Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af yogibear&booboo »

Det er jo det, Dan Turell har skrevet et digt om, kender det fra terminsprøve i niende klasse eller hvornår nu det var. Hvis Store Stygge Ulv faktisk fangede de tre grise, hvad skal han så stille op med sin tilværelse?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Erling Søby »

Eller hvis Grimm E. Ulv rent faktisk fangede Hjulben...

Megamind-filmen har samme tema: Det lykkes langt om længe superskurken Megamind at få ram på superhelten Metro Man. Efter et par dages fryd, hvad så? - Megaminds liv har ikke længere noget formål... og alle hans geniale planer har han ikke længere brug for. Løsningen er selvfølgelig, at han må skabe en ny superhelt, så han igen har én at kæmpe imod.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Maverick »

yogibear&booboo skrev: 31. mar 2021, 00:00 Det er jo det, Dan Turell har skrevet et digt om, kender det fra terminsprøve i niende klasse eller hvornår nu det var. Hvis Store Stygge Ulv faktisk fangede de tre grise, hvad skal han så stille op med sin tilværelse?
Det er den fremragende "Dagens Disney Evangelium" 8)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2SDrnssKndc[/youtube]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 30. mar 2021, 00:13
Laila J. Graf skrev: 29. mar 2021, 20:36Til gengæld bliver jeg jo heldigvis heller aldrig færdig, hvilket jo faktisk ville være den VIRKELIGE tragedie :)
Egentlig en meget interessant eksistentiel problemstilling her.

For hvis man nu forestiller sig nogen, der i en stor del af sit liv samler på noget bestemt, og så en dag pludselig er færdig med det. Man har samlet alt. Der ER simpelthen ikke mere at samle. Man har det hele, fuldstændig komplet.

Hvad ville man så gøre?

1. Ånde ud, fordi man havde opfyldt/mistet sin livsopgave.
2. Miste forstanden, fordi man havde mistet sit livsmål.
3. Miste forstanden, fordi man faktisk ikke troede, det var muligt.
4. I en høj alder begynde at samle på et eller andet tilfældigt andet, som man aldrig før havde haft interesse for. Bare for i desperation at give sig selv en ny livsopgave.
5. Glæde sig ukristeligt hele vejen gennem otiet og frem til gravens rand.

Åh. Herligt. En god debat. De er jo skrupskøre de samlere, slet og ret. Mon ikke, at man skal være samler for til fulde at forstå samleriet, sådan til fulde? I think so.

Det at samle har fyldt mit liv. Både på godt og ondt, heldigvis mest det første.

Mine forældre samlede ikke. De var dysfunktionelle, med druk på min fars side, og svær epilepsi på min mors, og jeg tænker, at samleriet gav mig psykiske ar og at samleriet i en vis forstand blev min redning. Her var der nemlig noget, som jeg dels kunne overskue, dels kunne kontrollere.

I har hørt eller læst min historie før, så den springer jeg let og elefant over. Trist læsning på en forårssoldag.

Så lad mig fortælle noget andet.

For hvad nu, hvis der ikke er mere at samle på? Det vil være så tomt og ens liv ville miste en værdifuld del, tænker jeg.

Jeg ville nok gøre som Laila, finde noget andet at samle på.

For det at samle giver mig stor glæde. En glæde der er spredt godt ud, og som har beriget mig. Hør blot her:

1) Jeg har fundet fæller i det at samle. Jeg har mange og endda flere langvarige venskaber med samlere, flere endda som jeg aldrig har mødt. Ja ja. Venskaber, skriver jeg, og det er nok en tilsnigelse. Og så alligevel ikke. For de her folk ude i verden, de forstår mig. De deler min glæde, de deler ud af deres glæder. At møde andre samlere, at se fotos af deres samlinger, at få lukket huller ved hjælp af ens samlernetværk, at kunne diskutere bizarre ting som fx farver, fejltryk, varianter, ditten og datten. Spild af tid men også fantastisk rart at en i øvrigt uoverskuelig verden med alle dens møgting og lort og krige og bandekrig og hvad ved jeg... Når jeg taler med samlere, så er døren til omverdenen jo lukket. Jeg behøver ikke tage stilling til noget som helst, andet end det, altså, jeg selv vælger. En slags eskapisme er det.

