Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Gimli »

Jeg tror de fleste herinde kender det. Vi køber flere albums i serier, vi dybets set godt ved, ikke kan indfri fortidens storheds-niveau. Nogle gange kan jeg godt forstå det. Både at andre gør og at jeg selv gør det. Hvis en serie stadig har et ok-niveau, kan de nye album give en fornuftig underholdning - og holde lidt fast i drømmen om, at det kunne jo være, der kom et genialt album næste gang. (Det sker - men ikke ret ofte).

Men så er der de serier, som er faldet til et næsten pinagtigt niveau, og dårlig nok er en skygge af fordums styrke. Og alligevel kan jeg holde fast i en sådan serie. Det sker også at de bliver fravalgt (f.eks. Jeremiah). Men ofte alt for sent i forhold til, hvad en kvalitetsbevidst køber burde gøre. Er det stadig drømmen, om at den forliste serie skal komme i havn, og blive gjort i stand, så den kan leve op til fortiden? Eller hvad er det, som gør sig gældende?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af The Elder »

Det er det, der sker, når samlerglæden kommer ud af den tangent, der leder til kompelmentisme.
Så skal man have alt, fordi "det skal man bare".
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja. Det er vel en slags diskurs. Samleriet overtager styringen.

Heldigvis er jeg ikke manisk længere. Jeg skal ikke have alt. Slet ikke.

Men på ét plan er jeg stadig tosset. Jeg vil kun have pæne blade. Pæne bøger. Ikke skrammer, buk, revner, manglende sider, hjørnecut og hvad ved jeg. I så absolut flot stand som overhovedet muligt. Og hellere undvære, end at have et laset blad.

Skørt? I den grad.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Robin »

Ét er albums-bli'r det sløjt efter mit subjektive skøn, stopper jeg. Seriehæfter er noget andet. De kø-ører jo op og ned i kvalitet. Det kan så give STO-ORE problemer. Mit eksempel: jeg stoppede med Daredevil, tegneren var sløj. Efter noget tid begyndte én, der hedder Frank Miller at tegne serien, jeg opdagede det ALT for sent, men i Fantask havde den rare ekspedient lagt et styk af hvert nr. til side, hvis nu, der kom en langsom kunde. Det gjorde jeg så, og jeg købte hele dynen og har aldrig holdt pause fra DD siden. Det har jeg så med andre serier, men ikke noget jeg i den grad har fortrudt. Hvis en tegner/ fortæller ikke er i min smag, så stopper jeg, men holder øje med, hvad der sker. Jeg stoppede både med Fantomet og Seriemagasinet og solgte det hele, men falder jeg nu over en stak på loppis eller noget, så køber jeg dem. Det er noget nostalgi, hmmmmnnn......

mvh.
Senest rettet af Robin 21. apr 2021, 20:25, rettet i alt 1 gang.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg købte ikke det Asterix album med UFO'en, og det er jeg både glad for og lidt stolt af. Der må være grænser. Hermann har heller ikke den helt store tiltrækning mere, men jeg er på for Duke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad angår de store superhelte-serier, no way samler jeg komplet. Enkelte tegneres run, ja, men ikke hullerne mellem de gode tegnere. No way, José.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Mesterius »

Det er det jeg spør meg om hver gang jeg kjøper et nytt album av den vanlige Lucky Luke-serien. Ikke at de er direkte dårlige, men Achdés album føles som de rett og slett går på rutine nå.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af lolsen »

Gimli: Jeremiah har jeg ikke selv læst, men kan du evt. uddybe lidt mht. hvad det er der trækker ned ved den serie?

Den var nemlig på min liste, bl.a. pga. Red Kelly og Bernard Prince, hvilke Hermann ikke selv forfattede, så om det er selve historien der halter?

For hvis det er tegningerne, så kan den godt forblive på min liste, men hvis det er historien, så ryger den givetvis af.

On-topic: Selv følger jeg af og til en serie til ende, til trods for at den ikke siger mig det store. Men, det gør jeg hovedsageligt for at få hele fortællingen med, man skal jo lige vide hvordan det hele ender :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Robin »

lolsen skrev: 21. apr 2021, 23:51On-topic: Selv følger jeg af og til en serie til ende, til trods for at den ikke siger mig det store. Men, det gør jeg hovedsageligt for at få hele fortællingen med, man skal jo lige vide hvordan det hele ender :D
....og dér nailer du den, synes jeg. For det er præcis, sådan det er: : jeg vil lige se hvordan det ender. Der er så serier, der, undskyld udtrykket, er endeløse eller fortsætter i det uendelige :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Gimli »

lolsen skrev: 21. apr 2021, 23:51 Gimli: Jeremiah har jeg ikke selv læst, men kan du evt. uddybe lidt mht. hvad det er der trækker ned ved den serie?

Den var nemlig på min liste, bl.a. pga. Red Kelly og Bernard Prince, hvilke Hermann ikke selv forfattede, så om det er selve historien der halter?

For hvis det er tegningerne, så kan den godt forblive på min liste, men hvis det er historien, så ryger den givetvis af.

On-topic: Selv følger jeg af og til en serie til ende, til trods for at den ikke siger mig det store. Men, det gør jeg hovedsageligt for at få hele fortællingen med, man skal jo lige vide hvordan det hele ender :D
Det er for såvidt både historier og tegninger, som ikke lever op til de første ca. 20 album i serien. Jeg betragter Jeremiah, som havende mindst 3 faser. De første 4 album er en slags startfase, hvor hovedpersonernes karakterer udfoldes og (noget af) deres baggrundshistorie præsenteres. Især Jeremiahs relationer til Kurdy og tante May er det centrale omdrejningspunkt. Det er også i disse album, hvor Jeremiah udvikles fra at være en naiv knøs, til at blive en ansvarlig ung mand. Gode album, men ikke toppen af poppen fra serien. Den næste fase varer til ca. 15. album, hvor hvert album er bygget op omkring et centralt tema i den post-appokalyptiske verden. Forskning, religion, race, natur, demokrati/styreform, energi, lov/orden, underholdning?, udlandet og kriminalitet? Med enkelte undtagelser er dette creme-de la creme tegneserier. Man kan mærke Hermanns begejstring i at få udfoldet den verden han har opfundet til sine karakterer. Men også at det bliver vanskeligere at belyse disse temaer uden at komme i berøring med tidligere temaer. Jeg tænker at det har været årsagen til, at Hermann begyndte at forlade/fravige denne "fase". Herefter er der mere tale om spændingsfortællinger frem for betoningen af den post-apokalyptiske verden. Der er gode album ind imellem, men den generelle trend er nedadgående. Og når vi kommer til ca. Album 25 virker det som om, at Hermann er blevet godt og grundig træt af sit eget univers. Det post-apokalyptiske er næsten ikke eksisterende længere. Det sker samtidig med, at jeg generelt oplever Hermanns tegninger være mere nonchalante efter ca. år 2000. En blanding mellem en mere "malet" stil og mindre fokus på detaljer.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor fortsætter man med at købe en serie, som er kørt træt?

Indlæg af Gimli »

Tak for input. Især kommentarerne om "komplementisme". Den betyder nemlig, at jeg har det bedre med de fravalg jeg allerede har gjort mig, og forhåbentlig kan se på disse serier med et skuldertræk, frem for en form for lidt dårlig samvittighed. Som nævnt har jeg fravalgt Jeremiah. Det gælder også; Blåfrakkerne og Sammy. Ikke fordi jeg syntes de var blevet direkte dårlige, men mere fordi jeg oplever at deres univers var tømt for muligheder. (Ikke mere kød at koge suppen på). Jeg har også - for mange år siden - fravalgt; Splint & Co., Lucky Luke. Men dem tæller jeg ikke rigtig med, det skete i de år, hvor jeg studerede og ikke havde råd til at købe tegneserier overhovedet. Da jeg vente tilbage, blev det bare ikke dem jeg fokuserede på. Sikkert fordi de allerede inden jeg skulle læse oplevede de nye album lidt tamme. Men så er der; Alix, Blueberrys unge år, Lefranc, Asterix og andre, hvor jeg ved hver stor-ordre har dem med i betragtning og bliver lidt irriteret over, at jeg ikke får plads til dem på ordren. Men jeg tænker at det kan jeg nok slippe fremover.
Besvar