Hvor meget napper du?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Hvor meget napper du?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er jo herligt. Man kan hurtigt købe sig fattig og man kan samle og læse sig til en skilsmisse. Men tager du alt?

Jeg sidder med Gammelpot, som er et kæmpehit her på bjerget? Ungerne holder af den trinde gnavpot. Jeg med.

Men altså. Det ER jo (næsten) gammel vin på nye flasker. Lige som mange andre udgivelser i disse år. Iznogood, Asterix, Blueberry. You know. The lot.

Napper du alt? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Lad os kigge ind i knolden på samlerne.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af Asger Pedersen »

Selvom jeg er generalsamler, køber jeg ikke nær alt. Jeg køber en del af de nye danske serier og genudgivelser af gamle danske avis- og ugebladsserier. Og så køber jeg ret vildt ind af nedsatte serier til Festivaler. Jeg køber ikke integraler af det, jeg har i forvejen i albums, men dem sætter jeg på min ønskeseddel til jul og føsda.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af Gimli »

Jeg er en smule usikker på, hvad denne tråd præcist går ud på. Men jeg har forstået det som, hvad det er jeg køber.

1) Jeg køber (næsten aldrig) noget jeg har i forvejen. Jeg er ligeglad med, hvordan reolen ser ud, og pæne "rygge" er mig ligegyldige. Så der røg; Blueberry, Gammelpot, Buddy Longway etc.

2) Jeg køber de serier/album jeg mener har kvalitet. Det kan være kendskab til forfattere/tegnere, anmeldelser, hvad der ser indbydende ud, mv., som afgør det. Nogle gange ser et album så lækkert tegnet ud, at jeg næsten er ligeglad med historien, nogle gange læser jeg mig til, hvad jeg tror er en meget spændende historie, og hvor tegningerne betyder mindre.

3) Jeg køber ud fra et ønske om diversitet. Der er genre som typisk har større chancer for at appellere, men de formodet "svageste" fravælges for at få plads til genre/fortællinger/tegninger, som kan udfordre en sådan potentiel fastlåst forståelse. Jeg køber næsten altid; en serie/et album som ikke ligger toppen af det umiddelbare favoritstof. (Det gyldne kompas, Sabrina mv.). Jeg er også begyndt at skele til; nationalitet i forhold til diversitet. Argentinske, Italienske tegneserier mv. Får et "løft" i priorteringen, hvis valget står mellem to ellers "ligeværdige" muligheder.

4) Mindst en serie, som jeg finder væsentlig i forhold til min samlings "helhed" købes, også selv om jeg "kun" finder det ok. (Corto Maltese, Tintin, pt. Eisner). Typisk når jeg oplever det lidt mangelfuld at sige; Nej den har jeg ikke, kort tid efter jeg har kaldt mig selv for; tegneseriesamler.

5) undtagelsen der bekrætiger reglen om diversitet - 'sex/erotik'. Kun hvis jeg får fornemmelsen af, at der faktisk er en god historie eller et virkelig godt grin gemt i et sex-orienteret album/serie, kommer den ind i søgelyset. Har f.eks.; Nathalia og penisjægerne/Florence Nattergal.

Jeg køber ikke alt - har hverken råd eller plads. Men "alt" kan blive noget jeg køber.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af lolsen »

Som Gimli og Asger, så køber jeg kun meget meget sjældent ind ad ting jeg har i forvejen, nogle af de eneste umiddelbare undtagelser er Corto Maltese hvor jeg har ca. halvdelen på dansk, men løbende har fulgt IDW's udgivelser, Nausica of the Valley of the Wind bokssættet fordi, well... Det var Nausica. Blueberry indkøbes også, men der mangler jeg i forvejen enkelte album. Derudover har jeg købt Akira i sort/hvid på engelsk, dette fordi at selvom jeg har den danske farvelagte udgave så foretrækker jeg serien i s/h. Watchmen har jeg forresten også købt i absolut udgave grundet størrelsen af sider.

