Gode råd søges

Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henrik Rehr »

LarsChristiansen skrev: 20. maj 2021, 10:48 For man må vel indrømme at det virkelig kun er meget, meget få som reelt kan leve af at tegne – i hvert fald i lille Danmark.
Det er en myte, jeg kender mange tegnere i Danmark, som lever af at tegne. Men det er sandt at der er mange flere, som det ikke lykkes for. Det er også en myte, at hvis man ikke kan leve af at tegne i Danmark, så ville lykken være gjort, hvis bare man nu var blevet født i et stort sprogområde. I København konkurrerer man med Danmark, i New York og Paris og Tokyo konkurrerer man med verden.

M.h.t. talent vs. flid, så er min erfaring at både tegneri, fodbold og matematik (og mistænker jeg, alt andet) fungerer på samme måde. Man har et talent, som man er født med, det kan sammelignes med en flaske. Jo mere man øver og øver og øver sig, jo mere bliver flasken fyldt op, men nogle har bare mere iboende talent end andre, deres flaske er med andre ord større. Dem med den lille flaske, kan fylde deres flaske helt op til kanten med flid, men andre har bare en dobbelt så stor flaske. Ikke alle kan blive lige så dygtige som Leonardo da Vinci eller Moebius, lige meget HVOR meget de øver sig.

Lars har ret i at man skal være forsigtig med at udråbe unge mennesker til kæmpetalenter, fordi det kan føre til skuffelse, men på den anden side skal man altså heller ikke være bange for at give dem ideen om, at det kan lade sig gøre. De skal bare vide at det kræver mange, mange timer ved tegnebordet og mange knytnæver lige i solar plexus på deres ego, inden tingene måske lykkes.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

Er der det? Damn! Dér fjernede du lige mit håb, for så er det ikke fordi, det er Danmark, at jeg ikke kan leve af det. Så er det bare fordi, I suck! :D :D :D
Henrik Rehr skrev: 20. maj 2021, 16:45
LarsChristiansen skrev: 20. maj 2021, 10:48 For man må vel indrømme at det virkelig kun er meget, meget få som reelt kan leve af at tegne – i hvert fald i lille Danmark.
Det er en myte, jeg kender mange tegnere i Danmark, som lever af at tegne.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henrik Rehr »

Henriette Westh skrev: 20. maj 2021, 18:26 Er der det? Damn! Dér fjernede du lige mit håb, for så er det ikke fordi, det er Danmark, at jeg ikke kan leve af det. Så er det bare fordi, I suck! :D :D :D

Langtfra, Henriette :)
Ikke at kunne leve af at tegne og at være dårlig til at tegne, er på ingen måde det samme. Det KAN selvfølgelig være det, men så mange andre ting spiller ind: Held. Personlighed. Valg man foretager, enten bevidst eller ubevidst. Held. Stædighed. Timing. Familieforhold. Held. Sikkert mange flere.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

... glimrende redning. :D :lol:
Henrik Rehr skrev: 20. maj 2021, 18:58
Henriette Westh skrev: 20. maj 2021, 18:26 Er der det? Damn! Dér fjernede du lige mit håb, for så er det ikke fordi, det er Danmark, at jeg ikke kan leve af det. Så er det bare fordi, I suck! :D :D :D

Langtfra, Henriette :)
Ikke at kunne leve af at tegne og at være dårlig til at tegne, er på ingen måde det samme. Det KAN selvfølgelig være det, men så mange andre ting spiller ind: Held. Personlighed. Valg man foretager, enten bevidst eller ubevidst. Held. Stædighed. Timing. Familieforhold. Held. Sikkert mange flere.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henrik Rehr »

Henriette Westh skrev: 20. maj 2021, 19:01 ... glimrende redning. :D :lol:
Men er vel gammel forsvarsspiller ;)

(Derudover mener jeg faktisk hvad jeg siger. Jeg har set mange tegnere med betydeligt mere talent end jeg, som har haft svært ved at få karrieren til at hænge sammen økonomisk. Der er simpelthen andre ting som spiller ind.)
Nå, jeg tegner videre.
jango
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 755
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:29
Geografisk sted: København S

Re: Gode råd søges

Indlæg af jango »

Berti Stravonsky skrev: 19. maj 2021, 20:21 I en af de ældste klasser sidder der en pige og tegner. Hun er drøndygtig. Seriøst. Jeg har flere gange sludret med hende, og nu er det så, at jeg spørger efter råd.

Hvad skal hun gøre, for at blive bedre? Tænk gerne stort og bredt. Både i praktikmæssige henseender, men også både her og nu, samt på sigt.

Hun bliver glad, når jeg roser hende. Og jeg kan mærke, at hun bobler af tegnelyst, når vi taler sammen.

Hjælp mig, så jeg kan hjælpe hende. Gider I?

Og hvis jeg får nogle af hendes værker og får lov til at lægge dem op her, så må I meget gerne være supersøde og konstruktive. Ja?

Men altså gode råd først. Hvad skal jeg sige til hende?
Her og nu løsningen.
Du kunne foreslå hende denne side.
https://www.deviantart.com/
Besvar