Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Besvar
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af The Elder »

Jeg kan rigtig godt lide Crisse.
Helt tilbage fra Nahomi og Krigen der forsvandt.
Selvfølgelig også over Atalante (som vist ender med, ikke at blive gjort færdig :-( )
Hos Comixology faldt jeg så over "Gunblast Girls".

For indehavere af risikovillig kapital: "den bør vi da have på dansk".


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af GoogaMooga »

Lidt for meget Ian Gibson over de tegninger for mig, sorry.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Robin »

Det ser da meget sjovt ud. Det minder mig om Ekho -Spejlverdenen fra Shadowzone, én af de få nyere serier, jeg er hoppet på. Desværre ingen risikovillig kapital til rådighed hér, men måske andre........? :D
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Efter min mening vil det være synd for de tiårige drenge, der er seriens målgruppe, hvis nogen sætter penge i den. Ikke blot er serien hyperseksualiseret grænsende til det latterlige og slet og ret sexistisk, historien er også bedøvende uinteressant og dialogen uudholdelig.

Det er rent og skært blændværk, som allerede ville have været forældet for mange år siden. Ærlig talt fortjener tiårige drenge langt bedre tegneserier.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 21. apr 2021, 23:02Efter min mening vil det være synd for de tiårige drenge, der er seriens målgruppe, hvis nogen sætter penge i den. Ikke blot er serien hyperseksualiseret grænsende til det latterlige og slet og ret sexistisk, historien er også bedøvende uinteressant og dialogen uudholdelig.
Det er rent og skært blændværk, som allerede ville have været forældet for mange år siden. Ærlig talt fortjener tiårige drenge langt bedre tegneserier.
Sexede heltinder eller sexobjekter. Det er en diskussion, man også har indenfor computerspil:

https://www.itu.dk/om-itu/presse/nyhede ... mputerspil
https://videnskab.dk/kultur-samfund/jom ... mputerspil
https://politiken.dk/kultur/art7417301/ ... mputerspil
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af The Elder »

Kvinder som blikfang til pubertesdrømme:

Dem kan vi da vist finde mange steder, også hos Cobolt

Billede

Billede

Måske er en ganske stor del af de kvindelige superhelte bygget over den drøm:

Billede


Men tilbage til Gunblast.

En lille hilsen til bestående sci.fi.

Billede

Flotte scenarier

Billede

Og en cliffhanger.
Den søde, lille drage, der hjælper den unge pige med at kunne teleportere hele rumskibe, den går amok.

Billede


Hvornår det så er en god tegneserie, der er selvfølgelig en smagssag.
Men Crisse, han rammer altså godt ned hos mig.
Dynamiske tegninger (så man nogen gange taber pusten) og spændende historier
Atalante kunne også fortjene at blive gjort færdig. (hvis kassen med den risikovillige kapital er mega-stor)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
"Always Look On The Bright Side of Life
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Gimli »

Jeg kan godt lide stile, men ikke då meget som Luguy, som jeg ser en tegnemæssig inspiration til. Hvis historierne bliver for sex-orienteret er det dog et no-go for mig. Har fravalgt både; Echo og Angel Wings på den konto. Ikke på grund af sex, men fordi historierne ofte bliver tynde, hvis det skal fylde for meget.

PS; siden med Øglen - Wauw.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Carsten Søndergaard »

The Elder skrev: 22. apr 2021, 12:33 Kvinder som blikfang til pubertesdrømme:
Dem kan vi da vist finde mange steder, også hos Cobolt
Ha ha, uden tvivl. Jeg tillader mig dog at hævde, at både Angel Wings og Drømmespil har kvaliteter, der langt overgår Crisses uendelige række af sløje tegneserier. Drømmespil er jo, hvad titlen siger, og den er lige præcis en allegori over "kvinder som blikfang til pubertetsdrømme" ... det er faktisk dét, den handler om. Efter min mening afdækkes dette eksistentielle emne på smukkeste vis og med den nødvendige erotiske udstråling i tegningerne, uden at det bliver absurd og uvedkommende tegne-lir som i Crisses serier.

I Angel Wings er det erotiske islæt ikke rundet af psykologisk-seksuelle pubertetsteorier, men mere historisk konkret af 1940'ernes og 50'ernes pin-up-kultur. Det og den kan man jo mene om, hvad man vil, men det er dog en grundlæggende indfatning, og den slags rodfæstning savnes helt i en serie som Gunblast Girls. Derudover er Angel Wings også en serie om Anden Verdenskrig, virkelige kriminelle handlinger og hemmelighedskræmmeriet om A-bombens tilblivelse samt visse kvinders faktiske rolle under krigen.

Den fetichistiske udstråling i Angel Wings emmer vel ærlig talt i højere grad af fly end kvinder. Lidt ligesom Vindens passagerer, ikke? En selvstændig, handlekraftig og oprørsk kvinde af moderne støbning indsættes, helt vildt anakronistisk, i en ægte historisk ramme - Isa i Vindens passagerer og Angela McCloud i Angel Wings (og for eksempel Nofret i Nofret). Det virker ikke utroværdigt, selv om det er det, og det giver mulighed for at fortælle om historiske omstændigheder på en ny måde. Hvis nogen kan forklare nogen som helst mening med de hårdtpumpede, bimboficerede kvinder iført nærmest sadomasochistisk påklædning's relevans i Gunblast Girls (ud over visuelt at trigge tiårige drenge), hører jeg gerne om det. For eksempel relevansen af replikker om, at sikkerhedsselen i rumskibet ikke kan nå ud over en af kvindernes nye airbags.

Derudover er står Crisses forælletekniske talent i stærk kontrast til han evner inden for blændværk. Det hele ser ved første øjekast dynamisk og imponerende ud, men lynhurtigt bliver ens øjne trætte, fordi billedbeskæringen, vinklinger, variation i zoom osv. er fuldstændig uinspireret, alle personer har næsten samme størrelse i alle ruder, og man mister orienteringen og lysten til at få hoved og hale i det al den rablende ramasjang.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 23. apr 2021, 01:07 alle personer har næsten samme størrelse i alle ruder
Hos en mester som Vance eller Tillieux er dette en styrke. Gjort godt er det et plus i mine øjne. Men Crisse er ikke nogen Vance.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af GoogaMooga »

Selv om jeg bestemt ikke bryder mig om Hugault's stil, er det milevidt bedre end Crisse's.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg kan ikke udtale mig om historien, for jeg har ikke læst nogen af dem, men tegningerne er da flotte. Eneste anke er, at ansigterne er så skævvredet indimellem, at jeg synes, det kan være svært at skelne deres ansigtstræk og udtryk. Eller måske jeg bare er blevet gammel. ;-)
Mht. sexisme o.l. er det mig helt ligegyldigt. Ja, kvinderne emmer af sex - men det gør fyrene også - så, altså status quo. Tro mig - vi kvinder sidder gladeligt og savler over bugnende mandemuskler og mandigt udseende i mange af tegneserierne.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af The Elder »

Jeg kan så med glæde konkludere, at jeg har en sygt, bred smag.
For jeg har både Crisse, Vindens Passager, Drømmespil,og Angel Wings stående på hylden.
Jeg læser dem alle med stor glæde. Men det er vidt forskellige historier og tegnestil.
Jeg har ikke brug for at rangordne dem.
Måske bare en ualmindelig stor pubertetsfantasi ?

Nu er, hvad vi finder en god tegneserie, jo subjektivt.
Så min film knækker, når vi så prøver at lave objektive kriterier.
‘Det er en dårlig tegneserie, når personerne altid har samme størrelse i alle ruderne.’
Så er det et subjektivt synspunkt, som objektivt, sagligt kan måles.
Men man kan da ikke tage det opbejtive kriterie og så gradbøje det ?
Så det samme, objektive kriterie, bliver en styrke hos nogen (som man godt kan lide) og en svaghed hos andre (som man ikke kan lide).
For Crisse er ingen Vance. Og gud ske lov for det. Så er der tegneserier til os alle.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af GoogaMooga »

Sagt af to forskellige personer, Elder. Du kan ikke slå os sammen og klandre os for at lave objektive kriterier til noget, der altid vil være subjektivt. Det er godt for dig, at du kan lide Crisse. Det giver Crisse brød på bordet. Og det er også godt for mig, at Vance er derude og bliver oversat til dansk. Så er vi begge glade. Okay?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Smag er jo i sagens natur en personlig sag. Også selv om krukkede typer i tidens løb har forsøgt at imødegå denne kendsgerning med begreber som "god smag" og "dårlig smag", hvilket selvsagt bare er latterligt. Enhver har ret til at have sin egen smag.

Men af samme årsag er det ret uinteressant at samtale om smag. En vil sige "det er godt!" og en anden "det er dårligt!" og en tredje "jeg er ligeglad!", og så er samtalen død, uden at nogen er blevet klogere. Den slags udsagn kan ikke interessere andre end den, der kaster dem ud i verden.

Men her taler vi jo altså om komplekse værker, litterære, grafiske, kunstneriske frembringelser, der skabes ud fra tekniske, kreative, historiske normer, og som derfor godt på mange måder kan dechifreres, analyseres og vurderes ud fra fortælletekniske skoler og begreber. Med andre ord kan de diskuteres, man kan samtale om, hvad der ER, der former et givent værks kvaliteter eller mangel på samme. Hvis man ikke kan det, kan man heller ikke undervise nogen. I noget som helst, egentlig; skoler, universiteter og læreanstalter ville ikke have nogen relevans.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Gunblast Girls - risikovillig kapital efterlyses

Indlæg af The Elder »

Den saglige diskussion om virkemidler: Jeg er på.
Det er rigtig spændende at se på, hvordan kan man fortælle med billeder og tekst.

Så jeg har lige dykket ind i samlingen og fundet Bruno Brazil (What - han har også Vance stående på hylderne).

Billede

For mig at se, benytter begge fortællere samme stil.
Der bygges op i toppanelet.
Venste panel rækker ned i et større billede, der er kulminationen.
(så er Crisse så dygligt, at han hænger en lille cliffhanger på i slutningen ?)

Men i bund og grund samme virkemidler til at fortælle en handling ?
Forskellen er så, hvem vi tegnemæssigt bedst kan lide ?
"Always Look On The Bright Side of Life
Besvar