Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

Maverick skrev: 15. apr 2021, 20:53Er der nogen af alle jer forlæggere (Carsten, Lars, Frank m.fl.) der har en fornemmelse af hvor stor en del af jeres udgivelser der bliver solgt til RRP (vejledende udsalgspris) og hvor stor en del der bliver solgt billigere?
På messer plejer vi at runde ned, f.eks. 400 for et bind af Sussi Bechs Samlede Værker i stedet for 425. Så slipper vi for at skulle give 75 kr. tilbage.
Men ellers tror jeg, de fleste af vores bøger bliver solgt til den pris, vi har sat, eller højere. Tegneseriebutikkerne og vores egen webshop www.eudor.dk sælger til ordinær pris, men vi har solgt rigtig mange "Ørsted" gennem boghandeler over hele Danmark, og selv i butikker som p.gr.a. storkøb får 40% forhandlerrabat, har jeg set albummet prissat et stykke over 200 kr. På den måde tjener de 50%, og da de pågældende butikker har genbestilt adskillige gange, er det altså ikke en pris, der afskrækker deres kunder.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Erling G-P »

Tegneserier er unægteligt blevet dyre og med mængden af udgivelser, kan det løbe op i betragtelige beløb. Jeg har været priviligeret og haft råd til at købe de udgivelser jeg har ønsket, med et årligt budget der sikkert nemt løber op i 5-cifrede beløb (jeg har ikke regnet sammen; tror resultatet vil være chokerende.. :o )
GoogaMooga skrev: 14. apr 2021, 20:11 Man kunne starte med at udgive ting i softcover. Hvorfor skal så mange ting være i hardcover? De er sværere at opbevare, og skal helst stå i pres. Den eneste fordel er vel, at man lettere kan slå en en side op.
Er her helt enig med Googa. De mange hardcover, overstørrelse albums er selvfølgelig lækre, men de giver altså opbevaringsmæssige hovedpiner. Jeg har fyldt huset med så mange reoler som jeg med rimelighed kan proppe ind, og alligevel løber jeg tør for plads med alamerende hastighed, ikke mindst grundet alle de udgivelser der kommer. Har altid haft et system med at stille albums op alfabetisk efter serienavn, og så kronologisk inden for hver serie. Blander man traditionelle albums med de nye overstørrelse, spilder man kostbar reolplads, da man er nødt til at sætte hyldehøjden efter de største. Alternativet som jeg benytter, er at opdele albums efter størrelse, for at få udnyttet pladsen bedst muligt, men det slår min systematik fuldstændigt i stykker.

En anden frustration er hardcover album der bliver skæve. Har adskillige hvor omslag buer/gaber, uden at jeg ved hvorfor - de har hverken været udsat for fugt eller anden overlast, i hvert fald ikke i min varetægt.

Kunne derfor godt ønske mig flere udgivelser i softcover, eller hvis det absolut skal være hardcover, at de så i det mindste holdt samme (højde)mål som de gamle 'standardalbums'.

Venlig hilsen
Erling G-P
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Mesterius »

Erling G-P skrev: 16. apr 2021, 18:49Kunne derfor godt ønske mig flere udgivelser i softcover, eller hvis det absolut skal være hardcover, at de så i det mindste holdt samme (højde)mål som de gamle 'standardalbums'.

Venlig hilsen
Erling G-P
Jeg ville vært enig her hvis det ikke var for at album som f. eks. Emile Bravos Splint er veldig fine i oversize og hardcover. Men det blir jo en større investering enn hvis det var hard- eller softcover i vanlig albumformat. F. eks. kostet det nyeste Champignac-album 300 NOK i en lokal tegneseriebutikk. Hvis Egmont Norge hadde utgitt det i standard softcover, ville det kostet 120-140 kroner. Men på den annen side ville nok tekstingen vært dårligere, papiret ikke like fint og oversettelsen mer slurvete (sistnevnte har jeg dessverre bemerket ved å sammenligne "Håbets tid anden del" i dansk og norsk utgave).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af GoogaMooga »

HC'er skal helst stå i pres eller ligge ned på en flad, hård overflade. Ellers vil de begynde at gabe.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. apr 2021, 19:58HC'er skal helst stå i pres eller ligge ned på en flad, hård overflade. Ellers vil de begynde at gabe.
Jeg gør i hvert fald. :lol: Mon ikke vi skal erklære prisdiskussionen for afsluttet og konstatere, at en prisstigning på knap 20% de seneste 10 år ER mere end inflationen, men ikke nogen himmelflugt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 16. apr 2021, 21:47
GoogaMooga skrev: 16. apr 2021, 19:58HC'er skal helst stå i pres eller ligge ned på en flad, hård overflade. Ellers vil de begynde at gabe.
Jeg gør i hvert fald. :lol: Mon ikke vi skal erklære prisdiskussionen for afsluttet og konstatere, at en prisstigning på knap 20% de seneste 10 år ER mere end inflationen, men ikke nogen himmelflugt.
Det er nok dette som kalles et luksusutgaveproblem.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriernes himmelflugt... altså med afsæt i prisniveau...

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 16. apr 2021, 23:13Det er nok dette som kalles et luksusutgaveproblem.
:lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar