Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Som man kunne læse i en anden tråd, er den dansk-producerede tegneseriealbum "Ørsted - han satte strøm til verden" nu trykt i over 5.000 eksemplarer og indtil videre solgt i over 4.500.

Men hvordan er det gået de andre tegneseriealbum/graphic novels af danske forfattere og tegnere udgivet i 2020? Hvor mange har de solgt - og er salget af dansk-producerede album/graphic novels gået op eller ned sammenlignet med tidligere år?
Vedhæftede filer
csm_Ørsted_forside_4fa7b7e97a.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Der er i hvert fald kommet en del:

Ørsted - han satte strøm til verden (Bech/Milton/Pedersen)
Eks Libris 10 (Madsen/Bech)
Sussi Bechs Samlede Værker 6 (Bech)
Sussi Bechs Samlede Værker 7 (Bech)

HCØ (Prætorius/Roland/Snejbjerg/Inigo)
Den Magiske Spinel (Wandel/Meisler)
I morgen bliver bedre 2: Dronningen (Stjernfelt)
Den lille bog om ... (Mørch)
Frankenstine (Kramhøft/Aden)

Samtidig (Rehr)
Min nat med dig (Lundme/Tornager)
Noget frygteligt er altid lige ved at ske (Kramhøft)
Kosmonaut (Vinther)
Esben er bitter 3 (Christiansen)
Døden (Pisket)

Anders tegner dagligt

Corona (Spedsbjerg)

Det bliver et langt liv (Spedsbjerg)

Mira #rejse #paris #savn (Lemire/Bregnhøi)

Ønskekuglen (Vedsøg/Illum)

Hasse får et lic (Sigsgaard/Elkjær)

Repulsive attractiion (Steptoe)

Det er okay at føle (Eriksen)

Legenden om ridder Ivan (Doctor)
Mortensen 6: Tulipan-notatet (Jakobsen)
Ka, den skøre slange (Dahl)
Sidste trip (Breuning)
Kit McCoy (Kring)

Kulkælderen 5
Radbrækket 6
Tuberculosis (Villadsen)
Sagaen om sejd (Hovmand-Hansen)

Carlo Garn og Spøgelset (Nielsen)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg kunne forestille mig, at "HCØ", "I morgen bliver bedre 2" og Piskets "Døden" havde haft et pænt salg i 2020. Og måske Stinestregens "Corona".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mon ikke Maren Uthaugs "Ting jeg gjorde" og Morten Ingemanns "Og det var Danmark" slår dem alle? Det tror jeg.

Måske lidt svært at kalde dem for "et album", men det samme gælder vel også en del af de andre nævnte udgivelser.

Under alle omstændigheder godt at se, at listen er lang.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 4. apr 2021, 23:24 Mon ikke Maren Uthaugs "Ting jeg gjorde" og Morten Ingemanns "Og det var Danmark" slår dem alle? Det tror jeg.
Måske lidt svært at kalde dem for "et album", men det samme gælder vel også en del af de andre nævnte udgivelser.
Og måske lidt svært at kalde Uthaugs enkeltbilledvitser for "tegneserier". Jeg kom selv til at gøre det med Gettermanns "Helle" engang og fik at vide, at tegneserier bestod af mindst to billeder.

Men hvordan har tegneserieåret 2020 været for de danske tegneseriealbum salgsmæssigt? Godt eller skidt?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 5. apr 2021, 01:22Men hvordan har tegneserieåret 2020 været for de danske tegneseriealbum salgsmæssigt? Godt eller skidt?
Det har været fremragende, ligesom det har for litteratur i det hele taget og enhver anden form for hjemmekultur som fx film- og tv-streaming, bræt- og computerspil o.lign. Folk har haft masser af tid til at læse og masser af penge til at anskaffe lekture for, når nu de ikke kunne bruge dem på at gå ud at spise, gå i biografen og i byen i det hele taget, tage ud at rejse osv. osv. Så på en måde er der kommet NOGET godt ud af coronaen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 5. apr 2021, 22:06
Frank Madsen skrev: 5. apr 2021, 01:22Men hvordan har tegneserieåret 2020 været for de danske tegneseriealbum salgsmæssigt? Godt eller skidt?
Det har været fremragende, ligesom det har for litteratur i det hele taget og enhver anden form for hjemmekultur som fx film- og tv-streaming, bræt- og computerspil o.lign. Folk har haft masser af tid til at læse og masser af penge til at anskaffe lekture for, når nu de ikke kunne bruge dem på at gå ud at spise, gå i biografen og i byen i det hele taget, tage ud at rejse osv. osv. Så på en måde er der kommet NOGET godt ud af coronaen.
Men ingen danskproducerede titler, der har skilt sig særligt ud salgsmæssigt?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 6. apr 2021, 15:57Men ingen danskproducerede titler, der har skilt sig særligt ud salgsmæssigt?
Karoline Stjernfelts I morgen bliver bedre skiller sig bestemt ud salgsmæssigt, hvilket sådan set også var forventeligt. Men bind 2 udkom kun en måned før jul, og det er jo lidt svært at sammenligne salget af udgivelser, der udkommer allersidst i et kalenderår med nogle, der udkommer tidligt. Sådan er det med kalenderår.

Uanset hvad var 1. oplag af bind 2 og 3. oplag af bind 1 udsolgt på tre uger.

På internationalt plan blev rettighederne købt til Ida Rørholm Davidsens "Lonely Journey" (tjekkisk, polsk og engelsk (verdensrettigheder)), til Frances A. Østerfelts, Anja C. Andersens og Anna Blasczyks "Marie Curie - Et lys i mørket" (rumænsk, engelsk (USA), tysk og polsk) til Anne-Mette Kjærulf Lorentzens "Skamlebben" (engelsk (verdensrettigheder)) og til Benni Bødkers og John Kenn Mortensens "Julebestiariet" (tjekkisk, russisk) - af dem af Cobolt udgivelser, som jeg har kendskab til, fordi Cobolt selv er medindehaver af rettighederne.

Internationalt iøjnefaldende er også Mikkel Sommers og Tore Rørbæks "Shingal" fra Forlaget Forlæns. I årets løb blev rettighederne købt til udgivelse på arabisk, fransk, tysk, russisk og svensk.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det mest solgte dansk-producerede tegneseriealbum i 2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 6. apr 2021, 23:54Karoline Stjernfelts I morgen bliver bedre skiller sig bestemt ud salgsmæssigt, hvilket sådan set også var forventeligt.
Godt at høre. Den ser også rigtig god ud.

I-morgen-bliver-bedre-2-forside[1].jpg
I-morgen-bliver-bedre-2-forside[1].jpg (56.93 KiB) Vist 884 gange
Carsten Søndergaard skrev: 6. apr 2021, 23:54Internationalt iøjnefaldende er også Mikkel Sommers og Tore Rørbæks "Shingal" fra Forlaget Forlæns. I årets løb blev rettighederne købt til udgivelse på arabisk, fransk, tysk, russisk og svensk.
Den var også heftigt eksponeret i Kulturministeriets stand på Angoulême, hvor Torbens agent holdt non-stop-møder. Jeg tog den ikke med på min liste, da den udkom november 2019.

Det kunne være interessant at høre fra nogle af de andre forlæggere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar