Gode råd søges

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Gode råd søges

Indlæg af Berti Stravonsky »

I en af de ældste klasser sidder der en pige og tegner. Hun er drøndygtig. Seriøst. Jeg har flere gange sludret med hende, og nu er det så, at jeg spørger efter råd.

Hvad skal hun gøre, for at blive bedre? Tænk gerne stort og bredt. Både i praktikmæssige henseender, men også både her og nu, samt på sigt.

Hun bliver glad, når jeg roser hende. Og jeg kan mærke, at hun bobler af tegnelyst, når vi taler sammen.

Hjælp mig, så jeg kan hjælpe hende. Gider I?

Og hvis jeg får nogle af hendes værker og får lov til at lægge dem op her, så må I meget gerne være supersøde og konstruktive. Ja?

Men altså gode råd først. Hvad skal jeg sige til hende?
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

Det er enkelt. :-) Hun skal bare tegne præcis, hvad hun har lyst til. Så vil den kreative glæde ganske automatisk gøre hende bedre og bedre - og endda hurtigt.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Berti Stravonsky »

Henriette Westh skrev: 19. maj 2021, 20:57 Det er enkelt. :-) Hun skal bare tegne præcis, hvad hun har lyst til. Så vil den kreative glæde ganske automatisk gøre hende bedre og bedre - og endda hurtigt.
Ja. Enig.

Men jeg tænkte nu mere i fremadrettet praksis. Lad os nu antage, at hun er et supertalent. Hvad gør man? Hvor går man hen? Hvem skal man tale med? Hvordan kan man få sparring? That sort of thing.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Gode råd søges

Indlæg af Mesterius »

Henriette Westh skrev: 19. maj 2021, 20:57 Det er enkelt. :-) Hun skal bare tegne præcis, hvad hun har lyst til. Så vil den kreative glæde ganske automatisk gøre hende bedre og bedre - og endda hurtigt.
Det er absolutt et godt råd på veldig mange måter. Men samtidig funderer jeg på... hvis man ønsker å bli en god all-round tegner, skal man ikke også pushe seg til å tegne noen ting man i utgangspunktet IKKE har lyst til eller føler seg tilpass med å tegne, rett og slett for å utvikle ferdighetene mer?

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis skal utgjøre så mange prosent av tegnetiden. Men for å ta et personlig eksempel: jeg tegnet litt tegneserier selv da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående. Mens jeg likte godt å tegne figurer, ansiktssuttrykk, kroppsspråk osv., var jeg mindre interessert i objekter som f. eks. biler, som jeg heller aldri har vært god til å tegne. Så jeg tegnet få biler i seriene mine, og det gikk for så vidt greit. Men hvis jeg skulle ha blitt tegner eller serietegner av yrke, tenker jeg at det kunne ha vært fornuftig å øve mer på nettopp å tegne biler, og også finne min personlige stil på dem etter hvert. Det å kunne tegne litt av hvert kan man jo få bruk for i mange sammenhenger.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

Lysten driver altid værket, men det er fint at fokusere på den overordnede lyst. Har man lyst til at tegne tegneserier? Fint - så gå i gang og den selvkritiske sans vil hurtigt indfinde sig, så måske tager man fat i de biler, man godt ved, man ikke er særlig god til eller ikke har lyst til (jeg er selv skoddårlig til at tegne biler). Det er utroligt, hvad lysten som motivation kan få én til. Men først og fremmest skal man nyde processen. For meget pres kan fjerne lysten, og når lysten ryger, lærer man ikke nær så hurtigt.
Det være sagt, er vi jo alle forskellige. Der er dem, der fint kan arbejde med pres over hovedet - og så er der dem, der slet ikke kan klare det. Det er som lærer sikkert uhyre svært at greje, hvad et talent kan klare eller ikke klare af pres.

Mesterius skrev: 19. maj 2021, 21:13
Henriette Westh skrev: 19. maj 2021, 20:57 Det er enkelt. :-) Hun skal bare tegne præcis, hvad hun har lyst til. Så vil den kreative glæde ganske automatisk gøre hende bedre og bedre - og endda hurtigt.
Det er absolutt et godt råd på veldig mange måter. Men samtidig funderer jeg på... hvis man ønsker å bli en god all-round tegner, skal man ikke også pushe seg til å tegne noen ting man i utgangspunktet IKKE har lyst til eller føler seg tilpass med å tegne, rett og slett for å utvikle ferdighetene mer?

