bedste at bruge i overskrifter, hvis man ikke ønsker at tillægge spørgsmålet nogen værdi, hverken negativ eller positiv.

Jeg forventer ikke, at du skal være enig, og jeg prøver ikke på at overbevise dig. Du har jo afvist alt, hvad jeg er kommet med indtil nu, men det er altså min forklaring og udredning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 20. mar 2021, 20:20Ja, ellers kan jeg ikke forstå det.
Men, Berti ... det er heller ikke alting, man skal forstå. Nogle gange skal man tillade sig selv at undre ;-)
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Erling G-P »

Når man stiller et spørgsmål med spørgsmålstegn, fordres eller forventes der vel et svar. Men en overskrift står jo isoleret, alene, så der kan ikke umiddelbart gives et svar. Dermed giver det måske ikke meget mening at have et spørgsmålstegn der.

Bare en tanke..

Venlig hilsen
Erling G-P
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 20. mar 2021, 23:53
Berti Stravonsky skrev: 20. mar 2021, 20:20Ja, ellers kan jeg ikke forstå det.
Men, Berti ... det er heller ikke alting, man skal forstå. Nogle gange skal man tillade sig selv at undre ;-)
Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 20. mar 2021, 23:53
Berti Stravonsky skrev: 20. mar 2021, 20:20Ja, ellers kan jeg ikke forstå det.
Men, Berti ... det er heller ikke alting, man skal forstå. Nogle gange skal man tillade sig selv at undre ;-)

Ja. Naturligvis. Samt acceptere det, man ikke forstår.

Det er nu ikke det helt store problem. Jeg er blot nysgerrig. Jeg blev pirret af Googas sætning med at det skulle være et stilistisk valg. Og så blev krogen siddende.

Det er vist kun Googa, der har anvendt det herinde, og vist kun samme der argumenterer for dette frie valg. Men han har jo ikke valgt spørgsmålstegnet fra af stilistiske årsager eller æstetiske eller andre, men kun fordi der i hans overskrifter ikke har været plads til det. Sådan tolker jeg det.

Du nævnte selv, Carsten, at I i en nær udgivelse udelader et spørgsmålstegn. Hvilken udgivelse taler vi om, og hvorfor har I foretaget dette valg?

Endelig, sådan lidt Vox Populi, hvor mange af jer andre ville undlade et spørgsmålstegn i en titel? Samt hvorfor.

Endelig. Hvad pokker skal jeg sige til mine elever i udskolingen? At de må undlade spørgsmålstegnet? Ville I anbefale dette? Nej, vel?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Erling G-P skrev: 21. mar 2021, 01:00 Når man stiller et spørgsmål med spørgsmålstegn, fordres eller forventes der vel et svar. Men en overskrift står jo isoleret, alene, så der kan ikke umiddelbart gives et svar. Dermed giver det måske ikke meget mening at have et spørgsmålstegn der.

Bare en tanke..

Venlig hilsen
Erling G-P
Sådan arbejder vi altså ikke med rubrikker, titler eller overskrifter i skolen. Her er en overskrift blot en ramme. En ramme der omfatter alt der kommer, og som i sagens natur helst skal være en slags appetitvækker, provokerende, larmende, tænksom, filosoferende, drillende, forventningsfuld etc. så man får lyst til at læse videre.

Du har ret i, Erling, at stiller man et spørgsmål, så er der en forventning om et svar. I talesproget især, men vel også i betragtelig grad i skriftsproget? Og det kan brødteksten jo så bringe. Svar altså.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 21. mar 2021, 08:46 Men han har jo ikke valgt spørgsmålstegnet fra af stilistiske årsager eller æstetiske eller andre, men kun fordi der i hans overskrifter ikke har været plads til det. Sådan tolker jeg det.
Forkert igen, eller i hvert fald delvist. Det kommer an på, hvad jeg vil signalere, og dette har jeg sagt hele tiden. Jeg har startet en ny tråd her i dag, hvor jeg bruger spørgsmålstegnet i overskriften. Fordi det er nødvendigt.

Mht til dine elever, skal du bare holde fast i dit princip, synes jeg. Hvis du ikke selv har stødt på eksempler i dit liv, er der stor sandsynlighed for, at de heller ikke har. Det betyder dog ikke, at de ikke forekommer, og at denne metode ikke bliver brugt af andre. Det må du acceptere, selv om du kan diktere retningslinierne her, da Serieland er dit forum.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Og før du bliver vred på mig, vil jeg gerne gentage, at det ikke er noget problem for mig, hvis du vil have spørgsmålstegn i alle sådanne overskrifter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vrede er ikke lig uenighed.

Du har da skrevet, at det skyldes pladskvaler. Endda spurgt her i tråden, hvad man kan gøre, hvis der ikke er anslag nok.

Og husk nu det der med de franske ord, der ikke behøvede oversættelse. Der manglede et spørgsmålstegn, og det skabte en dårlig stemning.

Fx for at undgå sådanne misforståelser, er det bedst at anvende tegn.

Tydelighed. For så ved vi, hvornår du stiller et spørgsmål og dermed ønsker debat og viden, snarere end bøvl og misforståelser...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Helt i orden, Berti.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan vi det egentlig med sh tegneserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 21. mar 2021, 08:46Du nævnte selv, Carsten, at I i en nær udgivelse udelader et spørgsmålstegn. Hvilken udgivelse taler vi om, og hvorfor har I foretaget dette valg?
Det vil du snart kunne se. Og hvis du læser den, vil du (måske) forstå valget ;-)
Berti Stravonsky skrev: 21. mar 2021, 08:46Hvad pokker skal jeg sige til mine elever i udskolingen? At de må undlade spørgsmålstegnet? Ville I anbefale dette? Nej, vel?
Du skal naturligvis sige det, som det er. At der ikke er noget krav om, at man afslutter et spørgsmål med et spørgsmålstegn, men at de fleste gør det. Men også at der findes mennesker, som kun sjældent gør det. Og at der findes spørgsmål, hvor man kan opnå en bestemt hensigt ved at udelade det. Eller for eksempel sætte to eller flere spørgsmålstegn. Du kan gennemgå Den Danske Ordbogs artikel om det med dem, og så kan I sammen komme med eksempler.
Besvar