2) At får orden. Om det så bare er på en reol. At se bøgerne side om side. At se numrene vokse fra 1 til fx 21. At vide, at i den historie er der en reference til dén historie, og at det tema der, det kan man også finde i den bog. Nørderi fra ende til anden. Ubrugelig viden, men så alligevel ikke. Jeg vover den påstand, at i det hul jeg voksede op i, med en elendig far og en mor, der ikke kunne, så var det at samle og det at samle tegneserier, alfa og omega. Jeg fik en ramme, der var anderledes end min virkelighed. Jeg lærte om andre verdener, om science fiction, om forskellige genrer, og jeg fik fortællinger til min fantasi og et udsyn og en indsigt, som hverken mit hjem eller min folkeskole formåede. Jeg kunne skabe orden. Jeg fik i hobetal af indtryk, og jeg lærte at læse, at forstå, at finde værdier. Alt sammen noget, som jeg jo nok undertiden skulle have fået tillært mig, men det skete bare samtidig med at jeg samlede.

Undskyld at det bliver rodet. At det ER rodet. Jeg orker ikke at sætte alt for meget system i mine ord lige nu. Det må være sådan.

Jeg kunne finde på at oprette en tråd med titlen: Glæder ved at samle. Ja, det kunne jeg.

Men der er selvfølgelig også mindre heldige sider. Da jeg for få år siden gennemgik en svær livskrise, så solgte jeg ud. Alt skulle væk. Og jeg opdagede, at jeg var blevet en byrde lettere. At jeg ikke længere behøvede at samle. At jeg sagtens kunne stå på egne ben. Jeg behøver nu ikke længere lægge femcifrede beløb hos diverse tegneseriebutikker, og jeg behøver ikke have alt. Jeg er nok stadig samler, men kan nu kontrollere det, og samlerglæden er blevet afløst af læseglæden, og jeg får læst betragteligt flere værker nu, end jeg tidligere har gjort.

Tidligere har jeg købt album som end ikke blev skimmet eller læst, men blot sat ind på sin plads i reolen. Og det er da skørt. Et album til fx 400,- som jeg slet ikke havde glæde af, men som bare røg ind på hylden, blot for at stå ved siden af de andre.

Hvis jeg skal skrue helt op for dramatikken, så kunne jeg påstå, at jeg var afhængig af tegneserier. Af at købe og eje dem. Og afhængigheder er ikke sunde, tænker jeg.

Jeg har set mange samlinger efterhånden. Både sådan 'rigtigt' og fra distancen, når jeg går på nettet og ser fotos. Jeg elsker det, og det hiver i mit samler-jeg. Havde jeg råd, ville jeg samle som dem.

I et af Carstens fem mulige valg, er der flere triste valg. Det kan jeg tilslutte mig. Paradoksalt i grunden, da jeg jo holder af at samle. Lige nu samler jeg ikke. Jeg har mange, rigtigt mange, drengebøger og flere dubletter af de bøger. Giver de mig glæde? Nej. Ikke umiddelbart. For de ER der bare. Som passiver. Men hvis jeg tager dem ned i stuen (de er på mit bibliotek - et af mine yndlingsrum), og bruger tid på dem, bevidstgør mig om den, så er de aktiver. Jeg ser på forsider og bagsider, læser om handlingerne, kigger bøgerne igennem, glæder mig over motiverne og et væld af minder og nye historier pisker frem.

Jeg behøver ikke længere standse op ved hvert antikvariat eller loppemarked. Men jeg gør det gerne.

Åh for helvede. Rod og hverken pointe eller noget. Sorry. Jeg blev bare lige fanget.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Laila J. Graf »

Pointe eller ej, der er mange rigtige betragtninger!

Jeg kan genkende meget af det.
Jeg har også ting jeg har samlet sammen, bare for at have det. Noget skyldes helt klart en snert OCD - det med f.eks. at have huller i en serie, det kan jeg bare ikke have... så jeg køber også det, jeg egentlig ikke gider.
Jeg sætter f.eks. ikke super meget pris på jumbobøger, men altså, jeg ville have nogen af dem i samlingen (og så skal jeg jo have resten) og jeg kan lide at have dem alle stående, ryg mod ryg i en lang række - det ser godt ud.
Så selvom det er lidt tåbeligt, så giver det en anden slags glæde, end selve læseglæden. Kompletisme-glæde og visuel-glæde.

Jeg har også en slags katalogiserings-glæde. Jeg kan godt lide at skabe overblik og lave lister. Jeg kan godt lide at vide ting. Jeg kan godt lide at være hende der ved ting, så jeg kan dele det med andre. Jeg kan godt lide at være hende andre spørger og en gang imellem have lidt ekspertstatus - hvem vil helt ærligt ikke gerne kunne være den (een af de) bedste til noget?


