Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg er gået i gang med at lave et indeks over Seriejournalen 1-22 på Comicwiki. Foreløbig er nummer 6 (december 1991) indekseret:

- Debat om Norsk Tegneserie Forum, Seriejournalens manglende omtale af seriehæfter og Norsk Pytons omtegning af Rune Kiddes Litterærlige Klassikere
- Nyhedssektion om dansk Tarzan, Tegneseriemekka 92, Fantask 20 år, Comics '91 i Gøteborg, svenske alternativserier, polske piratforlag, rejsebrev fra Barcelona
- Interview med Sussi Bech om Aida Nur
- Interview med Michael Jensen om Lykkeridderne
- Interview med Frank Madsen om Kurt Dunder
- Steffen Kronborg om ikke-oversatte tegneserieklassikere (Lombard, Zwarte, Tardi, Pratt)
- Paw Mathiasen om Julie Doucet
- England intet u-land, kommentar af Verner E. Andersen
- Thomas Berger om The Simpsons, del 2

Det er så også så langt, som det er muligt for mig at komme, for jeg har ikke gemt nogen af de øvrige numre, så hvis nogen vil være behjælpelig med at skrive indeks over de andre numre - enten her i tråden eller direkte på Comicwiki - så vil det være vældig fjong.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har alle numre og ka. Godt som overspringshandling prøve finde dem frem og lave et index.Hvis jeg får tid, kunne jeg endda scanne nogle numre..?
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg får nok ikke mulighed for at lægge noget på Comicwiki selv, så jeg laver det bare i Word, håber det er i orden..?
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev: 16. mar 2021, 16:28 Jeg har alle numre og ka. Godt som overspringshandling prøve finde dem frem og lave et index.Hvis jeg får tid, kunne jeg endda scanne nogle numre..?
Hej Asger. Superfedt - og tak for det modtagne. Det er lagt op. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Frank Madsen »

Takket være Asgers utrættelige indsats er indekseringen nu nået op på 14 numre ud af 22. Men som Asger så rigtigt påpeger, blev Seriejournalen tykkere og tykkere for hvert nummer, så det tager længere tid for hvert nummer.

https://comicwiki.dk/wiki/Seriejournalen

Det fremgår også af indekset, at Carsten allerede for 30 år siden var en flittig debattør på Seriejournalens debatforum. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Robin »

Jeg har lige været inde via linket og snuse lidt rundt. Det var dog et imponerende stykke arbejde på så kort tid. Et herligt trip down memory lane. Imponerende! Tak!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 19. mar 2021, 02:59Det fremgår også af indekset, at Carsten allerede for 30 år siden var en flittig debattør på Seriejournalens debatforum. :D
Ja, men der var vist mest tale om en spalte (med titlen "Bakspejlet"?), en slags "det historiske hjørne", hvor jeg serverede lidt skæve vinkler på det, der gik forud.

Men fantastisk arbejde af Asger (og ikke mindst Frank oprindeligt).

Asger, kan du ikke også lige indeksere Kulørte sider, når nu du er i gang ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, faktisk har jeg nogle af de sidste, efter at jeg blev digitaliseret i 1992. Her et af de mest odiøse indlæg, som faktisk slet ikke handlede om tegneserier:

Agent X9 og gulvlakkens skjulte hemmelighed

Bakspejlet handler dennegang ikke om tegneserier men om motorredaktøren på Superman-bladet og personalechefen på Søren Spætte

Vi er i midten af 1980erne, og Interpresses energiske annoncesælger Jørgen Angel har haft held til at gøre relevante annoncører opmærksom på det populære medie: tegneserieblade. Et udvalg af forlagets titler optages derfor i årbogen Media Scandinavia, der er et standardreferenceværk for enhver annoncør. Da bogen giver et godt overblik over de fleste dagblade, lokalaviser, ugeblade, månedsblade og en del specialtidsskrifter, benyttes den imidlertid også af virksomhedernes pr-afdelinger, der enten ved egen kraft eller ved indkøb af et sæt adresse-etiketter fra et adresse-etiket-firma fremsender pressemeddelelser til aviser og blade. Tilsyneladende på det tidspunkt efter devisen: desto flere modtagere desto bedre og når Søndags-BT skal ha’, skal Superman også!

Visse afsendere havde så mange penge, at både Fantomet, Tom & Jerry, Basserne og 5-6 andre af Interpresses blade løbende fik tilsendt hver sin kuvert med propagandaskrifter som Synspunkt fra “Dansk Esso A/S” eller “Medicinimportørforeningen”s Medicinal Debat.

Behandlingscentret “Von Veritas” tilbød PersonaleafdelingenSøren Spætte at modtage alkoholikere og andre stofafhængige til afgiftning, behandling og rehabilitering. Walter Lantz’ røde spætte var måske ikke lige i målgruppen. Så kunne der være mere relevans i en henvendelse fra “Nordisk Autogummi A/S”, der spurgte Søren Spætte: Skred DU i svinget sidste vinter? og fremhævede Continental vinterdæks fortræffeligheder.

En afsender, der kaldte sig “Ideas International” mente at Agent X9 vil have interesse i at deltage i en pressekonference, hvis personalet løber en risiko for at komme i stærkt belastende eller livstruende situationer. Det kunne vel nok være sagen for Agent X9 Corrigan! Han var populær hos mange virksomheder: “Stryhns Leverpostej ApS” meddelte, at Stryhns går ind på patémarkedet, hvilket angiveligt skulle være til fordel for betalingsbalancen. “American Express” faldbød et kreditkort med afregning i danske kroner, og det havde Corrigan vel ikke den store glæde af, ligesom “L.F. Facadebehandling ApS”s tilbud om perfekt betonrenovering næppe heller har interesseret agenten. “Trip Trap Byggelementer” røbede Gulvlakkens skjulte hemmelighed for Agent X9, og “Restaurant Balkonen” i Tivoli fortalte, at man glæder sig til at se Dem og vedlagde sit omfattende menu- og vinkort.

Den rå gunslinger Jonah Hex fik brev om en spændende sildenyhed fra “Marina Salg og Marketing Aps”. Der var tale om Siletter, som er et led i Marina’s “nye bølge” og angiveligt skulle have en brusende frisk smag. Mon ikke Hex foretrak helstegt bøffel! Heller ikke “Asea A/S”’ thyristor baserede systemer for hastighedsregulering af kortslutningsmotorer eller “Københavns Auktioner”’s fremsendte Auktionskalender for 1985 fik næppe westernmyten til at løfte et øjenbryn.

Seriemagasinet blev indbudt til en række konferencer af Bostadsdepartementet i Stockholm under overskriften Så bygger vi Sverige, og det legendariske blad fik fra “Skandinavisk Naturfarve Værksted” tilbud om et sundere indeklima med Aurora Naturfarve - det betingede alternativ, ligesom “Hotel Falcon Crest” på Vesterbrogade i København opfordrede til tegning af anparter i Danmarks første Time-Share hotel. Noget for Mike Nomad?

Den mest populære adressat var Superman. Pr-chefernes børnelærdom må have givet dem indtryk af, at den uovervindelige helt (det var før man vidste, han ville dø et årti senere) var altædende. Således henvendte “Jasas Autodele A/S” sig til Motorredaktionen på Superman og gjorde opmærksom på, at Calix 220 volts elektriske bilvarmesystem skåner helbredet, forlænger motorens levetid og mindsker forureningen - mon ikke Superman kunne gå ind for det?

“KTAS” tilbød ham at få en telefax gratis på prøve, “Alternaskolen Elverhøj” troede, han ville have gavn af et sammensurium af kultur, aktivitet, sund mad og kropsbevidsthed, “Celastic Distribution ApS” gjorde opmærksom på en elastisk gummimåtte, der er en naturlig løsning på ondt i ryggen, “Damgaard lager- og transportmateriel” påstod, at de fremstillede lagervognen som passer til dit behov, og mens “Børsen Forum” opfordrede ham til at starte eksportfremstød i Californien, inviterede “Landsforeningen for Erhvervsinteresser” ham til konference om det offentliges engagement i dansk eksportarbejde.

“Kilander & Partners” syntes, Superman skulle tage til møbelmesse i London, “Maizena-Kompagniet A/S” orienterede om de to nye grovbrødsblandinger trekorns og solkerne, “Landsforeningen til bekæmpelse af cystisk fibrose” fremsendte sin årsberetning og regnskab 1984, “Teknisk Forlag A/S” faldbød et opslagsværk for alle, der arbejder med kemikalier i hverdagen, “Ergomea Danmark” opfordrede ham til at prøvesidde Ergomea Stolen, som lægevidenskaben anbefaler, mens “EF institute” henvendte sig til Eksportchefen på Superman i det håb, at han havde brug for intensivstudier i sprog i udlandet med hyggelige værtsfamilier og gode hoteller.

