Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af GoogaMooga »

De var der alle vegne, Seriebiblioteket albums, med deres flotte sølv/gule forsider, dengang i starten af 1980'erne. Creme de la creme fra avisseriernes guldalder. Flash Gordon, Hopalong Cassidy, Barney Baxter, Dick Tracy, King of the Royal Mounted, Mandrake - fik vi flere?

Det sku' være så godt, men så var det faktisk... lutter knaldtilbud. Supermarkedernes bladsektioner bugnede med dem. Hvorfor? Hvad gik galt? Var det egentlig ikke den sidste så'n rigtig gode idé fra Gutenberghus? Selv amerikanerne har ikke genoptrykt "Barney Baxter". Men Gutenberghus, de kunne.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg vil tro, de solgte ret godt efter vore dages standart: måske 5000-20000 stk, men Gutenberghus var jo vant til mget store oplag på ugeblade, AA&Co solgte vel stadig over 200.000, så de har ikke syntes, det var umagen værd. Jeg købte dem og har dem stadig (og vist et sæt dubletter etellerandetsted), og jeg ser dem jævnligt på loppe- eller andre markeder, så der må være solgt en del.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 26. mar 2021, 20:54Hvad gik galt?
Alt, formentlig. Det var slet ikke på mode at udgave/genudgive 40-50 år gamle tegneserier i albumform, som det er i dag. De fleste mennesker, der tænkeligt havde stiftet kendskab med serierne i deres barndom, havde lykkeligt glemt det og læste slet ikke tegneserier mere. Dem, der læste tegneserier i 1980, var næsten udelukkende børn og unge, og for dem så det her uendeligt kedsommeligt og gammeldags ud. Og så var de trykt på luset papir og i to farver. Det så herrens ud og fik sølvfolien til at virke latterlig. Og de var kun i kioskdistribution.

Det var i øvrigt Jørgen Sonnergaard, der havde foreslået Gutenberghus at udgive dem.
GoogaMooga skrev: 26. mar 2021, 20:54Var det egentlig ikke den sidste så'n rigtig gode idé fra Gutenberghus?
Gutenberghus har kun fået fire gode idéer inden for tegneserier i løbet af næsten 150 år:

1. Udgivelse af Knold og Tot (1911)
2. Udgivelse af Anders And & Co. (1949)
4. Udgivelse af Fart og tempo (1966)
5. Ophør med udgivelse af tegneserier i nævneværdigt omfang, så andre kan få lov til at gøre det ordentligt (2010)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 27. mar 2021, 00:01 5. Ophør med udgivelse af tegneserier i nævneværdigt omfang, så andre kan få lov til at gøre det ordentligt (2010)
:lol:

Interessant, at det var lige netop Sonnergaard, der kom på idéen. Han var jo med til at lancere de store "COMICS" bøger i 1972, der gjorde mig til tegneseriefan og senere samler.

Valget af to farver var nok for at give dem et skær af oldie og patina. De generede ikke mig i nævneværdig grad, men jeg beholdt vist kun Barney Baxter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af The Elder »

Jeg købte dem ikke, for det var alt for gamle (og kedelige) serier til, at lokke mine lommepenge fra mig.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af Robin »

Carsten:
“Gutenberghus har kun fået fire gode idéer inden for tegneserier i løbet af næsten 150 år:

1. Udgivelse af Knold og Tot (1911)
2. Udgivelse af Anders And & Co. (1949)
4. Udgivelse af Fart og tempo (1966)
5. Ophør med udgivelse af tegneserier i nævneværdigt omfang, så andre kan få lov til at gøre det ordentligt (2010)”

3) ? Zorro?🤗😄

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor floppede Seriebiblioteket så fælt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev: 27. mar 2021, 08:113) ? Zorro?🤗😄
Ups, trykfejl :oops:
Besvar