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis skal utgjøre så mange prosent av tegnetiden. Men for å ta et personlig eksempel: jeg tegnet litt tegneserier selv da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående. Mens jeg likte godt å tegne figurer, ansiktssuttrykk, kroppsspråk osv., var jeg mindre interessert i objekter som f. eks. biler, som jeg heller aldri har vært god til å tegne. Så jeg tegnet få biler i seriene mine, og det gikk for så vidt greit. Men hvis jeg skulle ha blitt tegner eller serietegner av yrke, tenker jeg at det kunne ha vært fornuftig å øve mer på nettopp å tegne biler, og også finne min personlige stil på dem etter hvert. Det å kunne tegne litt av hvert kan man jo få bruk for i mange sammenhenger.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har hende i matematik, og der er hun ikke helt så skrap. Men når hun tegner, wauuu. Og når vi taler, og hun viser mig skitser, figurer etc. så er det som champagne. Hun folder sig ud. Taler, viser, peger. Det er så smukt.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Gode råd søges

Indlæg af redneck »

Berti Stravonsky skrev: 19. maj 2021, 20:21 Men altså gode råd først. Hvad skal jeg sige til hende?
Sig til hende, at der ligger en uddannelse og venter på hende i Viborg, hvor de tager tegnetalenter seriøst indenfor forskellige områder.

https://animationworkshop.via.dk/
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Berti Stravonsky »

redneck skrev: 19. maj 2021, 21:50
Berti Stravonsky skrev: 19. maj 2021, 20:21 Men altså gode råd først. Hvad skal jeg sige til hende?
Sig til hende, at der ligger en uddannelse og venter på hende i Viborg, hvor de tager tegnetalenter seriøst indenfor forskellige områder.

https://animationworkshop.via.dk/
Sådan. 1000 tak.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Gode råd søges

Indlæg af lolsen »

Anbefal hende et års ophold (evt. med 10. klasse) på Odense Design Akademisk animations linje - det indbefatter ikke kun animation.

Her vil hun både kunne dygtiggøre sig under kyndig og professionel vejledning, opbygge et fagligt netværk, samt forberede et portefølje med henblik på senere optagelse i Viborg.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Gode råd søges

Indlæg af Mogens »

Det er virkelig et sjovt sammentræf, at Berti stiller dette spørgsmål i dag, hvor jeg pønsede på at spørge herinde, om tegnere bliver født med et naturtalent eller om alle kan lære at tegne (andet end kruseduller). I bund og grund kan det omhandle alt fra fodbold til musik og til at tegne. Kan lysten drive værket alene eller skal man besidde et talent af en vis størrelse for at kunne udfolde sig for alvor og række op mod stjernerne? Flid kan bringe én langt, men er det nok?
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henrik Rehr »

Det er en god ide for hende at tegne croquis (efter levende model) og i det hele taget efter tredimensionelle ting i virkeligheden, blomster i en vase, en skjorte smidt over en stol, en tallerken med aftensmad, et træ i skoven, en strand med sten, tang og robåde, etc. Som ung tegner genbruger man tit stilistiske elementer fra sine idoler, men de er rimeligt ubrugelige når man sidder med sin skitsebog foran en nøgen model eller andre ting i virkeligheden. Der finder man virkeligt sig selv og sin stil og især sine egne svagheder, så det er pissehårdt. Men den hårde skole er ret sund, hvis man gerne vil være tegner en dag. Ikke kun af tegnetekniske årsager, men også fordi ens ego får mange, mange tæsk inden man en dag måske er i stand til at betale sin husleje.

Anyway, læg nogle af hendes ting op, så er det meget nemmere evt. at give lidt konstruktiv kritik.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

Det er det for evigt interessante spørgsmål, der næsten er umuligt at besvare: Findes der rent faktisk 'talent'? Altså defineret ved en særlig medfødt evne? Eller er vi alle født med potentialet for at kunne ... alt? Og er resten et spørgsmål om vores oplevelser, opdragelse og motivation? Er 'motivation' i sig selv et 'talent'? Jeg har ingen anelse, men vi er ikke de første til at spekulere over det. Jacques-Louis David (Frankrig, 30. august 1748 – 29. december 1825) var kendt for sin meget præcise nyklassisistiske stil; en stående samtidig joke var, at hvis man smed en mand i Bastillen, kom han ud i friheden efter to år, hvis man stillede ham i udsigt, at han ville blive løsladt, når han var blevet lige så dygtig som David. Altså: Alt handlede om motivation og øvelse. Så man kunne stipulere, at alle kan lære det rent tekniske - men selve den kunstneriske 'ånd' er en mere personlig ting, som måske kommer et andet sted fra. Jeg har set et væld af perfekt tekniske tegninger, som bare manglede ... et eller andet; og jeg har set mange uperfekte tegninger, der var fulde af liv og charme. Og endelig er der jo ductus - altså kunstnerens egen særegne streg. Min streg er f.eks. løs og lidt skæv, uanset hvor meget jeg prøver at holde min hånd stille. Det betyder, at jeg tegner nogle ting bedre end andre, og således er det tekniske påvirket af en anden egenskab. Jeg var aldrig sluppet ud af Bastillen. ;-)
Mogens skrev: 19. maj 2021, 23:19 Det er virkelig et sjovt sammentræf, at Berti stiller dette spørgsmål i dag, hvor jeg pønsede på at spørge herinde, om tegnere bliver født med et naturtalent eller om alle kan lære at tegne (andet end kruseduller). I bund og grund kan det omhandle alt fra fodbold til musik og til at tegne. Kan lysten drive værket alene eller skal man besidde et talent af en vis størrelse for at kunne udfolde sig for alvor og række op mod stjernerne? Flid kan bringe én langt, men er det nok?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Gode råd søges

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 19. maj 2021, 23:19 Det er virkelig et sjovt sammentræf, at Berti stiller dette spørgsmål i dag, hvor jeg pønsede på at spørge herinde, om tegnere bliver født med et naturtalent eller om alle kan lære at tegne (andet end kruseduller). I bund og grund kan det omhandle alt fra fodbold til musik og til at tegne. Kan lysten drive værket alene eller skal man besidde et talent af en vis størrelse for at kunne udfolde sig for alvor og række op mod stjernerne? Flid kan bringe én langt, men er det nok?
Her er en forskers bud på forholdet mellem talent og flid. Når det kombineres med viden om hjernens platistikcitet, hælder jeg mest til 'flid'.
https://www.ted.com/talks/angela_lee_du ... anguage=da
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af LarsChristiansen »

Man må nok også træde varsomt... Den unge tegner-pige kan også med ros forledes til at tro at hendes lykke er gjort og at en tegnerkarriere er "lige om hjørnet"...
Jeg var vist én af den slags selv... Som tegnede, og tegnede og tegnede – al min tid gennem folkeskole og gymnasiet. Fik ros for at være god og dygtig – og lullede mig nok ind i det – missede derfor også andre ting og læste derfor vist heller ikke lektier nok – for jeg ville jo nok blive en stor tegner alligevel... Så ramte virkeligheden. Der var sgu ikke brug for "en tegner" – hverken til tegneserier eller reklamer... Og i lang tid tumlede jeg rundt med en knust og meget naiv livsdrøm – En stribe løse jobs – og måtte jo genopfinde mig selv og finde på noget andet.
Det tog næsten ti år... Så blev jeg grafiker – for det "smagte da lidt af fisk" – og jeg gjorde alt for at gøre mig god til det – og det har også udviklet sig til en skøn karriere (og med nogle omveje nu med tegneserie-forlaget E-voke). Og det at kunne tegne har da utvivlsomt ligget som en god erfarringsmæssig ballast... Men tegner – det blev jeg aldrig.

Jeg tror også at det jeg vil sige er; Hvis man vil den vej – så skal man satme (pardon my French) være god – eller ville gøre sig det! Øve, øve, øve! For man må vel indrømme at det virkelig kun er meget, meget få som reelt kan leve af at tegne – i hvert fald i lille Danmark.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Gode råd søges

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg er enig. Sligt kan ske. Men livet kan nu engang ikke leves uden skuffelser. Hvilket bringer mig tilbage til lysten! Hvis den ægte lyst er der, kan man slet ikke lade være - også selvom man ikke bliver den store kunstner. Jeg er selv et levende eksempel. Jeg er ikke fantastisk, men jeg kan ikke lade være, så selvom jeg sommetider får nogle gedigne hug, vender jeg altid tilbage til at tegne og male - for lysten gør, at jeg ikke kan lade være. :-) Til sidst kan man lave en pagt med sig selv: altid at tegne, hvad man har lyst til, så tegneriet aldrig bliver 'smittet' af noget negativt, men altid er et sted, hvor man har det fantastisk. Men det kan godt tage lidt tid at nå derhen.
LarsChristiansen skrev: 20. maj 2021, 10:48 Man må nok også træde varsomt... Den unge tegner-pige kan også med ros forledes til at tro at hendes lykke er gjort og at en tegnerkarriere er "lige om hjørnet"...
Jeg var vist én af den slags selv... Som tegnede, og tegnede og tegnede – al min tid gennem folkeskole og gymnasiet. Fik ros for at være god og dygtig – og lullede mig nok ind i det – missede derfor også andre ting og læste derfor vist heller ikke lektier nok – for jeg ville jo nok blive en stor tegner alligevel... Så ramte virkeligheden. Der var sgu ikke brug for "en tegner" – hverken til tegneserier eller reklamer... Og i lang tid tumlede jeg rundt med en knust og meget naiv livsdrøm – En stribe løse jobs – og måtte jo genopfinde mig selv og finde på noget andet.
Det tog næsten ti år... Så blev jeg grafiker – for det "smagte da lidt af fisk" – og jeg gjorde alt for at gøre mig god til det – og det har også udviklet sig til en skøn karriere (og med nogle omveje nu med tegneserie-forlaget E-voke). Og det at kunne tegne har da utvivlsomt ligget som en god erfarringsmæssig ballast... Men tegner – det blev jeg aldrig.

Jeg tror også at det jeg vil sige er; Hvis man vil den vej – så skal man satme (pardon my French) være god – eller ville gøre sig det! Øve, øve, øve! For man må vel indrømme at det virkelig kun er meget, meget få som reelt kan leve af at tegne – i hvert fald i lille Danmark.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Besvar