Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det sidste spørgsmål i emnetitlen er ment drillende. Bliv ikke sur.

Men altså - hvorfor samler du ikke?

Eller. Det gør vi da alle sammen. Vi samler. Jeg tror ikke på, at du køber eller får et album, og at du så læser det, forærer det væk eller smider det ud. Det tror jeg ikke på. Jeg tror, at du gemmer det, og dermed har du en samling.

Lige som alle vi andre.

Der er mange glæder ved at samle. Det bliver et run for ens indre detektiv. Det skaber et slags ekstra indhold i ens liv. Bøger, hæfter og album 'ser ud', og er med til at give dig en identitet. En del af din identitet, i det mindste, for et menneskeliv rummer jo mange facetter. Du kan glæde dig over, at værker der betyder noget for dig, er lige ved hånden, og du kan nappe en kærlig selvstund med dine yndlingshistorier. Du kan glæde andre med din smittende tossede glæde. Og så videre og så videre. Uendelige glæder.

Omvendt. At samle er noget lort. Det tager tid, det tager plads, det tager fokus og så koster det uhyre summer at samle. Du kan få timer til at gå med detektivarbejdet. Du kan glemme dig selv, dine børn, dine venner, din familie. Noget der er hyggeligt og lidt 'sært', kan tage overhånd og They are comming to take you away haha...

Du lægger SÅ mange skillinger. Penge du kunne have brugt sammen med din vansmægtende hustru. Penge du kunne have brugt på fornyelser, på rejser, på ekstraordinære oplevelser for alle i familien.

Men vi samler alle sammen. For samle er ikke bare at købe eller få, og så gemme væk i kasser eller på reoler. Jo - det er det sikkert for enkelte, men de er fortabte :wink:

At samle er stille og roligt at være en livsnyder. Jeg husker en aften for 100 år siden, hvor min daværende hustru syslede med sine opgaver (hun er læge), og jeg var i gang med at sortere Anders Andblade. Sortere, ja, lægge i nummerorden efter udgivelsesår, udgivelsesdato og også finde eksemplarer, der på sigt skulle gemmes eller erstattes. Vi hyggede os. Med hver vores.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Robin »

Jeg samler. Jeg lyver ikke! Forleden aften skulle jeg i seng. Jeg manglede lidt at læse......ver i gang med en bog, men lysten til at læse i den manglede. Så gik jeg ind på tegneserierummet. Puslede lidt, flyttede nogle Wild West og tog 5 Tomahawk af de gamle, det ældste var nr. 5, som jeg har dubletter af, og så i seng. Min kone lå og sov allerede. Bladrede lidt iførste blad og faldt over en Vigilante historie, som jeg SUGEDE ind, især hans motorcykel sy's jeg var/er fed. Så bladre lidt, en Tomahawk historie med TO Dan Huntere, og SÅnyde en Durango Kid, super flot tegnet. Nyt hæfte....... kiggede lidt på Tomahawk historien, jeg sy's jeg følte mig lidt 12 årig-agtig. Der var en skøn reklame for Bonanza bladet med brdr. Cartwright.....det var godt nok et billede af Yul Brynner. Sidste blad før lampeslukning, og hvad har vi her: SPØGELSESRYTTEREN!!!! Og nej, der var ét blad mere med en El Diablo historie! Øjjjjjjj. Roen faldt over mig, min kone lå ved siden af og var faldet i søvn, og jeg gled stille ind i søvnens arme. Godt jeg har en tegneseriesamling!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Gimli »

Der er vel mange grader/niveauer af samlere. Den første hovedindeling er vel om læser står foran samler eller omvendt.

I den sidste måned tid har der været et par medlemmer herinde, som har erkendt at de har bestilt en del tage serier for at gøre en serie komplet, men de tvivlede på, at de nogensinde fik dem læst. Så skrives 'samler' vel med stort, mens 'læser' med lille skrift?

Jeg samler, men er først og fremmest læser, selv om nogle album står lang tid på hylden lang tid før de læses. Samlingen er primært opstået, fordi jeg har købt tegneserier jeg finder lovende. Men det jeg har, går der lang tid med at få i system og sat op på reoler/flytte rundt på dem osv. osv. Mere end en "ren" læser vil gøre. Hvorfor jeg bruger min tid og ressourcer på den måde? Jeg tænker ikke forklaringen findes i den rationelle menneskeforståelse. Vi tale om en absurd form for livsnydelse. Det her med at gå ind og betragte, hvad man har, hvad man glæder sig til at læse/genlæse, trække et særligt kært album ud og nyde coveret, få øje på et album, man havde glemt man ejede osv.osv. Måske er det en måde at afstresse på. Et rimeligt overskueligt univers med mange glade minder. Både fra barndommen, men også i nyere tid.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er vel i grunden mere samler end læser, men jeg ville gerne, det var omvendt, eller mere ligeligt fordelt. Der går for meget tid med at sidde og ryge cigaretter og stirre ud i luften.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 6. maj 2021, 23:32 Jeg er vel i grunden mere samler end læser, men jeg ville gerne, det var omvendt, eller mere ligeligt fordelt. Der går for meget tid med at sidde og ryge cigaretter og stirre ud i luften.
Det lyder da bekymrende, Googa. Hm. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige. Men min pointe er, at jeg håber, du har det godt og at du passer på dig selv.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvis du mangler lidt ZING og KAPOW i livet, Googa, så tag alle dine Vance og et par tændstikker. Gør så det, du ved nok...
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 6. maj 2021, 23:32 Jeg er vel i grunden mere samler end læser, men jeg ville gerne, det var omvendt, eller mere ligeligt fordelt. Der går for meget tid med at sidde og ryge cigaretter og stirre ud i luften.
Jeg er på linje med Berti her Googa. Pas godt på dig selv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har det sådan med cigaretterne, at jeg startede på dem i en sen alder, og jeg er forberedt på at tabe en fem-ti år af mit liv på den konto. Jeg synes, de er det værd. Men det ville da være bundærgerligt, hvis jeg pludselig blev ramt af det store C.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 7. maj 2021, 16:23 Jeg har det sådan med cigaretterne, at jeg startede på dem i en sen alder, og jeg er forberedt på at tabe en fem-ti år af mit liv på den konto. Jeg synes, de er det værd. Men det ville da være bundærgerligt, hvis jeg pludselig blev ramt af det store C.
Jeg har aldrig røget, så jeg ved ikke, hvad jeg er gået glip af. Men 5-10 år af ens liv, Googa, det er da fjollet. Fjollet og forkert.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 7. maj 2021, 19:33
GoogaMooga skrev: 7. maj 2021, 16:23 Jeg har det sådan med cigaretterne, at jeg startede på dem i en sen alder, og jeg er forberedt på at tabe en fem-ti år af mit liv på den konto. Jeg synes, de er det værd. Men det ville da være bundærgerligt, hvis jeg pludselig blev ramt af det store C.
Jeg har aldrig røget, så jeg ved ikke, hvad jeg er gået glip af. Men 5-10 år af ens liv, Googa, det er da fjollet. Fjollet og forkert.
Det er det nok, men til gengæld drikker jeg ikke alkohol. Cigaretterne er et trade-off, 5-10 år for nogle nydelses-år forinden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af superboy »

Jeg hadde to hobbyer. Det var å 1. lese tegneserier, og 2. samle på tegneserier. Jeg liker å samle på tegneseriene som jeg liker å lese. Men nå har jeg fått en hobby til. Men internett og alle de muligheter som nå finnes, liker jeg å Google og lete på nett etter tegneserier som jeg kan kjøpe. Kjøper helst i en fysisk butikk. Men internett er flott til å sjekke om det er utgitt noe som jeg kan tenke meg å kjøpe. Så hobby nr 3 er å kjøpe tegneserier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af GoogaMooga »

Det kan jeg godt lide, din hobby nr. 3. Selve jagten er lidt undervurderet, synes jeg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Enig. At lede er fantastisk. Som en løve efter sit bytte. Browse i aviser og især vores allesammens legeplads, nettet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 7. maj 2021, 20:38
Berti Stravonsky skrev: 7. maj 2021, 19:33
GoogaMooga skrev: 7. maj 2021, 16:23 Jeg har det sådan med cigaretterne, at jeg startede på dem i en sen alder, og jeg er forberedt på at tabe en fem-ti år af mit liv på den konto. Jeg synes, de er det værd. Men det ville da være bundærgerligt, hvis jeg pludselig blev ramt af det store C.
Jeg har aldrig røget, så jeg ved ikke, hvad jeg er gået glip af. Men 5-10 år af ens liv, Googa, det er da fjollet. Fjollet og forkert.
Det er det nok, men til gengæld drikker jeg ikke alkohol. Cigaretterne er et trade-off, 5-10 år for nogle nydelses-år forinden.
Cigaretter er usundt på alle niveauer, det er alkohol ikke så længe det indtages med måde.
Jeg har aldrig røget en cigaret nogensinde.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor samler du ikke? Eller hvorfor lyver du?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg hader alkohol. Forstår slet ikke attraktionen. Men nu får jeg også kvalme, bare jeg drikker en nisse-øl.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar