Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har jo i næsten tre år skrevet for Bornholms Tidende. Kernen har primært været tegneserier, men der har også været enkelte afstikkere. Blandt andet har jeg været forbi kalligrafi, backgammon, tryllekunst og madlavning. Målgruppen har været øens børn, og det har været fantastisk.

Jeg har også skrevet artikler for voksne. Primært anbefalinger af litteratur, og det har også været sublimt at beskæftige sig med dette.

Sidst i januar måned blev jeg kontaktet af en journalist fra TV2 Bornholm. Jeg havde ikke mødt ham før, men han havde dels læst mine skriverier, dels set de optagelser, som jeg var en del af. Blandt andet hvor jeg fortalte om tegneserier og anbefalede tegneserier til børn, samt vores 1-dages tegneseriefestival, Børnenes tegnseriedag, hvor blandt andet Thierry Capezzone medvirkede. Endelig er han ret glad for tegneserier selv, og det var vel et match made in heaven.

Han har fået lov til at lave en lille serie om tegneserier, og spurgte mig, om jeg kunne og ville medvirke. Jeg svarede, at det kan vi da tale om, og så har vi sidenhen mødtes et par gange på Skype, og endelig her i marts live. Og har fået flikket et koncept sammen, en serie på i alt fem afsnit af cirka 30 minutters varighed pr. gang. To semifinaler og en finale.

Vi efterlyser otte deltagere, som parvis skal dyste om at komme i finalen. Optagelserne foregår i TV2 Bornholms studier i Aakirkeby, og alle udsendelser optages samme dag. Så man skal altså afse en samlet arbejdsdag, hvis man ønsker at være med.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at der er ikke honorar for at deltage. Det er der ikke afsat midler til.

Men det er alligevel flere gulerødder, og jeg håber, at enkelte kunne fristes.

Man ankommer med fly dagen inden optagelserne. DAT flyver til og fra både Jylland og København, og du bliver afhentet i lufthavnen, og naturligvis fragtet retur på hjemrejsedagen. Man kommer altså dagen INDEN, så jeg og redaktionen kan briefe om optagelserne mm.

Man bliver indkvarteret på en af øens bedste hoteller, Green Solution House, lækkert hotel på Strandvejen i Rønne, og der er aftensmad og morgenmad inkluderet. På optagedagen er der mad i TV2 Bornholms kantine.

Der er præmier, få og beskedne. Til alle semifinalister er der 4 flasker vin, samt 2 kasser med øl fra øen. Og kommer du i finalen er der et gavekort til tre dages overnatninger på Hotel Griffen, som ligger i Rønne. Tre dages overnatninger med fuld forplejning for to personer, samt fly tur/retur.

Hvad går det ud på?

Jo. Vi vil gerne vise tegneserier, så man skal/må præsentere 3-4 styks (der er afset cirka 3 minutter til denne præsentation), som man selv holder meget af. Man skal vise dem, og kort fortælle om hver enkelt. Jeg ved godt, at det er sparsomt med tid, men der skal også være tid til lidt indledende ping-pong mellem værten og deltagerne, og så selvfølgelig selve quizzen. Quizzen er let, for vores primære målgruppe er børn, så jeg tænker klart, at langt de fleste herinde kan deltage. Let, skriver jeg, og det er selvfølgelig med forbehold. Der vil være 3 små indledende runder, hvor man får point, men så stiger sværhedsgraden og når det bliver sværest, er der kun lidt tid, og spørgsmålene lidt mere tricky.

Udsendelserne vil blive vist ultimo september, og skal lægge op til efterårsferien, hvor vi atter afholder Børnenes tegneseriedag. Mere om sidstnævnte om ikke så længe, for igen i år vil vi efterspørge værker fra forlag og tegnere, samt invitere (mod betaling) to til tre tegnere til dels at afholde workshop, dels stå for noget reelt undervisning i et emne, som vi aftaler nærmere. Jeg skal skynde mig at sige, at også her er der transport og overnatning samt forplejning. Men mere om det lidt senere.

Nå. Hvis man er interesseret i at deltage i disse udsendelser, så kan man fange mig enten her i tråden, eller via private beskeder. Jeg har en mere detaljeres 'plan' hvori der indgår forskellige optagedage, for det er desværre sådan, at deltagerne skal kunne være samlet på samme optagedag. Det er lettest og billigst sådan.

Men lad mig høre fra dig.

Min rolle? Jeg får honorar for dagen, og overnatter også på Green Solution. Jeg og TV2 vil være vært for middagen dagen inden optagelserne. Og så skal jeg være dommer. En rolle, som jeg glæder mig voldsomt til.

Så altså. Kom frisk. Kom glad.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af GoogaMooga »

Lyder godt, Berti - tillykke med det! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har jo ikke mødt alle herinde, men tænkte faktisk på dig, Googa samt Robin som det ene par. I er begge vidende herrer og har det der særlige glimt i øjet.

Jeg som det ene par, måske?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Erling? Som en del af et par?
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Asger Pedersen »

Har du en dato, hvornår det skal løbe af stablen? Eller er det 1. April?
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

He he.

Ja. Det er en 1. april spøg. Desværre uden at nogen faldt i.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Robin »

Jeg tænkte det, derfor holdt jeg mig lidt tilbage 8) men den er godt udviklet - ønsketænkning? God påske fortsat🐣

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er stor fan af første april, og lavede for en del år siden en ret effektfuld en på min daværende arbejdsplads, Sankt Annæ Gymnasium.

I min daværende klasse var der to piger, som begge havde fædre der var noget indenfor skuespil og teater. Den ene fik flere roller i James Bondfilmene, og den anden blev blandt andet direktør for et af landets største teatre. Så da jeg fortalte min klasse, at vi i dag fik besøg af to skuespillere, og byggede på, at jeg havde talt med begge pigers fædre om det, så troede ungerne på det.

De to skuespillere, og den ene ville være en ung Mads Mikkelsen, ville komme i 3. lektion, på en i forvejen aftalt tid, så ungerne fik tid til at lave mini-plancher, forberede spørgsmål mm. og vi inviterede vores naboklasse ind også. Alle var ellevilde og spændte.

Den anden klasse samt deres to lærere kom ind til os, pigerne havde sat håret og spørgsmålene var parate. Der var en elektricitet i rummet og man kunne høre en knappenål falde, da det bankede på døren.

Forinden havde jeg aftalt med en anden kollega, at han skulle banke på vores dør præcis på det aftalte tidspunkt. Jeg åbnede døren og han sprang ind, og vi råbte begge APRIL NAR...

Vi havde en fest, men nøj hvor blev ungerne sure. MEGET sure.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

DR har været leveringsdygtig i flere april pranks henover tiden. Flere fine og endda næsten klassiske...

Jeg husker den opstandelse der var, da DR fortalte, at der i visse spanske byer blev skabt påskeæg og i disse anbragte man levende kyllinger, og at disse kyllinger blev sprøjtemalet inden, i lilla, røde og gule farver.

Eller da DR havde en filmhold i Folketingen, hvor der var kaos og flyttefolk. Sagen var, af hensyn til det generelle overblik for både Folketingets gæster samt de 179 folkevalgte, så havde man valgt at give stolene farver alt efter hvilket parti, man var i. Det hele så meget realistisk ud, og jeg husker ikke hvem der fortalte om det, måske Folketingets formand, men det virkede ganske rigtigt.

Eller i 80'erne, da det danske fodboldlandshold var på deres højeste, og vi stod overfor endnu en kvalifikation, så kom bomben, at Frank Arnesen havde aner i det færøske, og det Færøske fodboldforbund havde brug for en frontfigur. Både i forhold til eksponering generelt, men også som en forstærkning til holdet. Jeg mener, at Frank skulle agere spillende træner...

Har du nogle, som du vil dele?
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Vigan »

Jeg havde i starten af firserne to klassekammerater, som lavede en aprilsnar med en af vores medkollegianere på Dalgas-kollegiet i Skive:

Han var meget stolt af sin 2CV, så de udarbejdede et brev, som begyndte med ordene "Vi har bemærket din utrolig velholdte 2CV og vil derfor tilbyde dig et års gratis medlemskab af Skive 2CV-klub..."

De fik et par lærere fra vores handelsskole til at underskrive og sætte et officielt udseende stempel på (placeret indover teksten, så det var ulæseligt), og så satte de det i plasticomslag under vinduesviskeren.

Dagen efter sad vi i kollegiebaren, da Kim kom jublende ind og refererede brevet og glædesstrålende gav sig til at beskrive vilkårene og årsprogrammet: "... og selv når jeg skal til at betale kontingent til næste år, koster det jo kun 200 kroner, og så skal vi køre i kortege til Sydfrankrig og på vinsmagningsturné til alle de bedste vingårde, og klubben giver gratis adgang til biludstillinger og messer i hele Norden, og..."

Og mine to klassekammerater sad og dukkede sig og blev mere og mere flove ved, at de til sidst var nødt til at prikke hans ballon i stykker, og først da han i sin iver begyndte at tilbyde omgange til alle, følte de sig nødt til at fortælle ham, at det var løgn, og måtte se al gassen gå af ham, da skuffelsen sivede ind.

Da lærte jeg, at en aprilsnar skal være ubehagelig i starten (for eksempel "Du skal efterbetale 9.647 til elregningen, fordi du altid sidder og spiller på din Commodore 64", som vi lavede året efter med en anden medkollegianer), så det bliver mindet om den efterfølgende lettelse, der bliver siddende, og ikke skuffelsen over noget, man blev viftet om næsen med, men aldrig fik.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Vil DU være deltager i en tegneseriequiz på tv?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vigan skrev: 2. apr 2021, 13:14 Jeg havde i starten af firserne to klassekammerater, som lavede en aprilsnar med en af vores medkollegianere på Dalgas-kollegiet i Skive:

Han var meget stolt af sin 2CV, så de udarbejdede et brev, som begyndte med ordene "Vi har bemærket din utrolig velholdte 2CV og vil derfor tilbyde dig et års gratis medlemskab af Skive 2CV-klub..."

De fik et par lærere fra vores handelsskole til at underskrive og sætte et officielt udseende stempel på (placeret indover teksten, så det var ulæseligt), og så satte de det i plasticomslag under vinduesviskeren.

Dagen efter sad vi i kollegiebaren, da Kim kom jublende ind og refererede brevet og glædesstrålende gav sig til at beskrive vilkårene og årsprogrammet: "... og selv når jeg skal til at betale kontingent til næste år, koster det jo kun 200 kroner, og så skal vi køre i kortege til Sydfrankrig og på vinsmagningsturné til alle de bedste vingårde, og klubben giver gratis adgang til biludstillinger og messer i hele Norden, og..."

Og mine to klassekammerater sad og dukkede sig og blev mere og mere flove ved, at de til sidst var nødt til at prikke hans ballon i stykker, og først da han i sin iver begyndte at tilbyde omgange til alle, følte de sig nødt til at fortælle ham, at det var løgn, og måtte se al gassen gå af ham, da skuffelsen sivede ind.

Da lærte jeg, at en aprilsnar skal være ubehagelig i starten (for eksempel "Du skal efterbetale 9.647 til elregningen, fordi du altid sidder og spiller på din Commodore 64", som vi lavede året efter med en anden medkollegianer), så det bliver mindet om den efterfølgende lettelse, der bliver siddende, og ikke skuffelsen over noget, man blev viftet om næsen med, men aldrig fik.
Jeg kan følge dig all the way. Måske igen noget med alder og erfaringer, I don't know. Da jeg var yngre, måtte man gerne være ond og drillende, men noget må der være sket. Mit moralske og måske etiske kompas er anderledes, og sjov med andre, er bare ikke særligt sjovt længere.
Besvar