Endelig meddelte “Forbruger-Kontakt” Superman, at direkte marketing er fremtidens reklame - joh tak!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Asger Pedersen »

Carsten Søndergaard skrev: 19. mar 2021, 23:46 Asger, kan du ikke også lige indeksere Kulørte sider, når nu du er i gang ;-)
Ville gerne, men det er jo noget af en større omgang, og jeg har gang i tre andre tegnerieprojekter i disse år, bl.a. Willy på norsk og et, der vil tilflyde dig selv om et års tid, hvis du blir interesseret.
Men selvfølgelig, hvis jeg tar et nr. om dagen, går der jo bare et par måneder med det 😇 tre hvis jeg tar Asterix Nyt (som jeg dog kun har få nr. af), Serie Nyt og Nemo med - absolut en mulighed. Men nu skal jeg bare finde de sidste 8 nr. af Seriejournalen... de ligger et sted i min ‘Intergalactic Disorder Zone #1’
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Asger Pedersen »

...og de dukkede op. Sjovt nok fylder de sidste otte numre mere end de første fjorten samt Fantasy (A4) og Serieskaberen...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Vigan »

Carsten Søndergaard skrev: 19. mar 2021, 23:58Behandlingscentret “Von Veritas” tilbød PersonaleafdelingenSøren Spætte at modtage alkoholikere og andre stofafhængige til afgiftning, behandling og rehabilitering. Walter Lantz’ røde spætte var måske ikke lige i målgruppen.
Jeg har ellers også altid haft mistanke om, at han var på speed.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev: 20. mar 2021, 07:13Ville gerne, men det er jo noget af en større omgang, og jeg har gang i tre andre tegnerieprojekter i disse år, bl.a. Willy på norsk og et, der vil tilflyde dig selv om et års tid, hvis du blir interesseret.
Aha, spændende ... alt sammen :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev: 20. mar 2021, 09:14 ...og de dukkede op. Sjovt nok fylder de sidste otte numre mere end de første fjorten samt Fantasy (A4) og Serieskaberen...
Det skyldes en helt bevidst beslutning:

Vi lå i alle årene i konkurrence med tidsskriftet Billedstorm, og jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg i de første år blev spurgt af velmenende kollegaer, "hvorfor Seriejournalen ikke også bliver trykt på glittet papir og med flad ryg" ligesom Billedstorm, hvis ambition helt klart var at lave en slags tegneseriens Levende Billeder. Men sagen var den, at det ville koste 10.000 kr. ekstra på årsbasis, og i modsætning til konkurrenten fik vi ikke 25.000 i tidsskriftsstøtte hvert år fra Kulturministeriet, selv om vi også ansøgte, så der var kun mig selv til at dække den udgift - og jeg havde på det tidspunkt allerede omkring 25.000 kr. ude at svømme.

I stedet for at konkurrere på flad ryg og glittet papir, tog jeg fra 1993 den beslutning, at Seriejournalen i stedet skulle konkurrere på sidetallet. Det ville være dyrere for Billedstorm at øge sidetallet, og vi havde folk nok, der gerne ville have deres artikler i. Nummer 13 var på 72 sider, nr. 14 og 15 var på 84 sider og Carl Barks-nummeret 16 var på 100 sider. Derefter fandt det et leje på 112-116 sider, halvanden gang mere end Billedstorms 48 sider. Da vi samtidig havde en heldig hånd med Carl Barks-nummeret, der trods stort ekstraoplag solgte hurtigt ud, Paw Mathiasen fiksede kioskdistribution fra nr. 17 og Gorm Transgaard kom på som annoncesælger, forbedredes økonomien så meget, at jeg fik mit udlæg tjent hjem og vi rigeligt havde råd til de tykke numre.

Jeg har lagt de sidste af Asgers indekseringer og forsider op. Tak for den fornemme indsats, Asger!

https://comicwiki.dk/wiki/Seriejournalen
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Indeksering af Seriejournalen 1-22 på Comicwiki

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fornemt arbejde af jer begge to.
Besvar