Tegneserieminder

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tegneserieminder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Alder er en bitch. Knæene gør ondt. Synet i forfald og erotik noget man læser om.

Ens lager oppe i knolden er fyldt op,

Minderne, sang Liva Weel, dem har vi lov at have. Og det er dem, som denne tråd handler om. Tegneserieminder.

En kærlig forårstråd hvor I alle er inviteret med til mindefest. Kom med jeres gode, kærlige, hyggelige og rare minder. Stunder hvor I bare nød tilværelsen. Måske fordi I fik nappet et værk, I længe havde længtes efter. Måske fordi I fik en signering og en god snak med en tegner eller forfatter, som I har et lille crush på. Måske bare en stille time for jer selv, i lænestolen og med en tegneserie i hånden eller så'n. You know?

Jeg lægger for.

Vi havde ikke mange glæder der i Øster Alling. En lille flække hvor jeg og min familie flyttede til. Jeg var seks år gammel og stadig uskyldig i alle livets forhold. Byen havde en vej, Hovedgaden og så et par mindre veje yderligere på kryds og på tværs. Der var en brugs, en bager og en købmand, men da lavprisvarehuse skød frem i Randers og mindre i Auning, så døde først brugsen, så bageren og til sidst købmanden. Fanget var man så, og kunne kun købe snolder eller blade, hvis man fik et lift, eller ens desværre for ofte fordrukne far var ædru. Så fanget var man.

Men to gange om ugen kom bogbussen. Jeg stod der troligt og ventede og kom simpelthen altid først ind. Jeg spurtede bag i bussen, for det var der tegneserierne var. Der var en begrænsning på fem styks pr. næse, og jeg tog altid en 20-30 stykker, så kunne jeg sidenhen vælge og vrage. Desværre var jeg ikke ene om dette lille trick, og det må have været et både trist og morsomt syn, når jeg med briller og dødsforagt strøg igennem bussen, ned bagi, ofte i kamp med to andre, der havde samme lyst til streger og striber. Lykke var det så, når man kom først og fik fat i helt spritnye udgivelser. Jamen altså.

Jeg husker dog allerbedst de øjeblikke, når man fik fat i enten vinylerne eller kassettebåndene. Jeg tog igen en stak, og det var hørespil, Prop og Bertha, Tintin især og andre, som jeg ikke lige kan huske nu. Og når man så kom hjem med dagens høst, fem tegneserier og plader og bånd, og hvis der var harmoni derhjemme, så var det kaffetid, læsetid og lyttetid. Jeg kan stadig flere passager af Tintin'erne udenad. Favoritterne var Flight no. 117 til Sydney, og I som har lyttet til det samme som jeg, I kan med garanti stadig høre Jørn Rose gå helt amok. Savate. Behøver jeg sige mere?

Der, i den lille stue, med hørebøffer på. Kaffe og sikkert noget guf af en slags, og så med albummet foran mig og lydene i knolden. Det var særlige stunder.

Så særlige faktisk, at jeg tidligere, når ungerne skulle puttes, bare satte et hørespil på. De findes på Spotify og Youtube, og så gassede vi i sengen. Jeg i midten og nød det nok mest. Hverken Osvald eller Ragna, som dengang var henholdsvis fem og tre, var lige så begejstrede. Dengang havde de jo heller ikke Tintin i blodet, som jeg havde, og beklageligvis får de det nok heller aldrig.

Det er der flere årsager til. Først og fremmest fordi der er så meget andet, de holder af, og det er fint nok. Men, og her går jeg lidt planken ud, så har de set tegnefilmene, og derfor gider de ikke rigtig lytte til hørespillene, og heller ikke læse Tintin. Jeg skal nærmest tvinge dem, og det er jeg ikke så god til. Så jeg undlader.

Jeg har ellers gjort hvad jeg kunne, tænker jeg, for at præge dem. Anden har vi læst. Buddy Longway, Storm, Fart & Tempo og den slags. Ja selv Sølvpil har fået en chance, men nix nej. Disse gæve værker har tabt til Fortnight, Minecraft og hvad der ellers er af let tilgængelige spil og sysler på diverse gadgets.

Måske kommer det? Måske.

Nå - mit tegneserieminde var altså bogbussen og hørespillene. Hvad med dig? Serven er givet, den er fri og jeg håber, at I vil lege med.



Skærmbillede 2021-03-20 124216.jpg
Skærmbillede 2021-03-20 124216.jpg (44.75 KiB) Vist 851 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserieminder

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan genkende en del af det, du skriver. Især den ugentlige bogbus. Jeg var med næsten fra starten af album-boomet, 1972. De første albums, jeg lånte, var Luftens Ørne #1 og Lucky Luke #2. Også jeg var ofte først i køen. Hos os var der en mælkekasse, og når de få nyankomne albums blev lagt deri, kastede vi os over dem som ulve. Hvis du kan huske de første albums, du læste, kan det være sjovt at opleve, hvordan man ved gensyn kan genkende hvert eneste billede, hvor man med senere læseoplevelser har glemt meget. De første gjorde stærkest indtryk. Heldigvis var det jo også meget gode tegneserier dengang i starten. Jeg skelnede i hvert fald ikke mellem oldies og newies, det var jo ikke nødvendigt dengang.

Mine største meet'n'greet oplevelser har nok været Carl Barks, Harvey Kurtzman, og Moebius. Før Carl Barks' turné i 1994 var det en umulig drøm at få lov at møde ham, og der blev da også helt stille på Det Kulørte Bibliotek, da han trådte ind. Jeg hilste ham som en af de første, med disse ord: "It's a great honor to meet you, Mister Barks." Han smilte, så sig omkring og svarede, "It's a great honor to be here."

Så var der jo Kurtzman til en UKCAC i London. Han sad og signerede, og en fan hev et gammelt EC MAD frem. "Oh, that's an oldie!" bemærkede Kurtzman. Så blev det min tur, og jeg hev et blankt postkort frem, som jeg altid gør til sådanne ting. Jeg bad om en dedikation, men beskeden som han var, skrev han mit navn øverst med meget større bogstaver end sin egen signatur nedenfor. Han havde en helt speciel signatur: Harvey Kurtz - og så en tændstikmand.

Moebius fangede jeg i forbifarten på vej ud fra en paneldiskussion, også ved en UKCAC (United Kingdom Comic Art Convention). Han var omringet af begejstrede fans, og jeg fik en hurtig autograf på et blankt postkort. "You are great!", udbrød jeg, og fik et stort smil.

Det var tider. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneserieminder

Indlæg af ovemunk »

Jeg har mange gode minder men de er uløseligt koblet med musik. Jeg var det man kaldte en "bogorm" hvilket vil sige at jeg tilbragte meget tid på biblioteket med at vælge bøger og høre musik. Vores bibliotek havde en pladeafdeling og der stod 4 grammofoner. Så kunne man vælge en plade og høre den i hovedtelefoner medens man læste, som regel tegneserier.

Favorit LPerne var "Abbey Road" og "Led Zeppelin" og favoritlæsningen var Tin Tin. Af den grund kan jeg f.eks ikke læse "Flight 714 til Sydney" i dag uden at høre "Octopus's Garden", "Come Together" eller en af de andre fra den LP svagt i baggrunden.

Skønne minder. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneserieminder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Even as we speak, så har Osvald og jeg åbnet for den store Beatlespose, og jeg var far-venlig og begyndte med Ob-la-di ob-la-da og den spillede vi et par gange. Ikke i én køre, men afbrudt af et par sange og videoer, som han valgte. Og så, da han mindst ventede det, du ved, 10 minutter senere, så spillede jeg nummeret igen, og jo - han nynnede med.

Ob-la-di ob-la-da først, og så ser vi, hvad der sker.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tegneserieminder

Indlæg af Robin »

Det bliver altså lidt en "genudsendelse" ,med det ER mine bedste minder eller stunder, om mand vil, nu vi er på vej ned af hukommelsens tågede stier. Jeg har SÅ mange gode minder og oplevelser med tegneserier, både nyere og ældre. De bedste har jeg dog haft i forbindelse ikke med biblioteker, men med antikvariater. Antikvariater, spørger du. Ja, det var sådan nogle butikker, som der ikke er mange tilbage af! Man kunne sælge og købe brugt læsestof: alskens bøger og blade.

Der er næsten ingen antikvariater tilbage. Søgeligt men sandt. En del af forklaringen er formodentlig som i andre tilfælde, at internettet har gjort det lettere og måske mere økonomisk givende for folk at skille sig af med deres brugte læsestof. Da JEG var barn, for 100 år siden, da var der antikvariater til. På Nørrebro i Elmegade var der flere gode vandingshuller som især i den mørke tid blev besøgt. Min mormor købte Coyote, som jeg senere hoppede på, samt andet om læger og sygeplejersker. Jeg kiggede på Skipper Skræk. Det andet havde vi jo!

I 2400 NV lå Onkel Buttes billige bøger. Her var jeg nået til Carlt, Poeten og lillemor, Wild West, Prærieserier, Akim. Kaptajn Mickey og Coco bøgerne, senere kom Raket serier til. Jeg har ikke tal på de gange, jeg har stået med de små blade og tænkt, at det var sære historier. Rum Tommy og en mand klædt usd som flagermus. Inde ved min skole i Hindegade/Fredericiagade lå der et antikvariat, her husker jeg tydeligt at have afstået fra indkøb af dem til fordel for mere Akim, Wild West og Prærie. Det var sør’me for mærkeligt

Fælles for antikvariaterne var, at de var petroleumsopvarmede, som jeg husker det, så der var en hørm af petroleum og af kold tobaksrøg, for ejerne røg altid af en elle anden grund. Det var ikke rart, og jeg var egentlig heller ikke så glad for brugte blade, men når nu serien ikke udkom mere, så var det jo den eneste udvej, både til Skipper Skræk, Carlt, Akim og senere Wild West og Prærie serien.

Ved Sjællandsgades skole lige overfor Simeons kirken lå et antikvariat. Manden der styrede det, hed Jarlrud. En gang så jeg ham i Fantask tale med Søren Petersen. Det var sært. Men en gang nogle år forinden var jeg i kælderen hos Jarlrud, og det lyder skræmmende, men ingen panik, tværtimod: stor glæde, for her fandt jeg et amerikansk Batman nr. 201, godt nok krøllet, men det var lykke i de år, hvor der ikke udkom nær nok superhelte efter min smag. Der var også nogle Raketserier. Det var første gang jeg købte nogle, 3 stk. for 75 øre og Skipper Skræk blade i lårtykke stråler til 25/35 øre pr stk. Me-en det var jo også brugte blade.

Jeg fik opbygget en kæmpe samling, som jeg senere i 1. g. solgt til en på Amager, så jeg kunne købe mit første B & O stereoanlæg, intet mindre!

Jeg forbinder tit disse besøg i antikvariater med juletid, fordi det var det ofte, og så fordi det var som juleaften, når man kom ind i et antikvariat dengang og bare kunne gå amok! Og når jeg i dag læser ældre blade, så minder duften mig om jul! Men også om sommerhus, hvor der tit lå/ligger nogle gode stabler af gamle tegneserier.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneserieminder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Andre minder?

Fart & Tempo. Hvor er det fedt med en dyne af tid, og en kæmpe stak F & T, som skal kigges igennem, sorteres og den slags...
Besvar