Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2021, 17:21Gode bud, tak for input! Jeg kan tilslutte mig en del, men synes også, at definitionen på funny animal genren strækkes lidt med Spiegelman og Canales/Guarnido.
På en "comics top 10" liste ville du vel heller ikke kun medtage "sjove" tegneserier, vel? Så jeg tillod mig at betragte tråden som et forsøg på at lave en liste over de 10 bedste tegneserietegnere, der laver tegneserier med dyr i hovedrollen. Bill Watterson er nok den, jeg selv ville synes var mest på vippen, men Stoffer er altså en vidunderlig tiger.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 10. maj 2021, 23:04
GoogaMooga skrev: 10. maj 2021, 17:21Gode bud, tak for input! Jeg kan tilslutte mig en del, men synes også, at definitionen på funny animal genren strækkes lidt med Spiegelman og Canales/Guarnido.
På en "comics top 10" liste ville du vel heller ikke kun medtage "sjove" tegneserier, vel? Så jeg tillod mig at betragte tråden som et forsøg på at lave en liste over de 10 bedste tegneserietegnere, der laver tegneserier med dyr i hovedrollen. Bill Watterson er nok den, jeg selv ville synes var mest på vippen, men Stoffer er altså en vidunderlig tiger.
Det er rigtigt, sådan rent antropomorfisk. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Erling Søby »

Frank Madsen:
Art Spiegelman
Jeg har læst Maus. Og selv om det er funny animals, så finder jeg den nu ikke særlig sjov. Faktisk synes jeg den er mere deprimerende end sjov.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 11. maj 2021, 21:55 Frank Madsen:
Art Spiegelman
Jeg har læst Maus. Og selv om det er funny animals, så finder jeg den nu ikke særlig sjov. Faktisk synes jeg den er mere deprimerende end sjov.
Men det blir litt det samme som å si at "the funnies" - et generelt begrep om avisenes tegneseriestriper - bare kan være morsomme. Dette henger nok litt sammen med begrepet "comics", som også er langt fra dekkende for spennvidden til tegneseriemediet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 11. maj 2021, 21:55 Frank Madsen:
Art Spiegelman
Jeg har læst Maus. Og selv om det er funny animals, så finder jeg den nu ikke særlig sjov. Faktisk synes jeg den er mere deprimerende end sjov.
Og alligevel er humoren og ironien der.

"Throughout this novel, the audience constantly is reminded of how horrific the Holocaust was to the Jewish people. Nevertheless, the novel finds very effective ways to insert forms of humor in the inner story and outer story of Maus. Although the Holocaust has a heart wrenching effect on the novel as a whole, the effective use of humor allows for the story to become slightly less severe and a more tolerable read."

https://www.123helpme.com/essay/The-Use ... ans-520640

"In Maus, you witness Spiegelman’s frustration his father’s inability to not live in survival mode. I found myself laughing, crying and laughing some more as I flipped through every page the first time I read it. What makes Maus so special, is not only its ability to re-tell history in another medium, but to find the humor and creativity in pain. As a Catholic, I could relate to this."

https://drpop.org/maus-humor-pain-and-realness/

"Maus is a serious piece of literature about a very serious period of not-so-distant world history. Spiegelman's graphic novel certainly does not shy away from the horror and violence of the Holocaust. Yet, I personally found moments of humor throughout. For me, the biggest laugh was when Vladek and his friends ate the cake that was partially made out of laundry soap. The moment was genuine and a surprise. We can find bemusement in such a scenario, but this is a real life memory from an actual occurrence. And these people experienced the worst humanity has to offer; displacement, persecution, and genocide. I find it no coincidence that 3 pages after the laundry soap cake incident we have gone from comedy to tragedy as we see Vladec and Anja literally starving - going so far as to chewing on wood. "

http://engl3084comicsgraphicnovel.blogs ... or-in.html

"Art brings humour to this retelling of the horrors of the Holocaust. Once when he wonders aloud whether the war made his father irrational, his second wife intervenes, “All our friends went through the camps. Nobody is like him.”

https://www.thehindu.com/books/maus-by- ... 607588.ece
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2021, 20:04 Du forveksler vist stil med kultur. Barks er fyldt med kultur-referencer og idioms og traditioner. Det fandt jeg ikke hos Scarpa. Og det havde jeg heller ikke forventet. Jeg synes også, Smørbukk skal tegnes og forfattes af nordmænd.
Men et spørsmål: hva gjør så Daan Jippes på listen din? Og Freddy Milton for den saks skyld (med mindre du da tenker på andre serier av ham enn de lisensierte med Anders And, Søren Spætte, osv)? Verken Jippes eller Milton har da noen forutsetninger for å reflektere de amerikanske "kulturreferanser og idioms og tradisjoner" du liker så godt hos Barks, uansett hvor mye de prøver å herme etter ham.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, de gør et forsøg, og har et godt kendskab til amerikansk kultur og Carl Barks. De andre europæere lader deres historier foregå i et mere generisk ingenmandsland. Charlier skildrede jo også det vilde vesten på overbevisende vis.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kan vi lave en funny animal tegner top 10?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 13. maj 2021, 16:31 Jo, de gør et forsøg, og har et godt kendskab til amerikansk kultur og Carl Barks. De andre europæere lader deres historier foregå i et mere generisk ingenmandsland. Charlier skildrede jo også det vilde vesten på overbevisende vis.
Høres mer ut som det er en smakssak om det faktisk er viktig om Disney-tegneserier er laget av amerikanere eller ei. Jeg ser ikke mye amerikana i Jippes' og Miltons serier selv.
Besvar