Rangér de forskellige comic book ages

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af GoogaMooga »

Silver (1956-1969)
Bronze (1970-1984)
Golden (1938-1947)
Atomic (1948-1955)
Copper (1985-1991)
Platinum (1897-1937)
Modern (1992- )

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Frank Madsen »

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af marius »

Hvis jeg ser bort fra historisk betydning og arv og i stedet rangerer ud fra hvad jeg faktisk gider at læse, vil listen nok se sådan ud:

Modern (1992- )
Atomic (1948-1955)
Bronze (1970-1984)
Silvers (1956-1969)
Copper (1985-1991)
Golden (1938-1947)
Platinum (1897-1937)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Gimli »

Hvis det kun går på amerikanske udgivelser;

Modern
Bronze
Golden

Njet

I øvrigt bemærkelsesværdigt at "Modern" er ved at være en af de absolut længste perioder - til trods for at der i løbet af 00'erne fremkom et utal af tegnestile - og de store forlag (DC og Marvel) stille og roligt er ved at blive fortrængt af "opkomlingene".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tid er en social konstruktion, Googa. Den findes ikke i virkeligheden.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Erling Søby »

Tid, Carsten, betragtes af forskere som den 4. dimension.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 24. apr 2021, 00:19 Tid, Carsten, betragtes af forskere som den 4. dimension.
Bevares :?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 23. apr 2021, 23:52
I øvrigt bemærkelsesværdigt at "Modern" er ved at være en af de absolut længste perioder - til trods for at der i løbet af 00'erne fremkom et utal af tegnestile - og de store forlag (DC og Marvel) stille og roligt er ved at blive fortrængt af "opkomlingene".
Nogle fans inddeler Modern i to epoker, Extreme og den seneste, Movie Age, hvor tegneserierne er tæt forbundet med filmene.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af marius »

Gimli skrev: 23. apr 2021, 23:52 Hvis det kun går på amerikanske udgivelser;

Modern
Bronze
Golden

Njet

I øvrigt bemærkelsesværdigt at "Modern" er ved at være en af de absolut længste perioder - til trods for at der i løbet af 00'erne fremkom et utal af tegnestile - og de store forlag (DC og Marvel) stille og roligt er ved at blive fortrængt af "opkomlingene".
Hvorfra bygger du påstanden om at Marvel og DC er ved at være fortrængt? De to store har de sidste 10 år siddet solidt på markedet. De andre forlag er små til sammenligning.

Det er rigtigt at der i 00’erne fremkom en kreativ eksplosion. Det har fået flere til omtale perioden frem til nu som en Renaissance age of comics, startende omkring 2003 med The Walking Dead #1. Tiden imellem Copper Age og Renaissance age of comics, dvs 1992 - 2003, bliver i den forbindelse omtalt som The Dark Age.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 24. apr 2021, 11:10 [quote=Gimli post_id=212338 time=<a href="tel:1619214730">1619214730</a> user_id=18944]
Hvis det kun går på amerikanske udgivelser;

Modern
Bronze
Golden

Njet

I øvrigt bemærkelsesværdigt at "Modern" er ved at være en af de absolut længste perioder - til trods for at der i løbet af 00'erne fremkom et utal af tegnestile - og de store forlag (DC og Marvel) stille og roligt er ved at blive fortrængt af "opkomlingene".
Hvorfra bygger du påstanden om at Marvel og DC er ved at være fortrængt? De to store har de sidste 10 år siddet solidt på markedet. De andre forlag er små til sammenligning.

Det er rigtigt at der i 00’erne fremkom en kreativ eksplosion. Det har fået flere til omtale perioden frem til nu som en Renaissance age of comics, startende omkring 2003 med The Walking Dead #1. Tiden imellem Copper Age og Renaissance age of comics, dvs 1992 - 2003, bliver i den forbindelse omtalt som The Dark Age.
[/quote]

Jeg bygger det primært på, at det må være snart 30 år siden begge de 2 forlag har udviklet en ny karakter, som reelt er blevet en varig succes (Deadpool og Sandman). Ja - de har har "genopdaget" tidligere ret ubemærkede karakterer. Og deres salgsmæssige succeser er vel mere afgrænsede enkelthistorier end deres løbende serier - og især film-/tv-mediet. Så det er ikke så meget salg, men netop udviklingen af mediet jeg mener de er ved at være fortrængt på. Hvis de nye ungdomsårgange så oven i købet mere hælder til andre genre, er det blot et spørgsmål om tid. (Min påstand).
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af marius »

Gimli skrev: 24. apr 2021, 13:37
Jeg bygger det primært på, at det må være snart 30 år siden begge de 2 forlag har udviklet en ny karakter, som reelt er blevet en varig succes (Deadpool og Sandman). Ja - de har har "genopdaget" tidligere ret ubemærkede karakterer. Og deres salgsmæssige succeser er vel mere afgrænsede enkelthistorier end deres løbende serier - og især film-/tv-mediet. Så det er ikke så meget salg, men netop udviklingen af mediet jeg mener de er ved at være fortrængt på. Hvis de nye ungdomsårgange så oven i købet mere hælder til andre genre, er det blot et spørgsmål om tid. (Min påstand).
Det er nogle fine pointer. Det er dog primært de løbende serier fra DC og Marvel som trækker deres salgstal op. Mange af de kvalitetsmæssige gode serier fra både store og små forlag sælger ikke i nærheden af hvad de sikre kort som fx Spiderman og Batman sælger. I de sidste 10 år er det kun Walking Dead, Saga og Spawn som regelmæssigt har klemt sig ind på top 50 salgslister. Superheltegenren har haft op og nedture i de sidste 80 år, men har indtil nu altid fået tag i publikum igen efter en nedtur. De kreative kræfter som udvikler mediet gennem udgivelser fra de små, mere eksperimenterende forlag, ender ofte i stalden hos de to store og fastholder dermed deres position som altoverskyggende største forlag målt om ikke på kreativitet, men så på rendyrket salgstal.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 24. apr 2021, 14:04 [quote=Gimli post_id=212359 time=<a href="tel:1619264243">1619264243</a> user_id=18944]

Jeg bygger det primært på, at det må være snart 30 år siden begge de 2 forlag har udviklet en ny karakter, som reelt er blevet en varig succes (Deadpool og Sandman). Ja - de har har "genopdaget" tidligere ret ubemærkede karakterer. Og deres salgsmæssige succeser er vel mere afgrænsede enkelthistorier end deres løbende serier - og især film-/tv-mediet. Så det er ikke så meget salg, men netop udviklingen af mediet jeg mener de er ved at være fortrængt på. Hvis de nye ungdomsårgange så oven i købet mere hælder til andre genre, er det blot et spørgsmål om tid. (Min påstand).
Det er nogle fine pointer. Det er dog primært de løbende serier fra DC og Marvel som trækker deres salgstal op. Mange af de kvalitetsmæssige gode serier fra både store og små forlag sælger ikke i nærheden af hvad de sikre kort som fx Spiderman og Batman sælger. I de sidste 10 år er det kun Walking Dead, Saga og Spawn som regelmæssigt har klemt sig ind på top 50 salgslister. Superheltegenren har haft op og nedture i de sidste 80 år, men har indtil nu altid fået tag i publikum igen efter en nedtur. De kreative kræfter som udvikler mediet gennem udgivelser fra de små, mere eksperimenterende forlag, ender ofte i stalden hos de to store og fastholder dermed deres position som altoverskyggende største forlag målt om ikke på kreativitet, men så på rendyrket salgstal.
[/quote]

Jeg kan i så fald kun være "bestyrtet" over, at et medie, som i min levetid har været med på beatet, har været dømt som "smudslitteratur" og alligevel trukket tusinder og tusinder af læsere til, er endt med en målgruppe som reelt er blevet stok-konservative.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af GoogaMooga »

Det er netop den smudsige ende af smudslitterære tegneserier, som jeg hælder til. Det er da for mig at se mere rebelsk og provo end at sværge til de salonfähige graphic novels. Det er GN, der er konservativt, og oldies, der er "undergrund".

Konservativt:
Billede

Undergrunden:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 24. apr 2021, 18:20 Det er netop den smudsige ende af smudslitterære tegneserier, som jeg hælder til. Det er da for mig at se mere rebelsk og provo end at sværge til de salonfähige graphic novels. Det er GN, der er konservativt, og oldies, der er "undergrund".

Konservativt:
Billede

Undergrunden:
Billede

Tja Googa, nu server du jo selv om til en diskussion. Dansk ordbog - konservativ; ....imod forandringer....

Du kan jo selv drage konklusionen i forhold til dit standpunkt. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rangér de forskellige comic book ages

Indlæg af GoogaMooga »

I ordets bredeste forstand kan man godt kalde GN for konservativt. Det er det etablerede nu, det finkulturelle. Oldies er gamle nok til at være ikke-mainstream, og så er de påny fornyende, da der stort set ikke bliver tegnet på den måde mere. Derfor kommer det egentlige oprør, det egentlige modkulturelle, netop fra oldies, og det tavse mindretal af fans, der må dyrke deres hobby i stilfærdighed, væk fra pressens bevågenhed og fornemme prisoverrækkelser.

Geek:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar