Hvad får dig til at købe en newie?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af GoogaMooga »

Som I nok ved, køber jeg også en newie i ny og næ, mere rigid er jeg altså heller ikke. Det sker faktisk, at en ung tegner kan gøre sig bemærket hos mig og hæve sig op af anonymitetens hængedynd. En tegner, der kan give mig en "WOW" oplevelse! Men der skal meget til for at måle sig med fordums giganter.

Ham, der tegner "Den Røde Baron", det er slet ikke så tosset. Kan bare aldrig huske, hvad han hedder.

Billede

***CARLOS PUERTA***

Men hvad med jer? Har I brug for at få afspejlet jeres samtid? Er 2020'erne jeres samtid? Føler I noget for den moderne verden?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Gimli »

De interesser jeg har haft, har næsten altid betydet at jeg har gået lidt mere i dybden med interessen. I mine unge dage var det videospil. Og her har jeg ca. 40 A4 sider (maskinskrift), hvor jeg er har forsøgt at udrede de "komponenter" som disse spil består af. (Grafik, lyd, atmosfære, dybde, playability mv.). For tegneserierne er det forskelligheden og mediets udvikling. Jeg har ikke den tid jeg havde som ung, så der er ikke meget nedskrevet. Men jeg finder det interessant at få øje på nogle af de historiske karakteristika. Så det giver helt automatisk en interesse for 'samtiden'.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er let at lokke. Ser en udgivelse spændende ud, og folder den sig rigtigt ud, når jeg bladrer i den, så...

Men her på øen sælges der ikke tegneserier. Jeg er afhængig af Nummer 9 og os herinde, samt Facebook, og billeder og anbefalinger får købelysten frem.

Nye udgivelser eller ældre? Dosen't really matter. Jeg elsker bøger.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af lolsen »

Hvorfor jeg køber en newie? Fordi intet godt kommer ud af at sidde og læse den samme bog i 2000 år, til trods for at visse individer insisterer på det er den eneste bog du har behov for at læse.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 19. maj 2021, 23:10 Hvorfor jeg køber en newie? Fordi intet godt kommer ud af at sidde og læse den samme bog i 2000 år, til trods for at visse individer insisterer på det er den eneste bog du har behov for at læse.
Billede
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Mogens »

I mange år var jeg meget konservativ i mine tegneseriekøb, der var stærkt præget af min opvækst med Fart og Tempo. Jeg købte stort set kun serier, jeg kendte og tog sjældent chancer, men for omkring en 5 års tid siden skete dér noget. Jeg tog et bevidst valg om at prøve mine grænser af og springe ud i nogle nye serier, hvilket jeg er begejstret for nu, da jeg har fået fornyet appetit på at læse og samle på tegneserier.

Jeg gav mig i kast med netop Den Røde Baron, som jeg dog troede var tegnet for mange år siden pga stilen. Harmony fik beskytterinstinktet op i mig, mens Chok gav mig sympati for en forbryder. Den Store Hornugle ledte mig til Angel Wings - og vigtigst af alt - så bragte mystikken i Angelus mig til den mageløse SHI. Ej at forglemme Undertaker, Ridderne af Heliopolis og mange andre super spændende, nye serier, som jeg ikke ønsker at være foruden.

Nogle vil nok påstå, at mine valg ikke er så modige endda, da de bevæger sig indenfor den genre, jeg kendte i forvejen, men det er dog trods alt lykkedes mig at købe andet end de gamle travere, vi alle kender til. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af GoogaMooga »

Har selv købt Den Røde Baron, Chok, og Angelus. Så kom ikke og sig... ;)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Mogens »

Så mangler du bare SHI....... :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 20. maj 2021, 00:17 Så mangler du bare SHI....... :lol:
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Mogens »

Jeg ved ikke, om du har læst SHI, og smag og behag er selvfølgelig forskellig fra læser til læser, men for mig at se, er SHI noget nær perfekt og noget af det bedste, jeg har læst i mange, mange år. Jeg kan slet ikke beskrive med ord, hvordan jeg klukker af velvære, når jeg bladrer fra side til side. Så genialt fed er den serie. Jeg vil gå så langt og påstå, at hvis jeg skulle koge min samling ned til 3 serier eller bare lande på en øde ø med begrænset baggage, så ville SHI være én af dem, jeg ville vogte med mit liv. :D :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 19. maj 2021, 23:48mystikken i Angelus
Folk der roser Angelus har for evigt min dybeste sympati! Ligesom folk der roser Perkeros.

Begge helt eminente tegneserier, og begge lægger de sig smukt i krydsfeltet mellem klassiske urtegneserier og meget moderne tegneserier. To af de senere års mest oversete danske tegneserieudgivelser overhovedet.

Angelus fås for 49 kr. i Faraos som ny, og 45 kr. antikvarisk.
Perkeros fås for 49 som ny, og 120 kr. (!) antikvarisk.

Jeg anbefaler enhver at slippe en 50'er for hver af dem, den er givet godt ud for en stor tegneserieoplevelse.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 20. maj 2021, 01:34
Mogens skrev: 19. maj 2021, 23:48mystikken i Angelus
Folk der roser Angelus har for evigt min dybeste sympati! Ligesom folk der roser Perkeros.

Begge helt eminente tegneserier, og begge lægger de sig smukt i krydsfeltet mellem klassiske urtegneserier og meget moderne tegneserier. To af de senere års mest oversete danske tegneserieudgivelser overhovedet.

Angelus fås for 49 kr. i Faraos som ny, og 45 kr. antikvarisk.
Perkeros fås for 49 som ny, og 120 kr. (!) antikvarisk.
Homs tegner helt fantastisk, og ja, SHI er virkelig enestående både hvad angår tegninger, men også historien. Angelus historien var lidt "meh" for mig, lidt for meget feel-good historie, men jeg købte den primært pga Homs' tegninger :-)

I øvrigt hvordan kan det være, at Cobolt ikke valgte at udgive SHI, da I allerede havde udgivet Angelus fra Homs? Den ligger jo fint i forlængelse :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 20. maj 2021, 12:28I øvrigt hvordan kan det være, at Cobolt ikke valgte at udgive SHI, da I allerede havde udgivet Angelus fra Homs? Den ligger jo fint i forlængelse :-)
Tja, sådan er der så meget :-)
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 20. maj 2021, 01:34Folk der roser Angelus har for evigt min dybeste sympati!

Så bliver jeg jo nødt til at følge trop! Angelus er en fin, moden, stille og rolig tegneserie om mand i eksistentiel krise, der så giver dønninger i ægteskab, job mm. Men den er langt fra den ramasjang, han ellers har kastet sig ud i - og nok er mere kendt for i DK - siden. Lidt polemisk kan man måske mene, at Angelus er en graphic novel (indhold) forklædt som tegneserie (format), hvilket måske kan have spillet ind ift. dens manglende succes i DK... hvis ellers restoplaget er et udtryk for manglende succes? Eller det faktum at Homs ikke har været repræsenteret på en dansk festival de sidste 5-8 år, hvilket ellers ville have været helt på sin plads.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad får dig til at købe en newie?

Indlæg af Mesterius »

redneck skrev: 20. maj 2021, 19:55
Carsten Søndergaard skrev: 20. maj 2021, 01:34Folk der roser Angelus har for evigt min dybeste sympati!

Så bliver jeg jo nødt til at følge trop! Angelus er en fin, moden, stille og rolig tegneserie om mand i eksistentiel krise, der så giver dønninger i ægteskab, job mm. Men den er langt fra den ramasjang, han ellers har kastet sig ud i - og nok er mere kendt for i DK - siden. Lidt polemisk kan man måske mene, at Angelus er en graphic novel (indhold) forklædt som tegneserie (format), hvilket måske kan have spillet ind ift. dens manglende succes i DK... hvis ellers restoplaget er et udtryk for manglende succes? Eller det faktum at Homs ikke har været repræsenteret på en dansk festival de sidste 5-8 år, hvilket ellers ville have været helt på sin plads.
Skiller folk her på forumet faktisk mellom "graphic novel" og "tegneserie"?? :O
Besvar