Pantheon og alt det dér

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Ja, alt er frit i denne sammenhæng. Debatindlæggene på Serieland er ikke eksamensopgaver
Det er en tegneserieudgivelse heller ikke, men det giver vel næppe frit slag for hvad som helst?

Og mere generelt: Vi har ikke et dansk sprogpoliti, så ingen bliver smidt i detentionen for mishandling af det danske sprog. Men vi har et sprognævn og en retskrivningsordbog, så frit slag er der ikke. Og hvis man insisterer på, at bryde med retskrivningen, fordi men selv synes man kan gøre det bedre, så må man også finde sig i at blive bedømt herefter.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Henrik Rehr »

Jeg er af den mening at de her forvanskede stavemåder er meningsbetydende.

"Det var lissom ræddi sjovt."
og
"Det var ligesom rigtigt sjovt."

betyder to forskellige ting. Den øverste er mere ironisk og afslappet (og måske med en biklang af underklasse) end den formelle nedenunder.

Den her klassiker fra den danske tegneserieskat belyser min pointe endnu bedre end noget jeg kunne finde på (citeret efter hukommelsen):

"Ska' ha' ha' a' det oversave'e?"

"Skal han have af det oversavede?"
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er med på alt, og det endda hele vejen. Jeg er bare bange for, at talesproget sniger sig ind i vores skriftsprog, og at sproget ender som taber.

Jeg elsker Bornholm. Fra øst til vest og fra nord til syd. Men stavningen herovre har det grumt. Folk staver af helvede til.

Jeg er derudover forfærdet over stavningen på fx Facebook. Men jeg er også 100 år gammel, som mine elever siger :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 24. maj 2021, 19:42 Folk staver af helvede til.
ad helvede til
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 24. maj 2021, 20:04
Berti Stravonsky skrev: 24. maj 2021, 19:42 Folk staver af helvede til.
ad helvede til
Nemlig.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 24. maj 2021, 20:04
Berti Stravonsky skrev: 24. maj 2021, 19:42Folk staver af helvede til.
ad helvede til
Googas kommentar viser jo meget godt problemet med at lege sprogpoliti: Man ender med at måtte anholde sig selv og smide nøglen væk.

Et andet problem er, at debatterne på Seriejournalen bliver MEEEEEEGET kedelige.

So-Sleepy_a83e7.gif
So-Sleepy_a83e7.gif (1.27 MiB) Vist 1240 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi skal ikke have et sprogpoliti. Hverken her eller andre steder.

Der findes mange kedelige tråde og debatter. Både om sprog og om tegneserier. Kunsten er at opdage det, og så løbe bort.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 25. maj 2021, 07:42Der findes mange kedelige tråde og debatter. Både om sprog og om tegneserier. Kunsten er at opdage det, og så løbe bort.
Eller måske er kunsten at holde sig til emnet, når Googa for en gangs skyld (og efter 13 år) bruger tid på at forklare os andre, hvad han mener, når han disker op med ord og begreber som "Pantheon", "Far Side of Paradise" osv. Jeg tror, jeg er den eneste, der har svaret på trådens oprindelig oplæg - resten er off topic-snak om stavefejl osv.

Jeg er med på, at andre tråde også har været kedelige og langtrukne, men her stikker det af helt fra starten og bliver bare ved og ved med tomgangs-stavefejlssnak, og Googas oplæg får aldrig en chance.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Frank Madsen skrev: 25. maj 2021, 11:28
Berti Stravonsky skrev: 25. maj 2021, 07:42Der findes mange kedelige tråde og debatter. Både om sprog og om tegneserier. Kunsten er at opdage det, og så løbe bort.
Eller måske er kunsten at holde sig til emnet, når Googa for en gangs skyld (og efter 13 år) bruger tid på at forklare os andre, hvad han mener, når han disker op med ord og begreber som "Pantheon", "Far Side of Paradise" osv. Jeg tror, jeg er den eneste, der har svaret på trådens oprindelig oplæg - resten er off topic-snak om stavefejl osv.

Jeg er med på, at andre tråde også har været kedelige og langtrukne, men her stikker det af helt fra starten og bliver bare ved og ved med tomgangs-stavefejlssnak, og Googas oplæg får aldrig en chance.
Sådan er det nogle gange med tråde. Det ved du da, Frank. Men godt at du påpeger det. Lad os komme tilbage til emnet. Point taken.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

Personligt kommer jeg næppe til at anvende udtrykkene. Jeg anerkender, at de kan have en form for berettigelse, men med så meget andet (sprog især), ville jeg hellere have udtrykkene på dansk.

Jeg synes umiddelbart, at udtrykkene virker lidt for 'krukkede', men de skal måske bare 'vokse' i mig.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 25. maj 2021, 11:39Personligt kommer jeg næppe til at anvende udtrykkene. Jeg anerkender, at de kan have en form for berettigelse, men med så meget andet (sprog især), ville jeg hellere have udtrykkene på dansk.

Jeg synes umiddelbart, at udtrykkene virker lidt for 'krukkede', men de skal måske bare 'vokse' i mig.
Som jeg skrev i mit svar, så kunne man selvfølgelig også bare lave en liste, der hed:

1. De go'e (dem, jeg kan lide)
2. De mindre go'e (dem, jeg lidt mindre kan lide)
3. De underlige (dem, jeg ikke kan lide)
4. Resten (alle de andre)

Men ved at sætte termer som "Pantheon", "Far Side of Paradise", "Expressive Esoterica" mm. på, kommer det jo til at virke lidt mere autoritativt.

Listen er måske ikke særlig brugbar til at forklare, hvad der er godt (de to første kategorier), men bedre til at sortere og skabe overblik over, hvad der er mindre godt (de øvrige kategorier) og hvor disse værker fejler (ifølge listen).

https://www.theyshootpictures.com/sarriscategories.htm

Pantheon Director
These are the directors who have transcended their technical problems with a personal vision of the world. To speak any of their names is to evoke a self-contained world with its own laws and landscapes. They were also fortunate enough to find the proper conditions and collaborators for the full expression of their talent. Includes John Ford, Alfred Hitchcock, Ernst Lubitsch, Jean Renoir and Charles Chaplin.

The Far Side of Paradise
These are the directors who fall short of the Pantheon either because of a fragmentation of their personal vision or because of disruptive career problems. Includes Frank Capra, Blake Edwards, Joseph Losey, Vincente Minnelli and Douglas Sirk.

Expressive Esoterica
These are the unsung directors with difficult styles or unfashionable genres or both. Their deeper virtues are often obscured by irritating idiosyncrasies on the surface, but they are generally redeemed by their seriousness and grace. Includes Stanley Donen, Joseph H. Lewis, Don Siegel, Frank Tashlin and Budd Boetticher.

Fringe Benefits
These directors occupied such a marginal role in the American cinema that it would be unfair to their overall reputations to analyze them in this limited context in any detail. Includes Claude Chabrol, Sergei Eisenstein, Roberto Rossellini, Michelangelo Antonioni and Roman Polanski.

Less Than Meets the Eye
These are the directors with reputations in excess of inspirations. In retrospect, it always seems that the personal signatures to their films were written with invisible ink. Includes David Lean, Lewis Milestone, Billy Wilder, John Huston and Rouben Mamoulian.

Lightly Likable
These are talented but uneven directors with the saving grace of unpretentiousness. Includes John Cromwell, Delmer Daves, Henry Hathaway, Mervyn LeRoy and Andrew L. Stone.

Strained Seriousness
These are talented but uneven directors with the mortal sin of pretentiousness. Their ambitious projects tend to inflate rather than expound. Includes Jules Dassin, John Frankenheimer, Stanley Kubrick, Sidney Lumet and Robert Rossen.

Oddities, One-Shots, and Newcomers
These are the eccentrics, the exceptions and the expectants, the fallen stars and the shooting stars. They defy more precise classification by their very nature. Includes John Boorman, John Cassavetes, Francis Ford Coppola, Charles Laughton and Lindsay Anderson.

Subjects for Further Research
These are the directors whose work must be more fully evaluated before any final determination of the American cinema is possible. There may be other unknown quantities as well, but this list will serve for the moment as a reminder of the gaps. Includes Clarence Brown, Tod Browning and Henry King.

Make Way for the Clowns!
These are the most conspicuous of the non-directorial auteurs, and, as such, they cannot be subsumed under any directorial style. They are ultimately the funniest footnotes to the auteur theory. Includes Jerry Lewis.

Miscellany
No description given. Assumedly, all directors that didn't quite fit into one of the above categories. Includes John Brahm, William Dieterle, Stuart Heisler, David Miller and Elliott Nugent.


Please keep in mind that these director categorisations are over 40 years old. We have primarily included them within TSPDT as a tribute to Sarris' famous and influential study on the American cinema and auteur theory. Have his opinions/categorisations stood the test of time? Was there, for instance, "Less Than Meets the Eye" to Billy Wilder's pre-1968 work? That seems a harsh call, in retrospect. There's obviously much to agree with and/or disagree with in Sarris' categorisations, whose relevance still applies strongly to directors whose filmographies were either complete or pretty much finished by 1968. It goes without saying, however, that the passing of time has made certain directors' categorisations redundant. For example, Francis Ford Coppola (who'd only made 4 films to that point) was filed within "Oddities, One-Shots, and Newcomers". Today, he would more than likely (depending on your point of view) slot into "The Far Side of Paradise" or "Less Than Meets the Eye". Sam Peckinpah - a director who today garners a huge cult following - was also filed under "Oddities, One-Shots, and Newcomers". Today, he would more than likely be slotted into "Expressive Esoterica". Nevertheless, for the sake of historical accuracy, we have included all of Sarris' categorisations as they were.

Of more than passing interest... Renowned critic Fred Camper has compiled an interesting list of his favourite filmmakers on his website. Here's an excerpt from his introduction: "As someone who made great use in my teens of Film Culture 28, Andrew Sarris's "American Directors" issue (later expanded into his book, The American Cinema: Directors and Directions, though I prefer the original Film Culture version), which catalogued and classified mostly Hollywood directors and was used by many as an early viewing guide (and informally called "The Bible"), I thought that if my own lists were of use to a few others, especially as encouragements to seek out the work of certain filmmakers, then it would be worth posting them."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af PhilipG »

Tak til Frank Madsen for at få denne diskussion tilbage på sporet. Som daglig læser af, hvad de kloge tegneseriehoveder måtte have at mene om dette og hint, har der været lidt for mange tomme kalorier de sidste par dage.

Og nu forstår jeg endelig, at 'Far side of paradise' ikke har noget med Gary Larson at gøre - så tak til GoogaMooga også:-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

PhilipG skrev: 25. maj 2021, 13:55 Tak til Frank Madsen for at få denne diskussion tilbage på sporet. Som daglig læser af, hvad de kloge tegneseriehoveder måtte have at mene om dette og hint, har der været lidt for mange tomme kalorier de sidste par dage.

Og nu forstår jeg endelig, at 'Far side of paradise' ikke har noget med Gary Larson at gøre - så tak til GoogaMooga også:-)
Frank er en hædersmand.

Noget andet. Serieland er jo ikke en buffet, hvor man bare langer ind efter forgodtbefindende. Hvis du mangler kalorier, er du mere end velkommen til selv at bringe til bordet. Friske øjne og ord kan gøre underværker.

Det er alt for let at sidde tilbagelænet i den magelige stol, og så forvente godbid efter godbid.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af PhilipG »

Point taken.
Må dog retfærdigvis sige, at jeg har budt ind en gang imellem, når jeg har syntes, der var noget at byde ind med af værdi. Ikke tit, men dog nok til at opleve, at mine indlæg (ubegribeligt nok!) har det med at blive ignoreret - i et omfang, så jeg lidt har følt mig som den pinlige onkel til festen - eller værre endnu: den pinlige onkel, der partycrasher en fest, han ikke var inviteret til.

Men er nu tilfreds nok med at læse med:-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Pantheon og alt det dér

Indlæg af Berti Stravonsky »

PhilipG skrev: 25. maj 2021, 15:13 Point taken.
Må dog retfærdigvis sige, at jeg har budt ind en gang imellem, når jeg har syntes, der var noget at byde ind med af værdi. Ikke tit, men dog nok til at opleve, at mine indlæg (ubegribeligt nok!) har det med at blive ignoreret - i et omfang, så jeg lidt har følt mig som den pinlige onkel til festen - eller værre endnu: den pinlige onkel, der partycrasher en fest, han ikke var inviteret til.

Men er nu tilfreds nok med at læse med:-)
At læse med er skam også helt fint. Helt fint.

Øv, hvis du føler, at dine indlæg er blevet ignoreret. Det er ikke en rar følelse. Men mon ikke, håber jeg, at det blot har været udslag af tilfældigheder?

Uanset hvad, så giv ikke op. Prøv igen.
Besvar