Max Jordan

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 6. aug 2021, 07:31
Carsten Søndergaard skrev: 6. aug 2021, 00:48 Med andre ord, intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Det var nok dog en ekstremt skræmmende kommentar...

Nåe, jae, joe såmænd, masse mord på millioner.. men men, jeg nød jo, omend ekstremt perifert, godt deraf...
Bevares, nu konstaterer jeg jo blot nogle historiske omstændigheder. Det er ikke en opfordring til at starte krige eller besættelser eller folkemord for at fremme tegneserieinteresser, altså :|

Lidt ligesom de franske og kinesiske forskere, der har konstateret, at meget få tobaksrygere bliver alvorligt syge af corona. Som det altid understreges i deres redegørelser for fænomenet, bør det ikke opfattes som en opfordring til at begynde at ryge 8)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 7. aug 2021, 00:22
GoogaMooga skrev: 6. aug 2021, 03:16 1980 var en sen start, men jeg skal eller love for, at tyskerne har fået indhentet det forsømte!
De indhentede det i rekordtempo mellem starten af 80'erne og starten af 90'erne. Mens det i de år langsomt gik ned ad bakke i Belgien, Frankrig og Skandinavien, gik det bare op og op i Tyskland. Hele reservoiret af serier fra 1950'erne og 60'erne, som i Danmark i høj grad udkom i 70'erne og første halvdel af 80'erne, kom først i Tyskland i anden halvdel af 80'erne og første halvdel af 90'erne.
Jeg tor, de har fået mere end vi har fra den belgiske guldalder - Eric Castel komplet, Jerry Spring uden problemer, etc.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2021, 00:38Jeg tor, de har fået mere end vi har fra den belgiske guldalder - Eric Castel komplet, Jerry Spring uden problemer, etc.
Hvilket vel er logisk nok, for da der først gik hul på bylden, var der jo et mangefold større marked (og det var samtidig lidt mere konservativt). Trods alt er der 2100 % så mange der har tysk som modersmål som dansk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det hjælper jo godt, og hvis vi kunne få flere samtryk i Skandinavien, ville vi også få et mere righoldigt marked. Men nordmændene og svenskerne vil ikke rigtigt lege med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man må, som altid, konkludere, at Danmark er det sted i verden, hvor der i forhold til befolkningstallet er udkommet langt flest belgiske og franske tegneserier. Altså uden for Belgien og Frankrig. Men derfor kan du selvfølgelig godt ønske dig endnu mere :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Max Jordan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. aug 2021, 00:22
GoogaMooga skrev: 6. aug 2021, 03:16 1980 var en sen start, men jeg skal eller love for, at tyskerne har fået indhentet det forsømte!
De indhentede det i rekordtempo mellem starten af 80'erne og starten af 90'erne. Mens det i de år langsomt gik ned ad bakke i Belgien, Frankrig og Skandinavien, gik det bare op og op i Tyskland. Hele reservoiret af serier fra 1950'erne og 60'erne, som i Danmark i høj grad udkom i 70'erne og første halvdel af 80'erne, kom først i Tyskland i anden halvdel af 80'erne og første halvdel af 90'erne.
Kanskje det er derfor den ene Asterix-tegnefilmen som ble laget på 90-tallet (Asterix i Amerika, 1994) var en tysk produksjon.

Jeg har vært imponert av albumutvalget i Tyskland når jeg iblant har tittet på det. Markedet deres for album har vært langt mer robust enn Norge i flere tiår, og er vel kanskje også mer robust enn f. eks. Danmark.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Max Jordan

Indlæg af lolsen »

Carsten:

Ingen ko på isen, jeg ved godt hvad du mener, men tonelejet mm. går desværre tabt i tekstformatet :)

Så ingen sure miner, om end det skurer lidt i ørene når der refereres til holocaust med ordene, at intet er så skidt at det ikke er godt for noget.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Max Jordan

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev: 22. maj 2021, 17:56 Hvilket lykkedes i Belgien, men ikke i Frankrig, hvor album 1 og 2 var forbudt indtil 1971, dels fordi censuren ikke accepterede et narkotisk stof omtalt i en børnetegneserie, dels fordi man fandt, at historien gav udtryk for disrespekt over for politiet.
clifton - new york.jpg
clifton - new york.jpg (63.3 KiB) Vist 850 gange
Clifton, opr. Le journal de Tintin 1960, udg. samlet i 1963. Jeg ved ikke om Tintin bladet var under belgisk eller fransk censur, men måske har man bare tænkt, at der ikke var nogen disrespekt for politiet her (:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Frank Madsen »

lolsen skrev: 7. aug 2021, 14:26Carsten:Ingen ko på isen, jeg ved godt hvad du mener, men tonelejet mm. går desværre tabt i tekstformatet :)
Så ingen sure miner, om end det skurer lidt i ørene når der refereres til holocaust med ordene, at intet er så skidt at det ikke er godt for noget.
Det kan man da kalde en fejllæsning af dimensioner. Der er kun én, der har refereret til holocaust i denne tråd. Carsten hentydede til den tyske besættelse af Frankrig og Belgien og det efterfølgende forbud mod amerikanske tegneserier, der indiskutabelt gav de fransk-belgiske serieskabere og forlag fuldt råderum over deres eget marked i en årrække - et forspring, de formåede at fastholde efter krigen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Max Jordan

