Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

lolsen skrev: 6. jun 2021, 21:47 Mogens:

Det er jo altid dejligt at vide at du ikke ønsker at gøre nogen kede af det, men jeg kan nu heller ikke lige mindes en eneste gang hvor noget du har skrevet har kunnet tolkes således? :S

Men som sagt er det jo altid dejligt at vide for os alle, skulle den dag oprinde :D
Jeg prøver vitterligt at opføre mig ordentligt, men i takt med at jeg lærer folk bedre at kende, har jeg det med at "stikke" lidt mere til dem, men det er altid ment med et venligt glimt i øjet. Problemet med et forum er, at man ikke kender medskribenterne personligt, så man kan ende med at tillægge udtalelser en værdi eller en betydning, som de aldrig var tilsigtet. :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Lidt i samme boldgade - de der smileys...

Jeg kan huske, at jeg fandt dem irriterende og des flere folk satte, des mere vred blev jeg.

Hvad synes I om dem?

Selv har jeg for længst vænnet mig til dem, og anvender enkelte af dem fra tid til anden. Nu finder jeg det ganske naturligt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mogens skrev: 6. jun 2021, 22:32
lolsen skrev: 6. jun 2021, 21:47 Mogens:

Det er jo altid dejligt at vide at du ikke ønsker at gøre nogen kede af det, men jeg kan nu heller ikke lige mindes en eneste gang hvor noget du har skrevet har kunnet tolkes således? :S

Men som sagt er det jo altid dejligt at vide for os alle, skulle den dag oprinde :D
Jeg prøver vitterligt at opføre mig ordentligt, men i takt med at jeg lærer folk bedre at kende, har jeg det med at "stikke" lidt mere til dem, men det er altid ment med et venligt glimt i øjet. Problemet med et forum er, at man ikke kender medskribenterne personligt, så man kan ende med at tillægge udtalelser en værdi eller en betydning, som de aldrig var tilsigtet. :wink:
Jeg kan bekræfte, at Mogens er et fantastisk menneske. Jeg har aldrig mødt ham, men vi har skrevet sammen og han har på mange områder været helt fantastisk for mig. Støttende, hjælpsom, gavmild, lyttende, rådgivende, omsorgsfuld.

Og så staver han godt :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

Gimli skrev: 6. jun 2021, 22:09
lolsen skrev: 6. jun 2021, 21:47 Berti:

Skabelsen af fælles historier mm. er ikke lige mig, men hvis andre har lyst vil jeg da glædeligt læse med og se hvad I kommer frem til.

En læseklub er jeg mere på, så er det bare hvilken serie der bedst egner sig dertil. For de fleste album i europæisk tradition er som sagt relativt enkeltstående og afsluttede historier og det er de færreste herinde der eks. læser manga - hvor historiens konstruktion ofte bedst kan sammenlignes med en meget, meget tyk bog.

Nu har jeg "desværre" selv læst Universal War One, da den udkom på engelsk. Men denne serie har så vidt jeg husker, ét langt narrativ der strækker sig over alle seks album i serien, samtidigt med at der er en hvis spænding involveret deri a la "hvordan mon historien udvikler sig herfra?!".

På dansk udgives den periodisk af ShadowZone og jeg mener at album nr. 2, er lige på trapperne.

Den kunne være et bud, på en serie man kunne tage op i en læseklub - om end jeg som sagt selv "desværre" allerede har læst denne. Men for andre interessere, kunne den være et godt valg.

Hvilke andre serier af denne type udkommer der mon på dansk?

Indenfor manga verdenen, ville det være en smal sag at finde en spændings/mystery serie at følge med i, men det er jo desværre de færreste herinde der læser manga.

Så? Gode bud?
En læseklub kunne være spændende - og hvis det er en serie jeg har, vil jeg "fravige" min normale læserytme, for at være med. Tidligere har der været en læseklub med en amerikansk flyveserie fra 30'erne. (Kan ikke huske navnet - for jeg ejer den ikke). Som jeg husker det, løb den lidt ud i sandet efter ca. 3/4 år. Men det var måske en lidt omfattende serie at starte med. Så kunne Universal war One, være et mere overkommeligt bud.

Min udfordring er imidlertid at få købt albummet i tide. Jeg har det første album. Det næste kunne jeg købe i Danmark over ferien, men jeg tvivler på at jeg får købt de næste lige efter udgivelsen. Jeg er lidt usikker på, hvor mange butikker/forhandlere der vil sende enkeltalbum herop uden betydelige ekstraomkostninger. Faraos forlanger kr. 500,- som minimum. Jeg har i mange år købt hos Fantask (hovedsageligt), men det er jo store ordre, hvorfor transporten bliver udregnet på vægt og er mindst 1 måned om at komme herop.
Jeg ved ærlig talt ikke, om en læseklub er noget for mig. Det lyder spændende, men jeg kan forestille mig, at jeg sandsynligvis snarere vil læse læsehestenes beretninger end selv at bidrage aktivt. Det kommer nok meget an på, hvad præmissen for læseklubben er. Jeg ved, om en tegneserie begejstrer mig eller ej, men jeg er forbandet dårlig til at analysere det læste. Jeg var god til tal i skolen og en fiasko i dansktimerne. Man kender det (måske): de andre i klassen diskuterer flittigt over en læst tekst, mens man selv sidder og bladrer i bogen og funderer over, hvor fanden de har fundet dét, de taler om. :lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 22:39
Mogens skrev: 6. jun 2021, 22:32
lolsen skrev: 6. jun 2021, 21:47 Mogens:

Det er jo altid dejligt at vide at du ikke ønsker at gøre nogen kede af det, men jeg kan nu heller ikke lige mindes en eneste gang hvor noget du har skrevet har kunnet tolkes således? :S

Men som sagt er det jo altid dejligt at vide for os alle, skulle den dag oprinde :D
Jeg prøver vitterligt at opføre mig ordentligt, men i takt med at jeg lærer folk bedre at kende, har jeg det med at "stikke" lidt mere til dem, men det er altid ment med et venligt glimt i øjet. Problemet med et forum er, at man ikke kender medskribenterne personligt, så man kan ende med at tillægge udtalelser en værdi eller en betydning, som de aldrig var tilsigtet. :wink:
Jeg kan bekræfte, at Mogens er et fantastisk menneske. Jeg har aldrig mødt ham, men vi har skrevet sammen og han har på mange områder været helt fantastisk for mig. Støttende, hjælpsom, gavmild, lyttende, rådgivende, omsorgsfuld.

Og så staver han godt :wink:
Kære Berti, du er alt for flink, men tak for roserne. Jeg kan kun sende dem tilbage i den samme retning. :oops: :D
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af lolsen »

Carsten:

Jeg er bekendt med flere af de tidl. læseklubber og overvejede en kort overgang at deltage i den der omhandlede Terry and the Pirates (så vidt jeg husker det).

Mht. den du linker til (L&V), så "lider" den serie netop under at hvert album kan læses for sig, kontra eks. en manga serie, hvor hele serien er opbygget som én lang bog, kontra en masse mindre relativt selvstændige historier, omhandlende det samme karakter galleri. Men som sagt syntes jeg at eks. Universal War One derimod, ville egne sig absolut fortrinligt ifm. en ny læseklub. Det eneste minus er blot at jeg for eget vedkommende, allerede har læst hele serien på engelsk.

Ang. stjernerne, er jeg helt på linje med dig mht. rangordener, hierarkier, karakterer mm. dog med den forskel mht. karakterer, at jeg som regel går ret langt for at undgå spoilere, hvorfor det at læse en anmeldelse er udelukket, så i det tilfælde hilser jeg karakterer velkomne som en løs guideline til, om værket er afsindigt dårlig, okay, eller fantastisk. I resten af livets aspekter, ser jeg dem ikke som bidragende med noget positivt (der kan selvfølgeligt findes undtagelser). Men når det kommer til stjernerne herinde, så registrerer jeg dem som sagt ikke, så om de er der eller ej, det er jeg ligeglad med - om end jeg principielt gerne så dem fjernet - særligt efter at have hørt hvordan de har haft en negativ påvirkning på Mogens.

Gimli:

Universal War One udkommer relativt langsomt, så jeg vil tro at du sagtens kunne nå at få det nyeste album hjem, inden det næste udkommer. Det gode ved en sådan læseklub ville jo være, at selvom du ikke har albummet på udgivelsesdagen, så ville du når det er blevet læst, stadigt kunne diskutere med herinde, vedr. hvad man tror den næste udvikling i historien mm. ville være, fordi ingen ved noget derom, førend det næste album i serien udkommer og man derved får den næste bid af historien (det næste kapitel i bogen).

Mogens:

Igen, personligt kan jeg altså ikke nikke genkendende til at skulle have set dig skrive noget der kunne give anledning til at blive misfortolket, virke som om du stikker til dem mm., men det kan jo selvfølgeligt være jeg ikke har læst alt hvad du har skrevet. Anyways, slå dig løs og det er jo som altid rart når folk melder ud på forhånd, skulle der nu sidde nogen derude og have haft disse tanker, eller få dem senere hen.

Mht. en evt. læseklub, så tror jeg ikke du skal lægge for meget i det. For mig at se handler det mere om at få en digital variant op at stå, a la den man har hvis man ser en spændende tv-serie/film i sofaen med en god ven. Altså ikke en længere videnskabelig analyse af div. parametre mm. Om end dette selvfølgeligt også er velkomment, hvis man er til den slags.

Berti:

Jeg har det fint med smiley'er. Tastefejl, stavefejl, grammatiske fejl osv. ligeså :) :) :D :D :P :P XD XD
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

Berti Stravonsky skrev: 6. jun 2021, 22:36 Lidt i samme boldgade - de der smileys...

Jeg kan huske, at jeg fandt dem irriterende og des flere folk satte, des mere vred blev jeg.

Hvad synes I om dem?

Selv har jeg for længst vænnet mig til dem, og anvender enkelte af dem fra tid til anden. Nu finder jeg det ganske naturligt.
Jeg har vist aldrig haft et anstrengt forhold til smileys. Snarere til forkortelser, som man ikke aner, hvad betyder. Det tog mig vist flere år, før jeg fandt ud af, hvad LOL betød. :lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

lolsen skrev: 6. jun 2021, 22:50 Ang. stjernerne, er jeg helt på linje med dig mht. rangordener, hierarkier, karakterer mm. dog med den forskel mht. karakterer, at jeg som regel går ret langt for at undgå spoilere, hvorfor det at læse en anmeldelse er udelukket, så i det tilfælde hilser jeg karakterer velkomne som en løs guideline til, om værket er afsindigt dårlig, okay, eller fantastisk. I resten af livets aspekter, ser jeg dem ikke som bidragende med noget positivt (der kan selvfølgeligt findes undtagelser). Men når det kommer til stjernerne herinde, så registrerer jeg dem som sagt ikke, så om de er der eller ej, det er jeg ligeglad med - om end jeg principielt gerne så dem fjernet - særligt efter at have hørt hvordan de har haft en negativ påvirkning på Mogens.
Min mor har altid sagt, at jeg er enestående, så vi skal nok ikke klæbe flere fjer på hønen, end den fortjener. Det var sikkert bare mig i starten, og som sagt har jeg vænnet mig til dem. :D
lolsen skrev: 6. jun 2021, 22:50 Mogens:

Igen, personligt kan jeg altså ikke nikke genkendende til at skulle have set dig skrive noget der kunne give anledning til at blive misfortolket, virke som om du stikker til dem mm., men det kan jo selvfølgeligt være jeg ikke har læst alt hvad du har skrevet. Anyways, slå dig løs og det er jo som altid rart når folk melder ud på forhånd, skulle der nu sidde nogen derude og have haft disse tanker, eller få dem senere hen.

Mht. en evt. læseklub, så tror jeg ikke du skal lægge for meget i det. For mig at se handler det mere om at få en digital variant op at stå, a la den man har hvis man ser en spændende tv-serie/film i sofaen med en god ven. Altså ikke en længere videnskabelig analyse af div. parametre mm. Om end dette selvfølgeligt også er velkomment, hvis man er til den slags.
Tak for opbakningen. Jeg skal nok finde min vej herinde, men man skal ikke forvente nogle videnskabelige, pædagogiske analyser fra min side. Jeg skal dog nok prøve at give mit besyv med, om en tegneserier falder i min smag eller ej, men jeg kan allerede nu bekendtgøre, at jeg fandt Universal War One direkte pinlig, hvorfor jeg næppe kommer længere end det første album. :)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af lolsen »

Mogens:

Interessant, hvordan pinlig?

Selv synes jeg at huske den som noget af det bedste sci-fi jeg længe længe har læst - særligt slutningen husker jeg som exceptionelt glimrende, hvilken du så aldrig rigtig kom til kan man sige XD
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

lolsen skrev: 6. jun 2021, 23:16 Mogens:

Interessant, hvordan pinlig?

Selv synes jeg at huske den som noget af det bedste sci-fi jeg længe længe har læst - særligt slutningen husker jeg som exceptionelt glimrende, hvilken du så aldrig rigtig kom til kan man sige XD
Det kan være, at jeg bare havde en dårlig dag, så inden jeg smider kadaveret for løverne, skal jeg nok læse den én gang til. Jeg ved godt, at det lyder hårdt, men dialogen var for mig at se på småbørnshøjde. Stereotypt opstillet. Mindede mig om en typisk actionfilm fra 70'erne. Tegningerne virkede som venstrehåndsarbejde. Kun det uvisse om, hvad der er på den anden side, kan få mig til at blive hængende, men jeg tror ikke, at det er nok, for så vil jeg hellere spare pengene eller overlade pladsen i reolen til andre serier, som jeg godt kan finde på at læse igen.

Er jeg for hård? Og hvorfor bør jeg begejstres?
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af lolsen »

Mogens:

Illustrationerne havde jeg det personligt fint med og sproget husker jeg ikke have bidt yderligere mærke i, så det formoder jeg ligeledes at have fundet tilpas.

Plottet derimod, husker jeg som værende ganske glimrende og som sagt husker jeg generelt serien som værende noget af det bedste sci-fi jeg har læst. Særligt slutningen.

Om du skal give den en chance, så skulle det være for at få afdækket plottet. For hvis hverken tegningerne eller sproget falder i din smag, så er der ikke megen hjælp at hente forude, siden serien ikke just skifter skaber undervejs, så... :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Mogens »

Tak for tilbagemeldingen. Jeg giver album 1 en enkelt chance til, og så må vi se, om plottet er godt nok til at lirke pengepungen op af lommen. :)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 01:17 Jeg har i hvert fald ingen "skepsis" over for nye brugere, tværtimod, det er vidunderligt at læse nye deltageres meninger, forslag, vurderinger og spørgsmål.

I det hele taget er jeg modstander af stjernesystemer, hitlister og "brugerniveau"-markeringer. Det fortæller intet om substansen i de enkelte poster og er lige netop med til at få nye brugere til at føle sig som rookies, og det kan jo stå på i årevis, når man selv kun udrustes med en enkelt stjerne, men mødes af markeringer for andre brugere, der har mange flere. Det ville være langt mere relevant at sætte sjerner ved nye brugere, der deltager i debatten. "***** Hurra! Ny bruger!"

Det er ikke alt, jeg deltager i, for eksempel ikke de mange tråde om film, tv, fodboldsamlebilleder osv. (jeg har flere gange tænkt, at "Serieland" begyndte at udvikle sig til "tv-serieland") ;-)

Men hvis der er spørgsmål, svarer jeg altid, hvis jeg kan. Og hvis jeg ikke kan, svarer jeg, at det ved jeg ikke. Tror jeg. Håber jeg. Tak til Erling G-P, PhilipG og Mogens for at bringe sagen op, værd at holde sig for øje!
Ahh. Den der med stjerne ved ny bruger, det er dælme en god ide. Jeg hører lige ad.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Robin »

Men hvor længe er man så "ny bruger"? Når man har skrevet 1, 5, 10 eller 37 indlæg - eller når man har skrevet 1indlæg, og der er gået 4 mdr., og så efter 4 mdr. er man ikke ny mere, uanset antal indlæg, eller hvor'n?, tænker du/I?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh ja. I don't know.

Så langt nåede jeg ikke at tænke, Rob, da jeg bare havde travlt med at poste. :oops:
Besvar