Max Jordan

Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Max Jordan

Indlæg af ovemunk »

Jeg har et spørgsmål til de kloge hoveder herinde. Jeg har de første 5 albums af Max Jordan, udgivet af Interpresse i slut 70erne. Album 1 og 2 undrer mig idet de handler om smugling af narkotika, nemlig det underlige stof "Popain". Var man bange for at skrive "Kokain" eller hvad?
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

ovemunk skrev: 22. maj 2021, 11:38 Jeg har et spørgsmål til de kloge hoveder herinde. Jeg har de første 5 albums af Max Jordan, udgivet af Interpresse i slut 70erne. Album 1 og 2 undrer mig idet de handler om smugling af narkotika, nemlig det underlige stof "Popain". Var man bange for at skrive "Kokain" eller hvad?
Ja, det var Tillieux' forsøg på at omgå censuren. Hvilket lykkedes i Belgien, men ikke i Frankrig, hvor album 1 og 2 var forbudt indtil 1971, dels fordi censuren ikke accepterede et narkotisk stof omtalt i en børnetegneserie, dels fordi man fandt, at historien gav udtryk for disrespekt over for politiet.

Tillieux fortalte, at den franske indenrigsminister, der var formand for censurkomiteen, ringede til ham og sagde: "De kan ikke omtale popain i en tegneserie, der er et narkotisk stof!" Tillieux gjorde dem opmærksom på, at popain ikke er et eksisterende stof, og at han netop havde opfundet ordet for ikke at have problemer med censuren. Men lige meget hjalp det.

Også album 7 (fransk 9) var censureret, denne gang for racisme, og formentlig begrundet i, at Frankrig led under eftervirkningerne af krigen i Algeriet. I det tilfælde mødte Tillieux selv op hos ministeren sammen med Morris, der samtidig var anklaget for at lade Billy the Kid sutte på sin revolver. Ifølge Tillieux havde hele dagen i forvejen turneret rundt på værtshuse til langt ud på natten og mødte op i ministeriet kl. 8 om morgenen døddrukne. Måske hjalp det ikke på ministerens indstilling!
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Max Jordan

Indlæg af ovemunk »

Takker mange gange. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg bruger lige anledningen til at gøre Googa opmærksom på det nye nummer af det storartede tyske retrotegneserietidsskrift Reddition. Udkommer 30. juni. Dossier Maurice Tillieux på 84 sider i farver for blot 12 €. Ein muss haben, Googa :-)

https://www.reddition.de/shop/reddition ... -73-detail

Beschreibung
Der stilweisende und viel zu früh gestorbene belgische Zeichner und Szenarist Maurice Tillieux hätte 2021 seinen 100. Geburtstag feiern können, und REDDITION Nr. 73 dokumentiert Leben und Werk des Künstlers und seiner wichtigsten Kollegen und Freunde wie Francis, Gos, Walthéry oder Remacle. Sie haben mit Serien wie Jeff Jordan, Jupp Heister, Pirat Schwarzbart, Die Rasselbande oder Jess Long nicht nur frankobelgische Comicgeschichte geschrieben, sondern stehen auch für besonders stimmungsvolle und grandios gezeichnete Comics im besten Stil der Marcinelle-Schule. Neben einer ausführlichen Lebensgeschichte zu Maurice Tillieux und Porträts seiner wichtigsten Kollegen veröffentlicht REDDITION Nr. 73 auch viel bisher unbekanntes und seltenes Bildmaterial und eine umfangreiche Bibliographie seiner Comics.
Vedhæftede filer
image.png
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

Tak Carsten, det ser vældig interessant ud. Men jeg kan desværre ikke tysk, andet end nogle få gloser.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lige en boks for dig, Googa. Og hvis du bare kan 20 % tysk, opfylder den vel dine kriterier, he he ;-)

https://www.carlsen.de/hardcover/jeff-j ... 51-72070-2
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (198.26 KiB) Vist 1213 gange
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Max Jordan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. maj 2021, 17:56
ovemunk skrev: 22. maj 2021, 11:38 Jeg har et spørgsmål til de kloge hoveder herinde. Jeg har de første 5 albums af Max Jordan, udgivet af Interpresse i slut 70erne. Album 1 og 2 undrer mig idet de handler om smugling af narkotika, nemlig det underlige stof "Popain". Var man bange for at skrive "Kokain" eller hvad?
Ja, det var Tillieux' forsøg på at omgå censuren. Hvilket lykkedes i Belgien, men ikke i Frankrig, hvor album 1 og 2 var forbudt indtil 1971, dels fordi censuren ikke accepterede et narkotisk stof omtalt i en børnetegneserie, dels fordi man fandt, at historien gav udtryk for disrespekt over for politiet.
:O Hva så med opium i flere av Tintin-albumene?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. aug 2021, 22:49:O Hva så med opium i flere av Tintin-albumene?
Jo, men både Faraos cigarer, Den Blå Lotus og Krabben med de gyldne klosakse eksisterede jo længe inden censurloven blev indført i 1949. Så de kunne ikke sådan lige forbydes. Men Hergé holdt sig dog fra narkotiske stoffer efter 1949.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Max Jordan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. aug 2021, 00:15
Mesterius skrev: 4. aug 2021, 22:49:O Hva så med opium i flere av Tintin-albumene?
Jo, men både Faraos cigarer, Den Blå Lotus og Krabben med de gyldne klosakse eksisterede jo længe inden censurloven blev indført i 1949. Så de kunne ikke sådan lige forbydes. Men Hergé holdt sig dog fra narkotiske stoffer efter 1949.
Ahaa. Morsomt likevel at fargeutgaven av Faraos cigarer først kom på midten av 50-tallet, med opium og det hele. ;)

Timingen på denne sensurloven ser forøvrig ut til å sammenfalle ganske bra med The Comics Code i USA.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 4. aug 2021, 22:42 Lige en boks for dig, Googa. Og hvis du bare kan 20 % tysk, opfylder den vel dine kriterier, he he ;-)

https://www.carlsen.de/hardcover/jeff-j ... 51-72070-2
Den er jo nydelig. :D I øvrigt slår det mig, at Tyskland trods sin størrelse og gavmilde udbud af euroklassikere, ikke har frembragt så mange superstjerner, Kauka, König, Schultheiss, og... ?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 5. aug 2021, 00:29Timingen på denne sensurloven ser forøvrig ut til å sammenfalle ganske bra med The Comics Code i USA.
Absolut, der var en direkte sammenhæng mellem de samme anti-tegneserieholdninger i pædagogiske, medicinske, kulturelle og kirkelige kredse på den tid. I USA, England, Frankrig, Skandinavien og mange andre steder. Forskellen var bare, at i Frankrig - som det eneste sted - mundede det ud i en egentlig lov, der beskrev hvad publikationer henvendt til børn og unge måtte og ikke måtte, og en statslig censurkomite vurderede løbende alle udgivelser og indkaldte forlægger og serieskabere til "kammeratlige samtaler"!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. aug 2021, 03:54I øvrigt slår det mig, at Tyskland trods sin størrelse og gavmilde udbud af euroklassikere, ikke har frembragt så mange superstjerner, Kauka, König, Schultheiss, og... ?
Det har at gøre med, at hr. Hitler ikke brød sig om tegneserier, og at der derfor ikke opstod en skaberkultur omkring tegneserier i Tyskland før langt senere end i andre lande. I forvejen var der i øvrigt heller ikke tradition for at tyske aviser bragte tegninger og tegneserier, som de gjorde i mange andre lande allerede fra forrige århundredes begyndelse.

Andre lande, fx Belgien, Frankrig og Danmark, fik derimod indirekte en saltvandsindsprøjtning af hr. Hitlers handlinger, fordi forsyningskæderne til USA blev afbrudt. Og fordi der i disse lande - altså i modsætning til Tyskland - allerede var et kommercielt marked for tegneserier i 1940'erne, banede afsavnet af amerikanske serier vejen for lokale serieskabere til at erstatte dem. Med andre ord, intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Man skal helt frem til 1980, før man i Tyskland stod på samme tærskel til det store albumboom, som man gjorde ti år tidligere i Skandinavien.

Ret tankevækkende alt sammen, Tysklands størrelse taget i betragtning.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

1980 var en sen start, men jeg skal eller love for, at tyskerne har fået indhentet det forsømte!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Max Jordan

Indlæg af lolsen »

Carsten Søndergaard skrev: 6. aug 2021, 00:48 Med andre ord, intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Det var nok dog en ekstremt skræmmende kommentar...

Nåe, jae, joe såmænd, masse mord på millioner.. men men, jeg nød jo, omend ekstremt perifert, godt deraf...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 6. aug 2021, 03:16 1980 var en sen start, men jeg skal eller love for, at tyskerne har fået indhentet det forsømte!
De indhentede det i rekordtempo mellem starten af 80'erne og starten af 90'erne. Mens det i de år langsomt gik ned ad bakke i Belgien, Frankrig og Skandinavien, gik det bare op og op i Tyskland. Hele reservoiret af serier fra 1950'erne og 60'erne, som i Danmark i høj grad udkom i 70'erne og første halvdel af 80'erne, kom først i Tyskland i anden halvdel af 80'erne og første halvdel af 90'erne.
Besvar