Men det vigtigste, i mit brede liv, er klart det du startede med - venskaberne og tilhørsforholdene!
Halvdelen af de tætteste venskaber jeg har, kommer fra nørdesammenhænge. Og det samme gælder en kæmpe andel af det som kan kategoriseres som gode bekendtskaber.
Og det er både fordi de er gode mennesker, som jeg i den grad sætter pris på at have i mit liv og fordi jeg kan dele min store interesse med dem - hvem pokker vil ellers forstå glæden ved at få en sjælden udgivelse til en god pris, eller hvorfor det klart var en god ide at bruge 50.000kr på at købe en samling!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Den tid der er tilbage. Her mærker jeg alderen og det er noget pis.

Har I oprettet testamente? Ikke sådan testamente som sådan, men mere i forhold til jeres tegneserier?
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Vigan »

Jeg har utallige gange tænkt "Hvis jeg døde i morgen, så ville min kone og mine børn sandsynligvis smide alle mine tegneserier til forbrænding. Jeg burde testamentere dem til [en ven, der selv samler og ville sætte pris på dem]." Men han er på den anden side ældre end mig, så det ville ikke give meget mening i længden. Så det er aldrig blevet til noget.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Altså hvis din ven og du nu stillede træskoene, så i mangel af bedre, Vigan, så lever jeg længe :D
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Vigan »

:lol:
Du kommer på som nummer tre i arvefølgen... hvis jeg får mig taget sammen.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Asger Pedersen »

Det har osse strejfet mig, at ingen af mine børn har nogen interesse i min samling. Jeg håber når jeg blir pensioneret, at jeg kan tage mig sammen til at sælge noget fra. Skulle jeg stille træskoene inden, står min kone med 3-4 tons tegneserier; men hun kan jo spørge herinde, om der er nogen, der gider hente dem 😎
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Stik hende mit nummer, Asger. Jeg skal alligevel forbi Vigan og kan gøre et stop på vejen hos dig. 😇
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 3. apr 2021, 15:26 Det har osse strejfet mig, at ingen af mine børn har nogen interesse i min samling. Jeg håber når jeg blir pensioneret, at jeg kan tage mig sammen til at sælge noget fra. Skulle jeg stille træskoene inden, står min kone med 3-4 tons tegneserier; men hun kan jo spørge herinde, om der er nogen, der gider hente dem 😎
Jeg nupper gerne dine Kalar, for de er klar galar.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Asger Pedersen »

GoogaMooga skrev: 3. apr 2021, 15:38 Jeg nupper gerne dine Kalar, for de er klar galar.
😀Du har allerede købt mine dubletter. Jeg købte hele serien hos Jussi i Pegasus for, tror jeg, 65 kr. Der manglede en håndfuld, som han sendte, da han fik dem ind. Fin service.

Nå, min bankrådgiver vil ha, jeg blir 108. Så han kan nå at få sine penge tilbage...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 3. apr 2021, 20:19
GoogaMooga skrev: 3. apr 2021, 15:38 Jeg nupper gerne dine Kalar, for de er klar galar.
Jeg købte hele serien hos Jussi i Pegasus for, tror jeg, 65 kr. Der manglede en håndfuld, som han sendte, da han fik dem ind. Fin service.

Det var ligegodt det bedste kup, jeg endnu har hørt om! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvad vil du gerne samle færdig i den tid, du har tilbage?

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg har faktisk lavet testamente på min samling.
Min mand kunne ikke være ligeglad og jeg er lige ved at tro, at hans største frygt er, at jeg dør før ham, så han skal stå alene med det hele :P

Så jeg har gjort det sådan, at AC får lov til at plukke i samlingen ift. hvad han mangler, mod at han så sørger for at fjerne det fra hjemmet, så min mand ikke står med det. Så skal AC så sælge resten, men kun til medlemmer af Dansk Donaldist-Forening - og pengene skal så gå til foreningen :) På den måde kommer min samling ud til folk der sætter pris på den og mange af mine gode venner kan komme til at gøre rigtig gode handler og foreningen kan overleve på arven længe og f.eks. bruge det til kun at have et symbolsk kontingent eller lave nogle sjove udgivelser eller sådan noget.
Det ville glæde mig fra min lille sky :)

Men skulle nu min nevø eller niece vise sig at blive ægte samler, så er jeg klar til at ændre testamentet, men odds er nok ikke så store... dør AC før mig må jeg lige tage op til overvejelse om, hvad jeg så gør :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar