Tintin afvigelser - Der er mindst en...

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tintin afvigelser - Der er mindst en...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Sad lige og lyttede til Månen tur/retur II del på hørespil, og her slår Wolf og obersten hinanden ihjel under deres håndgemæng. Men det er jo forkert, tænker jeg. Wolf forlod jo raketten på vej tilbage til månen...

Er der andre afvigelser i de der hørespil? Dem med Kitter, Rose og Goldenbaum, altså.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin afvigelser - Der er mindst en...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Allerede under udarbejdelsen af Måne-albummene havde Hergé været under stort pres, fordi Wolffs død kunne betragtes som et selvmord. Og den katolske kirke tillader (eller tilgiver) ikke selvmord. Mord derimod er sådan set i orden, så Wolff og obersten må hellere slå hinanden ihjel, end at Wolff må slå sig selv ihjel.

Hergé anså det selv for at være noget pjat. Ifølge ham begår Wolff ikke selvmord, derimod ofrer han sig selv til fordel for et større antal mennesker, som kan overleve.

Men denne problematik har sikkert spillet ind, da de franske manuskripter til hørespillene (som de danske formentlig er oversat fra) blev udarbejdet i starten af 1960'erne.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin afvigelser - Der er mindst en...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Spændende. Det anede jeg ikke.

Afvigelser fortsat. Samt overraskelser. For et par uger siden så jeg en Tintinfilm på Youtube, det var Den sorte ø, og der var indledningen anderledes. Tintin kom ikke gående med Terry og så/hørte flyveren der lander. Næ, han kom i bil sammen med Tournesol og Haddock.

I en alder af 55 er det livgivende, at se nyt, og jeg blev meget overrasket.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin afvigelser - Der er mindst en...

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 4. apr 2021, 09:54 Spændende. Det anede jeg ikke.

Afvigelser fortsat. Samt overraskelser. For et par uger siden så jeg en Tintinfilm på Youtube, det var Den sorte ø, og der var indledningen anderledes. Tintin kom ikke gående med Terry og så/hørte flyveren der lander. Næ, han kom i bil sammen med Tournesol og Haddock.

I en alder af 55 er det livgivende, at se nyt, og jeg blev meget overrasket.
Det er jo fordi du så "Den sorte ø" fra den gamle Belvision-TV-serie som ble produsert på 50-tallet. Gregs manus til den TV-serien gjorde massevis av endringer fra tegneseriene, alle til det verre. Ikke minst var det ekstremt viktig at alle hovedpersonene allerede kjente hverandre (slik de gjorde i de nye tegneseriealbumene som kom ut i denne perioden), selv når man adapterte album fra tiden før Tintin møtte f. eks. Haddock og Tournesol.
Besvar