Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af GoogaMooga »

Ny kunstbog! Kickstarter projekt! Begrænset oplag 500 eks.!

http://www.enchantedimages.com/barks_un ... nGGKYw2W5U
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Frank Madsen »

Interessant bog om en overgangsperiode i Barks' liv. Men godt, at han kastede sig over at male ænder, for malerier af landskaber og mennesker var ikke hans stærke side. Der er den samme stivhed, ufriskhed og mangel på liv over dem, som prægede hans forsøg med realistiske tegneserier omkring 1948-49.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 12. apr 2021, 10:57 Interessant bog om en overgangsperiode i Barks' liv. Men godt, at han kastede sig over at male ænder, for malerier af landskaber og mennesker var ikke hans stærke side. Der er den samme stivhed, ufriskhed og mangel på liv over dem, som prægede hans forsøg med realistiske tegneserier omkring 1948-49.
Personlig elsker jeg Barks' andeserier med realistisk tegnede menneskefigurer omkring 1950-51 -- hvis det er dem du her refererer til. Skurken i "In Ancient Persia" er skikkelig creepy, og Madame Triple-X i "Dangerous Disguise" er en fantastisk femme fatale. De figurene hadde ikke hatt samme effekt hvis de var tegnet med hundesnuter og -ører.

Billede

Billede
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 12. apr 2021, 22:35Personlig elsker jeg Barks' andeserier med realistisk tegnede menneskefigurer omkring 1950-51 -- hvis det er dem du her refererer til. Skurken i "In Ancient Persia" er skikkelig creepy, og Madame Triple-X i "Dangerous Disguise" er en fantastisk femme fatale. De figurene hadde ikke hatt samme effekt hvis de var tegnet med hundesnuter og -ører.
Barks drømte om at lave en avisstribe i realistisk stil (som Hal Foster, Milton Caniff, Will Eisner osv.) og lavede en række figurstudier i slutningen af 1940erne. Nogle af dem fandt givetvis senere vej til de serier, du nævner. Lykkeligvis valgte han at fortsætte for Western med at tegne ænder.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 12. apr 2021, 23:59
Mesterius skrev: 12. apr 2021, 22:35Personlig elsker jeg Barks' andeserier med realistisk tegnede menneskefigurer omkring 1950-51 -- hvis det er dem du her refererer til. Skurken i "In Ancient Persia" er skikkelig creepy, og Madame Triple-X i "Dangerous Disguise" er en fantastisk femme fatale. De figurene hadde ikke hatt samme effekt hvis de var tegnet med hundesnuter og -ører.
Barks drømte om at lave en avisstribe i realistisk stil (som Hal Foster, Milton Caniff, Will Eisner osv.) og lavede en række figurstudier i slutningen af 1940erne. Nogle af dem fandt givetvis senere vej til de serier, du nævner. Lykkeligvis valgte han at fortsætte for Western med at tegne ænder.
Aha, det gir jo mening hvis de to tingene henger sammen, ja. Ser at noen av disse figurstudier kan sees på cbarks.dk: https://cbarks.dk/THEMODELSTUDIES.htm

Ifølge siden begynte han med disse realistiske ansiktstegningene i slutten av 30-årene. Så kanskje han gikk over til tegninger i fullfigur etter hvert på 40-tallet, som f. eks. disse: https://cbarks.dk/themoonlightingf.htm
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Frank Madsen »

Det er skam ikke uefne tegninger, men jeg har svært ved at se for mig, at en stribe med Barks' menneskefigurer ville ære ligeså genial som hans tegneserier med ænderne.

På samme måde har jeg det med hans malerier.

Dette

iugmvEIx_2602190041241gpadd.jpeg
er ikke nær så godt som dette

f7f452ee1a2b73a30e7912827f7269f2.jpg
Og det er ikke, fordi jeg ikke mener, at Barks kunne lave gode ting, uden at han brugte Disney-figurer. F.eks. elsker jeg hans serie med akvareller ("Waterfowls") fra ca. 1980, men det satiriske/humoristiske/fortællende er hans force. Ikke landskabsmalerier.

Dtv_5C5U8AE1LBW.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Robin »

Det er da ellers nogle søde ænder på det første maleri :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Frank Madsen »

Robin skrev: 13. apr 2021, 19:32Det er da ellers nogle søde ænder på det første maleri :wink:
Det skal jo være en fair sammenligning, så jeg tog to malerier, hvor der var ænder på. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Robin »

:D Klart!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Robin »

Hvis jeg kunne male så'n ville jeg nu være glad.

mvh.
Senest rettet af Robin 13. apr 2021, 20:03, rettet i alt 1 gang.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg giver Frank ret; de få gange, hvor Barks tegnede mere realistiske figurer i andehistorierne, virker det ikke så godt, nærmest som et fremmedelement og et stilbrud. Dog er han sluppet bedre afsted med kvinderne, og de giver mere mening i nogle sammenhænge. Men Barks var afgjort bedst indenfor funny animal.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Carl Barks: Paintings and Drawings 1966-1971

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 13. apr 2021, 20:01 Jeg giver Frank ret; de få gange, hvor Barks tegnede mere realistiske figurer i andehistorierne, virker det ikke så godt, nærmest som et fremmedelement og et stilbrud. Dog er han sluppet bedre afsted med kvinderne, og de giver mere mening i nogle sammenhænge. Men Barks var afgjort bedst indenfor funny animal.
Det var faktisk ikke helt det Frank sa. Han sa at figurstudiene Barks gjorde til potensielle avisstriper med realistisk tegnede hovedpersoner er preget av stivhet, ufriskhet og mangel på liv. Så vidt jeg kan se har han ikke sagt noe om Barks' eksperimentering med menneskefigurer i andeseriene. Jeg elsker som sagt de gangene Barks brukte ekte mennesker i Donald Duck-seriene; det var et bevisst virkemiddel som ga en egenartet effekt. Selv om jeg så klart er enig i at funny animals var det største talentet hans. Jeg ville ikke hatt noe imot menneskefigurer i "In Old California" heller, slik Barks egentlig hadde tenkt før Western sa nei.
Besvar