Udover ovenstående serier, så tror jeg ikke umiddelbart jeg har "genkøbt" materiale jeg tidl. har. Men jeg er også "læser" og ikke "samler" omend tegneserier efterhånden gennem årene er begyndt at optage mere og mere plads, men I ved hvad jeg mener - håber jeg da.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 18. maj 2021, 21:09Jeg køber (næsten aldrig) noget jeg har i forvejen. Jeg er ligeglad med, hvordan reolen ser ud, og pæne "rygge" er mig ligegyldige. Så der røg; Blueberry, Gammelpot, Buddy Longway etc.
Du nævner ikke kvaliteten af oversættelsen, tekstningen, trykket, papiret, indbindingen, holdbarheden, ekstramaterialet ... men det er altså også ligegyldigt for dig?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af GoogaMooga »

Grundlæggende er der tre valg, når man skal overveje en intégrale_

1. behold originalerne og køb intégralen

2. sælg originalerne og køb intégralen

3. behold originalerne og undlad intégralen


Nogle serier passer på ét, andre på noget andet. Man prøver sig frem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af lolsen »

Carsten Søndergaard skrev: 19. maj 2021, 00:23
Gimli skrev: 18. maj 2021, 21:09Jeg køber (næsten aldrig) noget jeg har i forvejen. Jeg er ligeglad med, hvordan reolen ser ud, og pæne "rygge" er mig ligegyldige. Så der røg; Blueberry, Gammelpot, Buddy Longway etc.
Du nævner ikke kvaliteten af oversættelsen, tekstningen, trykket, papiret, indbindingen, holdbarheden, ekstramaterialet ... men det er altså også ligegyldigt for dig?
Carsten: Nu ved jeg godt det er Gimli du henvender dig til, men nedenfor ses dog alligevel mit eget svar derpå.

Kvaliteten af oversættelserne har jeg aldrig haft problemer med, i nogen udgaver. Dette betyder ikke at der sikkert ikke kan laves bedre oversættelser, jeg har bare aldrig haft et problem med dem jeg har læst. Ligeså med teksning. Ang. papiret, så foretrækker jeg mat papir, men et skift i papir vil aldrig få mig til at købe en ny udgave af det samme indhold - jeg er læser, ikke samler. Indbindingen er mig ligegyldig, men, og forstå mig ret, jeg foretrækker selvfølgeligt en pæn og solid indbinding - når altså der købes noget nyt og dette ikke påvirker prisen synderligt. Dvs. jeg køber ligeså gerne brugte bibliotekseksemplarer hvor siderne er ved at falde ud, som jeg køber nye integraler - igen, jeg er læser, ikke samler...

Første udgaver, stand mm. er jeg i 99% af tilfældende lige glad med, enkelte serier vil jeg dog gerne have i eks. større format mm. men det er meget, meget få. Jeg køber for at læse, ikke for at samle.

Hvis vi ser bort fra tegneserier, hvor mange mennesker tror i så køber nye udgaver af bøger de allerede har læst, fordi de blev genudgivet på nyt papir, i en ny oversættelse, en ny forside og i hård indbinding, eller måske endda fordi der er blevet tilføjet et tre siders langt forord?

Personligt vil jeg gætte på at det er meget, meget få.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af maxus »

Her har jeg det helt omvendt :lol:

Jeg elsker nye integraler, som kan afløse de slatne softcovers. Jeg kommer aldrig til at købe et (ny udgivet) softcover mere. Dem kan jeg læse på biblioteket. Elsker det - typisk bedre papirvalg, bedre tekstning, nye klare farver - men dog desværre ikke altid til det bedste (Bob Morane og Rødskæg - case in point) - og ikke mindst ekstramaterialet for dem som gør sig i det :D Sætter også stor pris på nye rygge - men her er der godt nok også nogle kedelige 'episoder' imellem i de forskellige udgivelser.

Min pænt store gamle samling er under afvikling af samme årsag og det har jeg det egentligt rigtigt fint med. Ikke alt skal sælges men rigtigt meget, herunder også ting, som ikke (endnu) er genudgivet i hardcovers. Til gengæld er jeg begyndt at købe danske serieblade i stor stil, så hvor den højere logik er, kan jeg da godt selv blive i tvivl om :roll:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 19. maj 2021, 00:23
Gimli skrev: 18. maj 2021, 21:09Jeg køber (næsten aldrig) noget jeg har i forvejen. Jeg er ligeglad med, hvordan reolen ser ud, og pæne "rygge" er mig ligegyldige. Så der røg; Blueberry, Gammelpot, Buddy Longway etc.
Du nævner ikke kvaliteten af oversættelsen, tekstningen, trykket, papiret, indbindingen, holdbarheden, ekstramaterialet ... men det er altså også ligegyldigt for dig?
Grundlæggende - ja - det er ligegyldigt. Det er et lidt hårdt svar, for selvfølgeligt kan der være eksempler på album, hvor trykningen, oversættelsen mv. er så dårlig, at det reelt påvirker oplevelsen, og her er det ikke ligegyldigt. F.eks. har jeg enkelte album, hvor 'farve' og 'streg' er "skredet" på nogle få sider. Hvis jeg læser disse album, samtidigt med at en ny udgave er muligt at anskaffe, kan det ikke udelukkes at jeg ville søge at få den nye version. Der er også album fra Arboris, hvor stavningen er så problematisk, at det forstyrrer oplevelsen. For de album jeg oplever som gode, kunne en nyudgivelse godt overvejes. Men det er altså kun, i helt særlige tilfælde at nyanskaffelser af tegneserier jeg allerede har bliver reelt overvejet. Den første tanke jeg får, når der kommer en genudgivelse er; Nå - men den har jeg jo. (Hvis det altså er tilfældet).
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af The Elder »

Jeg er så gammel, at jeg har købt det meste af, hvad der interesserer mig, da de udkom første gang.
Jeg kvier mig gevaldigt ved at købe genudgivelser. Jeg er helt tilfreds med den udgave, jeg allerede har.
Papir, tekstning etc., der gør mig heller ikke så meget, jeg er først læser og siden samler.
"Always Look On The Bright Side of Life
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af dernice »

Jeg køber da kun det, som jeg synes er interessant :-)

Jeg har købt samlebind på Blueberry, Red Kelly, og Rødskæg, og her har jeg solgt de almindelig albums. Derudover køber jeg de nye Gammelpot albums, og her sælger jeg også løbende de gamle. Det giver ikke mening at have dem dobbelt (medmindre man er hardcore samler...)

Men ellers er jeg faktisk mest interesseret i nye udgivelser. Jeg synes mange af de gamle genoptryk fra F&G er for gammeldags efterhånden, bla. Bernard Prince, Bob Morane og Allan Falk som alle bærer tydeligt præg af, at være tegnet i en anden tid. Jeg har læst meget Tintin, Asterix, Anders And og Lucky Luke i min barndom, men de er et overstået kapitel for mig ;-)

For 2 år siden fik jeg øjnene op for Pondus, og her køber jeg både samlebind og albums.

Derimod kommer der en masse nye spændende serier på markedet disse år, og jeg er voldsomt begejstret for fx. Undertaker, SHI, Ridderne fra Heliopolis, Long John Silver, Eternum, Orbital, UW1, Skorpionen, Roms Ørne, Den Ekstraordinære Rejse, Lonesome, Conquistador, Gør det af med Ramirez....og især E-voke har rigtig mange spændende nye serier på vej, så det er skønt at der både er plads til de gamle nostalgiske serier, men også en masse nyt :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af Robin »

maxus skrev: 19. maj 2021, 09:59 Her har jeg det helt omvendt :lol:

Jeg elsker nye integraler, som kan afløse de slatne softcovers. Jeg kommer aldrig til at købe et (ny udgivet) softcover mere. Dem kan jeg læse på biblioteket. Elsker det - typisk bedre papirvalg, bedre tekstning, nye klare farver - men dog desværre ikke altid til det bedste (Bob Morane og Rødskæg - case in point) - og ikke mindst ekstramaterialet for dem som gør sig i det :D Sætter også stor pris på nye rygge - men her er der godt nok også nogle kedelige 'episoder' imellem i de forskellige udgivelser.

Min pænt store gamle samling er under afvikling af samme årsag og det har jeg det egentligt rigtigt fint med. Ikke alt skal sælges men rigtigt meget, herunder også ting, som ikke (endnu) er genudgivet i hardcovers. Til gengæld er jeg begyndt at købe danske serieblade i stor stil, så hvor den højere logik er, kan jeg da godt selv blive i tvivl om :roll:
Jeg er ikke såd'n HELT oppe på ekstramateriale. Det er da meget fint, men ikke fint nok til at jeg orker at skifte, Asterix, Blueberry etc. ud. Jeg låner dette på bibl. og læser ekstramaterialet, hvis det har interesse. Mht. det sidste du skriver om blade, mediet hvoraf alt godt opstår :D , så har jeg det ligedan. Det er noget med nostalgi og hygge og.........! Jeg købte ikke Tomahawk regelmæssigt, da det udkom, og der kommer næppe en Integrale eller noget lignende, så dem køber jeg , når det kommer over mig. Ligeså med Seriemagasinret, hvor jeg solgte de første ca. 110 nr., men nu køber dem, når jeg falder over dem på loppemarkeder eller andet til 2-3 kr. pr stk. Jeg var så heldig, at jeg kun havde Valhalla 1-4 samt 15, så da "Den samlede" udkom sprang jeg på. Da Tintin udkom i den "nye" udgave med hardcover købte jeg også dem, men beholder "den gamle" samling, selvom jeg hér har frasolgt 1. oplag og anskaffet andre eksemplarer. Jeg køber troligt Allan Falk, det er sådan noget sygt samler noget, jeg kan lide stilen og igen, noget nostalgi.
Bob Morane købte jeg for lige at have det, der ikke var kommet og i samlet udgave.
Anders And er jo så et helt kapitel for sig. der er jo både blade, Hall of Fame, Guldbøger etc. det samme på 100 måder :D Gak!

Jeg er også som dernice meget tilfreds med en hel del af de nye titler fra bl. a. E-voke, men også Cobolt, Shadowzone og ZOOM, som han nævner, - og så er der jo superheltene! :D
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af marius »

lolsen skrev: 19. maj 2021, 01:46
Hvis vi ser bort fra tegneserier, hvor mange mennesker tror i så køber nye udgaver af bøger de allerede har læst, fordi de blev genudgivet på nyt papir, i en ny oversættelse, en ny forside og i hård indbinding, eller måske endda fordi der er blevet tilføjet et tre siders langt forord?

Personligt vil jeg gætte på at det er meget, meget få.
Jeg tror der findes en relativ stor gruppe af samlere som køber deres yndlingstegneserier i ultimative udgaver, selvom de har de gamle udgaver i forvejen. Jeg tror mange ikke kan modstå fristelsen og at en del stiller de nye flotte udgaver til pynt på hylden uden nødvendigvis nogensinde at få dem læst. Det lyder tosset, men sådan er samlere.

Personligt køber jeg de nye udgaver, da det giver mig stor læseoplevelse at udstyret er lækkert. Jeg sælger løbende mine gamle udgaver, da de ikke længere har nogen værdi for mig.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af dernice »

Robin skrev: 19. maj 2021, 11:55 Jeg er også som dernice meget tilfreds med en hel del af de nye titler fra bl. a. E-voke, men også Cobolt, Shadowzone og ZOOM, som han nævner, - og så er der jo superheltene! :D
mvh.
Det er dog ikke mange nye serier, som Cobolt binder an med. Orbital og Det Gyldne Kompas er vel de eneste i nyere tid? Udover en masse one-shot Graphic Novels... :D
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvor meget napper du?

Indlæg af lolsen »

marius skrev: 19. maj 2021, 14:33
lolsen skrev: 19. maj 2021, 01:46
Hvis vi ser bort fra tegneserier, hvor mange mennesker tror i så køber nye udgaver af bøger de allerede har læst, fordi de blev genudgivet på nyt papir, i en ny oversættelse, en ny forside og i hård indbinding, eller måske endda fordi der er blevet tilføjet et tre siders langt forord?

Personligt vil jeg gætte på at det er meget, meget få.
Jeg tror der findes en relativ stor gruppe af samlere som køber deres yndlingstegneserier i ultimative udgaver, selvom de har de gamle udgaver i forvejen. Jeg tror mange ikke kan modstå fristelsen og at en del stiller de nye flotte udgaver til pynt på hylden uden nødvendigvis nogensinde at få dem læst. Det lyder tosset, men sådan er samlere.

Personligt køber jeg de nye udgaver, da det giver mig stor læseoplevelse at udstyret er lækkert. Jeg sælger løbende mine gamle udgaver, da de ikke længere har nogen værdi for mig.
marius: :)

"Hvis vi ser bort fra tegneserier, hvor mange mennesker tror i så køber nye udgaver af bøger de allerede har læst".
Besvar