Indlæg af GoogaMooga »

Par for the course her på Serieland.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Max Jordan

Indlæg af lolsen »

Frank:

Ah, der kan bare se, jeg læste det som et generelt udtryk hele perioden, hvori dette indgik (holocaust ligeså), igen, der var ingen sure meninger i det. Men ser man bort fra den senere del af WWII, så syntes jeg nu heller ikke "almindelig" krig er morsomt, hvilket jeg da bestemt heller ikke tror Carsten gør. Krig er det værste mennesker kan udsætte hinanden for, desværre er det dog ikke det sjældneste... :(

GoogaMooga:

Jøsses... XD
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 7. aug 2021, 21:48Clifton, opr. Le journal de Tintin 1960, udg. samlet i 1963. Jeg ved ikke om Tintin bladet var under belgisk eller fransk censur, men måske har man bare tænkt, at der ikke var nogen disrespekt for politiet her (:
Jeg kender ikke til nogen særlige censurtilfælde omkring Clifton, men der kan godt have været noget, som forhindrede en fransk udgivelse og ikke en belgisk - for der var en hel del forskelle på den belgiske og den franske udgave af Tintin-bladet, og loven var fransk, ikke belgisk.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Frank Madsen »

lolsen skrev: 7. aug 2021, 22:22Ah, der kan bare se, jeg læste det som et generelt udtryk hele perioden, hvori dette indgik (holocaust ligeså), igen, der var ingen sure meninger i det. Men ser man bort fra den senere del af WWII, så syntes jeg nu heller ikke "almindelig" krig er morsomt, hvilket jeg da bestemt heller ikke tror Carsten gør. Krig er det værste mennesker kan udsætte hinanden for, desværre er det dog ikke det sjældneste... :(
Joh. Det synes de fleste vel. Men at Carsten forklarede, hvorfor det fransk/belgiske tegneseriemarked fik en opblomstring takket være krigen, var næppe en anprisning af krig og kz-lejre, men en beskrivelse af begivenhederne, som de rent faktisk udviklede sig.

En anden sidegevinst af 2. verdenskrig var jo i øvrigt rumfart. ;-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Max Jordan

Indlæg af lolsen »

Frank:

Jeg tror ikke der var nogen - heller ikke undertegnede - der læste det som en anprisning af krig og kz-lejre. Det tror jeg faktisk aldrig der er nogen der mener, når de siger at "intet er så skidt, at det ikke er godt for noget", om eks. anden verdens krig og de rædsler der var forbundet hermed.

Dette gør dog ikke at det ikke skurer i ørene, fordi man ved selv mildt at joke herom, hurtigt kan glemme at ofrene var reelle mennesker som du og jeg, hvorfor rædslerne langsomt udviskes overtid. Noget der desværre tillader historien at gentage sig. Se blot på vores eget land hvor vi så småt har genoptaget praksissen med at internere "de uønskede", under kummerlige, sygelige, torturlignende og fuldstændigt umenneskelige forhold. Forhold man ikke ville byde andre, såfremt man reelt så dem som de mennesker de er. Dette er noget der kun lader sig gøre, når man har accepteret med sig selv, at de ikke er ligeværdigeog at de ikke er mennesker som du og jeg.

Det er blevet en helt legitim ting at diskutere, på hvilken øde ø eller tredje land man herefter kan interne andre mennesker på. Næste skridt bliver vel at der kan diskuteres hvorvidt de på den øde ø, reelt har ret til medicin, eller et fyldestgørende dagligt måltid - hvilket reelt næsten allerede er blevet dem frataget.

Derfor, skurer det i mine ører og ikke fordi jeg på nogen måde tror at Carsten forherliger krig, vold og masse mord - havde dette været min opfattelse havde jeg nok ikke just skrevet at der ingen sure miner var ment hermed. Hvilket jeg da også umiddelbart tror at Carsten godt ved.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Max Jordan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 8. aug 2021, 01:48Derfor, skurer det i mine ører og ikke fordi jeg på nogen måde tror at Carsten forherliger krig, vold og masse mord - havde dette været min opfattelse havde jeg nok ikke just skrevet at der ingen sure miner var ment hermed. Hvilket jeg da også umiddelbart tror at Carsten godt ved.
Jo, det forstod jeg umiddelbart, men du skal have tak for den uddybende redegørelse, som jeg både værdsætter og sympatiserer med.

Og jeg er egentlig enig, jeg kunne godt have formuleret min oprindelige kommentar en smule anderledes, så den ikke bare stod som en kold konstatering.

Jeg er absolut pacifistisk anlagt, og jeg har både været militærnægter og militærnægternægter (det første fordi jeg ikke ville ende med at dræbe andre mennesker, det andet bare fordi jeg fandt det et idiotisk spild af tid (det tog tre måneder, så gad de ikke høre mere på mig)).
Besvar